2015-10-24, 09:26
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Antons vänner beskriver honom som en ensamvarg:

Citat:
De närmaste beskriver en tystlåten ensamvarg.
Mobbad, enligt en klasskamrat, men enligt de flesta en hårdrockskille som "inte gjorde en fluga förnär".

Citat:
Klasskamrater berättar hur Anton Lundin Pettersson isolerade sig efter skoltiden.
– Vad jag vet bröt han med alla kontakter från tidigare. Han valde att hålla sig för sig själv.
En klasskamrat berättar:
– Man fick mer känslan av att han inte hade några åsikter alls gällande nåt.
http://www.expressen.se/gt/vannerna-anton-var-en-ensamvarg/

Citat:
Ursprungligen postat av caprifolium
Jag fick följande svar igår via meddelande på min fråga här i tråden om det inte var någon som kände honom eller visste något om honom om han hade ett liv innan brottet:

Nyreggad så jag kan inte posta i forumet på 3 dagar förutom PM.

GM var nästan jämnt insnöad på någon subkultur. Tidigare bland annat hippie, hårdrockare, satanism, djävulsdyrkan. Senaste tiden nazism. Om några månader hade det kanske varit något annat.

Du kan posta infon i tråden om du vill.

Låter som en typisk bakgrund. De som utför skolskjutningar i USA brukar ha liknande bakgrund/social status. Freydis på Holology har i flera år sammanställt profiler för den här typen av galningar.

http://holology.com/shooting.html

Citat:
Adults, and even children, that are “normal” or mentally balanced don’t spontaneously commit mass murder.
1.1. Every school shooter has a mental health problem that existed prior to their attack.
1.2. Interviewees may describe the culprit as “quiet” or “normal” but these descriptions are practically meaningless because mental illness is often not apparent through casual interactions, let alone what’s really going on in their family life.
1.3. Most of the school shooter kids either had psychotropic drugs in their system during the attack, or had used them prior.
1.4. These commercially-manufactured psychotropic drugs (Prozac, Ritalin, Paxil, Luvox, etc.) are probably triggering psychotic behavior in already unstable individuals, and this potential connection needs to be officially investigated immediately.

Hoppas att vi får reda på om han är en av de här ungarna som pumpats fulla med psykotropiska droger. Rätt så vanligt även i Sverige.

Citat:
A Toxic mental environment inevitably produces toxic personal behavior.
3.1. The necessity of clean air and water, a healthy physical environment, are commonly recognized, but the need for a healthy mental environment is even greater and is frequently ignored.
3.2. The mentally ill and mentally weak are especially vulnerable to being harmfully influenced by images and words. For instance, school shooters frequently believe they’re acting out their favorite (violent) movie or first-person shooter video game. Parent’s call this effect ‘monkey see, monkey do’.
3.3. Living in an omnipresent environment of violence (real or fictional) massively increases the chances of violent behavior.
3.4. An inability to have positive social interactions with other people generates a downwards spiral into isolation. And the more isolated the (potential) school shooter becomes the more they perceive all of humanity to be a monolithic entity that they hate (misanthropy).

Min hobbyanalys är att Anton var en sökare i desperat behov av en egen identitet. Då vi inte har några ritualer för övergång till vuxenlivet längre i Sverige och då vuxenlivet för många tjugo-nånting män består av arbetslöshet, tv-spel och allmän nihilism så gick han in i sig själv istället och blev knäppis på riktigt. Kommer bli intressant att läsa hans manifest/avskedsbrev. Även om jag inte tror att det kommer säga så mycket. Brukar inte vara så.

Edit: Tydligen så hade han arbete. Lite oväntat.
Senast redigerad av glimmande 2015-10-24 kl. 09:28.
Citera
2015-10-24, 09:27
Medlem
kastabollens avatar
Vad säger ni om Expressens uppgifter att Anton ljög för sin arbetsgivare och sa att skulle till tandläkaren vid tiden för maskeraden?

Mördarens lögn innan han åkte till skolan
Citera
2015-10-24, 09:35
Medlem
UtanEkorres avatar
[quote=glimmande|55140410

Edit: Tydligen så hade han arbete. Lite oväntat.[/QUOTE]

Nåja, det var en praktikplats och den sista dagen där
Citera
2015-10-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Precis. Killen gillade HBTQ-klipp på youtube, det om nåt borde väl göra att vi bör kunna kräva ett uttalande från Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter.

Och ja, du har rätt angående vapen, det här hade ju aldrig hänt ifall Sverige hade förbjudit alla former av svärd och knivar, period.

Han gillade även klipp på Åkesson. Skulle du kräva ett uttalande från honom? Är du ett typiskt troll så skulle du aldrig kräva något av eran sektledare. Han är väl helt oskyldig oavsett fall.
Citera
2015-10-24, 09:40
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Glaucius skrev

När jag såg den meningen så blev jag allt bra konfunderad. Hur marscherar en nazist egentligen?
Och framför allt, vad vet en lekman om skillnaden mellan hur en nazist marscherar jämfört med en kommunist?

Kriminalinspektör Thord Haraldsson säger att han marscherade som en militär och att det pekar mot nazisthållet.

"– Han marscherade som en militär i korridoren, säger Thord Haraldsson och tillägger:

– Visst pekar det åt nazisthållet."

http://www.expressen.se/gt/har-gar-mordaren-runt-med-svardet/

Det finns en bild på honom när han går omkring i skolan där också.
Citera
2015-10-24, 09:42
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Om du lyssnar på radion och läser tidningar, så har både SÄPO och en forskare på området att det inte rör sig om terrordåd, med en förklaring om varför de inte betraktar det som terrorism. Det anses dock vara ett dåd med rasistiska förtecken.
Hur kan jag veta vad Säpo ska säga innan de sagt det?
Citera
2015-10-24, 09:47
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
glimmande skrev

Min hobbyanalys är att Anton var en sökare i desperat behov av en egen identitet. Då vi inte har några ritualer för övergång till vuxenlivet längre i Sverige och då vuxenlivet för många tjugo-nånting män består av arbetslöshet, tv-spel och allmän nihilism så gick han in i sig själv istället och blev knäppis på riktigt. Kommer bli intressant att läsa hans manifest/avskedsbrev. Även om jag inte tror att det kommer säga så mycket. Brukar inte vara så.

Edit: Tydligen så hade han arbete. Lite oväntat.

Jag lyssnade på presskonferansen igår och det var en dansk journalist som frågade om "brevet", dom svar han fick från polisen var så väldigt svåra att förstå, jag undrar om det verkligen finns något brev?

I artikeln säger polisen handling:

"Där har vi påträffat bland annat en handling som pekar på att händelsen var planerad och ett hatbrott, säger Thord Haraldsson."
http://www.expressen.se/gt/har-gar-mordaren-runt-med-svardet/
Senast redigerad av E.Merckx 2015-10-24 kl. 09:49.
Citera
2015-10-24, 09:50
Medlem
Expressen skriver om att familjen till GM hotats till livet. Som om familjen bär ansvar över detta. De befinner sig också i chock, sorg och tragedi. Jävla vänsterpack. De är inte ett dugg bättre än de som de kallar sina politiska fiender. Om något är vänster bra mycket värre. Bara se hur de betedde sig i tunnelbanan över SD:s reklamkampanj. Som en grupp babianer och de får med sig "vanliga" medborgare också. Visserligen avskum, kommunistchilenare och skit, men ändå.
Citera
2015-10-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Du menar att Jimmy Åkesson har noll skuld till det inträffade? Om som ni gärna anser att invandrare har skuld till att Anton mådde dåligt har likväl Jimmy Åkesson 10 ggr mer skuld till detta med sin offentliga hetsjakt

Du citerar mig fel.
Jag talade ur trollens perspektiv.

Jag personligen tycker att SD-sekten med Jimmie i spetsen har en skuld till hans agerande.
Hatretoriken bland sekten och dess anhängare är grov och ibland brutal. Likt en daesh-soldat som tar koranens mörka sida vid orden, misstolkar och känner tillhörighet — tar ALP den hatretorik som finns mot invandrare på största allvar. Ett driv och växande hat som han TROR sig bekräfta hans tankar som senare lett till detta.

Man kan fortsätta säga att han var ensam och deprimerad. Men det är också då en människa som lättast blir påverkad. Bara att se på hitlers väg till makten när en stor del av folket led under depression och svåra förhållanden. Människor blir lättpåverkade.
Senast redigerad av SirFrankLucas 2015-10-24 kl. 10:04.
Citera
2015-10-24, 10:06
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirFrankLucas
Du citerar mig fel.
Jag talade ur trollens perspektiv.

Jag personligen tycker att SD-sekten med Jimmie i spetsen har en skuld till hans agerande.
Hatretoriken bland sekten och dess anhängare är grov och ibland brutal. Likt en daesh-soldat som tar koranens mörka sida vid orden, misstolkar och känner tillhörighet — tar ALP den hatretorik som finns mot invandrare på största allvar. Ett driv och växande hat som sannat hans tankar som senare lett till detta.

Man kan fortsätta säga att han var ensam och deprimerad. Men det är också då en människa som lättast blir påverkad. Bara att se på hitlers väg till makten när en stor del av folket led under depression och svåra förhållanden. Människor blir lättpåverkade.
En terrorist är en terrorist är en terrorist.... Ariern drevs helt klart av politiska motiv - att han hade psykisk problematik? Inget unikt bland terrorister...

Svärdet! Jag trodde ju först att GM var från mellanöstern p.g.a.vapenvalet. Varför använde ariern ett svärd? Fantasynörd?
Senast redigerad av Clodius 2015-10-24 kl. 10:09.
Citera
2015-10-24, 10:08
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm

Kanal här: https://www.youtube.com/user/HiphopDestroyer666/videos

Några:
https://www.youtube.com/watch?v=wmDrCm-itRw
https://www.youtube.com/watch?v=RqZdmQZ94UM
https://www.youtube.com/watch?v=A52FWgqCARI
https://www.youtube.com/watch?v=UzqonfiSS04
https://www.youtube.com/watch?v=1Z7xqSB3NVI
https://www.youtube.com/watch?v=MqqowvKUlGw

Och han gillade väldigt många klipp från AmazingAtheist och MrRepzion, båda vänsterliberaliska opinionsbildare med stora Youtube-kanaler.

Han gillar bl.a. en video som har den här beskrivningen:

Right-wing lunatic claims FROZEN indoctrinates young girls into lesbianism and bestiality.

Och han gillar ett klipp som hyllar DEN SVARTA vänster-presidenten Nelson Mandela (och då är ju NM absolut inte populär i nationalistiska kretsar då han mest ses som en kommunistisk terrorist som var inblandad i bombsprängningsattentat mot vita sydafrikaner):

https://www.youtube.com/watch?v=A5YSaF5DIIk

Han är tolerant inför människors sexualitet. Gör det honom per automatik icke nazistisk?

Filmen om Nelson Mandela menar att oavsett vad du tycker om NM politiskt så hyllas att han åstadkommit något med sitt liv. Att NM gjort något stort med sitt liv. Det kan ju gillas även av sådana som inte tycker om NM politiskt, eller hur? Det var ju det som var meningen...

Dessutom måste jag beundra din svårkategoriserade parapsykologiska förmåga att veta exakt varför - i en rad ironiska och/eller sarkastiska videor - en död person du aldrig träffat valt att klicka på tummen upp. Du borde starta eget och sälja din fantastiska förmåga till högstbjudande! Du skulle bli riktigt rik.
Citera
2015-10-24, 10:12
Medlem
Brevet hittades när polisen gjorde en husrannsakan i den misstänkte gärningsmannens bostad efter skolmorden.
– Jag är inte säker, men jag tror det är handskrivet, säger Thord Haraldsson.

Borde inte kommissarien veta huruvida det är handskrivet eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in