Citat:
När bilen är på väg uppför backen så går ju en komponent av gravitationskraften nedåt längs backen, så då verkar friktionskraften uppåt längs backen, i samma riktning som bilens hastighet. När bilen sedan är på väg ner på andra sidan backen så kommer friktionskraften fortfarande verka uppåt, vilket då är motsatt riktning jämfört med bilens hastighet.
Kulan kommer ju att rulla i motsatt riktning jämfört med cylinderns rotationsriktning och på vägen uppåt kommer därför friktionskraften att verka uppåt, i cylinderns rotationsriktning.
Kulan kommer ju att rulla i motsatt riktning jämfört med cylinderns rotationsriktning och på vägen uppåt kommer därför friktionskraften att verka uppåt, i cylinderns rotationsriktning.
Ursäkta om jag framkommer som trögtänkt men jag förstår tyvärr inte din förklaring av bilen som färdas över kullen. Vad menar du med "komponent av gravitationskraften"? Den pekar väl alltid rakt "nedåt" och saknar komponenter? Antar här att n-hatt är definierat "nedåt". Färdas bilen uppför backen så kommer normalkraften att peka rakt ut ur backen. En komponent är alltså motsatt normalriktningen.
Borde inte friktionskraften vara riktad rakt motsatt hastigheten så länge underlaget är stationärt i förhållande till det objekt man undersöker?
I mina ögon verkar du ha missförstått problemuppställningen i uppgift 2, kulan kan inte åka "uppåt".
Ett försök att illustera uppställningen:
Kod:
| | | *| | ____ |
Cylindern snurrar runt "gravitationsaxeln", som i det här fallet är parallellt med cylinderns väggar. Kulan placeras på insidan av cylindern och på den högra "väggen" som har hastighetsriktningen inåt, alltså in i skärmen som du ser det.
Är friktionskraften då riktad åt samma håll som hastigheten för att underlaget åker snabbare och därmed vill kulan åka åt andra hållet med friktionskraften "håller den kvar"?
En fotnot är även att kursen inte innehåller att kulor snurrar, allting "glider"