Citat:
Ursprungligen postat av
plasticitet
Att ha en personlighetsstörning är att vara psykiskt sjuk, jag själv har en personlighetsstörning och har lidit av det men fått hjälp via psykiatrin.
Att blir radikaliserad på ett sätt som gör att man dödar en annan människa kan man klassa som en störning i personligheten vilket är ett sjukt inlärt tankesätt som vid personlighetsstörning fast det klassas inte som det.
Det fetade: Stämmer inte. Jag kan förklara detta närmare, men känner att det är fel forum att göra det i. Att t.ex. vara psykopat (säger ej att GM var det för det vet vi inte) är inte att vara psykiskt sjuk. En psykopat vet mycket väl om han gör rätt eller fel och har full koll, till skillnad från en psykotisk person som är sjuk och är förvirrad och befinner sig i en annan värld och inte vet något vad han gör. Denna GM visar inga tecken på psykisk sjukdom och att vara radikaliserad är inte heller att vara psykiskt sjuk. Men det är fel forum att gå djupare ner i detta.
GM hade planlagt sitt brott. Han hade bestämt vad han skulle göra och utförde det. Ingenting i hans agerande verkar förvirrat eller osammanhängande. Så lägg ner dessa påståenden om att GM var psykiskt sjuk. I vardagligt tal kan folk kanske säga det lite slarvigt, men jag tar det inte för vidare troligt att GM skulle fått rättspsykiatrisk vård om han levde. Breivik fick inte heller vård för han var inte heller förvirrad och visste precis vad han gjorde. Även om handlingarna för vanligt folk förstås ser sjuka ut så innebär det inte att GM var psykiskt sjuk. Inom vissa ideologier anser man våld vara något fint och fullt normalt i deras tankemönster.