Citat:
Ursprungligen postat av
RonnyRask
Tidsadverbial, konjunktioner, rumsadverbial och fan vet jag. Helt onödig fakta om det svenska språket som tydligen är superviktigt att lära ut i skolan. Men varför?
Huvudsaken är väl att man lär sig hur, var och när man skall använda alla dessa superoliga satsdelar, inte vad de heter?
Skall man kunna tala
om språk (inte bara svenska), behöver man terminologin för det. Jämför med andra fackspråk, t.ex. mekanikerns för bilens alla delar, verktyg och så vidare. En annan terminologi omfattar datorbruk: mus, hårddisk, USB-sticka, ikon, knapp, fönster, editor, app, skrivbord, papperskorg, och så vidare. Utan denna terminologi kan du kanske
använda en dator, men du kan inte tala om datoranvändande med andra. Vi är inte alla mekaniker, däremot datoranvändare och språkbrukare.
Citat:
Och någon rimlig förklaring till varför detta skulle läras ut i skolan kunde ingen av de lärare jag hade ge mig. Ofta slutade det med att de anklagade mig för att vara lat istället. Att jag bara skulle hålla käften och lära mig skiten. Jag vägrade. Och det kostade mig ett MVG i svenska.
Så nu vänder jag mig istället till språkeliten på Flashback för att få svar på den här uppenbart väldigt svåra och komplexa frågan. Varför?
Bra betyg får man om man lever upp till kunskapskraven, så svaret på
den frågan är helt enkelt att du inte gjorde det.