Citat:
Ursprungligen postat av
Vasteras
Jag tänkte på det också, men om vi tittar historiskt så kan jag inte se att det du säger stämmer, därför tror jag fortfarande mer på min egen teori. Vore intressant att höra fler aspekter på anledning till att man bär mask.
Jag ser en viss Breivik-light version av ett brott här. En GM som aktivt genom mord ville påverka invandringen.
GM sades ha problem med ögonkontakt, masken kan varit ett hjälpmedel för att titta extra noga på offer.
Det jag ser i detta utan att närmare veta, är en form av psykos en person drabbats av. Han har satt på sig hjälm, skaffat ett svärd och så har han kängor och en slags rock. Hans dåd verkar utåt sett helt meningslöst. Möjligen att han tänkt ha ihjäl flera med sin kniv men att polisen stoppade honom med skott?
En vanlig förklaring till sådana här dåd är GM känt sig kränkt under flera år, sedan gör han dådet för att ge igen, för att visa han är någon att räkna med. Han har varit utsatt för socialt utanförskap och i kombination med exempelvis ett eventuellt narcissistisk begär är kombinationen farlig. En hämndauktion utifrån kränkthet, kan vara motivet. Genom hämnden upplever GM sedan han fått upprättelse, att folk ser upp till han, eventuellt.
Sen att det blev mörkhyade personer som blev offer kan berott faktorn att GM var grovt kritiskt mot invandringen. Orsaken till val av kniv och svärd kan bero på vi har stränga vapenlagar i Sverige.
Det som pekar mot en vanlig förklaring är GM inte var elev på skolan där dådet utfördes, normalt brukar det vara elever på skolan som gör dåd i samma skola dom går på. Så min teori är det rör sig om en Breivik-light version av ett brott.
Jag undrar varför polisen sköt han, gick han till anfall mot polisen? Polisens order är att skjuta mot torson så polisen sköt rätt. Tidigare dog 10% av alla som blev skjutna av polisen, sedan den nya jaktammunitionen infördes till polisens pistoler är andelen döda som polisen skjuter högre.