2015-10-24, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Hon verkar dessutom ha varit rätt aktiv Snapchatanvändare. Så så "sjukligt" hårt hållen som vissa verkar hävda här i tråden var hon nog inte. För en tonåring är Facebook kanske inte det coolaste som finns i världen.

Nej det är för mossigt med Facebook
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag funderar på de olika reaktionerna i tråden. Men har inte funderat klart!

Jag är äcklad över det som framkommit om Litauern och brottet sedan fup släpptes.

Det finns tydligen ingen gräns för hur ond en människa kan bli, och vilka störningar som döljer sig bakom en person som ser normal ut.

Det handlar tydligen om en impotent lustmördare som får utlösning av makten och inte av sexet, en sak som är svår att begripa för oss som inte är utbildade i psykiatri.

Det verkar som att Lisa, intet ont anande blivit lurad att hjälpa Litauern och därmed lämnat mopeden. En oskyldig förfrågan om enkel hjälp med något banalt har lurat in Lisa i en situation där Litauerns plan var att döda en flicka, verkställs.

Kroppens skick tyder på att strypningen kom som en total överraskning och utfördes på ett sätt som gjorde att offret inte kunde kämpa emot.

Fruns trosor och porren indikerar på att Litauern hade olika prylar och fantasier som möjliggjorde utlösning för honom, men att han föredrog sex på egen hand utan kvinnor inblandade i den sexuella akten. Det handlar om hur omänskligt och perverst det kan bli för att ett äckel ska nå sitt mål; en utlösning.
Håller med om din analys. Han hade tydligen en egen liten runkstuga där han fritt kunde ägna sig åt fantasilekar med sig själv. Det blå balsnöret som användes för att hänga upp djurkroppar hade han säkerligen tidigt med i sina fantasier i sina stunder när han spanade mot cafeet. Det kom troligen som en mycket otrevlig överraskning att polisen säkrat sperma där, det hade han inte räknat med. Även detta talar för NB som mördare - han tog sitt offer till ett för honom tryggt och välkänt ställe, där han brukade få utlopp för sina sexuella fantasier. Det finns inte en chans att han går fri. Mycket bra polisarbetet och FUP.
Medlem
Theforeigners avatar
Lisa om gäst på Cafeet den 7 Juni: "det är min pojkvänn"

Och vem är denne mörkhåriga killen som var på cafeet den 7 Juni, med håret i toffs, tillsammans med en blond tjej, och som bestält en soppa som var slutsåld och som Lisa, till flera av sina kollegor,
sa "det är min pojkvänn" ???

Namnat på betalningskortet som betalde för soppan var, som jag kommer ihåg det, Hamilton...

Tycker att jag minns att The Jönsson's och The Hamilton's är nära vänner, kan denne soppa Hamilton
vara en del av The Hamilton's?

Ska ta och gräve lite i det ochså...
2015-10-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
frejmad?

Jag är för gammal för att veta vad det betyder, snälla upplys mig....

"Ditsatt", utsatt för komplott.
2015-10-24, 10:22
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakinOAL
Det är heller inte syftet, syftet är att dokumentera allting till en rättegång. Inte att allmänheten ska sitta och titta på obduktionsbilder av Lisa Holm.
Du är ytterst okunnig märker jag. Och jag vill INTE se några bilder.
2015-10-24, 10:23
Medlem
rikastistorstans avatar
Görs det någon form av iqtest på misstänkta i såna här fall? Hur lågbegåvad måste inte aset ha varit? Hade ju flera dagar på sig att röja all bevisning.
2015-10-24, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantominimum
Tycker att många förbiser några centrala poänger som gör att en skicklig försvarare skulle kunna ha viss framgång i rätten även om det vid första anblick kan framstå som uppförsbacke i fallet.

Juristen som medverkade i livesändningen hos någon av kvällsblaskorna i samband med gårdagens presskonferens lyfte förtjänstfullt fram dessa punkter efter att ha tittat ganska hastigt på fallet.

A) Den faktiska tekniska bevisningen är svagare än man vid en första anblick kan tro eftersom den bygger på DNA-bevisning av precis det slag som samtidigt som den lyfts fram i fallet också kan förbises (eller bortförklaras) på exakt det sätt som åklagarsidan vill förbise/bortförklara förekomsten av fruns DNA i offrets underkläder. Detta är särskilt besvärande eftersom det egentligen är betydligt svårare att förklara förekomsten av hennes DNA där än den åtalades på de påstådda brottsplatserna i scenarion där de skall vara oskyldiga. Principen för besudling utan närvaro fastslås i hennes fall, och då är det i grunden kvantiteten som skiljer i den anklagades fall, något som lätt kan förklaras av att hans DNA bör finnas på arbetsplatsen i mycket större grad (och därmed kan den alltså mer lättförståeligt ha avsatts på offrets tillhörigheter och andra artefakter på platsen av andra gärningspersoner på ungefär det sätt man hävdar skall hänt med fruns DNA).

B) Åklagarsidans ”tidslinje” framstår som helt orimlig för alla med någon form av inblick i ärenden av den här typen. Det är helt enkelt vad man kan bedöma helt uteslutet att det skulle gått till på det sätt som åklagaren hävdar.

C) Valet av åtalspunkter kan enligt vad han hävdade göra det svårt att döma personen om man inte kan påvisa mord och det verkar långt ifrån klarlagt att det handlar om mord givet den tunna bevisningen kring just dödsorsak/händelseförlopp vid dödsfallet. Juristen i fråga framhöll ett försök till iscensättande av självmord som en trolig förklaring till ”hängningsscenen” eftersom det framstår som oklart om hon faktiskt avlidit av hängning, skulle så vara fallet kan det någon/några velat dölja naturligtvis vara annat än mord, exempelvis dråp eller vållande till annans död.

D) Bevisningen, indicierna och vittnesmålen i övrigt är förvånansvärt svaga och bristen på teknisk bevisning där den verkligen borde finnas (som i den åtalades bil) är besvärande för åklagarsidan. Vad vi har gott om är sensationsinspirerande bevisning som går hem i den här typen av forum eftersom de triggar folks fantasi. Bra exempel på detta är fynden av den åtalades sperma som inte på något sätt kan knytas till fallet vad man kan förstå (han är knappast den förste som onanerar eller har sex på den arbetsplats man tillbringar timmar på dagligen, att sen inte alla arbetar i en lada utan toalett är en annan sak).

Jag skulle gissa att man ändå kommer kunna komma till en fällande dom i detta fall, men jag skulle säga att de slutsatser man då måste dra av DNA-bevisningen för att köpa åklagarens framställan kan bli besvärande för framtida fall där man förlitar sig på DNA-bevis. M a o, om ENBART fruns DNA kan återfinnas på insidan av det plagg det återfunnits utan att hon varit på platsen eller i kontakt med plagget framstår plötsligt mycket annan DNA-bevisning som använts i svenska rättsfall som betydligt osäkrare tecken på påstådda förövares närvaro/kontakt än vad som hävdats.

C. Enligt FUP så är man säkra på att hon hängts. Både DNA från Lisa/GM finns på snören, rör, hårstrå finns 1,97 cm ovanför marken..vid röret.. Detta är ett mord, vad är det du inte fattar?
2015-10-24, 10:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakinOAL
Det är heller inte syftet, syftet är att dokumentera allting till en rättegång. Inte att allmänheten ska sitta och titta på obduktionsbilder av Lisa Holm.

Syftet med att handlingarna överhuvudtaget är offentliga, är att allmänheten ska ha insyn och kunna granska, som vi gör här. Det är en del i vår rättssäkerhet att det ska vara öppna kort. Och då kan man naturligtvis diskutera hur mycket som ändå ska få gömmas undan från allmänheten. Det är svårt eftersom jag förstår den andra sidan också; man skulle ju själv inte vilja att obduktionsbilder av ens nära anhöriga skulle ligga sökbara på nätet.
2015-10-24, 10:29
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
C. Enligt FUP så är man säkra på att hon hängts. Både DNA från Lisa/GM finns på snören, rör, hårstrå finns 1,97 cm ovanför marken..vid röret.. Detta är ett mord, vad är det du inte fattar?

Problemet är att dödsorsaken inte "står på egna ben" medicinskt. Rimlig dödsorsak förslår inte i rätten, då det finns ett antal andra orsaker som kan ha orsakat frånfället.
2015-10-24, 10:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det skulle nog inte skada att borra lite i hans förflutna och de platser han jobbat på i väst, det kan ju även vara skäl att man kikar på det i Litauen. Nu har man också hans Dna vilket underlättar för att köra mot andra ouppklarade brott.

I England har det fifflats med identitet runt senare delen av 2006, vilket framgår i ett av förhören där NB blir konfronterad med uppgiften att han och en bekant landsman blev stoppade i en oförsäkrad risig bil - Därtill rattfull.
Fingeravtryck togs, men han verkar inte kunnat legitimera sig, utan uppgett annat namn.

En tanke som väcks när man fått reda på nu hur allt gick till i Blomberg, ihop med hur han beter sig i förhör, är att det känns nödvändigt att undersöka vilka platser han befunnit sig på tidigare och om något liknande ouppklarat finns i närhet av dessa platser.
Att hans omgivning gått helt utan indikation om honom, finner jag osannolikt.
Senast redigerad av rotesau 2015-10-24 kl. 10:33.
2015-10-24, 10:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Vilken hårtyp (färg) skulle du säga att GJ har? Nån som vet ifall herrgårdsbondens söner också var ljushåriga?

GJ är vithårig.
2015-10-24, 10:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Lisa om gäst på Cafeet den 7 Juni: "det är min pojkvänn"

Och vem är denne mörkhåriga killen som var på cafeet den 7 Juni, med håret i toffs, tillsammans med en blond tjej, och som bestält en soppa som var slutsåld och som Lisa, till flera av sina kollegor,
sa "det är min pojkvänn" ???

Namnat på betalningskortet som betalde för soppan var, som jag kommer ihåg det, Hamilton...

Tycker att jag minns att The Jönsson's och The Hamilton's är nära vänner, kan denne soppa Hamilton
vara en del av The Hamilton's?

Ska ta och gräve lite i det ochså...

Ja, polisen har inte letat rätt på honom, va? Det är ju JÄTTEKONSTIGT! En "pojkvän" är ju den första man misstänker, när en kvinna mördas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in