Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Unk
Någon annan som tycker det är konstigt att lillebrodern ändrar sitt alibi om när NB kom hem på kvällen och att NB "kan brusa upp och väldigt lätt förbannad, exempelvis på jobbet och ibland rusa hem i vredesmod när det inte går som NB vill". Är det verkligen något man som broder tar upp i ett förhör? Han kan förvisso vara rädd för att dras in i det hela och öppna upp sig totalt för polisen, alternativt inte ha någon speciell relation som bröder faktiskt kan ha.
Hade min bror blivit misstänkt för mord är nog inte "han kan bli jävligt förbannad" det första jag hade sagt i ett förhör direkt.
Nu tror jag inte att lillebrodern på något sätt har frameat sin äldre bror och spritt ut DNA lite varstans, men tyckte bara det vara värt att nämnas.
Förklaringen kanske ligger i att de är just
bröder. Som jag har förstått så lever deras mor fortfarande, hemma i Litauen. Och i slaviska och baltiska traditioner har man ofta en relativt djup respekt för sina äldre släktingar. Så av hänsyn till sin gamla mamma vill AB kanske inte att båda hennes söner hamnar i fängelse. Polisen har förmodligen vid förhören klargjort att även AB skulle kunna ha åtalats (för medhjälp alt. skyddande av brottsling). Därför avskärmar AB sig så mycket som möjligt ifrån NB's brott.
Av samma anledning (d.v.s. hänsyn till sin gamla mor och övrig släkt i Litauen), så kommer sannolikt inte NB klandra AB för dennes avståndstagande. Enligt devisen "Bättre med endast en son i fängelse, än båda".