2015-10-26, 00:25
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag förstår inte problemet. Om GM snabbt vill få av BO kläderna på underdelen då är det snabbaste sättet att ta i den understa delen och "rulla" ner dom, vilket gör att dom hamnar "avigt".

Hon hade både skor och sockar på sig. Kläderna fanns vid smalbenen.

Att bara "fösa" ner tätt åtsittande jeans och byxor - sas rättvänt - tror jag inte på.

Högst personlig egen erfarenhet. Inte ens sockarna är rättvända på morgonen.

Diskussionen gäller bl a om GM dragit av byxorna helt eller bara dragit ner till anklarna/smalbenen.
Jag tolkar FUP som att de enbart var nerdragna av GM, aldrig helt avtagna och sen ett försök att få på dem igen. Men det är min tolkning, andra har varit inne på annan tolkning.
2015-10-26, 00:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag förstår inte problemet. Om GM snabbt vill få av BO kläderna på underdelen då är det snabbaste sättet att ta i den understa delen och "rulla" ner dom, vilket gör att dom hamnar "avigt".
Att bara "fösa" ner tätt åtsittande jeans och byxor - sas rättvänt - tror jag inte på.

Att dra dem rätt ner när hon hänger är väl ändå enklast och samma sak med en tröja men uppåt.
Han tog inte av dem helt, han blottade kön.
Tekniker, rättsläkare tog av dem. De ananlyseras sen vrängda.
2015-10-26, 00:29
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:

Väldigt nyfiken på hur du gör när du klär av dig!?
Ta i nedersta delen, och rulla av...? så att de hamnar avigt...?
Däremot om du tar högst upp, vid linningen, kan du rulla ner dem avigt - om du vill.
2015-10-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har i tråden upprepade gånger påpekat att en försvarsstrategi som direkt eller indirekt går ut på att skylla på brodern för att så rimligt tvivel kring själva mordet nog var den väg som kunde tänkas vara framkomlig.

När jag nu ser den faktiska bevisningen så tror jag att det kommer att bli svårt. Advokaten måste ha något mer att gå på än bara spekulationer. Det hon har är egentligen fruns DNA på offrets trosor och broderns DNA på en tejpbit som verkar komma från samma tejp som den som använts på offret. Det är förstås graverande i någon mån, men som man redan diskuterat i tråden så finns det fullt rimliga alternativa förklaringar till dem. En gift man kan förväntas ha DNA från sin hustru på sig och kontaminera ytor med den vid direktkontakt. Samma sak gäller i någon mån en bror man arbetar och bor under samma tak som. Till det kan läggas möjligheten att brodern helt legitimt använt tejpen till något i något annat sammanhang. Tejpen kan såvitt jag förstår både ha funnits i ladan från början (där ju även brodern arbetade) eller ha tagits familjens hem.

Som jag ser det är det kombinationen av DNA-bevis som berättar en historia som gör att idén om att "han kanske bara städade" bara blir en spekulation. Inte en rimligen möjlig alternativförklaring.

* Redan det faktum att besudlingarna i huvudsak kommer från blod är dåligt för honom. Det talar för att han i handgemäng med offret eller i upphetsningen då han är mitt i brottet (skavskador mot repet har föreslagits som en tänkbar källa till skador) gör sig illa med småsår som följd som han inte tänker på. Det är inte alls lika troligt att en NB som möts av en panikslagen bror som ber honom om hjälp med att "städa upp" skulle avsätta dessa besudlingar.

* Mängden besudlingar och att det finns besudlingar från honom på insidan av klädesplagg talar också emot honom. Varför skulle en "städares" blod-DNA hamna där? En "städare" borde också rimligen ha dragit upp offrets byxor och under alla förhållanden inte ner dem. Alltså är det svårt att se ett rimligt scenario där han åstadkommer dessa besudlingar om han inte är mördaren

* Blodet på röret är väldigt illa för honom. Som fläcken sitter (+ det som är sagt ovan) kan jag inte se varför en "städare" som ska ta ner kroppen skulle avsätta den. En mördare däremot som under stark upphetsning/stress ska göra fast ett rep...

Det är också NB och ingen annan som uppenbarligen haft ladan som en arena för sexuella aktiviteter. Vad har han tänkt när han stått där och kikat på tjejerna som gått in och ut från caféet? Och bajset? Det kommer aldrig att gå att bevisa - men det är svårt att tro på tillfälligheter här. Det är lite som Vatchareeyas mördare i Boden 2013 som skulle ha blivit magsjuk i diarré och fått ställa in sitt softairgun event (som han alltid gick på annars) morgonen efter mordkvällen. Den rimliga förklaringen är att han efter dådet fått akut magkänning (vilket tydligen inte är ovanligt) och sprungit iväg till ett annat hörn av ladan och tömt tarmen.

Att de båda andra oberoende av varandra i förhör berättat samma historia (Ljuger först om när han varit hemma, erkänner sen att de ombetts ljuga) är inte direkt till hans fördel heller om man säger så.

Allt det där sammantaget gör att jag inte tror att advokaten kommer att ha någon framgång om hon försöker den här vägen. Det är ju inte ens säkert att hennes klient kommer att vilja att hon gör det heller.
Efter att ha läst förhören med bror och hustru tror jag att det är lönlöst att dra in dem som rimliga alternativ. Brodern har en rimlig förklaring till sitt DNA på tejpen, hustrun må ha slirat på sanningen men gör mest intryck av en djupt olycklig "morsa" åt karlen NB ej mannen).

En aspekt av magtömningen, som polisen konfronterar honom med är att, även med akuta magsymptom, det väl är lite vårdslöst att låta produkten ligga kvar (dvs de tror att han s..t på sig i akut tidsnöd.
2015-10-26, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Eller en kollega: "Kör försiktigt"
LH: "Ja, de e klart"
Ja men då borde en kollega kunna verifiera det, men så förefaller det inte ha skett.
Det lämnar mig med alternativen som tidigare eller : att hon fick frågan tidigare och sa att hon skulle SMSa sin far först, när samme person återkommer med frågan om hon kan hjälpa till nu, med sina vädjande och nervösa ögon så svarar hon ja det är klart. Men kanske anar oråd inför en öppen bil med radion på i bakgrunden.
2015-10-26, 00:34
Avslutad
[quote=JustMeh|55163983]
Citat:
Ursprungligen postat av MrFrog

Såg att någon undrar samma frågor som du. Undrar själv varför ingen gräver djupare om jönsson "hemska " ägande och trakiska händelser av / på dess gårdar.

Helt enkelt svårt att få fram, det är flest ungdomar( eller vad det är för något?...något gott är det ju inte)
här på FLB.
och tydligen handlar det mest om kamma hem poäng
och gotta sig i detaljer.
Man är tydligen skit glad att det är en balt som inte tvättar sig
det styrker fördomarna utan att tänka på att han ens är dömd???
Fast jag min dumme fan ödslar tid med att vifta bort dimmorna
till ingen nytta, FB är FB väldigt bra på sitt sätt men kan också
vara rätt så menlöst.
Antingen har vi ett polisväsendet som sköter sitt jobb eller inte
Så jag hoppas det reder sig.
God natt
2015-10-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Diskussionen gäller bl a om GM dragit av byxorna helt eller bara dragit ner till anklarna/smalbenen.
Jag tolkar FUP som att de enbart var nerdragna av GM, aldrig helt avtagna och sen ett försök att få på dem igen. Men det är min tolkning, andra har varit inne på annan tolkning.

Jag förstår. Eftersom skorna var på, var dom inte helt avdragna. NB ville enligt mig bara se en blottad underdel (överdel också). Enklast enligt mig med taijta byxor är att "rulla" ner dom och därmed blir dom aviga.
2015-10-26, 00:39
Medlem
Tror inte alls att Helena-mordet har någonting med Blombergs gård att göra. Han är ju som godsägare involverad i flera firmor och har mycket mark runtomkring sin gård - det är ju helt normalt för "adliga" familjer att ha.
Helena mordet följde jag minutiöst när det hände och hon försvann i centrala Mariestad efter att ha promenerat hem efter en utekväll på Stadshotellet i Mariestad.
Detta hände ju för 23 år sedan - inte så konstigt med ytterligare ett mord med några mils avstånd.
Nu för tiden sker ju nästan ett mord varje dag. På den tiden var det ju mer ovanligt och väldigt mediabevakat - precis som Lisa-mordet varit.
2015-10-26, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Om du tänker till!
Han fick munkavel på sig tidigt och har väldigt
obstinat sagt att han inte är skyldig.
Han vet att det är lönlöst att skylla på någon annan
om han ändå varit delaktig, han kommer kanske
snacka och det skulle nog hjälpa honom tillfälligt
min inte i längden.
Han sa att han bara ville dö, kanske hinner han
ta livet av sig innan han börjar snacka.
Hade man givit ut FUP utan sekretess på obduktion
skulle det vara lättare att förstå.
Jag kan ha fel, men två mord som liknar varandra
hos samma godsherre är lite svårt att smälta.
Vi får se, eller inte.

HUR kan DU veta att morden liknar varandra, då Helena ej hittats??? Rimligtvis borde endast den GM veta!
2015-10-26, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Jadu, det är inte mycket man vet som försiggår i Blomberg.. Bara det att L mamma jobbade på cafèt hade inte många en aning om..

Att Gustav Jönsson ägde restaurangen 2003..

Att Gustav Jönssons fru drev delikatessbutik och restaurang på samma plats för ett tiotal år sedan är knappast någon hemlighet eller nyhet på Blomberg. Det var då ladan byggdes om från att vara vagnskjul till butik och restaurang.
2015-10-26, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crameol
Citerar dig: "Lisas föräldrar och speciellt hennes pappa verkar vara överbeskyddande och typ behandlade Lisa som en efterbliven. Hon hade till exempel ett A4 papper med vägbeskrivning i fickan. Hon fick inte ha facebook osv osv.

Blir så himla arg och ledsen när jag läser det du skriver om pappan. Istället för att hylla pappan som brydde sig och var skyddande av sitt barn, ses det som något negativt i dagens Sverige? Har den genomsnittliga svensken glömt bort helt och hållet hur man uppfostrar ett barn eller är det så att de inte ens bryr sig längre?

Att skydda sin dotter från fara är att behandla dottern som en "efterbliven"? Det intryck jag har från dagens föräldrar i allmänhet är att dem allra flesta INTE bryr sig tillräckligt. Dem flesta vet inte alls vad deras barn håller på med. Jag blev faktiskt både glad och ledsen när jag läste om pappan. Glad för att jag fick det bekräftat att det finns fortfarande föräldrar som bryr sig väldigt mycket om sina barn, men ledsen att just denne pappa som ändå brydde sig hade oturen att bli av med sin dotter på detta vis.

Och om du verkligen läste om Pappan kan du omöjligt ha missat att bilder på lättklädda Lisa hade läckt ut och sprids vidare av personer i hennes klass när hon va yngre. Därför va han sträng emot Lisa att lägga ut bilder på nätet och använda Facebook. Vilken pappa skulle inte vilja att ens dotters privata bilder läcker ut? Eller tycker du att detta är bara trams och fel för att pappan behandlade henne som en "efterbliven"? Pappan gjorde helt rätt. Det är bara synd att just denne pappa som brydde sig blev av med sin dotter...

F.ö kan jag säga att med facit i hand så kommer jag aldrig låta mina framtida barn (speciellt om det blir en dotter) åka hem ensamma om dem är ute på landet, vid skogen eller andra ställen där det finns potential för dem att hamna i stor fara.
2015-10-26, 00:43
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ja men då borde en kollega kunna verifiera det, men så förefaller det inte ha skett.
Det lämnar mig med alternativen som tidigare eller : att hon fick frågan tidigare och sa att hon skulle SMSa sin far först, när samme person återkommer med frågan om hon kan hjälpa till nu, med sina vädjande och nervösa ögon så svarar hon ja det är klart. Men kanske anar oråd inför en öppen bil med radion på i bakgrunden.

De har bägge kommit med förslag på hur ett sånt svar skulle kunna passa in i "stängningssnacket".
Ingen har heller bestämt hävdat att det är omöjligt, för vid den tiden "var vi inte i närheten av LH"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in