2015-10-22, 22:46
Medlem
Citat:
Polisen insats hyllas nu av rättsexperten Sven-Erik Alhem – som kallar insatsen för "utmärkt".
– En av mina första reflektioner var att polisen ofta får skit för de skjuter ihjäl folk. Men jag har inte hört ett enda knyst om att det skulle vara fel av polisen att skjuta, säger Sven-Erik Alhem och fortsätter:
– Jag själv är oftast väldigt kritiskt mot de kritiker som kritiserar polisen. Därför att polisen har en väldig svår uppgift när det gäller att hantera en sådan situation.
Rättsexperten menar att polisen har skjutit för att oskadliggöra gärningsmannen så snabbt som möjligt.
– Det tycker jag att det är alldeles utmärkt. Jag är allmänt positiv för en handlingsberedd polis som agerar och jag har mycket stor respekt för svårigheterna som finns bakom innan man gör något, säger han.

http://www.expressen.se/gt/polisen-har-skott-det-hela-alldeles-utmarkt/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
Om kulan träffar fel är ett skott i benet dödligare än ett i bröstet.
Därför skjuter man i bröstet, oftast.

I riktigt skarpa situationer laddar man förmodligen ur vapnet, tack gode gud att polismannen inte gjorde det.

Vem är denne modiga polis btw? Han borde kronas till landshjälte.

Träffar fel? Att bli skjuten i bröstet med hålammunition torde innebära direkt dödsfara. Gm hade inget eldvapen, varför sköts han till döds?
Citera
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, precis. Där fick han vara kung för en sekund.

Riktigt obehagligt. Och iskallt. Vilket bara gör det ännu obehagligare.

Han kanske kände sig normal ett tag bakom masken där hans vita hudfärg inte längre gjorde honom till ett mål för invandrares rasism och hat. Därför kunde han posera för fotografering med sina nya vänner.
Citera
2015-10-22, 22:47
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars-Goggles
Polisen skall förmodligen ha både tapperhetsmedalj och fredspris för insatsen idag. Sluta läs serietidningar
har jag sagt. Vad det än är i en skarp situation som du inte förstår, kommer du aldrig göra det.

Fredspris och tapperhetsmedalj nu driver du med oss. Dom lyckades med konststycket att skjuta ihjäl en kille med svärd. Han höll ingen som gisslan vad vi vet, inte heller något skjutvapen. Första skottet missade, var det ett varnings skott eller ytterligare en "pricksäker" Polis. Jag skulle säga att en skarp situation är någon som har gisslan och ett skjutvapen i handen. Den här personen hade inget av det. Även ifall det såklart var en allvarlig situation.
Citera
Medlem
Experter har varnat för en skolmassaker i Sverige länge. Bara för någon vecka sedan höll man Lunds universitet stängt på grund av en hotbild. I USA är det relativt vanligt med skolmassakrer. Det handlar vanligtvis om utvidgat självmord. De som gör såna här dåd mår psykiskt dåligt men skyller sina problem på andra. Innan de själva dör vill de dra med sig några som någon sorts hämnd.
Förmodligen kände den här killen sig olycklig och misslyckad, han såg antagligen invandrare som skulden till hans egna tillkortakommanden.

Suicid genom polis kan för vissa människor vara lättare att utföra än att ta livet av sig själva. Först får de avreagera sig på andra och när det har gjort det så finns det ingen återvändo. De behöver bara göra motstånd mot polisen så fixar de resten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negroboll
Men han var beväpnad med ett svärd och inte en uzi. Nu var jag inte där och bevittnade skjutningen men tydligen missade första skottet och det talar för en klantskalle som inte har sina prioriteringar rätt.

Om en person springer så har polisen max 1-2sek att ta beslut. Vad ska de göra? Pepparspray? Batong? Inte svårt att ignorera om man är bestämd på sin sak och har ett svärd. Men jag var inte där. Jag vet inte men har han gjort ett utfall mot dem så är jag rätt övertygad om att polisen gjorde rätt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
För lite, har GW sagt tidigare. Dessutom är det fina att svensk polis kulor är förbjudna att användas i krig, enligt Haagkonventionen, för att de är för omänskliga! OCH att svensk polis "etiska kommitté" redan 1995 sade att det inte var etiskt riktigt med elpistoler!

finns ingen anledning att riskera polismän, går det inte med benskott så går det inte.

I krig är det bättre att skada än att döda, måste lede fi lägga resurser på att ta hand om den sårade. så ingen är missnöjd med att dummisar inte används. enkel matematik.
Citera
2015-10-22, 22:48
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antebkvist
Varningsskott därefter verkanseld?

Det fungerar inte som Vakt-B i lumpen, andra regler.
Citera
2015-10-22, 22:48
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Vi får hoppas att det här skolmordet är en engångshändelse. Jag vill verkligen inte att vi ska få det som i USA.

Jag har faktiskt lite svårt att se att vi skulle få det som i USA med tanke på att skjutvapen trots allt är svårare att få tag på här. Nog för att man (uppenbarligen) kan mörda folk även med stickvapen men om vi ponerar att GM hade haft tillgång till skjutvapen skulle nog antalet offer blivit betydligt högre.
Citera
2015-10-22, 22:49
Medlem
watsups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Jasså vem var gärningman?

Att idioten skriver så bekräftar ju bara att allt som kommer ur snubbens mun är skit. (Och sperma kvällstid).
Citera
2015-10-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det fungerar inte som Vakt-B i lumpen, andra regler.

Så du menar att polisen inte ska om möjligt skjuta Varningsskott?
Citera
2015-10-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Fredspris och tapperhetsmedalj nu driver du med oss. Dom lyckades med konststycket att skjuta ihjäl en kille med svärd. Han höll ingen som gisslan vad vi vet, inte heller något skjutvapen. Första skottet missade, var det ett varnings skott eller ytterligare en "pricksäker" Polis. Jag skulle säga att en skarp situation är någon som har gisslan och ett skjutvapen i handen. Den här personen hade inget av det. Även ifall det såklart var en allvarlig situation.

Hur tycker du poliserna skulle gått till väga istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in