2015-10-22, 19:22
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjuckaTjuck
Polisen som håller i utredningen sa under presskonferansen i eftermiddags att GM direkt gick mot attack mot polis då han såg dem.
Det är väl detta tillvägagångssätt som benämns: "Suicide by cop"? För GM kunde väl inte på allvar tro att han hade någon chans mot polisen? Förmodligen gick allt mycket snabbt och polisen hade inget annat val än att skjuta verkanseld.
Citera
Medlem
Solbrillors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Lite av vad man kan utläsa av GM's youtubekonto (gillade videoklipp).

• Vanliga likes: industrimetal, spel och pranks. Helt normala grejer.
• Verkar sympatisera med SD. Flertalet gillade klipp av typen "Jimmie äger person X".
• Till skillnad från vad Expo skriver så ser jag inte högerextremistkopplingen. Visst, det är gillade videos på tyska pansarvagnar och liknande historiska filmer, men det har jag garanterat flera likes på än honom. Han följer även The Golden One som ofta uttrycker vad jag skulle kalla någon typ av ultranationalism, men just den typen av videoklippen har han inte likeat. Bara oskyldiga ämnen som Fuck Arla, svar till veganer m.m.
• Antifeminst, gillar flera videos av typen "debunking feminst myth X".
• Verkar tolerant mot olika sexuella läggningar. Gillar någon video när en kille kommer ut som bisexuell, gillar skämtvideo där de driver med antigayfolk ("idiots react to gay marrige").
• Religiöst blir jag inte riktigt klok var han står. Han verkar vara atheist, men likear även videos där man klagar över att atheister är jobbiga. Likeade videos både på hycklande kristna, militanta muslimer, hur man undviker Jehovas vittnen med mera.

Uppriktigt sagt hade jag förväntat mig mer extrema grejer av en skolmördare. Spekulation: kan han ha ytterligare ett anonymt konto där han är mer extrem, använder för att kommentera med mera?

[Edit: såg just att DN la ut ungefär samma text som jag själv nu gjorde. Atheistgrejen som återkommer är tydligen Terroja Kincaid – The amazing atheist, som verkar vara kritisk mot (delar) av islam. Ingen jag känner till i ärlighetens namn]

Härligt att du har gjort en gärningsmansprofil baserad på youtubelikes. CSI nästa för dig min vän
Citera
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Jag tror på en aspie som spelat för mycket dataspel och blivit sjuk av sin egen mentala isolering, en typisk sådan som skyller på allt utom sitt 24/7 wow-spelande. Såna här dårar finns det massor av, men de flesta har spärrar som gör att dom aldrig mer än tänker tanken.

Om han hade downs hade det med varit relevant?
Citera
Medlem
GM bor 50 meter ifrån Lyrfågelskolan, till Stavreskolan är det ca 400-500 meter, till Fridaskolan är det är det drygt 1 km. Knappast att en tillfällighet att han valde invandrarskolan 3-4 km ifrån hemmet. Känner även till en del som jag inte vill delge. Löjligt med de som vill förneka politiskt motiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Herre gud, varför ens spekulera i motiv? Han gillade ju Marilyn Manson enligt Facebook. Case closed alltså!

Skämt åsido, är det bara jag som reagerar på att killen bara har 10 vänner på Facebook varav flertalet tycks vara släktingar? Nog för att alla inte är så aktiva på Facebook men det känns lite oroväckande "ensamt" såhär i efterhand.

Vet någon förresten om han hade gått på skolan i fråga tidigare?

Han hade ju självklart fler vänner tidigare idag. I tråden har det följts hur hans vänner hoppat av en efter en långt innan media gick ut med vem det var
Citera
2015-10-22, 19:23
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wahlz
Inte framkommit hur själva polisingripandet gick till? Vägrade han ge upp eller gjorde han utfall mot polis? Eller är deras nya taktik som det skrivs om att direkt gå in och oskadliggöra gärningsmannen?

Han ska ha gjort ett utfall mot polisen direkt när de kom och polisen svarade med att avlossa två skott varav ett träffade enligt deras presskonferens.
Citera
2015-10-22, 19:23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocZ
Klädseln så klart. Karaktärerna i spelet är, som någon annan skrev, skapade att likna nazisterna och deras uniform. Samma hjälm och mask, svartklädd med rock.

Jo det är precis vad jag tänkte, misstolkade dig nog, och trodde du ställde en motfråga. Dessutom namnet är likhet med med tanke på Hitlers olika högkvarter...
Citera
2015-10-22, 19:24
Medlem
eagless avatar
[quote=Saturnuspojken|55117396]Svärd, Death metal, Darth Wader mask låter mera som en svårt psyksjuk människa än högerextremist.[/QUOTE

Eller en random dagsvill Halloweenfirande yngling varsomhellst. Du har en tuff vecka framför dig kompis... samt alla ägare av butiker som nu säljer läskiga masker o dylikt. Dom kommer nog behöva en egen stödgrupp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Risetyalliko
Varför statsminister Stefan Löfven har inte besökte på IKEA-Mordet.

Anton Lundin-Pettersson har asperger.

Kan inte skillnaden vara att vid IKEAmordet så var det fortfarande ett par timmar oklart vem som var mördaren och om denne fanns kvar. I detta fall så blev mördaren gripen (skjuten) direkt.

Det tjänar ju sådär ingenting till att åka till Ikea ett dygn senare och ställa sig och sympatisera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Herre gud, varför ens spekulera i motiv? Han gillade ju Marilyn Manson enligt Facebook. Case closed alltså!

Skämt åsido, är det bara jag som reagerar på att killen bara har 10 vänner på Facebook varav flertalet tycks vara släktingar? Nog för att alla inte är så aktiva på Facebook men det känns lite oroväckande "ensamt" såhär i efterhand.

Vet någon förresten om han hade gått på skolan i fråga tidigare?

Få vänner på FB innan idag, däremot har dom droppat av i rask takt under eftermiddagen.

Han har inte gått på den aktuella skolan.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Jag har följt den här tråden i några timmar nu och det är fan inte en enda som hyllar eller försvarar GM.
Är du förvånad?

Mer avskyvärt handlande går väl knappast att finna. Ett av offren var dessutom en 11-åring...

Nu är jag alliansväljare. Men jag har svårt att tro att någon enda, oavsett ideologi, skulle försvara detta.
Citera
2015-10-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Undrar om han räknade med att dö, om han var suicidal? De flesta blir ju ihjälskjutna i sådana här fall.

Om detta är GM:s youtubekanal så "lajkade" han den här låten igår: SUICIDE COMMANDO - Feeding My Inner Hate ----- When Evil Speaks

https://www.youtube.com/user/HiphopDestroyer666

Det är frustrerande att han är död, så många frågor som aldrig kommer att få ett svar.

Undrar om det var den låten han spelade? Hon tjejen som tog en selfie med han sa ju att han spelade någon läskig halloweenaktig musik.. Den där skulle passa in rätt bra.

Och beträffande asperger. Jag har asperger, ser inte ut som något speciellt, och skulle aldrig kunna få en flipp för att göra något sånt här.. Det är inte precis ett aspergertreat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in