2015-10-23, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vidare verkar hon inte ha haft några direkta vänner heller, enligt pappan i alla fall när han fick frågan av polisen. Eller VILLE han inte att hon skulle ha några?

Eller så kände inte pappan till hennes vänner helt enkelt. När Lisa försvann fanns det många av hennes vänner som vädjade på twitter om att folk skulle hjälpa till i sökandet. Hon verkade vara omtyckt/populär bland många på hennes skola.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Finns det obehagliga bilder i förundersökningsprotokollet?

Definiera obehagliga bilder!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antitrinitarian
Ja det förstår jag ju Men jag menar advokatens yttrande, vad menar han med "gick fel"? Menar advokaten att GM inte haft för avsikt att döda Lisa?
(Jag har fortfarande inte läst FUP !). I den snedvridna tankevärld som detta utspelat sig i, kan man åtminstone inte ta för givet att avsikten från början varit att döda. Fantasin kan ha sträckt sig till vanmäktiggörande och förnedrande, men tillvägagångssättet varit livsfarligt. Detta behöver väl inte ha någon betydelse för utgången av målet, eftersom sådan framfart med en annan människa måste betecknas som förenad med ett likgiltighetsuppsåt. Men språkbruket "gått fel" är knappast lyckat, när allt "gått" fel från första början.
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En av de frågor som oundvikligen inställer sig är hur länge stackars Lisas dödskamp varade
där hon hängde i snaran det litauiska monstret ordnat åt henne.
Dessvärre lär det ta sin stund innan livet slocknar.
Det är en vidrig död att gå till mötes under alla förhållanden.

Här diskuterar man just denna frågeställning:

How much time it takes to die by hanging?
https://www.quora.com/How-much-time-it-takes-to-die-by-hanging

Visade bild på Lisa – då bröt hustrun ihop

http://www.expressen.se/gt/visade-bild-pa-lisa--da-brot-hustrun-ihop/

Övertygad om att det varit relativt utdraget eftersom några nackkotor inte är knäckta som vid ett snabbt förlopp. Skadorna som brutet tungben och snörmärken tyder mer på långsammare förlopp.
Antar han kontrollerat snaran och dragit åt den bit för bit upp mot röret mot väggen där hennes hårstrå avsatts.

Tror inte frun klarar att ta in vad han gjort ännu. Efterom hon o brodern är kallade av åklagaren som vittnen kanske det kommer fram mera under rättegången ifall någon av dem ändrar sig o inställer sig i rätten. Men tycker det tyder på att hon inte varit inblandad i hanteringen eller så har han hotat henne ( och brodern) o de är fortfarande rädda att säga något. Sådant kan ta lång tid om det kommer att komma fram mera, och det efter att han sitter inom lås o bom o de hunnit processa en längre tid.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
"Här är Lisa Holms sista sms till sin familj: "Nu åker jag."
Fyra minuter senare ringer det i pappans telefon. Det var från Lisas nummer, som troligtvis ringt upp av misstag.
Han hör då sin dotter säga i bakgrunden: "Det är klart"."

Sannolikt en uppringning i misttag. Enligt pappan lät hon normal i tonläget. Sista kontakten mot telefonmast, dvs telefonen stängdes av, var 13 minuter senare kl. 18.39.
Medlem
louderthanbombss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är på sidan 68 i FUP nu. Alltså, var Lisa begåvningshandikappad? Eller bara sjukt hårt hållen ändå? Hon arbetade alltså TILLSAMMANS MED SIN MAMMA på caféet (mamman kände ägarinnan sedan förr och brukade hjälpa till där). Så de åkte tillsammans i vanliga fall.

Nu skulle inte mamman arbeta denna dag och Lisa skulle första gången åka själv på moppen. Föräldrarna förbereder i detalj... går igenom vilken väg hon ska åka, rekar den tillsammans helgen innan, tankar moppen åt henne, startar den åt henne, ger henne ett par handskar... Hon måste SMS:a sin pappa när hon kommer fram till arbetet, och när hon startar därifrån. Den dagen hon försvann - då hon fått åka ensam första gången - hade föräldrarna dessutom KOMMIT TILL CAFÉET OCH ÄTIT LUNCH tillsammans med Lisa. Och senare på eftermiddagen hade de varit där IGEN för att hjälpa till med att sätta upp en lampa och sätta fast några mattor..? Inte ens den dagen kunde hon få vara ifred på jobbet - föräldrarna hängde där praktiskt taget hela dagen?

Jag tycker att det är konstigt, för hon var ändå 17 år? Så här höll inte mina föräldrar på i den här åldern? Och sedan det där att föräldrarna bestämde vad hon fick göra på nätet. Hon fick bl.a. inte ha Facebook. Vidare verkar hon inte ha haft några direkta vänner heller, enligt pappan i alla fall när han fick frågan av polisen. Eller VILLE han inte att hon skulle ha några?

För det är OTÄNKBART att föräldrar är rädda om sina barn? En del har föräldrar som är mer strikta och överbeskyddande än andra. Inte konstigt att de var rädda om henne med tanke på alla skit som händer.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
vissa tänder på det, menar de som sökte jobbet.

var någon svensk polis som arbetade med att jaga pedofiler och använde "bevismaterialet" dvs bilderna för sitt eget nöje- så han åkte fast..

Detta är relevant hur? Klart det finns störda människor. Kolla bara på Kapten Klänning..
Men hur stor tror du chansen är att någon av dessa 5 Poliser tänder på lik?
2015-10-23, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The13
"Här är Lisa Holms sista sms till sin familj: "Nu åker jag."
Fyra minuter senare ringer det i pappans telefon. Det var från Lisas nummer, som troligtvis ringt upp av misstag.
Han hör då sin dotter säga i bakgrunden: "Det är klart"."

Kanske var hennes rop på hjälp.

Stackars flicka och stackars hennes familj som får uppleva detta hemska dåd drabba deras älskade dotter.
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Finns inga sådana bilder. Bara profilbilder på Lisa holm.

Tack då kan jag läsa hela FUP:en.

Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag har dragit igenom den snabbt och hittade inget obehagligt. Men det är så många sidor att man lätt kan missa.

Ungefär så. Du beskriver händelseförloppet ganska bra. Kroppen dumpades (troligen med hjälp av hans bil) vid Martorp. Sedan drog han hem, prata på skype med sin morsa och åkte sedan och köpte fryspizza och cigg i Lidköping eller någon håla i närheten. Verkar ganska oberörd efteråt vilket bara gör honom till ett ännu större monster.

Jag hade gärna haft fel. Jag skrev tidigare i tråden att det förmodligen brann för GM när LH gjorde motstånd när han ville våldta henne men det var alltså mycket jävligare än så, usch.
Det första rätten bör besluta om är såklart stor rättspsykiatrisk undersökning. Jag vägrar tro att man kan vara vid sunda vätskor och begå den här typen av brott.
Oavsett om han döms till rättspsykiatrisk vård eller döma till fängelse så lär han knappast komma ut de närmaste 25 åren.
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
1) Hon har alibi och uteslutits som misstänkt.. Det mesta tyder på att hon aldrig rört trosorna utan GM har överfört hennes DNA omedvetet (Saliv, hudavlagringar tex)

2) Nej ingen penetration eller våldtäkt. Åtminstone inte när hon var vid liv. Men inget tyder på att han gjort det efter mordet heller.. däremot har han tillfredställt sig själv (Runkat) medan hon hängt blottat framför honom.

Att han runkat medan hon hängt är en spekulation. Vi vet att det finns spermaspår i närheten men vi vet inte att det skedde samtidigt som mordet.

Det finns sperma även på andra platser i ladan. Dessa har troligtvis uppkommit tidigare.
2015-10-23, 17:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RennTech71
Jeg reagerer på det samme. Er jo helt merkelig at foreldrene følger opp en 17-åring så grundig. Virker nesten litt ekstremt-kristent eller sekt-aktig.

Ja visst gör det? Var de extrem-kristna?
2015-10-23, 17:57
Medlem
louderthanbombss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
vissa tänder på det, menar de som sökte jobbet.

var någon svensk polis som arbetade med att jaga pedofiler och använde "bevismaterialet" dvs bilderna för sitt eget nöje- så han åkte fast..

Mest idiotiska jag läst. Hur är detta relevant överhuvud taget till detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in