2015-10-24, 23:16
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tivereC
Hur ser den rutten ut?

Lastfartyg direkt till Göteborg från Syrien, Egypten, Libyen, Turkiet, nordvästafrika, osv.

Lyckas smugglarna behålla fartygen efter avlastning i Sverige så blir det inte så dyrt per runda.

Hur många personer kan man klämma in på ett lastfartyg? Några tusen? Vad kostar fartygshyra + bränsle ToR medelhavet-Sverige? Några tusenlappar per person?

Med tanke på vad folk redan betalar smugglarna idag så kan man nog tjäna många miljoner på varje vända.

Jag har ingen aning om vad ett uttjänt lastfartyg kostar, men det skulle inte förvåna mig om det skulle vara lönsamt till och med om smugglarna tvingas överge fartyget i Sverige (?)

Här finns det väl även en affärsmöjlighet för mindre entreprenörer. Man kan säkert lasta ombord 10 pers även på en mindre motorbåt som kan gå hela vägen till Sverige.

Fiskefartyg är en annan variant. Det får plats en hel del i lastutrymmet.

Edit: För några miljoner kronor verkar det gå att köpa ett halvstort last/fiske-fartyg: källa
Senast redigerad av lm5711 2015-10-24 kl. 23:29.
Citera
2015-10-24, 23:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711

Jag kommer osökt att tänka på Tintin och Koks i lasten.

---

Naturligtvis är ju den politik som förts [eller rättare sagt inte förts] under de senaste 5 åren bara ett bevis på att våra folkvalda är komplett odugliga. Att de handfallna låter totalt världsfrånvända och låter »filantroper« sätta agendan är obegripligt.

Tyvärr har Sverige sedan mitten på 00-talet, då det påbjöds att alla måste vara feminister om de vill göra politisk karriär, utvecklats till ett ryggradslöst och inställsamt land. Rätt extrema vänsteråsikter har fått rejält fäste om maktapparaten och förmågan att tänka pragmatiskt är som bortblåst. Politikerna står och ser på, fullt upptagna med att dunka varandra i ryggen och vända densamma mot SD.

Min tilltro till politiker kan inte sjunka lägre.
Citera
2015-10-24, 23:29
Medlem
Det är organiserat. Vi Svenskar har ingen aning om varför alla kommer hit. Det är fler på flykt än vi som ska ta hand om dom.
Citera
2015-10-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aukupunktur88
Det är organiserat. Vi Svenskar har ingen aning om varför alla kommer hit. Det är fler på flykt än vi som ska ta hand om dom.

Japp det är organiserat. Isis är redan här. Jag kan bekräfta det.
Citera
2015-10-24, 23:49
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Lastfartyg direkt till Göteborg från Syrien, Egypten, Libyen, Turkiet, nordvästafrika, osv.

Lyckas smugglarna behålla fartygen efter avlastning i Sverige så blir det inte så dyrt per runda.

Hur många personer kan man klämma in på ett lastfartyg? Några tusen? Vad kostar fartygshyra + bränsle ToR medelhavet-Sverige? Några tusenlappar per person?

Med tanke på vad folk redan betalar smugglarna idag så kan man nog tjäna många miljoner på varje vända.

Jag har ingen aning om vad ett uttjänt lastfartyg kostar, men det skulle inte förvåna mig om det skulle vara lönsamt till och med om smugglarna tvingas överge fartyget i Sverige (?)

Här finns det väl även en affärsmöjlighet för mindre entreprenörer. Man kan säkert lasta ombord 10 pers även på en mindre motorbåt som kan gå hela vägen till Sverige.

Edit: För några miljoner kronor verkar det gå att köpa ett halvstort last/fiske-fartyg: källa

Transporten av en 40-fots container från USA till Sverige kostar i runda slängor 30-50 papp att köpa. Sen kan man räkna om därifrån vad det kostar från andra ställen till Sverige. Hur många fot behöver 1 person? Hur mycket vatten, mat etc krävs /person? Sen börjar man bygga affärsplanen. Medveten besättning eller "omedveten" besättning? Olika prisklasser på mutorna.

Fiskefartyg kan inte ta sig sådana sträckor så det är intressant. Man får sikta lite högre nu. GÅ efter de stora pengarna.
Citera
2015-10-24, 23:49
Medlem
santos_devilles avatar
Nå? Har aftonbladet utropat sossarna som nya sverigedemokraterna?
Citera
2015-10-25, 00:02
Medlem
SithXMs avatar
Nej nej inte blir Sverige av med några inte! Bara hoppas man kan köpa Turkarna,så de stoppar skiten den vägen Och att man gör hårda bedömningar och avslår så många asylärenden det bara går,. Att det kommer några mängder med Flyktingar via båt ända upp till Sverige är givetvis trams,!
Citera
2015-10-25, 00:03
Medlem
en1kronas avatar
Aldrig i livet att Löfven skulle göra en SD.
Citera
2015-10-25, 00:13
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Aldrig i livet att Löfven skulle göra en SD.

Oh nej! Min gode skapare, hur har rasismen i Sverige kunnat bre ut sig såhär?!

En riktigt trevilg artikel faktiskt, otippat att Löfven kunde uttrycka sig klart och tydligt. Det mest roande är ju ändå det han uttrycker, vad SD sagt i flera år.

SD 2018!!!
Citera
2015-10-25, 00:25
Medlem
Det är bara att stänga gränsen! Finns inga andra alternativ just nu.

Gör om och gör rätt för en gång skull. Följ Rojas förslag med att låta invandrare ta lån för sitt uppehälle.
De flesta människor gör som de blir tillsagda om de är tvungna. Låt folk ta ansvar över sitt eget liv och tvinga dem att tänka till. Bättre brödlös än rådlös, som min mormor brukade säga

http://www.svd.se/den-misslyckade-politiken-tillats-fortsatta/av/mauricio-rojas
Citera
2015-10-25, 00:26
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Oh nej! Min gode skapare, hur har rasismen i Sverige kunnat bre ut sig såhär?!

En riktigt trevilg artikel faktiskt, otippat att Löfven kunde uttrycka sig klart och tydligt. Det mest roande är ju ändå det han uttrycker, vad SD sagt i flera år.

SD 2018!!!

Jag kan inte bry mig mindre om vem som faktiskt genomför förändringen egentligen. Bara nån gör det. Sen om S och M tar efter SD:s partiprogram... fine.. Det viktiga är Sverige. Kommer dock ALDRIG rösta på någon i 7K. De är skyldiga. Även om de löser situationen och allt är fint igen om 35 år.. Glöm det.
Citera
2015-10-25, 00:35
Medlem
Divergenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
S verkar också ha förhandlat med MP för att de ens skulle gå med på begränsad TUT. Vad var det Löfven sålde, får vi veta det…? Kanske inställd Förbifart…

Nu verkar partierna ha alla ärenden uppe på bordet, migrationspolitiken bekymrar egentligen inte våra politiker ned på plånboksnivå. För dem är inte 2 procent högre kommunalskatt något att bekymra sig om, men för en vanlig tjänsteman betyder det är att semesterresan inte blir av. Det handlar om 10-15.000:- som varje normalavlönad svensk måste betala extra i skatt varje år...

Jag har för mig att SKL flaggade för 2 procents högre kommunalskatt baserat på den gamla prognosen (70-80 000 asylsökande) så i och med prognosen dubblerats så får vi nog räkna med en dubblering även vad gäller 2 procent, dvs. 4 procent. För mitt hushåll skulle det resultera i ca 3000 kronor mindre i månaden eller ca 36 000 kronor mindre om året. Det skall bli intressant att se hur Svensson och barnfamiljer med knappa marginaler kommer att reagera på detta för det kommer att göra ONT. Det borde få en och annan att ramla ner från sina rosa moln om de inte lider av dyskalkyli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in