2015-10-24, 00:24
Medlem
GurgelSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillDRE
Det finns skolor som fortfarande har övervakningskameror även fast det är förbjudet.

Hur ska de hålla rättegång när GM är död?

Lagen har ju blivit något man bara förhåller sig till ibland nu för tiden.

Jag vet inte, men det känns konstigt att något utav denna magnitud bara 'släpps'.
Citera
2015-10-24, 00:30
Medlem
StillDREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurgelSven
Lagen har ju blivit något man bara förhåller sig till ibland nu för tiden.

Jag vet inte, men det känns konstigt att något utav denna magnitud bara 'släpps'.

Tror faktiskt det kan vara bra att ha kameror i korridorerna på skolan ifall något sånt här inträffar.

Kollade på nyheterna tidigare idag, då sa polisen att de skulle fortsätta jobba med fallet för de anhörigas skull. Men jag kan tänka mig att någon anhörig borde vetat att detta skulle ske, i och med att han gillade högerextrema sidor på Facebook. Förresten, bodde han hos sina föräldrar? Det skulle vara jävligt svårt att smuggla in ett sånt svärd i hemmet obemärkt.
Citera
2015-10-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Det verkar vara en del förvirring kring hans klädstil, att den skulle tyda på att han var nazist.

Skulle snarare påstå att den visar hans subkulturella tillhörighet, dvs han var en blandning av hårdrockare, syntare och goth. I de subkulturerna klär man sig som han, alltså helst helt i svart, (militär)kängor, svarta combatbyxor, svart skjorta/t-shirt, svart lädermantel.

Går man igenom musiken på hans youtubekanal så är det en blandning av industrirock (Rammstein, Sabaton, Raubtier, KMFDM, Marylin Manson), synt (Suicide Commando, In Strict Confidence), goth (Sisters of Mercy, Bauhaus).

Valet av hjälm och paintballmask är förmodligen inspirerad av diverse videospel men jag har inte så mycket koll på dem.

Klädstil och musiksmak liknar i väldigt mycket Columbine, han kan ha uppfattats som "freak" av sin omgivning, haft det svårt i skolan, mobbad + någon diagnos (autism/asperger).

Kan bara hålla med.

"– Visst pekar det åt nazisthållet, de kläder han har och även sättet som han uppträdde på när han marscherade i korridoren pekar på det, sade Thord Haraldsson."

Känns ju som en så klassisk svensk efterkonstruktion som möjligen kan komma på fråga.

Expo hade ju redan bestämt att Sverige minsann fått sin Breivik?? Man kanske måste vara förlåtande iom att dom inte vet vad dom gör. Tragiskt.

Tyvärr så kommer inte alla tolka situationen på liknande sätt. Spännande tider väntar.
Citera
2015-10-24, 00:34
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurgelSven
Jaha, sen när har vi övervakningskameror i skolor? Hade för mig att det var förbjudet.

Vet någon vad som kommer att ske rent juridiskt nu?

Eftersom att GM är avliden finns det ingen som kan stå till svars, men samtidigt känns det märkligt att inte någon rättegång eller juridisk ceremoni hålls?
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervakningslagen/kameraovervakning-inomhus-i-skolor/
Citera
2015-10-24, 00:42
Medlem
Troians avatar
99 procent säker på att den skadade läraren är NA, N*zir A*so (a, m).

Innan jag skrev inlägget så såg jag även att uppgiften förekommit i tråden tidigare, men ville bekräfta att den med all säkerhet stämmer.

https://www.facebook.com/lararennazo
Citera
2015-10-24, 00:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Det verkar vara en del förvirring kring hans klädstil, att den skulle tyda på att han var nazist.

Skulle snarare påstå att den visar hans subkulturella tillhörighet, dvs han var en blandning av hårdrockare, syntare och goth. I de subkulturerna klär man sig som han, alltså helst helt i svart, (militär)kängor, svarta combatbyxor, svart skjorta/t-shirt, svart lädermantel.

Går man igenom musiken på hans youtubekanal så är det en blandning av industrirock (Rammstein, Sabaton, Raubtier, KMFDM, Marylin Manson), synt (Suicide Commando, In Strict Confidence), goth (Sisters of Mercy, Bauhaus).

Valet av hjälm och paintballmask är förmodligen inspirerad av diverse videospel men jag har inte så mycket koll på dem.

Klädstil och musiksmak liknar i väldigt mycket Columbine, han kan ha uppfattats som "freak" av sin omgivning, haft det svårt i skolan, mobbad + någon diagnos (autism/asperger).

Jag håller med. Knappast att han var "nazist" – inget tyder på det. Däremot tyder en del på invandrarfientlighet. Jag syftar då på hans Facebooksida, polisens uttalanden om hans avskeds-/självmordsbrev samt vilka han har gett sig på.

Hans klädstil säger ingenting om hans politiska tillhörighet.
Citera
2015-10-24, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
99 procent säker på att den skadade läraren är NA, N*zir A*so (a, m).

Innan jag skrev inlägget så såg jag även att uppgiften förekommit i tråden tidigare, men ville bekräfta att den med all säkerhet stämmer.

https://www.facebook.com/lararennazo

I sammanhanget har han väldigt ljus hy vilket inte alls stämmer med polisens påstående om att GM skonade ljus-hyade och bara fokuserade på hudfärg.

Nazister var väl heller inte så väldigt noga med just hudfärg vad jag vet?

Man skulle kunna anta att informationen polisen släpper är vilseledande, möjligen oavsiktligt.
Citera
2015-10-24, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Det är väl bara trådsanningar än så länge, vilket tyder på att det ofta är en go-to-diagnos i sammanhang där vita dödar.
Ensamvarg
Spelar datorspel
Går på bidrag
Arbetslösa

Man undrar ju om folk som skriver detta mest beskriver sig själva. Vore ju inte konstigt med tanke på hur många som delar mördarens åsiker.

Som anhörig till en man med aspergergs syndrom,så är jag benägen att hålla med dig,förutom att den äldre generationen kanske inte spelar datorspel i någon större utsträckning.

Den här unga killen Anton med sin funktionsstörning,har familj och släktingar som öser ut sin avsky mot invandrare och flyktingar,och han får höra detta dagligen,,,
De är inte lyhörda eller har brist på att ens förstå sin närmsta omgivning,tja i familjen skall allt vara normalt,och är det inte det så "blundar" de.
Killen var 21år,men fortfarande ett barn,mentalt sett.
Tror att Anton trodde att han äntligen skulle bli tagen på allvar av sin familj.

Kanske storebror känner sig stolt,han har ju hetsat Anton,möjligt att brodern har samma funktionsstörning och inte förstår bättre???

Så jävla hemskt att gå till en skola och skada helt försvarslösa elever och lärare.
Citera
2015-10-24, 00:50
Medlem
Citat:
Jag håller med. Knappast att han var "nazist" – inget tyder på det. Däremot tyder en del på invandrarfientlighet. Jag syftar då på hans Facebooksida, polisens uttalanden om hans avskeds-/självmordsbrev samt vilka han har gett sig på.

Tar för givet att du har läst brevet?
Citera
2015-10-24, 00:54
Medlem
Citat:

OK, fint, så kom igen och ös på med bevis på varför du inte tror att han är nazist.

Vad menar du med att hans klädstil inte säger någonting om hans politiska tillhörighet? Utveckla gärna och ge bevis på din teori, tack!

OT: Uttallar du dig som mod eller vanlig medlem just nu?
Citera
2015-10-24, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickpockis
OK, fint, så kom igen och ös på med bevis på varför du inte tror att han är nazist.

Vad menar du med att hans klädstil inte säger någonting om hans politiska tillhörighet? Utveckla gärna och ge bevis på din teori, tack!

OT: Uttallar du dig som mod eller vanlig medlem just nu?

Vad i klädstilen är det som säger att GM är nazist öht?

Du verkar vara en extremt fördomsfull människa, det är inget som hedrar dig.
Citera
2015-10-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
I sammanhanget har han väldigt ljus hy vilket inte alls stämmer med polisens påstående om att GM skonade ljus-hyade och bara fokuserade på hudfärg.

Nazister var väl heller inte så väldigt noga med just hudfärg vad jag vet?

Man skulle kunna anta att informationen polisen släpper är vilseledande, möjligen oavsiktligt.

Är du dum på riktigt?
Han mördade två invandrare!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in