2015-10-23, 14:07
Medlem
8080s avatar
Har 10 st Windows VPS som jag dagligen manuellt RDPar in på och göra några få justeringar. Bara att justera något som tar 2 minuter betyder 2 * 10 = 20 minuters arbete. Är det möjligt att på något sätt spegla VPSerna så att jag endast behöver logga in och göra denna justering på en VPS och sedan speglas detta mot resterande 9 VPSer?

Det låter nästan som ett litet botnet och det väl ungefär något i den stilen jag är ute efter.

Om detta vore enklare att uppnå via Linux så är jag öppen för förslag. Någon form av SSH spegling borde väl fungera? Att man speglar alla kommandon jag skickar via SSH till alla 10 VPSer? Förutsatt att alla VPSer kör samma version av Linux så borde väl det fungera?
Citera
2015-10-23, 17:36
Medlem
hasenfrasens avatar
Ni använder VPS istället VDI pga kostnaden?
Citera
2015-10-23, 18:10
Medlem
8080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Varje server måste ha en unik IP och det känns som det enklaste sättet då är att köra med VPS.
Citera
2015-10-23, 18:36
Bannlyst
Rekommenderar clusterssh för Linux. (apt-get install clusterssh eller apt-get install cssh eller yum install clusterssh)

Du skapar ett perlscript för att köra det, som ser ut som följande:
system("clusterssh IP1 IP2 IP3 IP4 IP5 IP6 IP7 IP8 IP9 IP10");

Så kommer 10 terminaler att öppnas, samt ännu ett fönster. Det du skriver in i detta fönster skickas till samtliga 10 terminaler. D.v.s. du skriver kommandot en gång, så utförs det på alla tio. Detta innebär givetvis att korrektionen du gör på en server måste vara identiskt genomförbar på de övriga 9.

Så ja byt från Windows till Linux
Citera
2015-10-23, 20:17
Medlem
8080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grina
Rekommenderar clusterssh för Linux. (apt-get install clusterssh eller apt-get install cssh eller yum install clusterssh)

Så kommer 10 terminaler att öppnas, samt ännu ett fönster. Det du skriver in i detta fönster skickas till samtliga 10 terminaler. D.v.s. du skriver kommandot en gång, så utförs det på alla tio. Detta innebär givetvis att korrektionen du gör på en server måste vara identiskt genomförbar på de övriga 9.

Det låter precis som vad jag behöver. Tack!
Citera
2015-10-24, 08:13
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grina

Detta kan göras enkelt i Windows med PowerShell.

$ps = New-PSSession -computername srv1,srv2,srv3...
Invoke-command -Session $ps -ScriptBlock { #kommandot du Vill köra }

Så nej du behöver inte byta till Linux. Lär dig PowerShell istället.
Citera
2015-10-24, 08:14
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Det låter precis som vad jag behöver. Tack!
Kolla ovan. Du kan gör allt detta i PowerShell i Windows idag.
Citera
2015-10-24, 11:52
Medlem
cykelsadels avatar
Nu är det oklart vad för saker du ändrar. Är det Window inställningar så gör detta via GPO.

Kör du bara Windows idag så gör detta via PowerShell som andra rekommenderar.

Är det en hemsida/webservices osv så använde Visual Studio och deploya koden direkt in på maskinerna.

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Handlar nog om serverapplikationer och inte "User Desktops"

VPS = Virtual Private Server
VDI = Virtual Desktop Infrastructure
Senast redigerad av cykelsadel 2015-10-24 kl. 11:56.
Citera
2015-10-27, 08:28
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
Har 10 st Windows VPS som jag dagligen manuellt RDPar in på och göra några få justeringar. Bara att justera något som tar 2 minuter betyder 2 * 10 = 20 minuters arbete. Är det möjligt att på något sätt spegla VPSerna så att jag endast behöver logga in och göra denna justering på en VPS och sedan speglas detta mot resterande 9 VPSer?

Det låter nästan som ett litet botnet och det väl ungefär något i den stilen jag är ute efter.

Om detta vore enklare att uppnå via Linux så är jag öppen för förslag. Någon form av SSH spegling borde väl fungera? Att man speglar alla kommandon jag skickar via SSH till alla 10 VPSer? Förutsatt att alla VPSer kör samma version av Linux så borde väl det fungera?

Fick du kört PowerShell remoting så du slipper byta OS på dina VPSer? Kör du AD? Inget krav men undrar. Vad är det för Windows version du kör? Sedan Windows Management Framework 4.0 och framåt så har du även Desired State Configuration (DSC) där du kan använda ett centralt konfigurationsrecept som beskriver hur din VPS skall se ut.
Citera
2015-10-27, 08:52
Medlem
kp1s avatar
När man ändå är igång så varför inte gå in på clusterssh lösningen mot T.ex PowerShell WorkFlows vilket har PS remoting och parallelism inbyggt ihop med robusta sessioner. Tänk att två av dina VPSer startar om eller att du får nätverksfel då du kör ett kommando mot alla tio. Ja då dör detta kommando mot maskinen såklart. Dock med PowerShell WorkFlow så kan du starta ett process som väntar på att den får tag på maskinen. Du kan även starta om maskinerna mitt i skriptet, inklusive den maskin du kör ifrån om det sätts upp på rätt sätt. Då kan du T.ex köra samma skript på 100 eller ännu mer maskiner då det blir skalbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in