Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Du har rätt om att hennes roll är att göra allt för klienten.
Det jag poängterat från första stund är att advokaten Rönnbäck har sett till att arbeta mot sin klients intressen och garanterat honom livstids fängelse. Hennes agerande har från första stund varit underligt. Men efter att det i fup framkommit att detta äckel till klient är en lustmördare som skiter som ett odjur, likt en fähund som inte är rumsren, blir inte jag förvånad.
Det finns folk i alla kategorier som skiter där de äter, som Litauern och hans advokat. De förtjänar varandra.
Detta är inte ett mål där man går ut offensivt och pladdrar okontrollerat. En advokat framför inte i media att klienten blånekar innan rättegången. Som jurist vet hon att det finns flera olika bevis som ensamma skulle fälla Litauern. Det är så märkligt att hon inte inväntade utredningen, innan hon låste in klienten på livstid, före de ens varit i tingsrätten.
Det var uppenbart efter häktesförhandlingarna att rätt person var häktad, med många ledtrådar som många av oss lyckades tolka. Ledtrådar som visade på att de hade rätt gärningsman. Nu när fup är offentlig vet vi alla att det varit en gedigen och proffsig utredning. Min tanke är att åklagaren gav sin f.d. kollega vad hon förtjänade. Det finns komponenter i detta rävspel som är personliga.
Det kan väl ändå inte vara så illa att advokaten Rönnbäck vet att det är kört, och därför inte bryr sig mer om detta case än att hon själv ska komma i rampljuset? Och att det i övrigt är så väl att det finns en gud som sett till att Litauern får det bristande försvar han förtjänar.
Det är mycket enklare än så:
Ombudet har att ställa sin professionella kompetens till klientens förfogande. Klienten instruerar sitt ombud och ombudet gör sitt bästa givet de instruktionerna. Om en klient bestämmer sig för att neka har ombudet att antingen följa de instruktionerna eller begära att bli entledigad, om ombudet inte anser sig kunna göra ett kompetent arbete.
Ett av de överväganden som då skall göras är att
om MGM förefaller skyldig som synden, men ändå nekar, så är det inte
ombudets uppgift att fälla den misstänkte eller uppmana den misstänkte att erkänna hela eller delar av brottet.