2015-10-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Att DNA kan avsättas medelst indirekt kontaminering är redan väl känt. Det är också ett av skälen till att man inte bara kan ta DNA-fynd out-of-context och lägga dem till grund bevisning i ett brottmål. Man måste ställa frågor som?

- Hur kan DNA ha avsatts här?
- Från vilken källa kommer DNA?
- Vilka övriga DNA-fynd (ev) har gjorts?
- Hur väl stämmer DNA-fynd ihop med övrig bevisning?

Vi kan vara överens om att DNA på golvet i ladan med hudceller från NB som källa inte hade varit mycket till bevis. Det var mycket riktigt hans arbetsplats och om någon hade påtagit sig sisyfosarbetet att topsa hela ladan från golv till tak (i den mån det är tekniskt möjligt) så hade man säkert hittat ett och annat DNA-fragment som med +3 eller +4-nivå hade kunnat kopplas till NB utöver de gjorda fynden.

Nu ser emellertid inte fynden ut så här. Även om advokaten säkert kommer att uttrycka sig som dig ungefär så kan jag inte se att åklagaren har det problem du påstår.

- Dels handlar det om en mängd DNA-fynd på olika föremål och på olika platser (=Reducerar kraftigt sannolikheten för att alla fynd skulle kunna vara resultatet av kontamination från DNA som funnits "naturligt" från NB på brottsplatsen.

- Dels handlar det i huvudsak om blod, dessutom i form av besudlingar som flera är synliga för blotta ögat på offrets kläder. Hur har de kunnat uppstå genom indirekt kontamination när en mördare (som själv inte lämnar några spår) begår dådet inne i ladan. Flöt den av blod från Nerijus efter allvarliga arbetsolyckor tidigare på dagen? Jackans ärmar (där blod hittats) var dessutom vrängda ut och in.

- Att Nerijus i närtid till dådet skulle ha a) gjort sig illa med blodvite som följd b) tagit i röret i taket och c) då avsatt en blodfläck bara någon decimeter från den plats där hängsnaran anbringats är också mycket osannolikt. Kom ihåg att fläcken saknade damm/smuts ovanpå sig till skillnad från resten av röret utom det ställe där snaran anbringats. Det här är ett mycket bra bevis för att han personligen har begått denna del av dådet.

- De två avvikande fynden från hans fru och bror passar inte in i den övriga bild som framkommer av bevisen. När det gäller fruns DNA ser jag inget större problem i att hävda att det faktiskt är indirekt kontamination. Särskilt efter vad som framkommit om Nerijus hygienvanor. Tejpbiten är lite svårare, men här måste man titta på helheten igen.

- Det är Nerijus som har bett de andra två att lämna felaktiga uppgifter om hans förehavanden vid tiden för brottet. De andra två styrker att den andre var hemma vid tidpunkten för brottet och de har oberoende av varandra lämnat först den felaktiga alibiuppgiften och sen backat på den efter hårdare förhör. Nerijus har inte själv påstått att någon av de andra inte skulle ha varit hemma till skillnad från honom själv. Det var också (vad jag förstått av förhören) Nerijus som brukade köra bilen.

Det här sammantaget gör att jag menar att åklagaren inte har det dilemma du menar existerar. Något rimligt tvivel konstituerar det minst av allt för Nerijus del. Att vi inte kan känna oss 100% övertygade om de andra tvås totala oskuld är en annan femma.
Poängen är att man med sin gärningsbeskrivning måste argumentera för att fruns DNA är en väldigt osannolik sekundär avsättning. Osannolik givet alla fall jag känner till åtminstone, att DNA kan sättas av sekundärt vet vi. Men utan att det egna DNA:t skulle avsatts? Och på en för fallet kritisk plats som insidan av offrets underkläder? Från en person som aldrig skall ha träffat offret eller varit på brottsplatsen i samband med brottet?

Som sagt, jag tar gärna emot exempel från andra rättsfall där sån DNA-kontaminering påvisats och sedan ansetts vara sekundärt avsatt av gärningspersonen (utan att avsättning av gärningspersonens eget DNA uppstått).

Man måste vidare argumentera för detta otroligt osannolika sekundäravsättningsfall - som jag inte känner till motsvarighetsexempel på - samtidigt som man skall argumentera för att det i de bevis man anför absolut inte skulle kunna handla om sekunäravsättningar på offrets tillhörigheter och platser på arbetsplatsen just från föremål och/eller ytor på samma arbetsplats där blod DNA naturligt kan förklaras.

Som sagt, en mycket ovanlig situation och något som en duktig advokat bör kunna göra något av. Att förringa denna speciella omständighet och motsägelse i hur åklagarsidan måste argumentera tror jag är missriktat, och jag stärks i den uppfattningen av att jurist-experten som tillfrågades omedelbart påtalade precis denna problematik.

Utfallet är ju en helt annan fråga, jag har skrivit vad jag gissar att det blir, det låter som att du har samma uppfattning.
2015-10-24, 15:24
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sjukt o sjukt, att sexmörda nån är ju en rubbad handling i sig. Att få en stressreaktion av detta o snudd på bajsa på sig är väl det enda sunda handlingen i hela skeendet...

Taklampan var en plafond som var nertagen o fungerade som en skål. Han tyckte väl att städningen blev enklare om han använde den...

Sprut på väggar o plafonder i all ära. Karln är mkt sjuk. Får han livstid eller hispan tro?
2015-10-24, 15:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta att han var glad i kröken framkom inte under besöken. Ingen av de som jag talade med hade någonsin sett vare sig honom eller AB ragla omkring på Blomberg. Andra som jag inte talade med kan ju naturligtvis ha sett dem utomhus ordentligt i gungan.

Verkar som de mest har krökat ensamma hemma i lägenheten. De kan ju också ha krökat tillsammans med andra litauer boende på andra orter?

Arbetade hårt och skötte detta, log alltid "vänligt" och hälsade på dem han mötte gjorde att han fick ett gott rykte. Vad jag har förstått så verkar han också ha varit en rövslickare.

Ja NB visste verkligen hur han skulle bete sig för att kunna lura alla boende/arbetskamrater samt AJ själv!

Om han bara köpte folköl och drack på kvällarna med sin familj, så behöver ju ingen alls ha sett honom "ragla omkring". En vuxen man raglar inte efter tre, sex eller ens tolv folköl.
2015-10-24, 15:26
Medlem
pyro860s avatar
Jag förstår inte. I FUP:en står det att både ett par jeans och ett par adidasbyxor påträffades vid anklarna på Lisa. Ska hon alltså ha haft två par byxor på sig?

Överdragsbyxor för att skydda jeansen vid hemfärd eller var det inte hennes adidas?
2015-10-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag förstår inte. I FUP:en står det att både ett par jeans och ett par adidasbyxor påträffades vid anklarna på Lisa. Ska hon alltså ha haft två par byxor på sig?

Överdragsbyxor för att skydda jeansen vid hemfärd eller var det inte hennes adidas?

Ja hon hade ett par adidas träningsbyxor över jeansen eftersom hon skulle åka moped i cirka 50 minuter hem efter jobbet.
2015-10-24, 15:28
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Likagärna en vilse och därför också nervös liten Neijus med radion på i bakgrunden och ett liten dam som i hjärtlig värme svarar - Ja det är klart - villig att hjälpa den vilsne. Sedan ett metalliskt läte av en dörr som slår igen och låser sig.

Eller en kollega: "Kör försiktigt"
LH: "Ja, de e klart"
2015-10-24, 15:30
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Det går inte ens i praktiken att vara så slarvig/klumpig/sjuk
och samtidigt var en verksam noggrann hantverksrestaurerare
som AJ påstår, närmast ingenjör i att restaurera sitt
mäktiga 1700tals Högsäte.

Här är odören från frukost ostronen så stark att gräset gulnar!

Nej,ser man till den samlade klantigheten i hur han har burit sig åt så torde väl baltaset ha fullt sjå att slå i en tretumsspik efter vad det verkar.Maken till spårspridning och totalt hjärnsvaga försök till att gömma jacka och hjälm m.m gör ju att att man verkligen undrar hur han kan vara så proffsig och skicklig som gödsägaren påstår.Eller så fick han totalt hjärnsläpp i sin upphetsning och tänkte hela söndagskvällen med fel huvud.
2015-10-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Poängen är att åklagaren kommer in med ett åtal som vi alla med en droppe erfarenhet av brottmål, sväljer med hull och hår. Det är det som är poängen!

Det åklagaren och polisen åstadkommit ser väldigt bra ut och kommer presenteras på huvudförhandlingen utan att Rönnbäck kommer kunna göra ett skit för sin klient, för alla rimliga tvivel har advokaten ältat med flashbacks konspirationsfoliehattar! Som också åklagaren och polisen undersökt och avfärdat, och kan ge svar på tal om, i det fall det skulle bli någon synpunkt om det.

På huvudförhandlingen är det ingen som grottar ner sig i detaljer, eller läser överkurser utöver åtalet, i olika teorier för att utreda på egen hand hur döden inträffade. De nöjer sig alla att lita på rättsläkaren vittnesmål och på att obduktionsprotokollet talar för att Lisa mördats av Litauern.

Så enkelt är det.

Det som jag påtalat är att Litauern saknar försvar, hans advokat har sålt ut honom för 15 minuter i rampljuset och ett miljonarvode.

Jag skulle tro att alla bara är roade eller besvärade nu över Inger Rönnbäck, och hon har säkert också fått domstolen emot sig. Det är skador som denna advokat inte kan reparera genom att dyka ner i slasken eller genom att smutskasta oskyldiga människor.

Det juridik och rättegångar handlar om är trovärdighet och vem man tror på!
A) En erfaren jurist som tas in som expert och framträder under eget namn med sitt rykte på spel sväljer inte åtalets gärningsbeskrivningar med hull och hår och påtalar uppenbara problem med bevisningen ur ett åklagarperspektiv i enlighet med vad jag beskrivit. Låt mig då ta din utsaga om att alla här på ett anonymt internet forum sväljer det med hull och hår som ganska ointressant vid jämförelse (detta helt vid sidan av att den utsagan inte heller verkar vara sann).

B) I övrigt ser jag inget i det du skriver ovan som motsäger något jag framfört.
2015-10-24, 15:32
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Eller en kollega: "Kör försiktigt"
LH: "Ja, de e klart"

Nu har jag inte läst alla förhör, men..
Borde inte någon av kollegorna minnas situationen och ordföljden?
De lever ju och kan tillfrågas.
2015-10-24, 15:33
Avstängd
micro113s avatar
Den uteblivna våldtäkten förklarar ju frun i sitt förhör 20 juni.
Han har problem med att få upp den ...
2015-10-24, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Hänvisa gärna till ett fall där någon dömts där en annan möjlig gärningsperson som inte dömts DNA (men INTE den dömde/dömda gärningspersonens DNA) återfunnits på insidan av offrets underkläder, eller på annat motsvarande besvärande plats.

Detta utan att den andra möjliga gärningspersonen skall ha träffat offret eller befunnit sig på platsen där fyndet med DNA gjordes i anslutning till brottet.

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett något sådant, men det är ju inte detsamma som att det inte skulle finnas så jag tittar gärna på exempel därvidlag.

När det gäller blodspåret du nämner så måste man ju börja att fastställa att det inte helt enkelt kommer från repet som ju den åtalade kan ha blodsbesludlat naturligt vid vilket tillfälle som helst om det funnits på arbetsplatsen där han säkert skadat sig många gånger. Det är ju en betydligt mindre konstlad och ovanlig förklaring än den som krävs för fruns DNA-spår. Notera dock att det inte är detsamma som att den inte är konstlad - det är den - men fruns DNA uppfattar jag alltså som helt osannolikt enligt vad vi tidigare vet om hur DNA avsätts och vilka antaganden man i svenska rätter brukar göra om detta.

Detta - och att åklagaren måste hantera den problematiken om försvararen gör ett gott jobb - är poängen.

DNA hittades INTE innanför offrets trosa. Rena felaktigheter..Fakta säger

"I ett undersökt område på högra sidan av framstycket, rätsidan,
påvisades sekret/DNA. Analysen visar en blandning av DNA
från minst två personer. Huvuddelen av DNA:t överensstämmer
med Lisa Holm själv. Resultaten talar starkt för att den mindre
delen av DNA:t kommer från Irina Bileviciene (Grad +3),

Detta kan bero på kontamination som åklagaren påpekar i FUP.

Har du verkligen kollat i FUP överhuvudtaget?
2015-10-24, 15:34
Medlem
Läs gärna vittnesmålen om söndag kväll på slottet. Jag tror inte att Gustav J var där på söndagen utan enbart på lördagen. Med sin dotter.

Vidare stämmer inte Arnes vittnesmål. Jämför tiderna med Trozellis.
Arn* säger tom själv fel en gång. Han påtalar att han ser "..plastaren 14:30" tillsammans med sin son Henrik. Men Henrik är ju och tittar på konst då!

Vidare säger paret Trozellis att de inte kommer förrns 15:00 och då är inte Arn* hemma. För han är ute med sin son Henri*. Jämför gärna detta med vad Arn* säger. Han säger att paret kommer innan 14:00. Paret Trozellis säger sedan att Arn* kommer hem och de då åker och tittar på ladan. De kommer tillbaka kl 17:30. Skiljer 2h emellan vad Arn* säger och vad Trozellis säger.

Vidare. Gusta* J. mor Chon* nämner inte en endaste gång! att Gusta* var där på söndag kväll. Med sin dotter!
Detsamma gäller paret Trozellis. De nämner överhuvudtaget ingenting om att Gusta* var där på söndagen!

Däremot.... Henri* möter Gusta* utanför slottet runt 19:00.
NB, IB hälsar på Gusta* 19:00 då han är på väg från! slottet.
Detta bekräftas sedan även av Arn* och även av Gusta*

Gusta* med dotter VJ var och åt middag hos AJ på lördagen. Ej söndagen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in