2015-10-24, 13:55
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0nty
"vart får du det ifrån?" han gick in på en skola och högg ner folk, om du har missat de. ni rasister är ju inte kända för att vara smarta så jag förväntar mig ingenting av dig
Är ikea mördaren också terrorist?
Citera
2015-10-24, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag tror hans klädsel har inspirerat han från olika håll, han har helt enkelt blandat lite idéer.
Möjligtvis Matrix och WW2 nazi, ser du nåt annat än det så har du också fallit offer för enögdhet.
Citera
2015-10-24, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just det där tygstycket som hängde ner från hjälmen över ansiktet kändes ju inte så klockrent "nazistisk.
Killen har en nazisthjälm på huvudet så tom en skånsk struts med huvudet i jorden måste inse att Sverige har en arme av breivik kloner som turligt nog förstör för SD.
Att du inte är enögd utan helblind är ju ingen nyhet.
Om ni tror att mordbrand och mord hjälper er sak så är ni med är lovligt danska.
Citera
2015-10-24, 13:57
Medlem
Nu börjar det urarta. Mördaren var en psykiskt sjuk människa, varför ska man då blanda in hans åsikter om invandrare och SD i motivet. Det gör man inte när en random arab mördar folk.
Citera
2015-10-24, 13:57
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
GM är ingen terrorist, vart får du det ifrån?
Hans handlingar crackpot!
Citera
2015-10-24, 13:58
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forfannav
Möjligtvis Matrix och WW2 nazi, ser du nåt annat än det så har du också fallit offer för enögdhet.
Ja och även darth vader varför skulle han annars ha sagt, "iam your father"
Citera
2015-10-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camogli
Nu börjar det urarta. Mördaren var en psykiskt sjuk människa, varför ska man då blanda in hans åsikter om invandrare och SD i motivet. Det gör man inte när en random arab mördar folk.

random araber brukar inte vara sdare
Citera
2015-10-24, 13:59
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
"vart får du det ifrån?" han gick in på en skola och högg ner folk, om du har missat de. ni rasister är ju inte kända för att vara smarta så jag förväntar mig ingenting av dig

Citat:
Terrorism sulle jag säga är när man försöker uppnå samhällsförändringar genom att med våld försöka ingjuta en stark fruktan (rädsla, skräck, terror) hos folk.

Eftersom vi inte vet det slutgiltiga motivet ännu så tycker jag att man kan lägga ner den frågan tills dess att vi har alla kort på bordet.

Eller ja, är hans motiv ännu bekräftat? Om det är det så är det givetvis fritt fram att diskutera det

Om hans motiv var att uppnå samhällsförändringar och han inte hade någon personlig relation till de iblandade så skulle jag nog säga att man kan kalla honom terrorist.

Men dödade han folk utan att ha något särskilt samhällsrelaterat syfte så passar det nog bättre att ge hnom epitetet massmördare (även om något de båda orden såklart inte utesluter det andra) istället.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-10-24 kl. 14:16.
Citera
2015-10-24, 14:00
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

Tror inte han tycker det, men helt klart kan man inte göra någon skillnad på dessa två dåd.

Mördandet gick till på samma sätt (kniv/stickvapen) samt tillvägagångssättet för att välja offer gjordes på samma grunder (hudfärg/etnicitet). lika många offer och om IKEA-mördaren fått som han ville skulle även han varit död nu.

Gör man skillnad på IKEA- och Skoldådet så gör man det av egna politiska intressen. Det gäller båda sidor.
Senast redigerad av Carlbom 2015-10-24 kl. 14:03.
Citera
2015-10-24, 14:00
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
random araber brukar inte vara sdare
Genom hans åsikter som även påverkar han beslut att döda vissa folk gör att man lättare förstår varför han valde den invandrar tätaste skolan och döda just invandrare.
Citera
2015-10-24, 14:04
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forfannav

Du har inte mycket koll på subkulturer.

Inom hårdrock, metal, synt, industri och goth klär killarna sig exakt som han. Utifrån hans youtubekanal är klädvalet helt klart inspirerat av olika subkulturer. När såg du senast en nazistdemonstration med folk klädda i svart lädermantel?

Hans klädsel är exakt som i Colombinemassakern. Där tillhörde mördarna samma subkultur som Anton. Undrar om KMFDM kommer få lika mycket skit nu som då.
Citera
2015-10-24, 14:15
Medlem
Har det sagts något om varför det gick så snabbt innan polisen kunde identifiera GM? Han ska ju inte ha varit känd av polisen sedan tidigare men husrannsakan kom väl rätt snabbt efter händelsen. Hade han ID på sig kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in