Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-25, 09:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrett
Jag har ett litet men irriterande problem med Windows 10.
Om jag öppnar Media Player eller Utforskaren eller vad som helst när man surfar så försvinner programmet man just öppnade när musen närmar sig. Programmet ligger då underst på skrivbordet. Man måste dra undan det man sysslade med för att komma åt t ex spelaren. Inte så svårt men efter 20 gånger per dag blir det vansinnigt irriterande. Detta hände mig aldrig med W 7.
Någon som kan tipsa om lösning. Tacksam för svar.

Kör som administratör kommandotolken med följande ord - sfc /scannow

Startar sedan om datorn och se om problemet ligger kvar.
Citera
2015-10-25, 09:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Nu börjar det skita sig för mig. När jag startar datorn syns datorns logga och Windows-loggan i några sekunder, sen blir skärmen svart. Muspekaren syns och går att röra på men datorn kommer aldrig vidare. Vad jag vet har jag inga återställningsskivor eller liknande. Vad ska jag hitta på?

Ska man tolka då att bildskärmen förblir svart hela tiden?

Windows startas upp som normalt, men du får ingen bild alls på bildskärmen?
Citera
2015-10-25, 09:40
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ska man tolka då att bildskärmen förblir svart hela tiden?

Windows startas upp som normalt, men du får ingen bild alls på bildskärmen?
Exakt, bara muspekaren syns.

Kan tillägga att datorn varit svajig ett tag, flera program som kraschar direkt på uppstart osv.
Citera
2015-10-25, 09:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Exakt, bara muspekaren syns.

Kan tillägga att datorn varit svajig ett tag, flera program som kraschar direkt på uppstart osv.

Angående bildskärm. Provat med en annan bildskärm? Kontrollerat kablaget? Byt kablage? Kontrollerat grafikkortet så det inte glappar?

Kör som det nämndes en kontroll med hjälp av kommandotolken - sfc /scannow
Högerklicka och kör som administratör. Det vill säga sedan när du får upp Windowsmiljön på bildskärmen.
Citera
2015-10-25, 12:19
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Angående bildskärm. Provat med en annan bildskärm? Kontrollerat kablaget? Byt kablage? Kontrollerat grafikkortet så det inte glappar?

Kör som det nämndes en kontroll med hjälp av kommandotolken - sfc /scannow
Högerklicka och kör som administratör. Det vill säga sedan när du får upp Windowsmiljön på bildskärmen.
Total nybörjare du snackar med. Hur kollar man grafikkort och kablage? Min lekmannakänsla är att det ändå inte är skärmen som spökar eftersom muspekaren är synlig, är det helt fel eller?
Citera
2015-10-25, 12:21
Medlem
Dullwuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Du har fått en MAK-nyckel från din bekant och Enterprise är inte direkt kopplat till företaget utan maskinen måste joinas till en domän eller använda en tredje parts programvara för att kunna "övervaka" din dator. Så detta kan du vara lugn med.

Gällande domänen så behöver du inte joina någon domän. Du har valt i installationen att köra med lokalt konto. Det är bara att fortsätta köra så.
Vad är en MAK-nyckel? Googlade, men förstår inte riktigt.

Så med andra ord, Windows 10 Enterprise är som vilken Windows 10 version som helst? Bara lite andra inbyggda funktioner? Alltså; Företaget eller någon annan (utom möjligen microsoft) kan inte spionera på mig?
Citera
2015-10-25, 12:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Total nybörjare du snackar med. Hur kollar man grafikkort och kablage? Min lekmannakänsla är att det ändå inte är skärmen som spökar eftersom muspekaren är synlig, är det helt fel eller?

Lättaste felsökningen är om du stänger av datorn. Lossa sidochassit så du kommer åt komponenterna. Kontrollerar så att grafikkortet sitter i ordentligt på slotsdelen.

Kontrollerar även så RAM-minnet sitter i ordentligt på minnesmodulerna. När du ändå är igång där så lossar RAM-minnet helt och tryck i detta ordentligt igen. Du ska höra en knäppning när minnet låses dit.

Provar andra kablar - d.v.s kablaget som leder från datorn till bildskärmen. Det är kanske glappt någonstans.
Citera
2015-10-25, 12:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dullwut
Vad är en MAK-nyckel?

Så här beskriver Dell och det gäller förvisso om Windows 7. Men i grunden är detsamma operativsystem.

Med Windows 7 kommer man för första gången att erbjuda två typer av volymlicensnycklar (VLK-nycklar): en fleraktiveringsnyckel (MAK-nyckel) och en nyckelhanteringstjänst (KMS-tjänst).

MAK-nycklar aktiverar antingen enskilda datorer eller en grupp datorer genom direkt anslutning till Microsofts servrar. Denna anslutning sker antingen via Internet eller via telefon. Nycklarna kan användas ett begränsat antal gånger. Denna aktiveringsbegränsning kan utökas genom att du ringer ditt Microsoft-aktiveringscenter.

KMS är en tjänst som din organisation kan vara värd för internt, för att automatiskt aktivera datorer som kör Windows 7. För att använda KMS måste du ha ett nätverk där minst 25 datorer kör Windows 7. Datorer som aktiveras via KMS kommer att behöva aktiveras på nytt genom att ansluta till din organisations nätverk minst var sjätte månad.
Citera
2015-10-25, 12:46
Medlem
esants avatar
Hej, vore tacksam om någon kunde hjälpa till att lösa detta:

Sedan jag uppdaterade till Windows 10 har musen börjat låsa sig efter att jag skrivit eller klickat i textfält såsom det jag skriver i nu, eller andra (för lösenord, facebook-kommentarer etc). Jag kan alltså inte röra den i ungefär två sekunder efter jag har varit aktiv i ett textfält vilket är lite irriterande.

Har ingen aning om ifall jag kan ändra någon inställning som råder bot på det. Använder en HP. Fler med samma problem som har lyckats fixa det?
Citera
2015-10-25, 12:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Hej, vore tacksam om någon kunde hjälpa till att lösa detta:

Sedan jag uppdaterade till Windows 10 har musen börjat låsa sig efter att jag skrivit eller klickat i textfält såsom det jag skriver i nu, eller andra (för lösenord, facebook-kommentarer etc). Jag kan alltså inte röra den i ungefär två sekunder efter jag har varit aktiv i ett textfält vilket är lite irriterande.

Har ingen aning om ifall jag kan ändra någon inställning som råder bot på det. Använder en HP. Fler med samma problem som har lyckats fixa det?

Trådat eller trådlöst? Ominstallerat drivrutinen som avser musen?
Citera
2015-10-25, 12:50
Medlem
Dullwuts avatar
Så min nyckel kan bara aktiveras X antal gånger? Gäller detta antal maskiner som det installeras på, eller antalet maskiner den är installerad på samtidigt? Och hur många gånger kan den aktiveras? Finns det något sätt att ta reda på detta?
Citera
2015-10-25, 12:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dullwut
Så min nyckel kan bara aktiveras X antal gånger? Gäller detta antal maskiner som det installeras på, eller antalet maskiner den är installerad på samtidigt? Och hur många gånger kan den aktiveras? Finns det något sätt att ta reda på detta?

Kan beror på av olika saker. Men denna bekanta bör kunna svara på detta. I värsta fall Microsoft-aktiveringscenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in