Citat:
Ursprungligen postat av
dannee
Hm, mopeden startade inte på direkten när pappan testade. Kanske lisa frågat om hjälp med mopeden? Därav "men det har jag redan kollat" ??
Jag tror att det inte är Lisa som säger detta. Det är inte Lisa som skickar SMS:et heller. Det är ett smart drag att skicka SMS:et för det gör att man har minst en timme på sig innan någon börjar leta. Fickringningen är oavsiktlig. "Det är redan klart" - betyder att SMS:et är skickat. Det metalliska dörren kan vara en bildörr eller koffertlucka som stängs, för att köra iväg till Martorp.
Sen tar den som SMS:ade och slänger VISA-kort, nycklar mm åt ett annat håll. Därför finns inte NBs DNA eller fingeravtryck på dessa saker och därför redovisas inga tester på dessa ting.
Jag tror att någon ung och förvirrad person gjort detta. För att inte denna persons liv skall bli förstört är det några (flera st) som hjälper till att dölja brottet. NB tillkallas för att hjälpa till att frakta bort kroppen, eventuellt har han sin fru med ( något vittne såg en blond kvinna med röd top i baksätet i bilen som körde till Martorp). Hur man får NB att hjälpa till vet jag inte det kan vara vädjan, lojalitet, hot, pengar eller order. Eller lite av alltihop. Om det är en mycket ung, förtvivlad och förvirrad person (kanske med någon funktionsnedsättning) så kanske NB inte tycker att brottet (att dölja händelsen) är så allvarligt. Han tror inte heller han löper någon större risk. Han har ju aldrig sett flickan förut och kan inte tänka sig att han skall bli hopkopplad med hennes försvinnande. Kroppen skall han flytta nästa dag till ett säkert ställe. Han ser att han fått blod på jackan och tänker för säkerhets skull lägger jag inte den i skåpet, lägger den i en rishög utanför, den högen tänder någon ganska ofta. Hjälmen får inte plats i skåpet och hamnar också på rishögen. För att veta vem som ringde NB skulle jag velat kolla en massa personers telefonlistor för aktuell period, för visst måste någon ha ringt honom, eller hur fick de tag på honom?