2015-10-24, 11:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Han behöver ju inte slagit henne medvetslös. Han kan ju ha slagit till henne så hon blev groggy och tappade kontrollen över sina ben t.ex. Det är fullt möjligt att göra utan att blodet sprutar. Det beror helt på var man slår. Boxare brukar t.ex. ha kunskaper var de ska slå för att få sin motståndare ur balans. GM kanske har samma kunskap?
Det är svårt att slå en person medvetslös utan att skada. Ett slag där offret bibehåller sitt medvetande kan skada offret till blodvite och t.o.m. döda. Lisa var ingen boxare, kunskapen om hur man slår en 17-årig flicka lagom hårt har inte NB, hur boxningskunnig han än är. Varför slå till lagom hårt? Varför vara rädd för blod?
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Någon eller några har uttryckt skepsis inför möjligheten att NB ensam gått i land med
det han gjorde. Skulle det vara så oerhört besvärligt för denne välbyggde och starke
kroppsarbetare att rå på och hantera en ung flicka som var så pass späd och kortvuxen
som Lisa? Titta: https://www.youtube.com/watch?v=F6g_JVxyGgM

Tror inte det. Hur hon än kan ha kämpat emot så var hon nog ändå en relativt lätt match för
den onde, målmedvetne balten att få i sitt våld och utföra det hemska mot henne som skedde
därinne i mjölkrummet.
Får grepp om hennes armar i ett tidigt skede och kanske bara lyfter in henne i rummet
och sedan kan man nog föreställa sig resten själv. Det sker snabbt och obönhörligt.
Hon är chanslös mot den här djupt störda besten som traktar efter hennes liv och tar det
också medan han utför sitt sjuka med sig själv.

Går han fri från detta mot all rimlig förmodan så kommer det kanske att upprepas
förr eller senare väl hemma i sitt Litauen. För denna störda drift han
har inom sig som resulterade i detta makabra vansinne i Blomberg låter sig knappast
avlägsnas så där utan vidare. Den torde göra sig påmind. Eller var gärningen mot Lisa
nog för honom? Nu kan han när de perversa lustarna pockar på återuppleva skeendet
och det räcker. Han har till slut genomfört det han så länge fantiserat om och med det
är han nöjd?

Åter ansätts jag dock av ett visst tvivel på att detta var hans första offer. Jag undrar om inte
det finns offer att söka i hans förflutna någonstans. Illdåd från vilka han lyckades gå fri.
Nej, jag kan inte föreställa mig resten själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Bedrövliga människa, men här:

Lura in offret i ladan
Överfall offret, med en snara (tvåhandsgrepp)
Håll fast offret tills det slutar sprattla (nu medvetslös)
Bind snaran runt halsen
Skicka tampen över röret
Lyft upp offret samtidigt som tampen sträcks upp (kan göras i två steg)
Tejpa och pynta (jämför bilderna) offret efter behag
Plocka ner offret.

Fullt möjligt.
Steg två, tvåhandsgrepp om snaran och hålla i offret med den tredje handen? Varför hade inte Lisa punktformiga blödningar i ögonen om hon blev strypt?
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Hostelvarning på ladan!

Aldrig sett ett skitigare, vidrigare och äckligare ställe.

Här har alltså en Litauer suttit och bajsat mitt i ladan sådär utan vidare.

Här har han besudlat var och varannan vägg med Sperma! Inklusive lampskärmar!?!?

Dessutom duschar han endast 1 gång i månaden och det är när frugan säger åt honom. Oftast när hon bytt lakan i sängen.

Ursäkta mig men va fan är detta!?!?

Att rätt mördare sitter där har varit klart länge men det var sjukare än jag trodde
Om dålig hygien betyder att någon är mördare har vi många mördare i vårt land.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och om han inte agerat ensam så måste medbrottslingen vara ett spöke. Ett riktigt spöke.

Som trots alla spår inte avsatt en enda micro-DNA någonstans. Inte en enda.
Medans balten har spridit kopiöst.
Eller så är spåren inte redovisade i FUP, som är ett stöd för åtalet.
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren inte undersökts" står det på ovanligt många ställen i FUP. Brist på resurser?
Ja, krimtekniker skickar allt som kan vara intressant till NFC. Sedan tar en polischef med ekonomiskt ansvar och beställer vad som ska analyseras.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av katw
De hälsade på rent spontant. Att man kan få det till vakta eller vara påpassad är din personliga tolkning. Jag tror inte de skulle göra besök varje dag resten av arbetspassen under sommaren hon jobbade själv direkt. Facebook var "inne" för 5-7 år sedan bland ungdomar. Det är inte det stora sociala mediet längre om man säger så.

Är man inte 18 år så kan det uppfattas som föräldrar kontrollerar sina barn. Jag har själv haft tjejer som haft en mycket tight relation till sina föräldrar. En relation sprack delvis pga föräldrarnas inflytande över sin dotter. Det är inget ovanligt.

Ödet sade dock att när Lisa för första gången skulle ta moppen hem så kom hon inte hem..Jag tycker själv att sträckan på ca 4 mil är alldeles för lång för att köra moppe. Dessutom i blåsigt väder.

Tycker 4 mil är en lång sträcka för ett sommarjobb. Om inte någon av föräldrarna också arbetar där. Fast det är inget vi skall diskutera här.
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
De hälsade på rent spontant. Att man kan få det till vakta eller vara påpassad är din personliga tolkning. Jag tror inte de skulle göra besök varje dag resten av arbetspassen under sommaren hon jobbade själv direkt. Facebook var "inne" för 5-7 år sedan bland ungdomar. Det är inte det stora sociala mediet längre om man säger så.

Ja, men jag hade FÅTT SPATT om mina föräldrar hade "hälsat på" på mitt sommarjobb, när jag var i den åldern. Jag minns att det var en mamma som gjorde det när jag sommarjobbade som kassörska i en affär i 14-15-årsåldern. Den flickan var jämnårig med mig. Det var JÄTTEpinsamt för henne när mamman måste springa där! (Min son är för övrigt i den åldern, och jag var liiiiiite frestad att leta rätt på honom och se hur han klarade sig - han sommarjobbade med kommunens trädgårdsytor - men jag lyckades avhålla mig! )
Senast redigerad av Merwinna 2015-10-24 kl. 11:13.
2015-10-24, 11:09
Bannlyst
Han hade väl tänkt att det skulle se ut som ett självmord med hängning av Lisa men han måste ha ändrat sig på något sätt och flyttade kroppen och jag är övertygad om att frugan och lillebror hjälpt till på något sätt
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast ENBART DNA-avtryck kan inte heller ge en fällande dom automatiskt. För då skulle det vara väldigt lätt att ställa till det för någon annan, genom att begå ett avskyvärt brott (om man känner för det själv), se till att inget av ens eget DNA fastnar någonstans - och sedan kleta ner offret, vapnet, omgivningarna o.s.v. med sin fiendes DNA.

Nu får du nog tänka lite!
Om de hittat henne där av en slump borde de rimmligen varit förkrossade och chockade. De borde typ spytt och larmat polisen.
Vad har du för förklaring på DNA från frun i trosan.
Nej! För mig är detta klockrent.
Frun vet eller med tanke i fasa varit del aktig på nått sätt.
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Är man inte 18 år så kan det uppfattas som föräldrar kontrollerar sina barn. Jag har själv haft tjejer som haft en mycket tight relation till sina föräldrar. En relation sprack delvis pga föräldrarnas inflytande över sin dotter. Det är inget ovanligt.

Ödet sade dock att när Lisa för första gången skulle ta moppen hem så kom hon inte hem..Jag tycker själv att sträckan på ca 4 mil är alldeles för lång för att köra moppe. Dessutom i blåsigt väder.

Tycker 4 mil är en lång sträcka för ett sommarjobb. Om inte någon av föräldrarna också arbetar där. Fast det är inget vi skall diskutera här.

Bara bensinen måste ju ha ätit upp vad hon tjänade...
2015-10-24, 11:10
Medlem
Citat:
Lunch eller kaffe, spelar roll? Poängen var att den enda dagen som Lisa skulle få arbeta utan att mamman var med, måste föräldrarna ändå vara där en del av dagen. För att kontrollera henne? Vakta så att hon inte raggade upp någon man?

Det står någonstans alldeles i början att pappan själv säger att hon inte fick ha Facebook, men senare står det mycket riktigt att hon använde det men begränsat.

Anledningen, enligt förhör med pappan, till att BO inte fick använda Facebook var att hon tagit ett foto på sig själv utan kläder på överkroppen. Detta foto hade en manlig skolkamrat låtit cirkulera på något sätt. Därför hade föräldrarna bestämt att hon inte fick ha Facebook. Det står också i FUP att många kvinnliga klasskamrater var avundsjuka.
Medlem
Furbo-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Frågetecken efter ha ögnat igenom FUP:

1. Exakt dödsorsak?
2. Ungefärlig dödstidpunkt?
3. Kan fler än NB vara inblandade?

Hittar inte underlag/svar på dessa frågor i FUP...
Dagarna efter att Lisa hittades kunde man läsa om poliser som var helt förstörda. Undrar också vad för avskyvärt som verkligen hände.
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Lisa om gäst på Cafeet den 7 Juni: "det är min pojkvänn"

Och vem är denne mörkhåriga killen som var på cafeet den 7 Juni, med håret i toffs, tillsammans med en blond tjej, och som bestält en soppa som var slutsåld och som Lisa, till flera av sina kollegor,
sa "det är min pojkvänn" ???

Namnat på betalningskortet som betalde för soppan var, som jag kommer ihåg det, Hamilton...

Tycker att jag minns att The Jönsson's och The Hamilton's är nära vänner, kan denne soppa Hamilton
vara en del av The Hamilton's?

Ska ta och gräve lite i det ochså...

Bl*mberg Herrgård/slott har tidigare ägts av släkten Hamilt*n (*=o). www.vastsverige.com/sv/lackokinnekulle/products/61858/Blomberg-Herrgard-Kinnekulle/
2015-10-24, 11:12
Medlem
Citat:
Det kan ju vara frun eller brodern. Det händer att syskon hatar varandra, och det händer ännu oftare att äkta makar hatar varandra. Litauern hade ju misshandlat sin förra fru, och sådant brukar upprepas med nya fruar...

Sperman fanns ju inte på Lisa. Att runka i lador är inget brott. Brodern eller frun kunde naturligtvis få tag på Lisa på samma sätt som den åtalade kunde få tag på Lisa. Förmodligen litade Lisa mer på en kvinna, om det var frun, så hon hade t.o.m. större chanser.

Eller så kan det vara någon av de svenska männen som också hade tillgång till arbetsutrymmena. Han som ägde dem eller någon av hans söner. Vem vet hur mycket fientlighet som hunnit byggas upp mellan dem och den åtalade genom åren?

Eller så ville någon bara begå ett sådant här brott och frejma vem som helst för att inte åka dit själv, det behöver inte ens vara riktat mot den åtalade.

Jag skriver inte detta för att vara elak men jag betraktar ditt inlägg som rent trams. Nonsens. Givetvis måste man ställa sig frågan och undersöka detta men det finns ju inte något som pekar på att det skulle vara hustrun eller den yngre brodern. De ger varandra alibi och den som sprungit och betett sig annorlunda hela veckan är ju NB. Både AB och IB vittnar ju dessutom om plötsliga klädtvättar och uppmaningar om att ljuga om alibi från NB:s sida.

Sen är det ytterst osannolikt att enbart NB:s DNA skulle varit på platsen om fler hade varit inblandade. Att selektivt kleta ut en persons DNA på en massa fyndplatser utan att få med sitt egna eller någon annans tror jag faktiskt inte är möjligt. Hur man dessutom lyckas kleta ut blod från MGM på diverse ställen är ju dessutom anmärkningsvärt - blod koagulerar och detta går snabbt. Man måste i princip ha tillgång till ett rör med blod från MGM. Kanske är det någon från vårdcentralen som har gjort detta (obs ironi) i samband med att NB kanske har lämnat blodprov? Med ditt resonemang så skulle det ju kunna vara utomjordingar som är skyldiga till detta brott.

Beträffande IBs DNA på LH. Jag tror att det kan ske ganska enkelt - ponera att MGM torrjuckar lite på sin fru - vips sitter hennes DNA på honom och detta kan han lätt föra vidare. Låt säga att att IB:s DNA funnits på flera andra ställen - detta hade förstås inte varit bra för henne eller rent utredningsmässigt (frågetecken hade uppstått).
2015-10-24, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Med tanke på att det handlar om den åtalades arbetsplats (där han kan förväntas ha skadat sig flera gånger och avsatt DNA både här och var så är det alltså inte i grunden svårare att förklara bort än att en oskyldigs DNA (utan spår av den hävdat skyldige) återfinns på insidan av offrets underkläder utan att denna oskyldiga skall ha träffat personen eller ens vistats på platsen i nämnvärd utsträckning. Snarare tvärtom. Det är alltså åklagarens ganska speciella problem.

Det är ju inte heller jag som uppmärksammat detta - juristen i livestudion i kvällstidningens sändning påpekade ju dessa omständigheter och deras försvårande natur för åtalet direkt efter en första titt på dokumentationen.

NB säger att han aldrig träffat Lisa..men hur kan då den tekniska bevisningen säga motsatsen?:-)
Hur många sitter inne fast de nekat..fast den tekniska bevisningen är solklar? Du tvivlar alltså på att den tekniska bevisningen inte är korrekt?:-) Ett solklart fall som kommer att leda till livstid och sedan utvisning för gott.
2015-10-24, 11:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Bara bensinen måste ju ha ätit upp vad hon tjänade...

Men alltså, poängen är att hon ville jobba och göra rätt för sig. Just den här dagen kunde inte någon förälder skjutsa. Vad är det som säger att hon alltid skulle ta mopeden dit? Betalade hon sin egen bensin? Vad tjänade hon? Pseudodiskussion som inte leder någon vart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in