Citat:
Ursprungligen postat av
RonnyRask
Tidsadverbial, konjunktioner, rumsadverbial och fan vet jag. Helt onödig fakta om det svenska språket som tydligen är superviktigt att lära ut i skolan. Men varför?
Huvudsaken är väl att man lär sig hur, var och när man skall använda alla dessa superoliga satsdelar, inte vad de heter?
I gymnasiet sänktes mitt betyg pga att jag vägrade hålla på och tramsa runt med den här skiten, trots att jag kunde skriva bra mycket bättre än de flesta i min ålder. Uteslutande VG och MVG på alla uppsatser, bokrecensioner och noveller jag skrev. Jag lärde mig läsa och skriva mycket på egen hand, utan att ha någon aning om vad en satsdel ens är för något.
Och någon rimlig förklaring till varför detta skulle läras ut i skolan kunde ingen av de lärare jag hade ge mig. Ofta slutade det med att de anklagade mig för att vara lat istället. Att jag bara skulle hålla käften och lära mig skiten. Jag vägrade. Och det kostade mig ett MVG i svenska.
Så nu vänder jag mig istället till språkeliten på Flashback för att få svar på den här uppenbart väldigt svåra och komplexa frågan. Varför?
Som JaneC säger kan det vara användbart. Jag har själv studerat språk på universitetet men har glömt en stor del av terminologin inom språkvetenskapen. Däremot kan jag uttrycka mig väldigt bra och korrekt språkligt ändå och har alltid kunnat.
Tanken med att lära ut satsdelar och annat är snarare att den som har
sämre intuition för vad som är språkligt korrekt ska kunna använda det. Dock har man inte jättebra användning för detta i grammatiskt fattiga språk som svenska och engelska. Däremot kan det vara användbart i mer avancerade språk som tyska, isländska, de romanska språken, de slaviska språken, latin, grekiska och många andra språk.