Hej ! Ja 23 miljoner blir ca 230 miljoner i dagens penningvärde. Som en praktisk jämförelse kostade Nya Ullevi i Göteborg 30 miljoner att bygga, invigdes 1958.
Metallstölder har alltid varit lockande för kriminella, enligt en källa inom rederier var man noga med att ta bort lösa metallföremål vid dockning på varv i vissa länder. Gjorde man inte det fick man lägga till återanskaffning av dessa metallföremål till reparationskostnaden.
Kan givetvis inte bevisa att Dahlsjötrion sysslat med metallstölder vid varven, utan tänkte ungefär att det kunde varit lättare att inleda med stölder på sin arbetsplats.
Om jag lägger det åt sidan kan jag möjligen tänka mig att man planerade att stjäla vapen.
Inte för att sälja vidare utan för att använda vid ett senare rån mot t ex en bank/ postkontor. Vapen blir dessutom lättare att hantera än metall, som oftast kräver större fordon, lagringsplatser m m.
Var stal man vapen 1965 ? Tänker genast på regementen. I Göteborg fanns 1965
-
Lv6 på Kviberg (tänker på det i första hand)
- Ka 4 på Nya Varvet
- F9 flygflottilj på Säve samt
Marinens anläggningar, vid Nya Varvet.
Ytterligare militära objekt med vapen var alla beredskapsförråd, som var fler 1965 och relativt lätta att forcera jämfört med idag.( Själv bodde jag under 6o-talets början nära det gamla Lv6 i Högsbo och minns hur lätt och spännande det var att krypa igenom taggtrådsstängslet där 1961-62. Hittade ibland patronhylsor i skogen(nuvarande Kaverös). Att stänglset var dåligt underhållet 1961-62 kan ju ha berott på att Lv6 flyttade till Kviberg 1962.)
En i Dahlsjötrion gjorde väl lumpen vid Lv6. Gjorde själv lumpen där och gick vakt ett par nätter där under lumpen. Området gränsar till bostadsområdena Bellevue och Kviberg iväster samt mot Utby i öster och ligger nära Gamlestaden, där den 29 juli 1965 det s k Grodmansrånet begicks.
Området var inhägnat med ståltrådsstängsel men med en bultsax hade man relativt lätt klippt upp det. Larm fanns inte men vaktstyrkan, ja man gick parvis och patrullerade. Men bevakningen var väl inte som vid DDR:s gräns.
En kille som gjorde lumpen där tog 1976 med sig vapen ut från regementet och gick till Cue Club och sköt ihjäl ägaren och ytterligare en person, se t ex denna länk
http://www.gp.se/gpplus/1.1006052-dodsskotten-pa-diskoteket
Skall givetvis poängtera att det jag skriver här är ett uppslag.
Gör det för att jag är ganska övertygad om att Dahlsjötrion var engagerad i att planera den "stora stöten" den 29 juli -65.
Det kan även tänkas att man skulle göra en kupp, som ett uppdrag åt någon annan.
Denne "någon annan" kan ha varit mycket farligare än vad Dahlsjötrion räknat med.