2015-10-25, 16:05
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Han är inte säker på om det var han själv som bröt samtalet.

Detta är vad som sagts om hennes mobil:

Sms:et skickades 18:22:38

Fickuppringningen gjordes 18:26:41 och varade i 15 sekunder

Pappan hörde Lisa i vanlig ton säga:

Nu är det klart

eller

Det är klart

Mammans minnesbild av vad pappan sagt:

Ja men det har jag redan kollat

eller

Det är redan klart

Samtidigt svarade en annan person. En ljusare mansröst.
Pappan hade också hört ett metalliskt ljud under samtalet.

Telefonen var påslagen kl 18:39
Den var avstängd kl 18:59

Det måste vara gärningsmannen hon pratade med, eller? Men varför pratar hon svenska, MGM kunde väl inte ett ord svenska vad jag förstår?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Han tänkte ju bränna både kropp och tillhörigheter på rishögen, men fick aldrig tillfälle, vad i det resonemanget har du svårt för att se som ett rimligt antagande?

Förstår du verkligen inte viktigheten av att formulera dig korrekt när det rör sig om hurvida
du TROR något eller du VET något, och det särskilt i en krim tråd.

Du skapar äckliga förstörande trådsanningar när du formulerar ett antagande som om det är ett fakta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Hm, mopeden startade inte på direkten när pappan testade. Kanske lisa frågat om hjälp med mopeden? Därav "men det har jag redan kollat" ??

Jag tror att det inte är Lisa som säger detta. Det är inte Lisa som skickar SMS:et heller. Det är ett smart drag att skicka SMS:et för det gör att man har minst en timme på sig innan någon börjar leta. Fickringningen är oavsiktlig. "Det är redan klart" - betyder att SMS:et är skickat. Det metalliska dörren kan vara en bildörr eller koffertlucka som stängs, för att köra iväg till Martorp.

Sen tar den som SMS:ade och slänger VISA-kort, nycklar mm åt ett annat håll. Därför finns inte NBs DNA eller fingeravtryck på dessa saker och därför redovisas inga tester på dessa ting.

Jag tror att någon ung och förvirrad person gjort detta. För att inte denna persons liv skall bli förstört är det några (flera st) som hjälper till att dölja brottet. NB tillkallas för att hjälpa till att frakta bort kroppen, eventuellt har han sin fru med ( något vittne såg en blond kvinna med röd top i baksätet i bilen som körde till Martorp). Hur man får NB att hjälpa till vet jag inte det kan vara vädjan, lojalitet, hot, pengar eller order. Eller lite av alltihop. Om det är en mycket ung, förtvivlad och förvirrad person (kanske med någon funktionsnedsättning) så kanske NB inte tycker att brottet (att dölja händelsen) är så allvarligt. Han tror inte heller han löper någon större risk. Han har ju aldrig sett flickan förut och kan inte tänka sig att han skall bli hopkopplad med hennes försvinnande. Kroppen skall han flytta nästa dag till ett säkert ställe. Han ser att han fått blod på jackan och tänker för säkerhets skull lägger jag inte den i skåpet, lägger den i en rishög utanför, den högen tänder någon ganska ofta. Hjälmen får inte plats i skåpet och hamnar också på rishögen. För att veta vem som ringde NB skulle jag velat kolla en massa personers telefonlistor för aktuell period, för visst måste någon ha ringt honom, eller hur fick de tag på honom?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, det är märkligt att alla upphittade sakerna bara har BO's dna och fingeravtryck. Möjligtvis hade GM handskar när föremålen kastades ut från bilen.
På display till mobiltelefon (G003) hittades ett fingeravtryck från okänd person. På ett trasigt skyddsfodral till mobiltelefon (G007) hittades DNA från okänd person.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: anta att detta var den mer exakta formuleringen som LH faktiskt använde vid fickuppringningen.

Det kan i så fall tyda på att hon inte fick igång mopeden (trögstartad, enligt uppgift), varpå någon/några person/-er kom fram och erbjöd goda råd, i stil med "prova att kolla att det finns bensin i tanken" ellet liknande. Varpå LH svarar "ja, det har jag redan kollat". Det metalliska ljudet kan då ha varit någon som testade/mekade med något på mopeden.

I så fall kan tidslinjen mellan sista sms:et och fickuppringningen stämma bättre.

Eller så har han helt enkelt varit så fräck att han lossat på någon kabel (och då menar jag inte den han hade lagt-eller skulle lägga-i ladan) och sedan bara väntat på att få hjälpa till. Någonting han själv sedan satte tillbaka.
2015-10-25, 16:06
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Här kan man se att polisen kollar alibi. De frågar personen som HJ hämtade rullskidorna hos på sid 208, och han kan ange kl 18:59-19:00 som ankomsttid. Det framgår dock inte varför det tar en timme att hämta rullskidorna och köra 6-8 minuters bilväg tillbaka till slottet. Familjemiddagen måste ha varit långtråkig.
Med tanke på att det tar c:a 0 minuter att åka de kilometerna till kompisen är det väldigt anmärkningsvärt?
2015-10-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
och det var nog mörkt...lastaren såg köras rätt sent. minns nu inte vilken tid men det finns i AJ vittnesmål.

I början av juni är det inte mörkt på kvällarna.
2015-10-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Du har väl raderat allt med Justin Bieber ?
De e klart.

Jag tycker mest pekar på att hon pratat med kollegorna och ingen GM. Min personliga uppfattning.

Men de hade väl lämnat platsen redan när sms:et gick iväg? Och samtalet var ju ytterligare senare,
2015-10-25, 16:07
Medlem
Citat:
På display till mobiltelefon (G003) hittades ett fingeravtryck från okänd person. På ett trasigt skyddsfodral till mobiltelefon (G007) hittades DNA från okänd person.

Dessa skulle hittats på andra ställen i bevisningen också då, det säger ingenting.
En mobil kan många pela på.
2015-10-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tror att det inte är Lisa som säger detta. Det är inte Lisa som skickar SMS:et heller. Det är ett smart drag att skicka SMS:et för det gör att man har minst en timme på sig innan någon börjar leta. Fickringningen är oavsiktlig. "Det är redan klart" - betyder att SMS:et är skickat. Det metalliska dörren kan vara en bildörr eller koffertlucka som stängs, för att köra iväg till Martorp.

Sen tar den som SMS:ade och slänger VISA-kort, nycklar mm åt ett annat håll. Därför finns inte NBs DNA eller fingeravtryck på dessa saker och därför redovisas inga tester på dessa ting.

Jag tror att någon ung och förvirrad person gjort detta. För att inte denna persons liv skall bli förstört är det några (flera st) som hjälper till att dölja brottet. NB tillkallas för att hjälpa till att frakta bort kroppen, eventuellt har han sin fru med ( något vittne såg en blond kvinna med röd top i baksätet i bilen som körde till Martorp). Hur man får NB att hjälpa till vet jag inte det kan vara vädjan, lojalitet, hot, pengar eller order. Eller lite av alltihop. Om det är en mycket ung, förtvivlad och förvirrad person (kanske med någon funktionsnedsättning) så kanske NB inte tycker att brottet (att dölja händelsen) är så allvarligt. Han tror inte heller han löper någon större risk. Han har ju aldrig sett flickan förut och kan inte tänka sig att han skall bli hopkopplad med hennes försvinnande. Kroppen skall han flytta nästa dag till ett säkert ställe. Han ser att han fått blod på jackan och tänker för säkerhets skull lägger jag inte den i skåpet, lägger den i en rishög utanför, den högen tänder någon ganska ofta. Hjälmen får inte plats i skåpet och hamnar också på rishögen. För att veta vem som ringde NB skulle jag velat kolla en massa personers telefonlistor för aktuell period, för visst måste någon ha ringt honom, eller hur fick de tag på honom?

Nej, nej och NEJ.
2015-10-25, 16:09
Medlem
Citat:
Här kan man se att polisen kollar alibi. De frågar personen som HJ hämtade rullskidorna hos på sid 208, och han kan ange kl 18:59-19:00 som ankomsttid. Det framgår dock inte varför det tar en timme att hämta rullskidorna och köra 6-8 minuters bilväg tillbaka till slottet. Familjemiddagen måste ha varit långtråkig.

Detta verkar hur suspekt som helst?
2015-10-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrow1
Det måste vara gärningsmannen hon pratade med, eller? Men varför pratar hon svenska, MGM kunde väl inte ett ord svenska vad jag förstår?
NB förstod lite svenska men pratad knappt det, om det varit NB i bakgrunden så skulle nog pappan noterat om det var bruten engelska eller annan utrikiska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in