2015-10-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jag tycker att det är konstigt, för hon var ändå 17 år? Så här höll inte mina föräldrar på i den här åldern? Och sedan det där att föräldrarna bestämde vad hon fick göra på nätet. Hon fick bl.a. inte ha Facebook. Vidare verkar hon inte ha haft några direkta vänner heller, enligt pappan i alla fall när han fick frågan av polisen. Eller VILLE han inte att hon skulle ha några?

Läste även att systern tror jag det var som hade sagt att hon glidit ifrån sina kompisar efter hon dumpade hennes ex, tydligen gillade dom inte sättet hon hade behandlat honom på så hon verkade verkligen inte ha några direkta nära vänner.
2015-10-23, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RennTech71
Jeg reagerer på det samme. Er jo helt merkelig at foreldrene følger opp en 17-åring så grundig. Virker nesten litt ekstremt-kristent eller sekt-aktig.

Fast det var ju ganska långt bort till caféet och det åker igenom massa randoms runt Blomberg så jag förstår varför hennes föräldrar ville att hon skulle höra av sig ofta.
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Jag är på sidan 68 i FUP nu. Alltså, var Lisa begåvningshandikappad? Eller bara sjukt hårt hållen ändå? Hon arbetade alltså TILLSAMMANS MED SIN MAMMA på caféet (mamman kände ägarinnan sedan förr och brukade hjälpa till där). Så de åkte tillsammans i vanliga fall.

Nu skulle inte mamman arbeta denna dag och Lisa skulle första gången åka själv på moppen. Föräldrarna förbereder i detalj... går igenom vilken väg hon ska åka, rekar den tillsammans helgen innan, tankar moppen åt henne, startar den åt henne, ger henne ett par handskar... Hon måste SMS:a sin pappa när hon kommer fram till arbetet, och när hon startar därifrån. Den dagen hon försvann - då hon fått åka ensam första gången - hade föräldrarna dessutom KOMMIT TILL CAFÉET OCH ÄTIT LUNCH tillsammans med Lisa. Och senare på eftermiddagen hade de varit där IGEN för att hjälpa till med att sätta upp en lampa och sätta fast några mattor..? Inte ens den dagen kunde hon få vara ifred på jobbet - föräldrarna hängde där praktiskt taget hela dagen?

Jag tycker att det är konstigt, för hon var ändå 17 år? Så här höll inte mina föräldrar på i den här åldern? Och sedan det där att föräldrarna bestämde vad hon fick göra på nätet. Hon fick bl.a. inte ha Facebook. Vidare verkar hon inte ha haft några direkta vänner heller, enligt pappan i alla fall när han fick frågan av polisen. Eller VILLE han inte att hon skulle ha några?

Svårt att säga vad hon var för person och folk som känner henne ger såklart aldrig en helt opartisk bild av henne i efterhand. Det där med Facebook är jättekonstigt. Hennes syster har ju det annars och hon använde instagram. Bara en annan typ av social media.

Jag tror inte hon var lågbegåvad eller så. Bara väldigt överbeskyddad av sina föräldrar. Sen är jag rätt säker på att hon hade gott om vänner
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att han runkat medan hon hängt är en spekulation. Vi vet att det finns spermaspår i närheten men vi vet inte att det skedde samtidigt som mordet.

Det finns sperma även på andra platser i ladan. Dessa har troligtvis uppkommit tidigare.

Stämmer! Men det är all fakta vi har att gå på. Och troligtvis är det så att han gjort det.
Det spelar egentligen ingen roll för själva åtalet dock.

Möjligtvis kan det vara en av andra avgörande faktorer i en psykisk utvärdering.
2015-10-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antitrinitarian
Förhörsledaren beskriver i förhöret med GM hur Lisa låg.

"Äh inne i den byssjan i ett klädskåp så anträffas Lisa intryckt i ett klädskåp på detta
sätt. Det var en del kläder framför henne för att dölja henne. Öppningen mäter 24
centimeter så visst kraft har nog gärningsmannen använt för och trycka in henne i
skåpet. Man ser dessutom att hennes ben är upptryckta på framsidan vända åt fel håll
och att kläder är neddragna. Rättsläkare gör bedömningen att hon i vart fall placerats i
det här skåpet innan likstelheten har inträffat."
Betyder det att han har knäckt båda benen vid knäskålen och tryckt upp dem åt andra hållet så att säga?
2015-10-23, 18:01
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Läste även att systern tror jag det var som hade sagt att hon glidit ifrån sina kompisar efter hon dumpade hennes ex, tydligen gillade dom inte sättet hon hade behandlat honom på så hon verkade verkligen inte ha några direkta nära vänner.

Kommer inte ihåg vem men en av hennes vänner hade tagit avstånd från LH efter hur hon hade behandlat sitt ex. Tror hon hade många ytliga vänner men inga riktigt nära, det är den uppfattningen jag får samt hon står väldigt nära sin familj.
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
För det är OTÄNKBART att föräldrar är rädda om sina barn? En del har föräldrar som är mer strikta och överbeskyddande än andra. Inte konstigt att de var rädda om henne med tanke på alla skit som händer.

Bra skrivet, att kalla LH för "begåvningshandikappad" säger allt om den som skrev det. Växer man upp i en kärleksfull familj så är det precis så det funkar som med LH och hennes föräldrar. Tror dock inte att det handlar om "överbeskyddande", man är enligt lag ansvarig för allt som händer med sitt barn till 18-årsdagen och det finns faktiskt föräldrar som tar det på allvar.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora16
DNA tar inte en eftermiddag att framkalla och identifiera. En process som kan ta flera veckor.

Jag vet det att det kan ta tid att få fram DNA men med ett så uppmärksammat fall borde man fått all förtur man kan få, tvärtom gick man på semester och drog allt i långbänk tydligen, finns inte ord för slött och nonchalant av polis och åklagare när alla verkligen ville veta
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Betyder det att han har knäckt båda benen vid knäskålen och tryckt upp dem åt andra hållet så att säga?

Blir inte lederna väldigt "mjuka" efter att man dött?
2015-10-23, 18:02
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Bilderna har postats x antal gånger. Man ser ingenting typ... Liket under en hög med kläder. Det ända man ser är en sko som sticker ut.

Obduktionsbilderna är i ett separat dokument som ej publicerats för allmänhetens beskådning. Var i helvete vill du ens se dom?

Men varför är det sekretess på bilder på en hög med kläder där en sko sticker ut?

Har läst en del FUPar med bilder från obduktionen, där man ser var knivar skurit upp osv, hade varit intressant att se om det fanns märken på Lisas hals av repet och i vilket skick kroppen var, om man kunde se ändrad färgton i huden om hon kvävts osv... Vad var avgörande för att de inte hade med den delen i FUPen?
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ja visst gör det? Var de extrem-kristna?

Nej, men pappan är militär om jag inte miss minner mig. Så skulle vilja tro att hon hade en konservativ uppväxt. Dock har detta inget med saken att göra...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Blir inte lederna väldigt "mjuka" efter att man dött?
Fast å andra sidan stelnar väl muskler m.m. Sjukt att han fick in henne i et 24 cm brett skåp i vilket fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in