Citat:
Ursprungligen postat av
Vasteras
GM ser ganska "tölpig" och rent ut sagt löjlig ut i sin "mundering", kanske just det gjorde att han kunde genomföra det han gjorde. Rent ut sagt så tog ingen honom på allvar förrän det blev just allvar.
Kan tänka mig att han njöt av uppmärksamheten innan allt spårade/ brakade loss.
Äntligen var han någon, en stark och trygg person med ett mål och en vilja. Det känns som det här är en mycket komplex person och naturligtvis väldigt svårutredd, speciellt som död.
Polisen "sköt sig i foten" när de sköt ihjäl honom, vi kanske aldrig får full klarhet i detta fallet.
Ja, att gärningsmannen dog är väldigt synd, för hade han överlevt hade en utredning av hans person visat att han inte var nazist eller högersympatisör, han var bara en fruktansvärt trasig människa.
Att kalla honom för rasist/nazist gör bara att männsikor känner sig bättre, dom har fått en enkel förklaring och är nöjds med det.
I såna fall måste vi kalla IKEA mördaren för rasist också, han träffade under dagen en massa människor med invandrarbakgrund och var trevlig och pratsam med dom, han tog med sig en av dom till IKEA, men ändå satte han inte kniven i honom, utan i två helt okända människor med annan hudfärg.
Nu är väl chansen rätt stor att två random offer på IKEA är vita i hyn, men chansen att random offer på den där skolan skulle vara mörkhyade ser ut att vara ännu större.
Även om han själv påstår att han är rasist/nazist så är det en ytlig övertygelse han själv har skaffat sig den senaste tiden, kanske för att berättiga att knivmörda någon, en tanke som han säkerligen har haft betydligt längre.
Psykologiskt bottnar det här förmodligen betydligt djupare än så.
Jag kan inte låta bli att dra paraleller till perrongmordet i Umeå, också en ung man som suttit hemma med tankar om att "göra någonting stort/häftigt" som slutade med ett meningslöst mord, av en slumpvald människa.
Hade han han lyssnat på rammstein och klickat gilla på någon WW2 video på youtube och offret hade haft mörk hy hade även han utpekats som att ha rasistiska motiv.
Jag tror att det är farligt att låsa fast sig vid att det var rasistiskt betingat, gärningsmannen var trasig på ett allvarligare plan än så och hade varit det länge.