• 1
  • 2
2014-12-04, 19:59
Medlem
Segermarschens avatar
Idag tänkte jag att vi ska diskutera något som vi alla nog har tänkt på någon gång: att bränna ned flyktingförläggningar.

Planering, utförande och efteråt

Jag hittade en mycket intressant manual som djurrättsaktivister använder för att begå olika brott, däribland mordbrand. LÄNK (De pratade om den här manualen på TV under rättegången mot dessa galna jävlar som höll på att kasta yxor genom fönster och flytta på gravstenar, och de sade att det var svårare att bevisa saker eftersom de hade använt en manual. Annars hade de fått hårdare straff.)

Den guiden är verkligen rekommenderad läsning, och de har uppenbarligen erfarenhet av att göra liknande saker. Här är några godbitar som kan gälla här:
  • Det är bäst att slå till mellan 02:00 och 04:00 på natten.
  • Bränn / gör dig av med alla kläder, skor och andra saker som användes. Dumpa saker i olika soptunnor.
  • När du förbereder dig, lägg alla saker på sina naturliga ställen, t ex tomma glasflaskor i backar där man normalt hade ställt dem.
  • Jord under skorna kan matchas mot jord på brottsplatsen.
  • Ha plasthandskar + bomullshandskar, eftersom svett kan komma igenom bomullshandskar och fingeravtryck kan lämnas genom plasthandskar.
  • Skriv inte ned någonting, skriv inga planer på datorn eller liknande. Lita inte på kryptering. Förutsätt att du alltid är avlyssnad.
  • Fotogen brinner bäst.
  • Gör det inte i närheten av var du bor, åk någon annanstans.
  • Bete dig normalt när du är klar. Kolla inte ovanligt ofta på nyheter om fallet eller annat som kan spåras till dig.

Några utvalda citat:

Citat:
Carry out your actions at night (preferably between 2:00am and 4:00am) so that there are not many witnesses around who might call the police or identify you.

If possible, carry out your actions on stormy nights. This makes you harder to be heard and seen and there will be less potential witnesses outside. If a stormy night is not an option, you can take action on an overcast night or a new moon to make you harder to see or, if your action is taking place outside, you can take action on a full moon to eliminate the need of flashlights.

Citat:
Lone wolf activists have very significant advantages: They completely eliminate the risk of infiltrators and traitors and they do not need to rely on or trust anyone but themselves.

Citat:
The most important things to burn or dispose of are shoes, backpacks, tools, and other unique items as opposed to more basic things like hoodies and sweatpants, but everything should be disposed of if possible. It is not worth the risk just to save a little money.

Andra saker att ta hänsyn till är dödsoffer. Vill man undvika det eller är det önskvärt? Vill man bränna till döds så många svartingar som möjligt, och hur påverkar det straffet efteråt?

Historia i Sverige

Citat:
Under 1991 gjorde sig gruppen Vitt ariskt motstånd (VAM) känd genom ett uppmärksammat bankrån. Samtidigt förekom attentat mot flyktingförläggningar.
Källa

Citat:
VAM ägnade sig åt att bränna flyktingförläggningar, bedriva kampanjer mot invandrare och hade en tydligt antisemitisk och våldsinriktad attityd.
Källa (WP länkar inte vidare till någon källa.)

Detta är mycket intressant tycker jag. Vad uppnådde man? Var det några dödsoffer? Åkte de dit och vad blev påföljderna?

Historia i andra länder

Citat:
On the night of 18 January 1996, a fire broke out in a home for foreign refugees, killing 10 people and severely injuring more than 30 others, mostly children. Most of the shelter's inhabitants thought it was a racist attack, as they had encountered other overt hostility in the city.
Källa

Jag vet inte om detta ska räknas men det blev hårda straff. Det kan man nog räkna med i Sverige också eftersom det är ett hatbrott (eller mordbrand med hatbrottsmotiv antar jag, vilket straffas hårdare).

Diskussionsunderlag

Denna tråd handlar om att bränna ned flyktingförläggningar, huvudsakligen i Sverige men andra länder kan också vara intressanta om vi har något att lära därifrån.

Detta är endast en teoretisk diskussion och jag menar allvar med det utifall att ZOG:s lakejer sitter här och läser. Detta är inte planering eller uppvigling -- jag är bara nyfiken och vill diskutera saken med andra nyfikna. Så mycket yttrandefrihet har jag, eller borde ha i alla fall.
  • Vad hände med VAM:s attentat mot förläggningar på 90-talet? Dödsoffer? Rättsliga påföljder? Annat?
  • Hur går man tillväga för att bränna ned en flyktingförläggning?
  • Ska den brännas till grunden eller ska man bara göra tillräckligt mycket skada för att den måste rivas?
  • Hur undviker man att åka fast?
  • Vad kan man vänta sig för straff? Livstid antar jag?
  • Kan vi lära oss av djurrättsaktivister och andra mordbrännare, t ex gryningspyromanen?
  • Är du mordbrännare och kan din erfarenhet tillämpas på det här området? Byggnad som byggnad eller?

Brainstorma.
Citera
2014-12-04, 20:15
Medlem
PilsnerPers avatar
Vad vill du uppnå politisk med detta? Lär ju inte ge några sympatier till den nationella kampen.
Bränn ner dit eget hem och säg att det var blattar eller rödingar som ville döda nassar.
Citera
2014-12-04, 20:15
Bannlyst
Det är vänsterbeteende, låt de ha fortsatt patent på skadegörelse och mordbränder.
Citera
2014-12-04, 21:03
Medlem
Segermarschens avatar
Tack för era fina svar.

Jag försäkrar er för tredje gången att jag inte tänker bränna ned någonting. Anledningen till att jag skapade den här tråden är för att vi alla nog har tänkt att man borde bränna ned ett flyktingboende någon gång och säkert spekulerat lite i hur det skulle gå till. I den här tråden kan vi få utlopp för de tankarna och idéerna utan att nödvändigtvis börja tillverka molotovcocktails. Dessutom är jag intresserad av de påstådda VAM-attackerna mot flyktingboenden på 90-talet.

Jag hade blivit helt överlycklig om vi kunde diskutera själva sakfrågan i stället för att försöka övertala mig till att inte göra någonting som jag har sagt att jag inte tänker göra eller hota mig.
Citera
2014-12-25, 21:24
Medlem
Segermarschens avatar
Det här är helt sjukt spännande när man tänker på hur kunskapen kan tillämpas på nedbränning av flyktingboenden:

(FB) Moské i lågor - Eskilstuna

Jag såg det på jude-4an. Grov mordbrand, någon som har kastat in något som liknar en flaska. Molotovcocktail fylld med bensin? Fotogen? (Jag tog ju upp fotogen i trådstarten.) Hela fastigheten såg totalförstörd ut. En flaska räcker alltså, fast å andra sidan kanske en flyktingförläggning är större än en källarmoské så det kanske inte är samma sak?

Om det räcker med en flaska så är det förresten följaktligen så att det räcker med en person som utför dådet. Ingen anledning att vara flera, bara större risk att de golar (det stod även i manualen för djurrättsterrorister.)

Man undrar ju vad det är för variabler som avgör hur effektivt man bränner ned ett ställe. Mycket trä, tyg, liten yta, hur mycket man anlägger....?

Fan att jag inte tänkte på att bränna ned moskéer tidigare. Annars hade jag nämnt det i trådstarten (jag hade dock valt en synagoga -- jag stör mig faktiskt inte så mycket på muslimerna.) Men är det byggnad som byggnad så kanske det är sak samma. Vad tror ni? Finns det något att lära av det inträffade vad gäller ämnet?

Jag kom att tänka på en annan sak som kanske kan vara intressant också, och som involverade många döda blattar: diskoteksbranden -98. Även den anlagd. Dock var det ju många problem med fastigheten i det fallet som bidrog till att det gick så illa. Det finns nog mycket angående brandsäkerhet att anmärka på i en källarmoské också nu när jag tänker efter, som antagligen inte gäller i ett av Bert Karlssons lyxiga flyktingslott. Brandsäkerheten i fastigheten kan ju faktiskt ha stor påverkan.

[Återigen: inte planering/uppmaning till brott, bara nyfikenhet.]
Citera
2015-10-21, 15:00
Medlem
svallerbyttans avatar
Hur eldar man upp ett flyktingboende?

Har ju varit en hel del prat om alla flyktingboenden som brunnit på senaste tid. Verkar dessutom väldigt svårt för polisen att spåra de som ligger bakom attentaten. Så min fundering är hur man rent teoretiskt går från idé till handling utan att lämna några spår efter sig.

Vill poängtera att detta inte är någon uppmaning till brott, utan mer en teoretisk utmaning för vem som kan komma på det mest vattentäta genomförandet.
Citera
2015-10-21, 15:10
Medlem
Man fyller det till bristningsgränsen med missnöjda och krigsskade barn från världens alla hörn och väntar ett tag medans man låter dom göra sin grej. Svårare än så är det inte.
Citera
2015-10-21, 15:14
Medlem
andreasmms avatar
Rogermera gav ett bra och tydligt svar men vill du göra det alldeles själv så drar du dit maskerad, mitt i natten med en bensindunk och häller ut bensinen lite överallt. Innan du går så slänger du en brinnande tändsticka på skiten och SWOOSH!

Var klädd i svart och ha vantar och mössa så är chansen minimal för att man ska åka fast med hjälp av fingeravtryck eller DNA-spår i form av hår eller liknande.
Citera
2015-10-21, 15:21
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Rogermera gav ett bra och tydligt svar men vill du göra det alldeles själv så drar du dit maskerad, mitt i natten med en bensindunk och häller ut bensinen lite överallt. Innan du går så slänger du en brinnande tändsticka på skiten och SWOOSH!

Var klädd i svart och ha vantar och mössa så är chansen minimal för att man ska åka fast med hjälp av fingeravtryck eller DNA-spår i form av hår eller liknande.

Känns som det finns risk för spill på handskarna då. Kanske bäst med flamsäkra handskar och att man dumpar kläderna efteråt? (rent teoretiskt)
Citera
2015-10-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Man fyller det till bristningsgränsen med missnöjda och krigsskade barn från världens alla hörn och väntar ett tag medans man låter dom göra sin grej. Svårare än så är det inte.

TS syftar på de lokaler som var planerade flyktingboenden men som brann ner innan dem han flytta in. Någon har alltså tänt på.

1. Välj en bra tidpunkt, säg 03:00-04 på en vardag.
2. Ta på dig handskar, mössa etc.
3. Ta dig dit obemärkt med en bensindunk eller kanske något mer diskret som en flaska tändvätska.
4. Välj en bra plats att starta branden.
5. Lämna platsen snabbt.
Citera
2015-10-21, 16:00
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Har ju varit en hel del prat om alla flyktingboenden som brunnit på senaste tid. Verkar dessutom väldigt svårt för polisen att spåra de som ligger bakom attentaten. Så min fundering är hur man rent teoretiskt går från idé till handling utan att lämna några spår efter sig.

Vill poängtera att detta inte är någon uppmaning till brott, utan mer en teoretisk utmaning för vem som kan komma på det mest vattentäta genomförandet.

Jag antar din teoretiska utmaning och ger några teoretiska råd till den som i teorin vill fantisera om detta:

1. Prata inte om dina planer, vara sig före eller efter. Gör inga sökningar på nätet som specifikt rör platsen eller dådet eller metoder du tänker använda. Inte på Google, inte på Hitta/Eniro, ingenstans.

2. Gör inget på impuls. Planera noga innan och lämna inget åt slumpen. Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att inte göra något som helst på impuls.

3. Planera flyktvägar noga, inklusive flera olika alternativa vägar om planerna går fel.

4. Ha inga id-handlingar, inga mobiltelefoner, inget annat sådant på dig som du kan råka tappa. Inget som helst som inte är absolut nödvändigt för det du ska göra. Ha inget som helst på dig som det kan finnas fingeravtryck på och som du kan råka tappa. Tänk noga igenom detta och hur du hanterar din utrustning. Ha absolut inte någon påslagen mobil på dig som kan spåras.

5. Använd bara kläder och skor som du aldrig har använt i något tidigare sammanhang. Gör dig av med alltihop efteråt genom att elda upp det på en säker plats. Förvissa dig om att allt blir uppeldat till minsta beståndsdelen. Släng inget längs flyktvägen. Jag betonar, släng inget längs flyktvägen. Inte någon annanstans heller för den delen om det inte är i form av ren aska.

6. Avbryt om du anar oråd. Jag betonar detta extra hårt. Avbryt om du anar oråd. Gå aldrig någonsin vidare om du känner att något inte står rätt till. Det är bättre att avbryta en gång för mycket än en gång för lite. Men avbryt inte panikartat så du väcker uppmärksamhet. Ha planer även för hur du ska avbryta vid olika tidpunkter i det planerade skeendet.

7. Bär maskering som dessutom täcker håret fullständigt. Du vet aldrig när du stöter på ett oväntat vittne som är ute för att rasta hunden, eller om du kommer inom synhåll för en kamera du inte känner till. Det kan finnas olagliga kameror som spelar in som du inte vet om, inklusive sådana som privatpersoner har satt upp på skoj.

8. Bär handskar. Ta gärna engångs latexhandskar. I mörkret är de svåra att skilja från bara händer så länge du inte kommer nära någon. Använd alltid flera lager av handskar för de kan gå sönder. Minst tre lager, gärna fler. Bryt en ny förpackning precis innan du ska ta på handskarna och plocka upp dem försiktigt nära handledsdelen med hjälp av ett första par som du tagit på dig innan.

9. Köp kläder, skor och annat på olika platser på andra orter långt ifrån där du bor och långt ifrån den plats du tänker begå attentatet på. Betala kontant. Uppträd helt normalt. Köp inget som utmärker sig på något sätt. Bär inga kläder som utmärker sig. Du vill inte väcka uppmärksamhet och på så vis bli igenkänd. Du är vem som helst som är ute och handlar. Ha mobilen avstängd när du gör denna inköpsresa, redan när du lämnar hemmet.

10. Om ni är flera som behöver kommunicera så gör det via trådlös radio, inte via mobiltelefon. Det är komplicerat att skaffa helt anonyma och ospårbara mobiler. Köp de trådlösa radioapparaterna kontant på annan ort långt från där du bor osv. Köp lite andra roliga saker som inte är till för detta ändamål på samma gång för att inte väcka uppmärksamhet. Kommunicera inte genom att prata utan genom andra ljud som är uppgjorda i förväg.

11. Fundera noga igenom hur du ska ta dig till platsen. Att vittnen känner igen fordon är ett stort problem. Det finns en del kreativa knep för att förhindra detta, men jag tänker inte röja dem här.

12. Rör dig inte rakt från attentatsplatsen och hem. Rör dig istället enligt ett ologiskt mönster som förvirrar eventuella analyser av vittnesuppgifter senare. Men dröj dig inte kvar närmast attentatsplatsen i onödan. Gör vilseledande manövrer längre bort istället.

13. Se till att byggnaden totalförstörs. Alla bevis måste brinna upp. Det finns inget bättre än en misslyckad mordbrand för utredarna. De älskar att hitta oskadade tändanordningar osv som de kan analysera och spåra. Gör det inte onödigt komplicerat, se till att allt du använder finns att köpa i princip överallt om det i värsta fall misslyckas och saker blir kvar ouppbrända. Inga fingeravtryck och ingen DNA får finnas på något du lämnar. Räkna inte med att det brinner upp utan räkna med att det blir kvar, men se till att det inte blir så.

14. Försök få till en liten fördröjning innan det tar sig, så du tar dig bort från det absoluta närområdet innan någon upptäcker vad som hänt.

15. Återvänd inte till platsen senare för att titta på vad som hänt. Gör inga sökningar på nätet för att leta efter nyheter om det, visa inget intresse.

16. Om du blir förhörd av polisen så säg bara att du inget vet. Erkänn aldrig vad som än händer. Bara upprepa att du inget vet. Om de anklagar dig så säg att du inte tänker uttala dig mer, men inled inte så ifall du bara blir tillfrågad för att de undrar vad du vet. Då vet du bara inget.

17. Lämna gärna några villospår. T.ex. om du använder en viss brännbar vätska i större mängd så häll gärna ut en annan sorts brännbar vätska också. Tänk på att utredarna inte sitter med facit utan måste pussla ihop ett pussel. Förvirra dem, men lek inte Mission Impossible. Lämna inga fasta föremål för att förvilla, de kan bli ditt fall istället.

18. Tänk noga igenom var det är störst risk för vittnen och välja andra vägar / positioner. Du vill undvika vittnen så långt det bara är möjligt.

19. Tänk på hur du lämnar din bostad och återkommer till din bostad. Du kanske känner dig avslappnad då eftersom det är långt från attentatsplatsen. Men det kan finnas grannar och andra som lägger märke till att du ger dig iväg och kommer tillbaka på ett sätt som stämmer med attentatet du har begått. Lämna gärna mycket tidigare och återkom mycket senare och befinn dig så länge på en helt annan plats.

20. Om du redan har sökt på kartor på nätet, googlat, pratat om dina planer osv, så genomför inte detta. Låt saken bero. Annars kommer du åka dit.

Sådär. Nu har ni tillräckligt med material för att skriva en deckare om ett påhittat attentat mot ett asylboende. Väl mött i bokhandeln när ni signerar era böcker åt mig.
Citera
2015-10-21, 18:21
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BW17236
Det som skrivs här kan vara anstiftan till brott.

Då ska jag komplettera med en liten avstiftan till brott (notera ordvitsen) för att göra dig glad. Om någon amatör får för sig att genomföra detta inspirerad från råd från nätet så vill jag å det bestämdaste avråda från det. Inte för den potentiellt nedbrunna fastighetens skull, utan med omtanke för den välgörare som tänker tutta på. Det räcker med en liten miss för att åka fast. Som mitt tidigare inlägg visar är det väldigt mycket man måste tänka på för att inte lagens långa arm ska få tag på en. Risken är förstås låg jämfört med många andra brott, eftersom bevisen har en tendens att gå upp i rök, men den är inte på något sätt obefintlig. Och konsekvenserna kan bli både fängelse och kanske framför allt väldigt höga skadestånd som förföljer en i många år.

Däremot är jag tveksam till att den här sortens hypotetiskt resonemang verkligen skulle vara anstiftan till brott. Det finns hela böcker skrivna om liknande saker och dessa säljs av stora bokhandlar även i Sverige. Det finns även romaner som beskriver hypotetiska brott i detalj. Det vore skillnad om vi satt och pratade om hur man ska gå tillväga för att bränna ner asylboandet i Långtbortiskogen med vetskap om att någon här planerar att göra det. Men jag tror ärligt talat inte att någon här kommer genomföra något av det vi pratar om i tråden. Tvärtom tror jag att de som eldar upp asylboenden gör det mest på impuls och att de inte sitter och planlägger med hjälp av Flashback före.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in