2015-10-25, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Hon hade säkert hjälmen på eftersom hon satt i nyckeln i mopeden. Hon var nog startklar innan något stoppade henne till att åka.
Mgm kanske fanns bakom hörnet och bad om hjälp.
Det finns ingen av kollegerna som kom ihåg om hon satt på sig hjälmen när de såg henne gå runt hörnet. Men när de var på väg ut och skulle stänga fixade hon för att kunna att sätta på hjälmen men då tappade hon ett örhänge. Sen höll hon på med sina hörlurar som var kopplade till iPhonen, hon skulle lyssna på musik när hon körde hem. Men om hon satt på hjälmen när de skildes kom de inte ihåg.
Men om hon satt på hjälmen hade hon troligen även satt på musiken och skulle troligen inte hört om någon gick fram till henne bakifrån och ev försökte tilltala henne.

När pappan provstartade gick den inte igång.
Citat:
”Han tänkte först att mopeden inte startat och gick fram och tryckte på startknappen. Mopeden startade inte. Han flyttade mopeden och ställde den intill caféväggen. När han gjorde det startade mopeden och han "körde" den in till väggen utan att sitta på den.”
Det kan ha hänt för LH också att den inte gått igång direkt.
Citat:
”Stefan säger att Lisa skulle aldrig lämna nyckeln i tändningslåset, hon gör det inte ens hemma i garaget.”
Vilket kanske motsägs av LH:s kollega som också körde moped, när hon kom på morgonen stod LH:s moped där och hon noterade att framhjulet stod rakt fram, dvs styrlåset var inte i, men hon hade inte sett någon nyckel. Hon noterade det därför hon själv alltid var noga med att styrt var spärrat när hon lämnade sin moped.
Kan man låsa/ta ur nyckeln utan att styret är i "rätt" läge?
2015-10-25, 00:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Att vi nog aldrig kommer att kunna säga om Lisa dog innan hon hissades upp eller inte är naturligtvis inte något som kommer att påverka en fällande dom. Däremot kan det möjligen påverka straffmätningen, då ett möjligt mycket snabbt förlopp skulle kunna rädda honom från livstids fängelse.
Självklart är Nerijus Bilevecius skyldig till detta brott. Att tro annat efter att man satt sig in i bevisningen som en helhet är inget annat än rent foliehattande och/eller total brist på förmåga att logiskt granska och analysera ett faktamaterial.
Spelar ingen roll om bilen saknar bevisning - det är inte första gången en GM lyckats transportera utan spår. Personligen tror jag han bytt ut plasten och lyckats lyckats slänga/gömma detta.
Han har haft nästan en vecka på sig och kört bilen under denna tid.
I detalj hur Lisa dog - före upphängning eller inte - spelar heller ingen roll. Men han ska ha livstid i mitt tycke.

Det är en mycket bra utredning och förhören har hög kvalité - det ställs frågor ur olika vinklar som korsar in de förhörda mot centrum. Förhören i Lituen var väldigt läsvärda ihop med faktapresentationen.
2015-10-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Det står på vissa ställen i FUP:en att tex blod tillhör Nerijus eller en nära släkting, det jag tänker då, kan det vara såpass likt att det lika gärna kan vara hans brors blod?
Hur säkra var dom med sperman? var det till 100% Nerijus eller var det också "eller en nära släkting"?
Sorry om detta tagits upp förut, men det är sån kaos i denna tråd så jag har inte lyckats kolla riktigt.
En gardering så att säga, nära släktingar KAN ha lika DNA, men som det också står överallt i FUP så har de också testat mot brodern och då blir -4 negativt, den starkaste nivån att det inte är brodern.
2015-10-25, 00:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Både hans fru, bror och föräldrar kommer att få lida för det här på ett sätt som dom inte gjort sig förtjäna av. Det här är en mans verk som sprider sorg och lidande som ringar på vattnet.
Jag har faktiskt svårt att begripa mig på IB och vistelsen i Sverige med tanke på att hon har en 11-årig son. Försökte se om det berodde på försörjningsdelen men hittade inte nåt. Hon följde sonika med honom verkar det som. Att sonen inte är här beror väl på skolan. När var det tänkt att hon/de skulle flytta tillbaka till Litauen?
Citat:
När kom du till Sverige?
Ungefär vid påsken 2013. Anledningen var att Irinas man Nerijus skulle arbeta för Arne Jönsson.
Citat:
"Jag arbetar inte utan är hemmafru."
"Jag är här för att laga mat och hjälpa min man. Ibland hjälper jag Fru Arne Jönsson."
"Nej, vi är hemma och jag plockar ogräs, lagar mat och tar hand om min katt."
2015-10-25, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
JA. Tror också att skoplastaren använts.
Citat:
“Arne tillfrågas om iakttagelsen av teleskoplastaren. Han uppger att han såg den köra på en grusväg söder om sin bostad på söndagen 150607 ca kl 14.30. Arne var då tillsammans med sin son. Lastmaskinen var ca 400 meter bort. Han uppger att det med all säkerhet var den John Deere maskinen som står i spritfabriken och används vid bygget i ladan mittemot cafét. Arne ser inte vem som kör. Han ser inte heller om det var gafflar eller skopa på maskinen. Arne ser det som högst troligt att någon av bröderna körde maskinen. Arne uppger att bröderna har nyckel till spritfabriken där lastaren oftast står inlåst.

På måndagen frågade därför Arne Nerius varför de använt teleskoplastaren. Nerius blev mycket nervös och svarade att han inta använt maskinen. Han uppträdde på ett sätt som Arne aldrig tidigare sett.
Arne uppger att bröderna har tillgång till det mesta i Blomberg. De känner till alla fastigheter då de reparerar och fixar med allt.”
PDF-sida 218 (180 i FUP)

Men det var mitt på dagen som den var ute och körde. Undrar hur det stämmer med tiden för när fönsterblecket påstods ha monterats.
Något fuffens verkar har förevarit med lastaren, gjort gjorde han ett svartjobb åt någon med lastaren, något som han inte frågat om lov om.
Som synes, vill man väcka uppmärksamhet ska man köra omkring med någon annans lastare när det inte är "ordinarie tid". Det smidigaste och diskretaste är nog ändå en vanlig bil.
Senast redigerad av softboll 2015-10-25 kl. 01:08.
2015-10-25, 00:48
Medlem
MrFolds avatar
När bevisningen är så stark att det är svårt att se någon annan utgång än fällande dom (professor Christian Diesen hävdade f.ö. i samband med mordet på Elin Krantz att för just mord så blir det fällande dom i 95% av de fall som går till åtal) så kan man ju fundera på en del andra saker istället för skuldfrågan.

Kommer Nerijus Bilevecius att erkänna? Inte mycket verkar tala för det. Han har nekat sig igenom en ganska lång rad förhör och inte låtit sig övertygas av någon bevisning som lagts fram. Han har visserligen fallit i gråt några gånger, men sen bara återgått till att säga att det inte är han och att han inte har en aaaaaning om hur hans DNA hamnat på offrets kläder eller varför hans blod sitter på ett rör uppe i taket alldeles vid den punkt där snaran som offret hängdes upp i fästes.

Har han mäktat med det hittills så lär han inte falla till föga under rättegången.

Har ni förresten noterat att man började med en kvinnlig förhörsledare, men sen efter några förhör bytte till två män? Jag undrar om det var en taktik - tro att en "mjukare" stil skulle få honom att erkänna. När det inte gick blev det lite hårdare bandage - dock till ingen nytta. Det enda förhörsledaren lyckades med var att få snubbor av advokaten för sina uttalanden om att det skulle bli fällande dom oavsett fortsatt nekande eller ej. Jag kunde faktiskt inte hitta en enda sak vid genomläsning igår som polisen kan använda mot honom. Bortsett då från det orimliga i att helt neka till att ens ha träffat den person man lyckats både besudla med sin egen DNA och blanda sin DNA med på flera platser och föremål.

Kan man tänka sig att NB kan ändra sin story senare i förloppet som Elin Krantz mördare gjorde? Inte för att hjälpte herr Yohanes att duka upp rövarhistorian han kom med. Men det var åtminstone ett försök att förklara fynden. Skulle man kunna tänka sig nåt i stil med "Jag hittade henne i ladan när jag skulle kolla en grej och jag fick panik att jag skulle få skulden för det så jag tog ner kroppen och gömde den... Förlåt!"

- En sån historia skulle ju utgöra en förklaring till fynd och ge åklagaren en lite tuffare uppgift. Men det är fortfarande en rövarhistoria som naturligtvis inte skulle bli mer trovärdig av att den åtalade väntat i månader med att berätta den.

Jag tror att han kommer att fortsätta tiga - antagligen tiga sig fram till ett livstidsstraff. Men jag kan ha fel.
2015-10-25, 00:50
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför dra en handtralla i rummet bredvid?

Din lille skötsamme drömkille ( den vi andra kallar vidrig och extremt ohygenisk mördare), kanske ville titta ut genom fönstren och kolla så ingen var utanför?

Eller så kände han sig mer hemma i sitt eget lilla sjuka runkrum.
2015-10-25, 00:50
Medlem
Fräsch kille som runkar i lampskärmar och sprutar sperma över väggar på arbetsplatsen. Inte blir det bättre av att bajsar på golvet och duschar en gång i månaden (när frun har bytt sängkläder).

Vilket sammanträffande att han tycker om fastbundna kvinnor, den tekniska bevisningen samt att han har ljugit om var han befunnit sig om han är oskyldig till mordet. Eller vad säger ni alternativteoretiker? Jag utesluter inte att det finns fler inblandade, även om det inte är särskilt troligt. Att han bara skulle vara en "städare" köper jag inte med tanke på allt som kommit fram i utredningen.

Det blir livstid i fängelse och livstids utvisning.
2015-10-25, 00:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
“Arne tillfrågas om iakttagelsen av teleskoplastaren. Han uppger att han såg den köra på en grusväg söder om sin bostad på söndagen 150607 ca kl 14.30. Arne var då tillsammans med sin son. Lastmaskinen var ca 400 meter bort. Han uppger att det med all säkerhet var den John Deere maskinen som står i spritfabriken och används vid bygget i ladan mittemot cafét. Arne ser inte vem som kör. Han ser inte heller om det var gafflar eller skopa på maskinen. Arne ser det som högst troligt att någon av bröderna körde maskinen. Arne uppger att bröderna har nyckel till spritfabriken där lastaren oftast står inlåst.

På måndagen frågade därför Arne Nerius varför de använt teleskoplastaren. Nerius blev mycket nervös och svarade att han inta använt maskinen. Han uppträdde på ett sätt som Arne aldrig tidigare sett.
Arne uppger att bröderna har tillgång till det mesta i Blomberg. De känner till alla fastigheter då de reparerar och fixar med allt.”
PDF-sida 218 (180 i FUP)

Men det var mitt på dagen som den var ute och körde. Undrar hur det stämmer med tiden för när fönsterblecket påstods ha monterats.
Något fuffens verkar har förevarit med lastaren, gjort gjorde han ett svartjobb åt någon med lastaren, något som han inte frågat om lov om.
Som synes, vill man väcka uppmärksamhet ska man köra omkring med någon annans lastare när det inte är "ordinarie tid". Det smidigaste och diskretaste är nog ändå en vanlig bil.

Frågan är hur man får in lastaren i tidsschemat på ett rimligt vis? Han ska hinna hämta den, köra till Martorp och lämna kroppen och sen hinna tillbaka till spritfabriken, hämta sin bil och köra ett varv till för att sen observeras av vittnena i sin egen bil på väg från Martorp mot Blomberg vid halv åtta-tiden. Även om lastaren känns som en bra lösning på problemet med avsaknade fynd i bilen så blir det jäkligt svårt att få ihop det. Eller missar jag nåt här?
2015-10-25, 00:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
När bevisningen är så stark att det är svårt att se någon annan utgång än fällande dom (professor Christian Diesen hävdade f.ö. i samband med mordet på Elin Krantz att för just mord så blir det fällande dom i 95% av de fall som går till åtal) så kan man ju fundera på en del andra saker istället för skuldfrågan.

Kommer Nerijus Bilevecius att erkänna? Inte mycket verkar tala för det. Han har nekat sig igenom en ganska lång rad förhör och inte låtit sig övertygas av någon bevisning som lagts fram. Han har visserligen fallit i gråt några gånger, men sen bara återgått till att säga att det inte är han och att han inte har en aaaaaning om hur hans DNA hamnat på offrets kläder eller varför hans blod sitter på ett rör uppe i taket alldeles vid den punkt där snaran som offret hängdes upp i fästes.

Har han mäktat med det hittills så lär han inte falla till föga under rättegången.

Har ni förresten noterat att man började med en kvinnlig förhörsledare, men sen efter några förhör bytte till två män? Jag undrar om det var en taktik - tro att en "mjukare" stil skulle få honom att erkänna. När det inte gick blev det lite hårdare bandage - dock till ingen nytta. Det enda förhörsledaren lyckades med var att få snubbor av advokaten för sina uttalanden om att det skulle bli fällande dom oavsett fortsatt nekande eller ej. Jag kunde faktiskt inte hitta en enda sak vid genomläsning igår som polisen kan använda mot honom. Bortsett då från det orimliga i att helt neka till att ens ha träffat den person man lyckats både besudla med sin egen DNA och blanda sin DNA med på flera platser och föremål.

Kan man tänka sig att NB kan ändra sin story senare i förloppet som Elin Krantz mördare gjorde? Inte för att hjälpte herr Yohanes att duka upp rövarhistorian han kom med. Men det var åtminstone ett försök att förklara fynden. Skulle man kunna tänka sig nåt i stil med "Jag hittade henne i ladan när jag skulle kolla en grej och jag fick panik att jag skulle få skulden för det så jag tog ner kroppen och gömde den... Förlåt!"

- En sån historia skulle ju utgöra en förklaring till fynd och ge åklagaren en lite tuffare uppgift. Men det är fortfarande en rövarhistoria som naturligtvis inte skulle bli mer trovärdig av att den åtalade väntat i månader med att berätta den.

Jag tror att han kommer att fortsätta tiga - antagligen tiga sig fram till ett livstidsstraff. Men jag kan ha fel.
Vilket erkännande skulle kunna leda till något annat än det fetstilta?
2015-10-25, 00:52
Medlem
Jag har läst 100 talet förundersökningar, vissa FU är obegripliga andra är helt självklara. Men det är något med detta fallet som inte stämmer! Har kommit till förhör med IB nu, har mycket läsning kvar men får inte grepp om det.

Bara jag som har denna känslan?
2015-10-25, 00:54
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll

PDF-sida 218 (180 i FUP)

Vittnen har sett skoplastaren senare samma kväll. Vad gör den på baksidan av ladan vid den tiden?

Sid 55 fup
Han sa att han och hans fru Ylva hade varit i Göteborg den 7 juni 2015 tillsammans med en av sönerna och dennes flickvän. De hade sett på Spanska ridskolan i Göteborg. På vägen hem hade de lämnat av sonen och flickvännen i Broby. Ylva hade sagt att hon då tittat på sin telefon och sett att klockan var 20.11. De hade sedan åkt vägen mot Källbytorp och sedan svängt höger mot Blomberg. Ulrik beräknade att klockan då var 20.20 då de körde förbi ladan och han såg den gröna teleskoplastaren på baksidan av ladan. Han sa att den aktuella tiden var högst plus minus 5 minuter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in