Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Vid dagen D hade jag parkerat bilen vid ett lämpligt ställe några hundra meter från boendet, samt vanliga civila kläder i en sportväska någonstans vid flyktvägen till bilen.
[...]
Risken att bli gripen skulle jag se som väldigt låg, du skulle behöva tas på plats mer eller mindre, vilket är väldigt osannolikt om du gör det jävligt snabbt och i skydd av mörkret.
Problemet med att parkera sin egen bil några hundra meter bort är att det finns för jävligt många som älskar att skriva upp bilnummer och annat på bilar. I synnerhet på mindre ställen ute på landet. Så fort de tycker det ser minsta misstänkt ut så skriver de upp bilnumret.
"Hör du Oskar, det står en bil på Gregers skogsväg där bakom den stora eken sen flera timmar tillbaka. Det kan la aldrig stå rätt till?"
"Nej du Märta, det är bäst vi tar bilnumret på den."
Eller:
"Nu står det en okänd bil nere på vägstumpen där nedanför Folke-med-gödselhögen. Kan det vara dieseltjuvar igen? Jag tog bilnumret i alla fall för säkerhets skull."
Sen kommer polisen efter några dagar och plingar på och undrar om de har sett något mystiskt i samband med asylboendet som brann igår.
"Ja, jo, si det var ju en bil som stod där borta som jag tog numret på..."