2015-10-25, 15:52
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Märkligt sammanträffande.

Den man som hukade sig i den silverfärgade skåpbilen stämmer till utseendet bra överens med den man som beställde vårsoppa på caféet.

Vårsoppa-mannen är 25-års ålden

man som hukade sig - 54 år

Inte samma person.
2015-10-25, 15:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Jag som hade magkänsla från början om den där jävla AJ.

Ni kanske ska flytta diskussionen om AJ till den alternativa tråden? Det känns som att den hör mer hemma där eftersom han har alibi samt att det saknas bevisning mot honom.
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2015-10-25, 15:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
TILL ER MUPPAR SOM SITTER MED ERA FUPPAR!

Mordet på Helena Andersson var också på Arne Jönssons ägor på Österäng i Mariestad.
Det var alltså inte bara det jag hört innan
slarvigt utan det nya för mig var att det
var på Arne Jönssons ägor och Arne var
en av många misstänkta.
Två slump artade mord på sin gård?
Utan varit involverad?
Två mord på två unga attraktiva kvinnor som bara
försvinner?
Det lämnas ägodelar av bägge offren.

Jag sågar Åklagaren jag sågar Utredningsledaren
allt stinker, det är fördömt.
På vilket sätt menar du att Arne är inblandad i de båda morden och varför har i så fall inga bevis hittats? Man kan tänka sig att Arnes DNA borde finnas på kropparna, men ingenting visar att han skulle vara inblandad. Berätta lite mer hur du tänker kring detta om du vill bli tagen på allvar.
2015-10-25, 15:55
Bannlyst
Jag har fup också

https://anonfiles.com/file/33a33d3ef8c0114f8b472bd28880ad29
2015-10-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Arne börjar med att berätta om en kort bakgrund. Han hade tidigare en man från Litauen
anställd som heter "Awidov" så som hantverkare. Awidov introducerade Nerius som också
började hjälpa till sporadiskt på gården. Det blev mer och mer problem med Awidov varvid
han till slut fick sparken och Nerius introducerade sin bror som fick anställning. Awidov har
senare hotat Nerius. Vad Arne vet har det inte varit några problem den sista tiden. Arne
uppger att Awidov har telnr +37060004035.
Arne uppger att det för ca 1,5 år sedan var fler som hotade Nerius. Det var då en man som
heter "Gintras" som hotade. Han ansåg att arbetsmarkanden på Kinnekulle tillhörde honom
och hotade Nerius av denna anledning. Arne har hört att Gintras är en gammal officer från
ryska armen och "en riktig hårding".
Bilevicius brlöderna arbetade tidigare hos en litauisk firma som var verksam i Sverige och hette GTG.
”Chefen i Sverige hette Tomas Galkauskas. Gintautas (Aivaras vet inget efternamn) hette direktören i Litauen.”

Troligen är AJ:s ”Gintras” en misstolkning av Gintautas. Troligen har NB sagt att det var hot från den förre bossen i Litauen, troligen är det den lokale bossen Galkauskas som stått för hoten då det är ett svenskt mobilnummer.
2015-10-25, 15:58
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Han är inte säker på om det var han själv som bröt samtalet.

Detta är vad som sagts om hennes mobil:

Sms:et skickades 18:22:38

Fickuppringningen gjordes 18:26:41 och varade i 15 sekunder

Pappan hörde Lisa i vanlig ton säga:

Nu är det klart

eller

Det är klart

Mammans minnesbild av vad pappan sagt:

Ja men det har jag redan kollat

eller

Det är redan klart

Samtidigt svarade en annan person. En ljusare mansröst.
Pappan hade också hört ett metalliskt ljud under samtalet.

Telefonen var påslagen kl 18:39
Den var avstängd kl 18:59

Mitt fetade: anta att detta var den mer exakta formuleringen som LH faktiskt använde vid fickuppringningen. (Av egen erfarenhet vet jag att mammors minnesbilder ofta kan vara bättre än pappors - särskilt när det gäller tonårsbarn - så kanske även i detta fall).

Det kan i så fall tyda på att hon inte fick igång mopeden (trögstartad, enligt uppgift), varpå någon/några person/-er kom fram och erbjöd goda råd, i stil med "prova att kolla om det finns bensin i tanken" ellet liknande. Varpå LH svarar "ja, men det har jag redan kollat". Det metalliska ljudet kan då ha varit någon som testade/mekade med något på mopeden.

I så fall kan tidslinjen mellan sista sms:et och fickuppringningen stämma bättre.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-10-25 kl. 16:07.
2015-10-25, 15:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
En anna grej som jag tycker är lite konstigt är att AJs andra son Henrik, han lämnar godset mitt i middagen, och vad är hans grund till detta? , jo att han ska hämta några rullskridskor hos en vänn i Hällekis...what ???!!!
Henrik kommer ca 10 minuter för sent till familje middagen som skulle börja kl 18:00, dvs han anländer ca 18:10 och så lämnar han middagen kl ca 19:00 samtidig som GJ ankommer dom träffas tillmed på allen mellan godset och kafeen, dom pratar med varandra i ca 5 minuter och skiljs sedan åt.
Henrik anger att han är tillbaka på godet ca kl 20:15, efter att ha hämtat dom jätteviktiga rullskridskorna mitt i familjemiddagen hmmm...
Här kan man se att polisen kollar alibi. De frågar personen som HJ hämtade rullskidorna hos på sid 208, och han kan ange kl 18:59-19:00 som ankomsttid. Det framgår dock inte varför det tar en timme att hämta rullskidorna och köra 6-8 minuters bilväg tillbaka till slottet. Familjemiddagen måste ha varit långtråkig.
2015-10-25, 16:00
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
TILL ER MUPPAR SOM SITTER MED ERA FUPPAR!

Mordet på Helena Andersson var också på Arne Jönssons ägor på Österäng i Mariestad.
Det var alltså inte bara det jag hört innan
slarvigt utan det nya för mig var att det
var på Arne Jönssons ägor och Arne var
en av många misstänkta.
Två slump artade mord på sin gård?
Utan varit involverad?
Två mord på två unga attraktiva kvinnor som bara
försvinner?
Det lämnas ägodelar av bägge offren.

Jag sågar Åklagaren jag sågar Utredningsledaren
allt stinker, det är fördömt.
definitivt inte helt ointressant... Så långt jag har kommit har bara AJ sett denna lastare vara ute i trafik den berörda kvällen. Denne styvson som någon påstod varit med men som lämnat landet dagen efter? Varför sa ingen att han var med på middagen? Var han helt enkelt inte i sverige eller fick han inte vara med på finmiddagen? Fanns denna styvson i bilden då det förra brottet skedde på Arnes ägor?
2015-10-25, 16:00
Medlem
Det mesta verkar peka på att de fått tag på rätt gärningsman. Ändå tycker jag det är konstigt att GM:s dna inte fanns på BO:s kropp.
Och att han inte gick ut och hämtade de "tappade"? sakerna vid vägen.
Och att han tydligen varit hotad och hatad av en landsman, som också kände till trakten.
2015-10-25, 16:01
Medlem
Citat:
De han hör är att Lisa säger att "nu är det klart".
Vad det innebär vet inte Stefan.
Stefan uppfattade inte Lisa som upprörd vid samtalet utan hon samtalade i normal ton.

Inte "det är klart".
2015-10-25, 16:03
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Frågan är angående föremålen... om han använde lastaren, vilken väg körde han med lastaren? Hur skumpig/gropig är den vägen?
Kör man fort med en sån typ av lastare är det inte omöjligt att lättare föremål har hoppat ur skopan under färden.

Alternativt... Han hade handskar vid färden med lastaren och slängde ut Lisas ägodelar genom fönstret i tron att dom skulle döljas av det höga gräset, men vinden ställde till det och vissa saker hamnade för nära vägen/på vägen.

Karln verkar ju inte speciellt intelligent och hur kunde han ens föreställa sig vilken pådrag det skulle bli av polisen och Missing People.
Han läser ju knappast svenska tidningar och inte heller MP:s sida på facebook så han hade inte en aning om vad han drog igång.

Dessutom i stressen när han ska gömma Lisas kropp så fungerade nog hans planering inte speciellt bra. Han trodde nog att han skulle ha gott om tid på sig att för gott göra sig av med kroppen och hennes ägodelar. Det som hittades i rishögen som skulle eldas upp tyder ju på det.
Men det går inte att elda en rishög i den blåsten som rådde då och inte heller senare när det var poliser och MP folk överallt!

Nej han kan ha missat det om han körde snabbt och var stressad. Det handlar om små föremål!
och det var nog mörkt...lastaren såg köras rätt sent. minns nu inte vilken tid men det finns i AJ vittnesmål.
2015-10-25, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
och det var nog mörkt...lastaren såg köras rätt sent. minns nu inte vilken tid men det finns i AJ vittnesmål.
Lastare sågs körande av flera vittnen inkl AJ nån gång mellan 14 - 15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in