2015-10-19, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Gärningsmannaprofilen:
Mellan 15 och 30 år vid tiden för brottet.
Normal längd (1.70) eller längre)
Svenskt eller åtminstone nordeuropeiskt utseende. Hårfärgen är mellanblond.
Rökare eller snusare vid tiden för mordet.
God fysisk kondition, rörde sig spänstigt enligt vittnen.
Bar en stickad mössa och butterfly-kniv.
Fick en sårskada i någon av händerna som kan ha orsakat ärr.
Är inte kriminellt aktiv och sannolikt inte tidigare kriminellt belastad.
Var vid tiden för brottet bosatt i eller hade anknytning till Linköping.

Jag undrar om den 24-åring som högg ner tre personer i centrala Norrköping under en psykos i augusti har fått sitt DNA samkört med DNA:t från GM i detta fall. Var det inte så att alla knivöverdåd skulle samköras med detta fall och varje GM skulle få lämna sitt DNA?
Citera
2015-10-20, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scipion
Man skall nog leta efter GM i Finland, i någon stad där PC-Superstore hade butik. Gärningsmannen är enligt polisen nordeurope, mellanblond och snusar. Antingen är det en lejd snubbe från Finland eller är det en finsk kille som blivit rejält blåst av Ammouri.
Hade det varit en GM boende i Sverige skulle han med allra största säkerhet varit funnen – antingen död eller levande!

Såg att detta case togs upp idag igen och att det igår diskuterades lite åt samma håll som jag själv tänker. Jag minns väl allt fuffens som pappan och farbrorn höll på med i Finland och Karlstad och det var ju inga snygga affärer direkt, finns många människor som förlorat mycket pengar och sen några småsura kunder i Linköping med Sekvencia men det räknas knappt. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte kör detta spår stenhårt från polisens sida. Jag tycker det är helt självklart att det är någon som är sur på att pappa Ammouri gjort lite för smarta grejer och till slut är det nån som vill ge honom en lektion. Givetvis finns motivet att finna i pappans fuffens - antingen i Finland eller Värmland. Men visst fan måste polisen veta om detta och försöka bearbeta det? Eller är de helt insnöade på en psyksjuk snubbe eller en live-rollspelare? Känns bara logiskt att det skulle hända sonen till en riktigt skurkaktig "affärsman" som gjort en massa skumraskaffärer. Vad säger ni? Sur finne som kom till Linköping och sen åkte hem? Att pappan drog till Stockholm med familjen dagen efter tycker jag säger det mesta...
Citera
2015-10-20, 15:09
Bannlyst
Det som är märkligt är att ingen reagerar på att pappa Ammouri hittar på. Han säger sig veta att A-L sagt att GM hette Leif i ambulansen. Polisen har gått ut och dementerat. Det är ju helt uppenbart att pappan vill förvirra utredarna och inte låta dem gräva i familjens garderob, för det gömmer sig antagligen en hel del skelett där.

För mig är det helt uppenbart att det här dubbelmordet är en del av en intern uppgörelse mellan familjen Ammouri och någon annan.
Citera
2015-10-20, 17:05
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filous
Det som är märkligt är att ingen reagerar på att pappa Ammouri hittar på. Han säger sig veta att A-L sagt att GM hette Leif i ambulansen. Polisen har gått ut och dementerat. Det är ju helt uppenbart att pappan vill förvirra utredarna och inte låta dem gräva i familjens garderob, för det gömmer sig antagligen en hel del skelett där.

För mig är det helt uppenbart att det här dubbelmordet är en del av en intern uppgörelse mellan familjen Ammouri och någon annan.

Hur vet du att han ljög? Språkförbistring låter rimligare i mina öron. Den som ringde kan ha uppfattat det som A-L sa fel, Ammouri kan ha uppfattat det som uppringaren sa fel.

Ammouris bakgrund är väl en tänkbar anledning men det har som bekant varit en av få enkla saker polisen har haft att kolla upp.
Citera
2015-10-21, 15:56
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filous

Polisen har inte dementerat. Polisen har sagt att de tror att hon sa "Hjälp".
Citera
2015-10-21, 15:57
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefa
Såg att detta case togs upp idag igen och att det igår diskuterades lite åt samma håll som jag själv tänker. Jag minns väl allt fuffens som pappan och farbrorn höll på med i Finland och Karlstad och det var ju inga snygga affärer direkt, finns många människor som förlorat mycket pengar och sen några småsura kunder i Linköping med Sekvencia men det räknas knappt. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte kör detta spår stenhårt från polisens sida. Jag tycker det är helt självklart att det är någon som är sur på att pappa Ammouri gjort lite för smarta grejer och till slut är det nån som vill ge honom en lektion. Givetvis finns motivet att finna i pappans fuffens - antingen i Finland eller Värmland. Men visst fan måste polisen veta om detta och försöka bearbeta det? Eller är de helt insnöade på en psyksjuk snubbe eller en live-rollspelare? Känns bara logiskt att det skulle hända sonen till en riktigt skurkaktig "affärsman" som gjort en massa skumraskaffärer. Vad säger ni? Sur finne som kom till Linköping och sen åkte hem? Att pappan drog till Stockholm med familjen dagen efter tycker jag säger det mesta...

Vad är det som är så svårt att fatta? Det är inte pappan som fifflat, det är farbrodern.
Citera
2015-10-22, 19:43
Medlem
Douche-chills avatar
Vad exakt är det för "fuffens" familjen Ammouri sägs ha sysselsatt sig med? Att det handlar om handel med PC-datorer har jag förstått, men vill någon utveckla detta?
Citera
2015-10-22, 19:48
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Vad exakt är det för "fuffens" familjen Ammouri sägs ha sysselsatt sig med? Att det handlar om handel med PC-datorer har jag förstått, men vill någon utveckla detta?

info finns här:

(FB) 8 åringen o Familjen Ammouris affärer

viktigt:

Hussein Ammouri, koncernchef för det expansiva Pc Superstore är den mördade pojkens fabror

Hassan är den mördade pojkens far
Senast redigerad av substitute 2015-10-22 kl. 19:58.
Citera
2015-10-22, 19:50
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
info finns här:

(FB) 8 åringen o Familjen Ammouris affärer
Tack.
Citera
2015-10-22, 22:14
Medlem
Så mycket som skrivits i tråden. Och ju mer som skrivs, ju mer uppmärksamhet fallet får, desto oftare upprepas en del förenklade slutsatser. Jag vill problematisera det lite, och upprepa att om det hade varit så enkelt som vissa här verkar vilja få det till, så hade fallet klarats upp. Polisen har uppenbarligen misslyckats eftersom deras uppgift varit att få fast mördaren, men utredningen är inte nödvändigtvis dåligt skött. Vissa har till och med berömt den. Bland dem GW. Och indirekt även FBI, som anlitades för att hjälpa till med en gärningsmannaprofil, men kom till samma slutsatser som polisutredningen redan hade kommit till.

Att det skulle vara en intern uppgörelse: Det är så klart en av de saker som polisen undersökte. De har gått ut med att de gått till botten med detta spår. Det var med största sannolikhet bland de första spår de gick till botten med. Det finns inget som tyder på att det skulle vara en intern uppgörelse. Det finns däremot en hel del som talar emot det. Bland annat att de ju har DNA-spår och om lösningen hade legat så nära till hands så hade inte det här dubbelmordet förblivit ouppklarat. Dessutom visar DNA-spåret i sig att GM ju är nordeuropé. Det utesluter inte att det ändå skulle handla om en intern uppgörelse, men det minskar sannolikheten. Det borde alla förstå.

Sen att folk i tråden tolkar Mohammads familjs beteende och försöker få det till att de döljer något. På vilket sätt är det konstigt att de känner ett behov av att vara närmare sin släkt, som är hemmahörande i Stockholm, efter att de gått igenom sitt livs största trauma? De stod sin släkt väldigt nära och efter mordet samlades i princip hela släkten i deras lägenhet, för att hjälpa dem i sorgearbetet. Alla bearbetar sorger på olika sätt, men att flytta ifrån staden, kvarteret, och platsen där ens barn brutalt blivit mördat för att man känner ett behov av stöd från sina närmaste, är väl knappast ett märkligare sätt att hantera en sorg än något annat?

Att Mohammads farsa medvetet ska ha ljugit genom att gå ut i pressen och säga att A-L sa att mördaren hette "Leif". Det är väldigt lätt att misstolka dessa uppgifter och få det att framstå så. Jag tror absolut inte på det. Jag tror inte ens att Mohammads farsa hittar på. Jag tror 1) att ambulanspersonalen som A-L pratade med har tolkat A-L's ord som "Leif", men att hon sluddrade. Dessa uppgifter har säkert kommit till Mohammads farsa som ju, får man intrycket av, varit väldigt insatt i ärendet. Varför polisen sedan dementerat det är för att de är beroende av tips. Och om de inte är 100 % säkra på att A-L verkligen sa så, vilket de inte är (för det verkar ingen förutom Mohammads farsa vara), så vill de inte gå ut med dessa uppgifter. De är till och med måna om att dementera dem, eftersom det får potentiella tipsare att låta bli att kontakta polisen på grund av att den person de hyser misstankar mot inte heter Leif.

I desperation över att mördaren inte tas fast, och i inbillad övertygelse, går sedan Mohammads farsa ut i pressen och sprider dessa uppgifter. Av kärlek till sin son, blandad med sorg, går han i tankebanorna att hans son var en ängel som ingen människa i världen skulle kunna vilja illa. Dessa uttryck ser vi nästan varje gång en förälder uttalar sig om sitt mördade barn. Men till skillnad från de flesta andra mordfall är detta fall är ett dubbelmord. Det gör att Mohammads farsas ytterst subjektiva logik får ytterligare en konsekvens: eftersom han inte kan begripa att någon skulle kunna vilja hans son så illa så gör han slutsatsen att GM istället måste ha varit ute efter A-L. För att få fast mördaren vill han därför att polisen ska rikta in sig på att GM är någon som ville A-L illa. Inte i främsta hand för att rikta bort blickarna från sig själv eller någon i hans närhet, utan för att rikta polisens blickar i den riktning som enligt hans logik, hans sätt att se på det, är den enda rätta.

Och sen har polisen gått ut och sagt att de granskat familjens bakgrund för att se om det finns konflikter som skulle ha kunnat ge upphov till eventuella hämndmotiv, men inte hittat något. Polisen har så klart gått till botten med det. En bekräftelse är om inte annat att Mohammads farsa själv har gått ut i media och kritiserat polisen för att han ansett att de misstänkliggjort dem.

Sen ska man inte lyssna på snacket som går på stan, när det gäller såna här fall. Snacket på stan är rykten, som med tiden inavlas och blir till sanningar utan förankring i verkligheten. Folket i Linköping vet inte mer än någon annan. Men de som högst predikar sanningen står oftast längst ifrån den.
Citera
2015-10-24, 16:43
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Som vi alla vet så ska gärningsmannen enligt DNA-spåren vara av nordiskt ursprung.

Dock var dådet av en sådan typ, och uppmärksamheten efteråt blev så pass stor, att gärningsmannen knappast skulle kunna slippa undan intresse från omvärlden. Inte minsta misstanke gentemot aparta personer har resulterat i någonting. Inga iaktagelser har lett till något.

I min mening har Sverige (iaf hitintills) fortfarande en sådan pass stark social kontroll att om gärningsmannen var svensk så skulle han ha hittats vid det här laget. Undantaget är förstås om omständigheterna är så pass unika som att gm anonymt har rest ner från uppersta norrland eller södraste skåne för att specifikt begå detta brott, för att sedan obemärkt rest tillbaka samma dag och hållit sig gömd och obemärkt i sin del av Sverige. Låter dock inte särskilt troligt.

Troligare då är väl just en gästarbetare från Lettland, Estland, Litauen eller liknande. Andra nordliga länder med liknande DNA-stege som svenskar. En människa med få eller inga sociala kontakter i Sverige, och som också kan ha en så pass våldsam historia i sitt hemland, innan eller efteråt, utan att det kommer till utredarnas kännedom. Hur annars förklarar man det plötsliga i det grova uppblossande våldet, som ingen har sett liknande innan eller efteråt? (dom fall med svenska gärningsmän i liknande fall har vad jag vet redan kollats och avfärdats i utredningen)

Det är vad jag tror på, en gärningsam från forna öststaterna likt i lisa Holm fallet. Vad tror ni på?
Citera
2015-10-25, 00:33
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Som vi alla vet så ska gärningsmannen enligt DNA-spåren vara av nordiskt ursprung.

Dock var dådet av en sådan typ, och uppmärksamheten efteråt blev så pass stor, att gärningsmannen knappast skulle kunna slippa undan intresse från omvärlden. Inte minsta misstanke gentemot aparta personer har resulterat i någonting. Inga iaktagelser har lett till något.

I min mening har Sverige (iaf hitintills) fortfarande en sådan pass stark social kontroll att om gärningsmannen var svensk så skulle han ha hittats vid det här laget. Undantaget är förstås om omständigheterna är så pass unika som att gm anonymt har rest ner från uppersta norrland eller södraste skåne för att specifikt begå detta brott, för att sedan obemärkt rest tillbaka samma dag och hållit sig gömd och obemärkt i sin del av Sverige. Låter dock inte särskilt troligt.

Troligare då är väl just en gästarbetare från Lettland, Estland, Litauen eller liknande. Andra nordliga länder med liknande DNA-stege som svenskar. En människa med få eller inga sociala kontakter i Sverige, och som också kan ha en så pass våldsam historia i sitt hemland, innan eller efteråt, utan att det kommer till utredarnas kännedom. Hur annars förklarar man det plötsliga i det grova uppblossande våldet, som ingen har sett liknande innan eller efteråt? (dom fall med svenska gärningsmän i liknande fall har vad jag vet redan kollats och avfärdats i utredningen)

Det är vad jag tror på, en gärningsam från forna öststaterna likt i lisa Holm fallet. Vad tror ni på?
Vi har en hel-svensk kille som begått ett avskyvärt brott i Trollhättan. Om ingen visste om hans aktiviteter på Internet, så skulle han kunna beskrivas som världens snällaste och lugnaste kille, om än tillbakadragen och tystlåten.

Jag tror att gm i Linköping kan ha likheter med gm i Trollhällan. Dvs. gemensam nämnare är ett hat mot invandrare. Som den fega stackare han är gav han sig på ett litet barn. A-L kände igen honom så henne var han tvungen att tysta: det kan vara ett indicium på att gm faktiskt varit hemmahörande i Linkan, men inte bott där permanent utan bara tillfälligt därför att ingen annan har kunnat peka ut honom. Idag bor han i en annan del av Sverige och ett jobb som alla andra.

Fallet kan ha hängt upp sig på att inte alla frivilligt har lämnat DNA-provet, samt att åklagaren inte har tillräckligt hög misstankegrad för att med tvång begära in prov från sådana som vägrar att samarbeta; däribland gm som kan vara utpekad i polisutredningen men går fri därför att en åklagare tycker att misstankegraden är låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in