2015-05-05, 14:00
Medlem
selvovics avatar
https://imageshack.us/i/eyvnF0LPj

Är det helt fel att lösa såhär: 35 kg*9.81m/s^2=343 N
343 N+343*cos(15)=674 N

Svaret är nämligen 681 N, samt en vinkel på 7.5 grader som jag inte förstår hur de kommer fram till.
Citera
2015-05-05, 15:06
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
https://imageshack.us/i/eyvnF0LPj

Är det helt fel att lösa såhär: 35 kg*9.81m/s^2=343 N
343 N+343*cos(15)=674 N

Svaret är nämligen 681 N, samt en vinkel på 7.5 grader som jag inte förstår hur de kommer fram till.

1. Frilägg trissan!
2. Tillämpa lämpliga jämviktsekvationer.

Du tycks anta att kraften som fästet påverkar trissan med är riktad rakt uppåt.
Stämmer det?
Citera
2015-05-05, 17:13
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
1. Frilägg trissan!
2. Tillämpa lämpliga jämviktsekvationer.

Du tycks anta att kraften som fästet påverkar trissan med är riktad rakt uppåt.
Stämmer det?
Tänker att vi har en snörkraft som följer snöret och drar ner trissan. Den måste dra med 343 N åt båda håll för att vara i jämvikt? Kraften som fästet påverkar trissan med utgår från trissans medelpunkt. Det är väl alla relevanta krafter? Om den inte är riktad rakt uppåt så beror det på att ena sidan avviker med 15 grader... Ligger kraften som fästet påverkar trissan med mellan snörkrafterna då, 15/2 grader?

Tack för hjälpen hur som helst!
Citera
2015-05-05, 18:28
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
Tänker att vi har en snörkraft som följer snöret och drar ner trissan. Den måste dra med 343 N åt båda håll för att vara i jämvikt? Kraften som fästet påverkar trissan med utgår från trissans medelpunkt. Det är väl alla relevanta krafter? Om den inte är riktad rakt uppåt så beror det på att ena sidan avviker med 15 grader... Ligger kraften som fästet påverkar trissan med mellan snörkrafterna då, 15/2 grader?

Tack för hjälpen hur som helst!

Dela upp kraften från fästet i en vertikal komponent F1och en horisontell komponent F2. Bestäm F1 och F2 ur jämviktsvillkoren! Vad får du?
Citera
2015-06-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hell88
Absolut, rekommenderar varmt: "Mekanik Statik och partikeldynamik" av Nicholas Apazidis. Många och tydliga exempel samt en hel del uppgifter att träna på (där c.a. 1/3 har fullständiga lösningar). Dessutom härleds i princip alla formler som används vilket gör det lättare att förstå och komma ihåg formlerna.

Nån som vet om det finns fullständiga lösningar på resten av uppgifterna i boken? Kapitel 1 och 2 finns inte med alls, och jag skulle gärna vilja veta om det blir rätt eftersom de verkar ganska grundläggande... Har googlat runt en del, men hittar inget. :/
Citera
2015-06-21, 01:48
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criticalerror
Nån som vet om det finns fullständiga lösningar på resten av uppgifterna i boken? Kapitel 1 och 2 finns inte med alls, och jag skulle gärna vilja veta om det blir rätt eftersom de verkar ganska grundläggande... Har googlat runt en del, men hittar inget. :/

Är det denna som du söker måntro?

https://drive.google.com/file/d/0B3Kucvw1Hh_VOTNKcC1PU3hCdTA/view
Citera
2015-06-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Är det denna som du söker måntro?

https://drive.google.com/file/d/0B3Kucvw1Hh_VOTNKcC1PU3hCdTA/view

Ja, det är den! Tack så mycket!!
Citera
2015-06-21, 11:15
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criticalerror
Ja, det är den! Tack så mycket!!

Det finns ett par uppgifter som har felaktig lösning dock (det där är inget officiellt lösningshäfte) men det är typ 1 på 50 eller så. Var uppmärksam på det.
Citera
2015-07-15, 10:43
Medlem
Vad är det som avgör riktningen på friktionskraften i ett system?

Har i två uppgifter stött på patrull när lösningsförslagen tycker åt ena hållet och jag anser det åt andra.

1) En bil färdas över en kulle med radien R, vilka är krafterna som verkar på systemet? De självklara är mg och N, jag vill även få F_fr till "vänster" om bilen färdas åt "höger", men examinatorns lösningsförslag menar på att F_fr ska riktas åt höger.

2) En cylinder utan lock snurrar runt med vinkelhastigheten w. En kula placeras på insidan av ena kanten och uppgiften är att räkna ut w så den inte åker ner. mg pekar ner, N pekar mot cylinderns centrum, en friktionskraft pekar uppåt i z-led. Men det finns även en friktionskraft i xy-planet, jag tycker den bör peka åt motsatt håll cylindern snurrar åt men även här är jag och lösningsförslagen oense.

Kan någon förklara konceptet för mig?
Citera
2015-07-15, 10:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dEmWMCAfITNFPI
Vad är det som avgör riktningen på friktionskraften i ett system?

Har i två uppgifter stött på patrull när lösningsförslagen tycker åt ena hållet och jag anser det åt andra.

1) En bil färdas över en kulle med radien R, vilka är krafterna som verkar på systemet? De självklara är mg och N, jag vill även få F_fr till "vänster" om bilen färdas åt "höger", men examinatorns lösningsförslag menar på att F_fr ska riktas åt höger.

2) En cylinder utan lock snurrar runt med vinkelhastigheten w. En kula placeras på insidan av ena kanten och uppgiften är att räkna ut w så den inte åker ner. mg pekar ner, N pekar mot cylinderns centrum, en friktionskraft pekar uppåt i z-led. Men det finns även en friktionskraft i xy-planet, jag tycker den bör peka åt motsatt håll cylindern snurrar åt men även här är jag och lösningsförslagen oense.

Kan någon förklara konceptet för mig?

Det handlar om att friktionskraften går i motsatt riktning mot den komponent av gravitationskraften som går i vägens/cylinderinnerväggens riktning. När bilen kör över kullen så verkar alltså friktionen uppåt längs kullen och motverkar på så sätt gravitationens försök att dra bilen nedåt längs kullen. Motsvarande för kulan i cylindern innebär alltså att friktionskraften går uppåt längs cylinderns innersida.
Citera
2015-07-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det handlar om att friktionskraften går i motsatt riktning mot den komponent av gravitationskraften som går i vägens/cylinderinnerväggens riktning. När bilen kör över kullen så verkar alltså friktionen uppåt längs kullen och motverkar på så sätt gravitationens försök att dra bilen nedåt längs kullen. Motsvarande för kulan i cylindern innebär alltså att friktionskraften går uppåt längs cylinderns innersida.

Fast i fall 1. så verkade (enligt lösningsförslaget) friktionskraften i hastighetens riktning. I fallet med cylindern är jag med på att det måste finnas en friktionskraft som motverkar gravitationskomponenten, men det fanns en till F_fr som hade samma riktning som cylinderns vinkelhastighet. Borde den inte vara motriktad?
Citera
2015-07-15, 11:38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dEmWMCAfITNFPI
Fast i fall 1. så verkade (enligt lösningsförslaget) friktionskraften i hastighetens riktning. I fallet med cylindern är jag med på att det måste finnas en friktionskraft som motverkar gravitationskomponenten, men det fanns en till F_fr som hade samma riktning som cylinderns vinkelhastighet. Borde den inte vara motriktad?

När bilen är på väg uppför backen så går ju en komponent av gravitationskraften nedåt längs backen, så då verkar friktionskraften uppåt längs backen, i samma riktning som bilens hastighet. När bilen sedan är på väg ner på andra sidan backen så kommer friktionskraften fortfarande verka uppåt, vilket då är motsatt riktning jämfört med bilens hastighet.

Kulan kommer ju att rulla i motsatt riktning jämfört med cylinderns rotationsriktning och på vägen uppåt kommer därför friktionskraften att verka uppåt, i cylinderns rotationsriktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in