2015-10-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det var en sorgens och vredens dag. Som alla förnuftigt tänkande personer insåg redan under första veckan, så var det ett sexuellt motiv bakom detta.
Däremot är GMs modus operandi något som jag inte på något sätt hade räknat med. Och jag såg ändå ett riktigt illa MO framför mig i det här fallet.

Det är nog det bland det mest sinnessjuka jag har hört talas om. Fan jag blir så arg att blodet nästan "kokar".

Nerijus Bilevicius, jag förstår att du nekar till att ligga bakom detta brott. När man får hela vidden av vad du har gjort är det inte konstigt att du nekar.

Inte ens den lägsta av alla låga kräk skulle kunna stå för en sådan gärning.

Det är en sådan total förnedring av ditt offer så jag undrar om det över huvud taget går att förinta ett människovärde mer än du gjort med Lisa.

Du är en skamfläck för mänskligheten.

Och så kan man fan fråga sig om den mentala statusen på den svans av de som ifrågasätter NBs skuld i den här tråden. Ni är fan lika tragiska som NB själv.

Instämmer med dig total ... hur sjukt det än låter så undrar jag om det inte varit mildare med en väldtäkt och ihälslagen ... det kan ju ha pågått i ca 30 minuter om jag förstått det rätt.
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En av de frågor som oundvikligen inställer sig är hur länge stackars Lisas dödskamp varade
där hon hängde i snaran det litauiska monstret ordnat åt henne.
Dessvärre lär det ta sin stund innan livet slocknar.
Det är en vidrig död att gå till mötes under alla förhållanden.

Här diskuterar man just denna frågeställning:

How much time it takes to die by hanging?
https://www.quora.com/How-much-time-it-takes-to-die-by-hanging

Visade bild på Lisa – då bröt hustrun ihop

http://www.expressen.se/gt/visade-bild-pa-lisa--da-brot-hustrun-ihop/

Men fyfan. Upp mot 20 minuter?

Jag känner att jag börjar nå smärtgränsen nu.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Han hade väl bara hört några röster? Fyfan om hon försökt ringa honom när hon blev påhoppad..

"Här är Lisa Holms sista sms till sin familj: "Nu åker jag."
Fyra minuter senare ringer det i pappans telefon. Det var från Lisas nummer, som troligtvis ringt upp av misstag.
Han hör då sin dotter säga i bakgrunden: "Det är klart"."
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är på sidan 68 i FUP nu. Alltså, var Lisa begåvningshandikappad? Eller bara sjukt hårt hållen ändå? Hon arbetade alltså TILLSAMMANS MED SIN MAMMA på caféet (mamman kände ägarinnan sedan förr och brukade hjälpa till där). Så de åkte tillsammans i vanliga fall.

Nu skulle inte mamman arbeta denna dag och Lisa skulle första gången åka själv på moppen. Föräldrarna förbereder i detalj... går igenom vilken väg hon ska åka, rekar den tillsammans helgen innan, tankar moppen åt henne, startar den åt henne, ger henne ett par handskar... Hon måste SMS:a sin pappa när hon kommer fram till arbetet, och när hon startar därifrån. Den dagen hon försvann - då hon fått åka ensam första gången - hade föräldrarna dessutom KOMMIT TILL CAFÉET OCH ÄTIT LUNCH tillsammans med Lisa. Och senare på eftermiddagen hade de varit där IGEN för att hjälpa till med att sätta upp en lampa och sätta fast några mattor..? Inte ens den dagen kunde hon få vara ifred på jobbet - föräldrarna hängde där praktiskt taget hela dagen?

Jag tycker att det är konstigt, för hon var ändå 17 år? Så här höll inte mina föräldrar på i den här åldern? Och sedan det där att föräldrarna bestämde vad hon fick göra på nätet. Hon fick bl.a. inte ha Facebook. Vidare verkar hon inte ha haft några direkta vänner heller, enligt pappan i alla fall när han fick frågan av polisen. Eller VILLE han inte att hon skulle ha några?

En ung svensk flicka (17 år) som arbetar långt hemifrån och skall ta sin moped i skymningen hem.
Mina föräldrar var likadana i den åldern. Bad mig ofta ringa och meddela saker. Är nog rätt normalt.
Medlem
remixutoheavens avatar
På frågan;

Citat:
Ursprungligen postat av FUP sid 1040

1. Kan tejpningen, upphängningen och dödandet vara sexuellt motiverat?

De beteenden som observerats i aktuellt ärende och därtill associerade drivkrafter anses generellt
sett vara mycket ovanliga vid dödligt våld men finns tydligt beskrivna i internationell
forskningslitteratur, se referenser nedan. Kanske har vi i Sverige något enstaka sådant fall av dödligt
våld årligen.

De särskilda förhållandena beträffande offrets klädsel och DNA-fynd pekar mot möjliga sexuella
motiv. Tejpning och upphängning kan vara medel för att totalt kontrollera, dominera och därefter
döda ett brottsoffer. Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och
fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet
eftersträvat att tillfredsställa.

Under vissa omständigheter; i kombination med specifika uppväxtförhållanden, social isolering,
sexuell upptagenhet och nedsatt sexuell funktionsförmåga, anses sexuellt sadistiska fantasier och
tändningsmönster kunna leda till allvarligt och tom dödande sexuellt våld.
2015-10-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är på sidan 68 i FUP nu. Alltså, var Lisa begåvningshandikappad? Eller bara sjukt hårt hållen ändå?

Jeg reagerer på det samme. Er jo helt merkelig at foreldrene følger opp en 17-åring så grundig. Virker nesten litt ekstremt-kristent eller sekt-aktig.
2015-10-23, 17:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det var en sorgens och vredens dag. Som alla förnuftigt tänkande personer insåg redan under första veckan, så var det ett sexuellt motiv bakom detta.
Däremot är GMs modus operandi något som jag inte på något sätt hade räknat med. Och jag såg ändå ett riktigt illa MO framför mig i det här fallet.
Det är nog det bland det mest sinnessjuka jag har hört talas om. Fan jag blir så arg att blodet nästan "kokar".
Nerijus Bilevicius, jag förstår att du nekar till att ligga bakom detta brott. När man får hela vidden av vad du har gjort är det inte konstigt att du nekar.
Inte ens den lägsta av alla låga kräk skulle kunna stå för en sådan gärning.
Det är en sådan total förnedring av ditt offer så jag undrar om det över huvud taget går att förinta ett människovärde mer än du gjort med Lisa.
Du är en skamfläck för mänskligheten.
Och så kan man fan fråga sig om den mentala statusen på den svans av de som ifrågasätter NBs skuld i den här tråden. Ni är fan lika tragiska som NB själv.
Ja, det är obeskrivligt vidrigt och i kombination med Snälle-Nerijus bilden är det väl svårt att ta till sig - själv ansåg jag det sexuellt, att Star Dolls och bilderna var helt sjuka samt förväntade mer via datorn. Men retucherade det vidrigaste som vi sett idag: för jag ville inte att Lisa skulle ha utsatts för detta hemska. Han är den där udda som inte passar in i statistiken - den där procenten som dock finns och som Åsgård nämnde i relation till personutredning/familj/grannar etc.
Antingen en total dubbelnatur som Dariusz och Hagamannen eller så vet de närmaste om nåt (aggressioner, sexuell inriktning, bakgrundshistoria).
2015-10-23, 17:53
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
Kan inte göra annat än att tänka på de stackare som hittade Lisas kropp. Intryckt i ett skåp med tejp och rep runt hals och ansikte... Fy fan, inget man glömmer i första taget kan jag tänka mig.

Detta kan nog låta hårt. Men jag tror dom är väldigt härdade. Precis som rättsläkare och annat.
Med det sagt så lär dom inte ha mått speciellt bra.. Men jag tror inte det är en bild som lever med dom såhär långt i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad är dessa svarta "sekretessbelagda" bilder? Och varför sekretess?
Är det jag som är blind men var är obduktionsrapporten med tillhörande bilder? Sådana brukar ju finnas i FUPar?

Bilderna har postats x antal gånger. Man ser ingenting typ... Liket under en hög med kläder. Det ända man ser är en sko som sticker ut.

Obduktionsbilderna är i ett separat dokument som ej publicerats för allmänhetens beskådning. Var i helvete vill du ens se dom?

Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Men fyfan. Upp mot 20 minuter?

Jag känner att jag börjar nå smärtgränsen nu.

Blev hon hängd ifrån en stol eller ett bord som GM sparkade undan så dog hon på en sekund. Du bryter den vänstra övre nackkotan och alla kroppens organ och funktioner slutar fungera.

Dog hon igenom strypning av snaran så lär hon ha svimmat inom loppet av 5-30 sekunder. men det stämmer att det tar en stund innan hjärtat slutar slå.
2015-10-23, 17:54
Medlem
Ferry31s avatar
Vad som fortfarande är oklart är vad som sker mellan att Lisa skickar sitt SMS och att mordet utförs. Jag kan se tre möjliga scenarion:

1) NB kommer ner till Lisa och ber om att få hjälp med något i ladan. Blir sedan överfallen därinne.
Talar för: Smidig förklaring då inte mycket tyder på någon strid vid platsen för försvinnandet av det jag vet.
Talar emot: Nyckeln som sitter kvar i mopeden. Den borde i så fall tas ut.

2) NB kommer ner till Lisa och ber om att få hjälp med något. Lisa går fram till honom och blir då överfallen. Om NB har bil så kanske han slänger in henne i bilen.
Talar för: Förklarar varför nyckeln sitter kvar i mopeden.
Talar emot: Svårt sätt att transportera iväg en kropp och genomföra hängningen. Lisa gör såklart motstånd och försöker försvara sig med våld.

3) NB kommer ner till Lisa och ber om att få med något. När Lisa kommer fram så greppar NB snabbt tag i ett tillhygge och slår henne i huvudet så hon slocknar.
Talar för: Förenklar hela proceduren då Lisa är medvetslös.
Talar emot: Lisa saknade skador mot huvudet såvitt jag vet.

I både scenario 2 och 3 kan bil ha använts. Någon som kommer på något annat? VIlket av dem tre känns mest sannolikt?
Medlem
Aurora16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Blir upprörd minst sagt med månader av ovisshet och sen kommer då förundersökningen med DNA på insidan av offrets kläder (blod från gärningsmannen) och att gärningsmannens egna bror och fru inte kan ge honom alibi, alltså ska det ta 4 månader för att komma till skott och åtala med så graverade bevis? Snacka om att dra allt i långbänk och lämna hela svenska folket i total ovisshet då yppandeförbud gällde, fan snacka om slöseri med skattepengar, som jag ser det är det är han helt klart skyldig, varför denna låååånga och seeeega utredning? Satt dom och myste poliserna med att plåga den uppenbart skyldiga gärningsmannen och räckte lång näsa till allmänheten?

DNA tar inte en eftermiddag att framkalla och identifiera. En process som kan ta flera veckor.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
Kan inte göra annat än att tänka på de stackare som hittade Lisas kropp. Intryckt i ett skåp med tejp och rep runt hals och ansikte... Fy fan, inget man glömmer i första taget kan jag tänka mig.

vissa tänder på det, menar de som sökte jobbet.

var någon svensk polis som arbetade med att jaga pedofiler och använde "bevismaterialet" dvs bilderna för sitt eget nöje- så han åkte fast..
2015-10-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RennTech71
Det er jo ganske mange tusen steder i nærheten av cafeet hvor hun i teorien kunne ha ligget.

Så utrolig latterlig å kritisere polisen for at de ikke gikk rett til der hun var fra første sekund.

1. Har inte följt denna tråd eller fallet i detalj.
2. Har inte kritiserat polisen utan enbart frågat varför det tog flera dagar att hitta LH eftersom jag uppfattat det som att byggnaden låg väldigt nära cafét. Jag trodde att när man letar efter en person så gör man inte noggranna spårforskningar innan.
3. Jag visste inte att hon flyttats som en annan här i tråden berättade.

Känns mer skrattretande att dumförklara någon som ställer en fråga. Visste inte att man måste vara expert på fallet här, ursäkta så mkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in