2015-10-25, 00:43
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divergens
Jag har för mig att SKL flaggade för 2 procents högre kommunalskatt baserat på den gamla prognosen (70-80 000 asylsökande) så i och med prognosen dubblerats så får vi nog räkna med en dubblering även vad gäller 2 procent, dvs. 4 procent. För mitt hushåll skulle det resultera i ca 3000 kronor mindre i månaden eller ca 36 000 kronor mindre om året. Det skall bli intressant att se hur Svensson och barnfamiljer med knappa marginaler kommer att reagera på detta för det kommer att göra ONT. Det borde få en och annan att ramla ner från sina rosa moln om de inte lider av dyskalkyli.

Du menar kvinnor? Jag har aldrig hört en man lida av dyskalkyli.

Jag tror såssarna kommer låna 70 procent och höja skatten 30 procent. De har makten nu och Allahiansen medverkar inte till misstroendeförklaring eller extra val. Löfven är i dagens läge lite av diktator faktiskt.
Citera
2015-10-25, 00:44
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Transporten av en 40-fots container från USA till Sverige kostar i runda slängor 30-50 papp att köpa. Sen kan man räkna om därifrån vad det kostar från andra ställen till Sverige. Hur många fot behöver 1 person? Hur mycket vatten, mat etc krävs /person? Sen börjar man bygga affärsplanen. Medveten besättning eller "omedveten" besättning? Olika prisklasser på mutorna.

Fiskefartyg kan inte ta sig sådana sträckor så det är intressant. Man får sikta lite högre nu. GÅ efter de stora pengarna.

Ja, även om man räknar med en person tar lika stor plats som en container så är ju 30 000 kr som hittat.

Om det finns 100 000 personer som är beredda att betala 100 000 kr / person för att komma till Sverige så är det en marknad på 10 miljarder kronor.

Det är tillräckligt stort för att det ska börja vattnas i munnen på vilken riskkapitalist som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Divergens
Jag har för mig att SKL flaggade för 2 procents högre kommunalskatt baserat på den gamla prognosen (70-80 000 asylsökande) så i och med prognosen dubblerats så får vi nog räkna med en dubblering även vad gäller 2 procent, dvs. 4 procent. För mitt hushåll skulle det resultera i ca 3000 kronor mindre i månaden eller ca 36 000 kronor mindre om året. Det skall bli intressant att se hur Svensson och barnfamiljer med knappa marginaler kommer att reagera på detta för det kommer att göra ONT. Det borde få en och annan att ramla ner från sina rosa moln om de inte lider av dyskalkyli.

Migrationsverket behöver 29 miljarder extra bara för nästa år. Med 5 miljoner arbetare i Sverige blir det knappt 500 kr i månaden i extra skatt. Grattis!
Citera
2015-10-25, 00:47
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anusiktet
När kommer nästa överenskommelse? Kommer Stefan att lyckas med att skicka ut folk till EU?
Intressant intervju. Tyder på att vi nu har en statsminister som förstår att vi har ett problem, vilket vi inte kunde säga när det gällde den förra regeringen, men frågan är nu - förstår oppositionen att vi har problem som behöver lösas? Bryr dom sig ens?
Citera
2015-10-25, 00:54
Medlem
Kemiske Alis avatar
Jag är inte intresserad av att höra en statsminister tala om att beslutade åtgärder inte räcker. Det är hans jobb att vidta nödvändiga och tillräckliga åtgärder. Stolpskottet är ju en fullblodsidiot! Jag tyckte tidigare att valet 2018 var något att se fram emot, nu känns det som alldeles för långt bort. Den idioti som 7K står för måste genast upphöra. Kommer situationen i Sverige få så allvarliga konsekvenser att det leder fram till ett nyval före ordinarie val 2018?
Citera
2015-10-25, 00:56
Medlem
Sparar artikeln på SvD som PDF... den kan ju försvinna... för den beskriver "fel" sanning

Om vi hade en oberoende press utan agenda så skulle ju DN, Aftonbladet och andra nu skrika ut

Stefan Löfven gör en helomvändning i flyktingfrågan och sviker därmed sina väljare. I en intervju med SvD så beskriver Löfven situationen oroande likt hur SD beskrivit situationen i ett antal debatter på senare tid, att vi inte kan ta emot så många flyktingar som det gör nu, att vi måste göra något nu genast, att detta helt enkelt inte går längre. Löfven vill först och främst lösa situationen med att andra länder tar över flyktingar som nu kommit till Sverige. Men han utesluter inte att om detta inte kommer att fungera så måste vi ta till andra åtgärder för att bromsa antalet som får skydd i Sverige. En ståndpunkt han tidigare helt förkastat. Löfven har också för första gången öppnat för att lösningen kan vara ett ökat stöd i närområdet, också skrämmande likt den ståndpunkt SD har framfört.

Men.. jag hittar inget alls om detta på vare sig www.dn.se eller www.aftonbladet.se?

Jag gissar redaktionerna har panikmöte nu, diskuterar vilt hur de ska hantera denna historien. Om ska tiga ihjäl det som gör när "alternativ press" avslöjar saker? Eller gå till angrepp? Eller låtsas som hela tiden själva stött det nu Löfven säger?

Att låtsas som själva stött ståndpunkten hela tiden är på ett sätt säkrast, för vinden blåser åt det hållet nu. Men naturligtvis samtidigt benhårt hävda att när SD säger det så är det "fel", men när S och M säger det så är det "rätt". Att är skillnad på när smygnassar säger det och när etablissemanget säger det.

Panik panik panik....

Fast min gissning är att SvD-artikeln är borta i morgon när vi vaknar. Och att allt är som förut. Det går ju till och med att påstå att artikeln aldrig existerat? För hur kan den existera när den inte får existera?!
Citera
2015-10-25, 00:59
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag kan inte bry mig mindre om vem som faktiskt genomför förändringen egentligen. Bara nån gör det. Sen om S och M tar efter SD:s partiprogram... fine.. Det viktiga är Sverige. Kommer dock ALDRIG rösta på någon i 7K. De är skyldiga. Även om de löser situationen och allt är fint igen om 35 år.. Glöm det.

Väl talat

Det är riktigt roligt att Löfven nu vill genomföra den politik, som han spenderat flera år med att smutskasta! Ett sånt helvetes jävla hyckleri. Men som du säger, man får vara glad att de börjar första hur verkligheten ser ut.

Tänker på alla gånger som masssmedia och andra sjuklöversympatisörer kallat SD för rasister eller främlingsfientliga. Vad ska de göra nu när Löfven gjort en rippoff på SDs invandringspolitik?
Antingen så får de börja behandla S som de behandlat SD, eller så får de tänka om vad det gäller deras definition av rasism.

Roligast av allt blir ju att se hur Löfven i förlängningen förhåller sig till Åkesson. Han kan ju inte gärna sitta och peka finger och prata om rasism när han själv vill föra en snarlik politik
Eller
Citera
2015-10-25, 01:12
Medlem
Toksteffe! Inget kommer hända!
Citera
2015-10-25, 01:15
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Ivar Arpi skriver en ledare om flera av de politiker som helt plötsligt bytt "sida".

http://www.svd.se/180-grader-senare/om/flyktingkrisen-i-europa

Samtidigt som jag är lättad att politiker och media äntligen vaknat upp ur förtrollningen 5 över 12 så är jag, liksom Ivar Arpi, ursinnig att de ändrar retorik 180 grader och verkar hoppas att ingen ska märka det. Nästan alla vuxna människor ser ju att den nya 6-klövern nu säger precis det som SD alltid sagt och blivit utmobbade för.

Framtidens historieskrivare kommer försöka analysera och förstå denna period i svensk historia när politiker och media drevs av ideologisk fundamentalism. En period då demokratin sattes ur spel och journalister slutade ifrågasätta förd politik och istället tävlade om att bli den rådande statsideologins mest rättrogna lärjungar. Jag tror att man kommer hitta klara paralleller med 30-talets Hitlertyskland och 50-talets MacCarthyism. Samma upprapande av politiskt korrekta mantra och samma misstänkliggörande av alla som vågar avvika det minsta från den rätta läran. Det skrämmer mig att politiker och media i tyst? samförstånd lyckades upprätta en smal åsiktskorridor som dikterade vad som var tillåtet och otillåtet att säga, tänka och tycka. Det visar hur sårbar vår demokrati och yttrandefrihet är.
Citera
2015-10-25, 01:20
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Intressant intervju. Tyder på att vi nu har en statsminister som förstår att vi har ett problem, vilket vi inte kunde säga när det gällde den förra regeringen, men frågan är nu - förstår oppositionen att vi har problem som behöver lösas? Bryr dom sig ens?

Men vilket problem är det som Löfven förstått att vi har? Är det att massinvandringen kostar en massa pengar, även på sikt, och att man därför måste dra hårt i nödbromsen? Dvs implementera SD:s politik, och hålla den linjen framöver.

Eller är det bara att flyktingar inte ska behöva bo i tältläger, och att det vore trevligt om migrationsverket kunde hålla sig under 50 miljarder om året?

Om det bara är det senare så kan vi ju ligga kvar på 2013-2014 års invandring i många år till.
Citera
2015-10-25, 01:24
Medlem
Schlemms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno
Ni har fått det om bakfoten. Löfven gör icke en SD och har heller icke kapitulerat eller abdikerat från flyktingfrågan. Han är en förkämpe för invandring och vill ha ett nordiskt och europeiskt samarbete och vi som en kontinent tar ett solidariskt ansvar, bortom våra egna gränser. Jag är för europeiska flyktingkvoter, men fördömer kraftigt det talibanska SD-partiet!

Löfven är en förvirrad pajas som har alldeles för mycket makt över den stora plånboken. Det kan vem som helst med ett par nyktra ögon se. En statsman i hans position skall definitivt inte resonera så emotionellt som den människan gör. Låna till invandring..hör du inte hur fel det låter?
Citera
2015-10-25, 01:27
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Sparar artikeln på SvD som PDF... den kan ju försvinna... för den beskriver "fel" sanning

Om vi hade en oberoende press utan agenda så skulle ju DN, Aftonbladet och andra nu skrika ut

Stefan Löfven gör en helomvändning i flyktingfrågan och sviker därmed sina väljare. I en intervju med SvD så beskriver Löfven situationen oroande likt hur SD beskrivit situationen i ett antal debatter på senare tid, att vi inte kan ta emot så många flyktingar som det gör nu, att vi måste göra något nu genast, att detta helt enkelt inte går längre. Löfven vill först och främst lösa situationen med att andra länder tar över flyktingar som nu kommit till Sverige. Men han utesluter inte att om detta inte kommer att fungera så måste vi ta till andra åtgärder för att bromsa antalet som får skydd i Sverige. En ståndpunkt han tidigare helt förkastat. Löfven har också för första gången öppnat för att lösningen kan vara ett ökat stöd i närområdet, också skrämmande likt den ståndpunkt SD har framfört.

Men.. jag hittar inget alls om detta på vare sig www.dn.se eller www.aftonbladet.se?

Jag gissar redaktionerna har panikmöte nu, diskuterar vilt hur de ska hantera denna historien. Om ska tiga ihjäl det som gör när "alternativ press" avslöjar saker? Eller gå till angrepp? Eller låtsas som hela tiden själva stött det nu Löfven säger?

Att låtsas som själva stött ståndpunkten hela tiden är på ett sätt säkrast, för vinden blåser åt det hållet nu. Men naturligtvis samtidigt benhårt hävda att när SD säger det så är det "fel", men när S och M säger det så är det "rätt". Att är skillnad på när smygnassar säger det och när etablissemanget säger det.

Panik panik panik....

Fast min gissning är att SvD-artikeln är borta i morgon när vi vaknar. Och att allt är som förut. Det går ju till och med att påstå att artikeln aldrig existerat? För hur kan den existera när den inte får existera?!

Kunde inte beskrivit situationen bättre själv. Min gissning faller på det fetstilta i ditt inlägg. SD är ju rasister av sååå många olika anledningar. Tänk på partiets nazistiska rötter, vi kan inte glömma saker som hänt för 20år sedan!!! Men det är helt okej att glömma vilka som regerade i Sverige för 70år sedan när de tyska nazisterna fick frakta järnmalm genom landet
Citera
2015-10-25, 01:33
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Men vilket problem är det som Löfven förstått att vi har? Är det att massinvandringen kostar en massa pengar, även på sikt, och att man därför måste dra hårt i nödbromsen? Dvs implementera SD:s politik, och hålla den linjen framöver.

Eller är det bara att flyktingar inte ska behöva bo i tältläger, och att det vore trevligt om migrationsverket kunde hålla sig under 50 miljarder om året?

Om det bara är det senare så kan vi ju ligga kvar på 2013-2014 års invandring i många år till.

Ja det är möjligt men det är ett genombrott att vi nu äntligen på ett konstruktivt sätt kan diskutera volymer, kostnader och strategier när det gäller migrationspolitik. Förut har all konstruktiv kritik misstänkliggjorts som att man tillhör "den onda sidan". Man har inte erkänt att humanism och realism måste gå hand i hand.

Ingen blir betjänt av att skjuta problem under mattan. Jag fruktar nu att hatet och frustrationen över hycklande opportunistiska politiker och medier ska gå ut över oskyldiga skötsamma invandrare. Jag vill inte ha ett polariserat samhälle med anarkister mot fascister och islamister mot rasister. Jag vill ha tillbaka ett Sverige som både är humanistiskt och förnuftigt, där man har respekt för meningsmotståndaren och möter argument med argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in