2015-10-25, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Med den förundersökning som nu gått ut så finns inga frågetecken kvar gällande mordet...
NB har mördat och näckat henne .. Därom råder ingen som helst tvekan ...

Röst två i samtalet är inte brodern .. så visst - de kanske borde kolla om det fanns en fluktare/lyssnare som beställde mordet och runkat i rummet bredvid ..

Men mördaren är NB - därom råder ingen tvekan.

Ingen tvekan hos mig heller.
2015-10-25, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror helt enkelt att man använde det utrymmet (gula utbyggnaden) som en sambandscentral.

Nej, den byggnaden söktes igenom också, kläder m.m togs därifrån.

Sök på gula byggnaden i FUP, finns rätt mycket. Men det finns inga direkta bevis därifrån.
Citat:
Då jag och Helene pratade med varandra så kom vi fram till att en gul ytbyggnad (se foto
som bifogas detta pm) som var sammanbyggd med en lada på Martorps gård var av intresse.
Både jag och Helen tyckte att det var angeläget att genomsöka den gula byggnaden efter Lisa.
Jag meddelade detta till kommissarie Jan Carlsson som fanns på platsen och eftersom Lisa
Holm i detta läge ej var anträffad så tog vi, Janne Carlsson och jag, oss in i den gula
utbyggnaden för att söka av densamma.
Vi konstaterade att byggnaden verkade vara ett personalutrymme med matsal,
omklädningsrum, tvättstuga m.m. I den ena änden av byggnaden kom man in i den större
ladan. Ingen person kunde påträffas vid söket. Dock var ett utrymme låst och kunde ej
kontrolleras.
Efter detta hämtade jag en kofot och jag gick åter in i den gula utbyggnaden. Denna gång
med kollegorna Thomas Folcke respektive Anders von Tell. Jag bröt upp den låsta dörren
med kofoten och inne i det lilla utrymmet fanns bl.a. en kyl samt en frys, men ingen person.
Den gula byggnaden har sedan undersökts mer noggrant av kriminaltekniker.
För kännedom.
/Inspektör Andreas Schüler

Sid. 468
Foto på sid. 469
Senast redigerad av chrisemil 2015-10-25 kl. 00:18.
2015-10-25, 00:15
Medlem
Snubchurps avatar
Läser man förhöret med brodern så blir det så otroligt tydligt att 35-åringen är rätt gärningsman.

35-åringens bror: Han sa till mig att ljuga för polisen http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21637140.ab
2015-10-25, 00:18
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Det står på vissa ställen i FUP:en att tex blod tillhör Nerijus eller en nära släkting, det jag tänker då, kan det vara såpass likt att det lika gärna kan vara hans brors blod?
Hur säkra var dom med sperman? var det till 100% Nerijus eller var det också "eller en nära släkting"?

Sorry om detta tagits upp förut, men det är sån kaos i denna tråd så jag har inte lyckats kolla riktigt.
Det är en gradering som är väldigt säkerställt om det står +4. Det står även i sakkunnigutlåtandet där N.B får en hög grad att det inte stämmer med broderns DNA.
Så här kan man utesluta hans yngre brorsa som även han fått lämna DNA för jämförelse.

Sen vet man inte om det finns andra släktingar till dessa bröder i området som hållt sig gömda för polis.
2015-10-25, 00:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Har läst igenom hela FUPen nu.
Solklart att det är den äldre brodern, och frun borde dömmas för skyddande, hon ljuger ju. ...

Både hans fru, bror och föräldrar kommer att få lida för det här på ett sätt som dom inte gjort sig förtjäna av. Det här är en mans verk som sprider sorg och lidande som ringar på vattnet.
2015-10-25, 00:22
Medlem
Nu tycker jag att vi försöker att visa respekt till familjen.
Ska man säga något kanske det kan vara något långsiktigt, men riktigt klokt och punktligt genomtänkt som kan hjälpa åklagaren att fälla honom?

Hoppas ju helt klart på att det är en duktig åklagare som verkligen vet vad han pratar om och är övertygande nog för fällande dom.

Alla är ju bombsäkra på att det är detta äckliga svin som gjort detta? Allt pekar på det och han måste ställas inför sitt straff om så det Svenska folket ska ta lagen i egna händer så ska han få straffas och lida.

Det gör ont att läsa FUP och vad Lisa förmodligen råkat ut för och det gör ingen glad att fortsatt diskutera hur hon mördades.

Stackars familj som man nu tänker på hela tiden och stackars Lisa som hade hela livet framför sig.
Vila i frid kära Lisa Holm
2015-10-25, 00:23
Moderator
blomvattnares avatar
Den 30 augusti postade jag nedanstående text, men infon hade anlänt tidigare än så. Jag väntade lite med att lägga ut infon.

Citat:
Ursprungligen postat av Hallonballon
Enligt en rätt så säker källa så ska kroppen hittats i ett sånt plåtskåp (typ omklädningsrums), oigenkännlig i ansiktet.
Citat:
Jag har via PM fått info om att hon ska ha varit intryckt i ett skåp av något slag som var så litet att vissa ben i hennes kropp var brutna eftersom hon inte skulle ha fått plats annars.

Det har dessutom kommit info om att hennes byxor och underbyxor var nerdragna, och att det antas att de drogs ner när hon pressades in i det alltför lilla skåpet.

Sanningshalten är som vanligt när info kommer i PM svår att bedöma.

Jag är lite osäker på om samtliga Lisas skador finns redovisade i den FUP som har släppts eftersom själva obduktionsprotokollet är sekretessat. Hur som helst tycks min PM.are ha haft rätt info, fast då alltså att det där med de brutna benen måhända inte stämmer. Kanske var det anblicken av kroppen som gjorde att slutsatsen med brutna ben drogs inledningsvis.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-25, 00:24
Medlem
MrFolds avatar
Under en rätt lång tid igår verkade det faktiskt som att den solida bevisningen täppt till foderluckan på alternativteoretikerna. Det var ovanligt tyst, bortsett från att en av de mest infantila (IQ garanterat en hygglig bit under 100) skrev att bevisningen minsann inte skulle hålla. En gjorde t.o.m en tvärvändning och började skriva sina orakelmässiga och lätt dimmiga inlägg om den mordiske litauern istället.

Nu verkar dock ett antal ha repat mod igen och man får läsa både det ena och det andra. De flesta verkar dock inse att det är lite väl magstarkt att på fullt allvar hävda att Nerijus är oskyldig som liljorna på marken, så istället pratar man om att bevisningen inte räcker, eller skjuter in sig på olika detaljer som man kan fråga sig vilken betydelse de skulle ha för utslaget i domstolen. Naturligtvis måste några också göra verkligheten mer spännande än vad den är genom att introducera en medgärningsman. Bevisningen för detta är visserligen mer än skral, men vad spelar det för roll? The owls aren't always what they seem to be gäller i ALLA mer uppmärksammade kriminalfall här på Flashback.

Själv är jag positivt överraskad över att den samlade bevisningen ändå var så pass stark som den var. I Vatchareeya-fallet i Boden (2013) som jag också följde var jag inte alls säker på att det skulle räcka till fällande dom, även om jag aldrig efter att ha läst FUP tvivlade på att den åtalade verkligen var mördaren. Här kan jag inte se något rimligt scenario där advokaten skulle lyckas frikänna sin klient. Det är för många DNA-fynd på för många graverande ställen. Och det finns stödbevisning som observationer av bilen, hans begäran till familjemedlemmarna om att ljuga ihop ett alibi och en del annat. Att trolla fram en alternativ GM hjälper knappast heller - i bästa fall drar det i tvivelsmål om Nerijus verkligen var ensam vid mordet. Det vore obehagligt - men kommer inte att hjälpa honom från att komma undan sin dom. Jag tvivlar också på att advokaten skulle ha någon stor fet kanin i rockärmen. Vi har redan fått en klar indikation (och för vissa nyttig påminnelse!) på att att advokatens prat före åtalet var just... prat. Det lät som ett mycket svajigt indiciemål med flera bevis som talade FÖR hans oskuld. Istället ser vi en rad graverande bevis och vad som skulle tala FÖR... ja det kan i varje fall inte jag begripa. Bilen då möjligen - men låt oss komma ihåg att frånvaron av bevis är inte ett bevis i sig. Att bilen är ren trollar inte bort DNA-fynden och övriga iakttagelser. Och det finns fullt rimliga förklaringar till varför.

Det blir alltid inlägg och diskussioner i såna här trådar på temat "Men det där och det där och det där då, där kan inte åklagaren säga vad som hände". Men i "ställt utom rimligt tvivel" krävs inte att åklagaren kan besvara varenda liten detalj i ett händelseförloppet. Det är liksom inte "Ha! åklagaren kan inte säga om min klient tog södra eller norra vägen hem från brottsplatsen så han ska frikännas!"

Det är också helt naturligt att det finns luckor och vissa motsägelser när man försöker konstruera ett längre och komplext händelseförlopp i efterhand. Särskilt om huvudpersoner i det antingen är döda eller inte har minsta intresse i att samarbeta. Att vi nog aldrig kommer att kunna säga om Lisa dog innan hon hissades upp eller inte är naturligtvis inte något som kommer att påverka en fällande dom. Däremot kan det möjligen påverka straffmätningen, då ett möjligt mycket snabbt förlopp skulle kunna rädda honom från livstids fängelse.

Självklart är Nerijus Bilevecius skyldig till detta brott. Att tro annat efter att man satt sig in i bevisningen som en helhet är inget annat än rent foliehattande och/eller total brist på förmåga att logiskt granska och analysera ett faktamaterial.
2015-10-25, 00:29
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tack! Läste de sju stegen mm. Sinnessjuk info!

Ja du har rätt, om nu MGM är GM så verkar han inte ha haft så mkt erfarenhet. Det framstår som att han inte haft någon plan hur han skulle agera efter övergreppet/mordet i ladan. Han verkar ju ha planerat innan med rep osv men han verkar ej haft någon "långsiktit" plan för hur han skulle agera efter. Han kan väl inte ha tänkt jag dumpar henne i boden så löser sig allt. Eller kan han varit så naiv att han trodde att folk/polis inte skulle leta efter henne?

Om MGM nu är GM så verkar ju han oavsett vara ganska impulsiv utifrån t ex "krossat" mobilskal och utifrån vad han svarar sin fru när hon frågar om mordet. En som handlar först och tänker sen? Och om han dagen innan försökte ragga ett annat offer men misslyckades och redan nästa dag skrider till verket igen så verkar det ju som att gärningsmannen är väldigt angelägen. En som är lite mer planerande kanske hade legat lågt ett tag för att inte bli avslöjad, men i nuvarande fall verkar han inte ha kunnat hålla sig utan istället gett sig ut på ny jakt nästa dag.

Har det framkommit om han planerat att resa hem nyligen? Kanske bokade biljetter eller så? Det kan ju ha bidragit till stressen att göra något snabbt innan han drar hem på semester ett tag. Bristen på planering för vad som ska ske efter beror kanske på att han ändå tänkte lämna landet.
Senast redigerad av Grävulen 2015-10-25 kl. 00:33.
2015-10-25, 00:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Under en rätt lång tid igår verkade det faktiskt som att den solida bevisningen täppt till foderluckan på alternativteoretikerna. Det var ovanligt tyst, bortsett från att en av de mest infantila (IQ garanterat en hygglig bit under 100) skrev att bevisningen minsann inte skulle hålla. En gjorde t.o.m en tvärvändning och började skriva sina orakelmässiga och lätt dimmiga inlägg om den mordiske litauern istället.

Nu verkar dock ett antal ha repat mod igen och man får läsa både det ena och det andra. De flesta verkar dock inse att det är lite väl magstarkt att på fullt allvar hävda att Nerijus är oskyldig som liljorna på marken, så istället pratar man om att bevisningen inte räcker, eller skjuter in sig på olika detaljer som man kan fråga sig vilken betydelse de skulle ha för utslaget i domstolen. Naturligtvis måste några också göra verkligheten mer spännande än vad den är genom att introducera en medgärningsman. Bevisningen för detta är visserligen mer än skral, men vad spelar det för roll? The owls aren't always what they seem to be gäller i ALLA mer uppmärksammade kriminalfall här på Flashback.

Själv är jag positivt överraskad över att den samlade bevisningen ändå var så pass stark som den var. I Vatchareeya-fallet i Boden (2013) som jag också följde var jag inte alls säker på att det skulle räcka till fällande dom, även om jag aldrig efter att ha läst FUP tvivlade på att den åtalade verkligen var mördaren. Här kan jag inte se något rimligt scenario där advokaten skulle lyckas frikänna sin klient. Det är för många DNA-fynd på för många graverande ställen. Och det finns stödbevisning som observationer av bilen, hans begäran till familjemedlemmarna om att ljuga ihop ett alibi och en del annat. Att trolla fram en alternativ GM hjälper knappast heller - i bästa fall drar det i tvivelsmål om Nerijus verkligen var ensam vid mordet. Det vore obehagligt - men kommer inte att hjälpa honom från att komma undan sin dom. Jag tvivlar också på att advokaten skulle ha någon stor fet kanin i rockärmen. Vi har redan fått en klar indikation (och för vissa nyttig påminnelse!) på att att advokatens prat före åtalet var just... prat. Det lät som ett mycket svajigt indiciemål med flera bevis som talade FÖR hans oskuld. Istället ser vi en rad graverande bevis och vad som skulle tala FÖR... ja det kan i varje fall inte jag begripa. Bilen då möjligen - men låt oss komma ihåg att frånvaron av bevis är inte ett bevis i sig. Att bilen är ren trollar inte bort DNA-fynden och övriga iakttagelser. Och det finns fullt rimliga förklaringar till varför.

Det blir alltid inlägg och diskussioner i såna här trådar på temat "Men det där och det där och det där då, där kan inte åklagaren säga vad som hände". Men i "ställt utom rimligt tvivel" krävs inte att åklagaren kan besvara varenda liten detalj i ett händelseförloppet. Det är liksom inte "Ha! åklagaren kan inte säga om min klient tog södra eller norra vägen hem från brottsplatsen så han ska frikännas!"

Det är också helt naturligt att det finns luckor och vissa motsägelser när man försöker konstruera ett längre och komplext händelseförlopp i efterhand. Särskilt om huvudpersoner i det antingen är döda eller inte har minsta intresse i att samarbeta. Att vi nog aldrig kommer att kunna säga om Lisa dog innan hon hissades upp eller inte är naturligtvis inte något som kommer att påverka en fällande dom. Däremot kan det möjligen påverka straffmätningen, då ett möjligt mycket snabbt förlopp skulle kunna rädda honom från livstids fängelse.

Självklart är Nerijus Bilevecius skyldig till detta brott. Att tro annat efter att man satt sig in i bevisningen som en helhet är inget annat än rent foliehattande och/eller total brist på förmåga att logiskt granska och analysera ett faktamaterial.
Du kan inte avhålla dig från att kommentera andra postares intelligens, ser jag. Varför kan du inte hålla dig på en hövlig nivå i diskussionen? Är kränkningarna avsedda som argumentförstärkare?

Har du sett någon foliehatt på försvararen? Försvarsadvokaten: Vi har bevis till hans fördel Du uttalar dig innan du har en aning om vad hon kommer med. Det tycker jag är intelligensbefriat.
2015-10-25, 00:32
Medlem
Tja, jag vet inte. Jag har varit skeptisk men är bara glad att kunna konstatera att av det lilla jag hört så har åklagaren ett starkt fall.
2015-10-25, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Det står på vissa ställen i FUP:en att tex blod tillhör Nerijus eller en nära släkting, det jag tänker då, kan det vara såpass likt att det lika gärna kan vara hans brors blod?
Hur säkra var dom med sperman? var det till 100% Nerijus eller var det också "eller en nära släkting"?

Sorry om detta tagits upp förut, men det är sån kaos i denna tråd så jag har inte lyckats kolla riktigt.

Det var så de hittade Hagamannen.
Nära släktingar kan ha mycket lika DNA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in