2015-10-18, 21:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
29 juli 1965 och andra olösta försvinnanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
En mycket intressant artikel och många fina foton! Skall bli intressant att ta del av Kullenbergs bok när den kommer ut särskilt som författaren säjer sig ha fått fram nya fakta i en del fall.

Ja en mycket intressant artikel med många bra foton. Hela bloggen är mycket intressant.

Ser fram emot att få läsa Eva Kullenbergs bok när den har kommit från tryckeriet.

Kommer du själv att köpa boken Edmond? Om så kommer du nog att kunna få den signerad av henne.
Citera
2015-10-18, 21:58
Medlem
mrnemtrixs avatar
I ett helt annat ärende pratade jag med en vän idag som jobbat inom dykeriet i många år.

Frågae just om lyngern och tydligen ska detta vara en rätt populär Dyksjö då vattnet ska vara hyffsat klart i jämnförelse med andra insjöar.
Goda siktförhållanen även om det blir svart rätt fort. Han sa en annan sak också och det är att ett företag gjort anspråk på svartek som tydligen ska vila på botten.

En väldans massa dykningar har genomförts för att finna stockarna som är värda en hel del pengar.

Nu verkar bilen inte finnas i sjön enligt FBs expertis som jag i detta fall personligen anser vara pålitlig men om jag skulle behöva dumpa en bil så hade jag gjort det i vattnet. Dock hade jag valt havet eller något djupt gruvhål.
Citera
2015-10-18, 22:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Något helt annat i kikaren!

Citat:
Ursprungligen postat av mrnemtrix
I ett helt annat ärende pratade jag med en vän idag som jobbat inom dykeriet i många år.

Frågae just om lyngern och tydligen ska detta vara en rätt populär Dyksjö då vattnet ska vara hyffsat klart i jämnförelse med andra insjöar.
Goda siktförhållanen även om det blir svart rätt fort. Han sa en annan sak också och det är att ett företag gjort anspråk på svartek som tydligen ska vila på botten.

En väldans massa dykningar har genomförts för att finna stockarna som är värda en hel del pengar.

Nu verkar bilen inte finnas i sjön enligt FBs expertis som jag i detta fall personligen anser vara pålitlig men om jag skulle behöva dumpa en bil så hade jag gjort det i vattnet. Dock hade jag valt havet eller något djupt gruvhål.

Intressant med ytterligare information om sjön Lygnern.

Att detta är en ganska populär dyksjö samt hyffsat klart gör ju det mindre troligt att O18920 skulle ligga i denna.

Ingen kan säga med säkerhet vare sig det ena eller det andra vad som kan ha hänt med den här bilen. Den kan förstås ha blivit "sjösatt" någonstans men lika gärna på annat sätt. Skedde en sådan så kom denna att ske någon gång efter den 29 juli.

I den krets som de försvunna var en del av så fanns det kontakter och med tanke på hur stadsdelen Haga såg ut 1965 så är inte det helt otroligt att det kan ha varit där som den försvann.

Ett annat scenario, som har tagits upp många gånger, är att under 1965-66 så fanns det en liga som opererade i Göteborg med att stjäla bilar. Främst då Volvobilar som sedan fördes över gränsen och in i Norge och såldes i Oslo. Denna svensk-norska liga var mycket aktiv under dessa år.

Med tanke på väderleken och vad de försvunna hade gjort (och inte gjort) dagarna innan den 29/7, så tror jag definitivt inte på denna "semesterresa" ner till Åsa för att "bada och campa"!

De hade något helt annat i kikaren.
Citera
2015-10-20, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vapenstölder?

Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Hej ! Ja 23 miljoner blir ca 230 miljoner i dagens penningvärde. Som en praktisk jämförelse kostade Nya Ullevi i Göteborg 30 miljoner att bygga, invigdes 1958.
Metallstölder har alltid varit lockande för kriminella, enligt en källa inom rederier var man noga med att ta bort lösa metallföremål vid dockning på varv i vissa länder. Gjorde man inte det fick man lägga till återanskaffning av dessa metallföremål till reparationskostnaden.

Kan givetvis inte bevisa att Dahlsjötrion sysslat med metallstölder vid varven, utan tänkte ungefär att det kunde varit lättare att inleda med stölder på sin arbetsplats. Om jag lägger det åt sidan kan jag möjligen tänka mig att man planerade att stjäla vapen.
Inte för att sälja vidare utan för att använda vid ett senare rån mot t ex en bank/ postkontor. Vapen blir dessutom lättare att hantera än metall, som oftast kräver större fordon, lagringsplatser m m.

Var stal man vapen 1965 ? Tänker genast på regementen. I Göteborg fanns 1965
- Lv6 på Kviberg (tänker på det i första hand)
- Ka 4 på Nya Varvet
- F9 flygflottilj på Säve samt
Marinens anläggningar, vid Nya Varvet.

Ytterligare militära objekt med vapen var alla beredskapsförråd, som var fler 1965 och relativt lätta att forcera jämfört med idag.( Själv bodde jag under 6o-talets början nära det gamla Lv6 i Högsbo och minns hur lätt och spännande det var att krypa igenom taggtrådsstängslet där 1961-62. Hittade ibland patronhylsor i skogen(nuvarande Kaverös). Att stänglset var dåligt underhållet 1961-62 kan ju ha berott på att Lv6 flyttade till Kviberg 1962.)

En i Dahlsjötrion gjorde väl lumpen vid Lv6. Gjorde själv lumpen där och gick vakt ett par nätter där under lumpen. Området gränsar till bostadsområdena Bellevue och Kviberg iväster samt mot Utby i öster och ligger nära Gamlestaden, där den 29 juli 1965 det s k Grodmansrånet begicks.

Området var inhägnat med ståltrådsstängsel men med en bultsax hade man relativt lätt klippt upp det. Larm fanns inte men vaktstyrkan, ja man gick parvis och patrullerade. Men bevakningen var väl inte som vid DDR:s gräns.

En kille som gjorde lumpen där tog 1976 med sig vapen ut från regementet och gick till Cue Club och sköt ihjäl ägaren och ytterligare en person, se t ex denna länk
http://www.gp.se/gpplus/1.1006052-dodsskotten-pa-diskoteket

Skall givetvis poängtera att det jag skriver här är ett uppslag. Gör det för att jag är ganska övertygad om att Dahlsjötrion var engagerad i att planera den "stora stöten" den 29 juli -65.
Det kan även tänkas att man skulle göra en kupp, som ett uppdrag åt någon annan.
Denne "någon annan" kan ha varit mycket farligare än vad Dahlsjötrion räknat med.

Här tar du upp något annat intressant som trion kan ha hållit på med. Vapenstölder. Ej heller detta har det under årens lopp framkommit några som helst belägg för. Fast det säger inte så mycket eftersom ingen vet vad de egentligen höll på med, men något var det.

Personligen tror jag mera på vapenstölder än metallstölder. Som du också själv skrev bl a, så var detta lättare att hantera än metaller samt inte så tidskrävande.

Det är helt riktigt. Gay Karlsson gjorde sin värnplikt som malaj på Lv6 åren 1962-63. Under vare sig Gay Karlssons eller Janne Dahlsjös tid inom det militära kom de att bli misstänkta eller åkte fast för att ha stulit vapen. Jag upprepar igen att Dahlsjö kom att få utbildning på kulspruta så detta vapen lär han haft en god kännedom om.

Länken till Cue Club 1976: (FB) Styrbjörn Colliander och Cue Club

Jag är också ganska övertygad om att Dahlsjögänget var med och planerade samt deltog i den "stora stöten". På något sätt fanns de nog med i denna.

Dessa personer de då kom i kontakt visade sig vara mycket farligare än vad de hade räknat med. När de väl gjorde den upptäckten så var det försent! Jag tror att detta kan ha varit orsaken till att Dahlsjö, Johansson och Karlsson kom att försvinna.

I s f kanske de inte hade så många alternativ att välja mellan?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-20 kl. 23:30.
Citera
2015-10-22, 09:47
Medlem
Frågan kvarstår dock huruvida de försvann frivilligt eller blev bortförda/mördade? Om vi är inne på grövre kriminalitet kanske kopplingen till grodmansrånet ändå inte skall uteslutas, även om de bara var inblandade "på sidan om"..?
Citera
2015-10-23, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Frivilligt" försvinnande under tvång.

Citat:
Ursprungligen postat av erog
Frågan kvarstår dock huruvida de försvann frivilligt eller blev bortförda/mördade? Om vi är inne på grövre kriminalitet kanske kopplingen till grodmansrånet ändå inte skall uteslutas, även om de bara var inblandade "på sidan om"..?

En mycket intressant fråga du ställer.

Min personliga uppfattning är att de försvann "frivilligt" men under tvång. Det fanns nog inte alltför många alternativ att välja mellan misstänker jag. Detta gäller alltså Dahlsjö och Johansson.

Kopplingen till Grodmansrånet går definitivt inte att utesluta.
Citera
2015-12-02, 17:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Minnenas Journal # 12 2015.

Läste i decembernumret av Minnenas journal, att de tio vinnarna av boken 29:e juli 1965 och andra olösta försvinnanden av författarinnan Eva Kullenberg, har meddelats. I detta meddelande så kallades boken kort och gott för Dahlsjöfallet.

Man får hoppas att boken är tryckt och klar och att den nu har skickats hem till författarinnan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-12-02 kl. 17:58.
Citera
2015-12-06, 01:21
Medlem
KeithRichardss avatar
De kanske drog till USA?

1976-77 spelade Woody Allen in Annie Hall, och titta vad som glider förbi honom i bakgrunden när han sitter på en restaurang vid Sunset Boulevard:

https://minfil.org/ecC4k8bebf/Woody_och_en_PV.png
Citera
2015-12-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
De kanske drog till USA?

1976-77 spelade Woody Allen in Annie Hall, och titta vad som glider förbi honom i bakgrunden när han sitter på en restaurang vid Sunset Boulevard:

https://minfil.org/ecC4k8bebf/Woody_och_en_PV.png
Tror att du är nått på spåret här.
Likväl som allt snack om metallstölder och vapenstölder för att hålla tråden vid liv.
Vi som är uppvuxna i Göteborg har en ganska klar uppfattning om vad det hela
gick ut på och tyvärr inget spännande alls.
Citera
2015-12-07, 11:59
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan007
Jag skämtade faktiskt.
Jag tyckte bara att det var så komiskt att se den midnattsblå spökbilen dyka upp mitt i en amerikansk film.
Citera
2015-12-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag skämtade faktiskt.
Jag tyckte bara att det var så komiskt att se den midnattsblå spökbilen dyka upp mitt i en amerikansk film.

Ja vet
Tycker att denna tråden är full av så konstiga teorier att man undrar om
det bara är för att hålla tråden vid liv.
Citera
2015-12-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan007
Likväl som allt snack om metallstölder och vapenstölder för att hålla tråden vid liv.
Vi som är uppvuxna i Göteborg har en ganska klar uppfattning om vad det hela
gick ut på och tyvärr inget spännande alls.

Och vad var det det hela gick ut på??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in