2015-10-23, 14:07
Medlem
8080s avatar
Har 10 st Windows VPS som jag dagligen manuellt RDPar in p och gra ngra f justeringar. Bara att justera ngot som tar 2 minuter betyder 2 * 10 = 20 minuters arbete. r det mjligt att p ngot stt spegla VPSerna s att jag endast behver logga in och gra denna justering p en VPS och sedan speglas detta mot resterande 9 VPSer?

Det lter nstan som ett litet botnet och det vl ungefr ngot i den stilen jag r ute efter.

Om detta vore enklare att uppn via Linux s r jag ppen fr frslag. Ngon form av SSH spegling borde vl fungera? Att man speglar alla kommandon jag skickar via SSH till alla 10 VPSer? Frutsatt att alla VPSer kr samma version av Linux s borde vl det fungera?
Citera
2015-10-23, 17:36
Medlem
hasenfrasens avatar
Ni anvnder VPS istllet VDI pga kostnaden?
Citera
2015-10-23, 18:10
Medlem
8080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Varje server mste ha en unik IP och det knns som det enklaste sttet d r att kra med VPS.
Citera
2015-10-23, 18:36
Bannlyst
Rekommenderar clusterssh fr Linux. (apt-get install clusterssh eller apt-get install cssh eller yum install clusterssh)

Du skapar ett perlscript fr att kra det, som ser ut som fljande:
system("clusterssh IP1 IP2 IP3 IP4 IP5 IP6 IP7 IP8 IP9 IP10");

S kommer 10 terminaler att ppnas, samt nnu ett fnster. Det du skriver in i detta fnster skickas till samtliga 10 terminaler. D.v.s. du skriver kommandot en gng, s utfrs det p alla tio. Detta innebr givetvis att korrektionen du gr p en server mste vara identiskt genomfrbar p de vriga 9.

S ja byt frn Windows till Linux
Citera
2015-10-23, 20:17
Medlem
8080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grina
Rekommenderar clusterssh fr Linux. (apt-get install clusterssh eller apt-get install cssh eller yum install clusterssh)

S kommer 10 terminaler att ppnas, samt nnu ett fnster. Det du skriver in i detta fnster skickas till samtliga 10 terminaler. D.v.s. du skriver kommandot en gng, s utfrs det p alla tio. Detta innebr givetvis att korrektionen du gr p en server mste vara identiskt genomfrbar p de vriga 9.

Det lter precis som vad jag behver. Tack!
Citera
2015-10-24, 08:13
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grina

Detta kan gras enkelt i Windows med PowerShell.

$ps = New-PSSession -computername srv1,srv2,srv3...
Invoke-command -Session $ps -ScriptBlock { #kommandot du Vill kra }

S nej du behver inte byta till Linux. Lr dig PowerShell istllet.
Citera
2015-10-24, 08:14
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Det lter precis som vad jag behver. Tack!
Kolla ovan. Du kan gr allt detta i PowerShell i Windows idag.
Citera
2015-10-24, 11:52
Medlem
cykelsadels avatar
Nu r det oklart vad fr saker du ndrar. r det Window instllningar s gr detta via GPO.

Kr du bara Windows idag s gr detta via PowerShell som andra rekommenderar.

r det en hemsida/webservices osv s anvnde Visual Studio och deploya koden direkt in p maskinerna.

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Handlar nog om serverapplikationer och inte "User Desktops"

VPS = Virtual Private Server
VDI = Virtual Desktop Infrastructure
Senast redigerad av cykelsadel 2015-10-24 kl. 11:56.
Citera
2015-10-27, 08:28
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Har 10 st Windows VPS som jag dagligen manuellt RDPar in p och gra ngra f justeringar. Bara att justera ngot som tar 2 minuter betyder 2 * 10 = 20 minuters arbete. r det mjligt att p ngot stt spegla VPSerna s att jag endast behver logga in och gra denna justering p en VPS och sedan speglas detta mot resterande 9 VPSer?

Det lter nstan som ett litet botnet och det vl ungefr ngot i den stilen jag r ute efter.

Om detta vore enklare att uppn via Linux s r jag ppen fr frslag. Ngon form av SSH spegling borde vl fungera? Att man speglar alla kommandon jag skickar via SSH till alla 10 VPSer? Frutsatt att alla VPSer kr samma version av Linux s borde vl det fungera?

Fick du krt PowerShell remoting s du slipper byta OS p dina VPSer? Kr du AD? Inget krav men undrar. Vad r det fr Windows version du kr? Sedan Windows Management Framework 4.0 och framt s har du ven Desired State Configuration (DSC) dr du kan anvnda ett centralt konfigurationsrecept som beskriver hur din VPS skall se ut.
Citera
2015-10-27, 08:52
Medlem
kp1s avatar
Nr man nd r igng s varfr inte g in p clusterssh lsningen mot T.ex PowerShell WorkFlows vilket har PS remoting och parallelism inbyggt ihop med robusta sessioner. Tnk att tv av dina VPSer startar om eller att du fr ntverksfel d du kr ett kommando mot alla tio. Ja d dr detta kommando mot maskinen sklart. Dock med PowerShell WorkFlow s kan du starta ett process som vntar p att den fr tag p maskinen. Du kan ven starta om maskinerna mitt i skriptet, inklusive den maskin du kr ifrn om det stts upp p rtt stt. D kan du T.ex kra samma skript p 100 eller nnu mer maskiner d det blir skalbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in