2015-10-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det har du förvisso alldeles rätt i, men å andra sidan förutsätter jag att vi aldrig kommer att tillåta en islamisering av det svenska samhället.
Sverige idag är ju så pass sekulärt att jag som hyfsat liberal kristen ändå kan vara irriterad över hur man ser på oss som är troende.
Samtidigt är det ju detta som är så fint med vårt samhälle; att det är sekulariserat. Och hade vi bara sett till att begränsa invandringen till en nivå vi klarar av att hantera så föreligger knappast någon risk för att det skulle tas över av religiösa fundamentalister.

Du låter väldigt fin och sympatisk i dina tankar.
Men jag ser idag hela stadsdelar där en annan religion breder ut sig och man ser alla dessa kuvade kvinnor täckta från topp till tå klädda likt trasdockor för att avsexualisera dem , tror du att de klär sig så frivilligt?

Kollegor till mig som flytt från det som de kallade ett religiöst helvete, säger de att de börjar se här i Sverige och varnar mig för att vi kommer få se ett helt annat ansikte när denna religion kommer i majoritet och varnar mig för att vi är så naiva och godhjärtade.
Senast redigerad av anteW 2015-10-20 kl. 23:51.
Citera
2015-10-20, 23:51
Medlem
Citat:
Det har du förvisso alldeles rätt i, men å andra sidan förutsätter jag att vi aldrig kommer att tillåta en islamisering av det svenska samhället.
Sverige idag är ju så pass sekulärt att jag som hyfsat liberal kristen ändå kan vara irriterad över hur man ser på oss som är troende.
Samtidigt är det ju detta som är så fint med vårt samhälle; att det är sekulariserat. Och hade vi bara sett till att begränsa invandringen till en nivå vi klarar av att hantera så föreligger knappast någon risk för att det skulle tas över av religiösa fundamentalister.

Ett samhälle är resultatet av dess människor.

Sverige har redan hundratals områden som bebos av människor som står oändligt långt bort från ditt fina sekulariserade Sverige. Häromdagen visade en undersökning i England att ca 40% av muslimerna där ville ha lagar baserade på Koranen. Troligen är en majoritet av dessa födda i England.

Du tillhör en snabbt minskande skara som på allvar tror att invandrare från främmande kulturer efter några SFI-kurser och bidragsberoende instegsjobb blir svenska moderna sekulariserade människor. För i helvete, de flesta som kommer hit vill inte ens ha med den typen av åsikter att göra! De vill leva med sina kulturella och religiösa fränder! Precis som de allra flesta av arten homo sapiens!

Du är en nyttig idiot för globalistmaffian, men det kommer du troligen aldrig fatta. Kom tillbaks om 10 år och säg samma sak när halva Sverige består av olika religiösa och kulturella zoner med ständiga strider sinsemellan sig. Eller när den muslimska majoriteten i din kommun i äkta demokratisk anda bestämmer att dynamo icke-muslim ska betala särskild skatt till den lokala moskén, din dotter tvingas bära nikab och alla svenska/hedniska/kristna högtider är förbjudna att fira på offentlig plats.
Citera
2015-10-20, 23:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Oavsett vilken uppgörelse som 7-klövern kommer fram till, borde allt vara avhängigt risken för att en sk white-flight påbörjas.

När väl en white-flight har påbörjats är den mer eller mindre omöjlig att hejda, då den är självförstärkande.

Ju fler högproducerande som lämnar landet för de inte accepterar låg välfärd när de samtidigt betalar världens högsta skatter
→ desto mindre skattebas,
→ desto högre skatter och/eller sämre välfärd
→ vilket i sin tur leder till ännu fler högproduktiva lämnar landet.

Den avgörande frågan, som jag ser det, är huruvida man i förhandlingarna tagit med detta scenario i beräkningarna.

Det finns flera historiska exempel på länder, framför allt i Afrika (t.ex. Uganda och Zimbabwe. På senare tid även SydAfrika), där länder förhållandevis snabbt gått från god ekonomi med ett förhållandevis välfungerande samhälle till ren kaos och misär efter det white-flight har inletts.

Sverige skulle i princip kunna vara bortom all räddning inom 6-12 månader efter det en white-flight inletts. Till skillnad från de Afrikanska exemplen ovan finns det i Sverige oroande många goda substitut till boende i vår absoluta närhet (Norge, Danmark, Finland, Åland och ev. Balt-stater) som gladeligen skulle ta emot välutbildade och högproduktiva svenska invandrare.
Forskning visar att när folk har tagit steget att flytta krävs det väldigt mycket för att få dem flytta tillbaka. (jmf t.ex. ungrare-56, tjecker-68, italienare & jugoslaver 70-talet som aldrig flyttat tillbaka)

Jag betvivlar att samtliga ingående partier i dessa förhandlingar kan missa denna ytterst viktiga aspekt, varför en eventuell flyktinguppgörelse sannolikt tvingas vara betydligt mer restriktiv än vad vi/vissa av oss befarar, då allt för stora ansträngningar på samhället kan bli ödesdigra.

Jag har förvisso ingen högre tilltro till de ingående personernas intellektuella kapacitet, men risken för white-flight borde vara uppenbar vilket i sin tur borde kraftigt minska mängden tänkbara möjliga utfall så att en eventuell uppgörelse inte borde ligga särskilt långt från vad SD kräver.

Just my 2c
Detta är ett reellt mardrömsscenario som vi till varje pris måste undvika!
För egen del kan jag erkänna att jag börjat snegla mot Afrika, eftersom jag känner folk där som gladeligen skulle upplåta sin mark åt mig att bygga på.
Dock är ju Sverige mitt hemland, och jag hoppas verkligen att vi lyckas bevara det som finns kvar av vårt samhälle och välfärd...
Citera
2015-10-21, 00:00
Medlem
santos_devilles avatar
Min åsikt kring att hjälpa människor på flykt har inte ändrats. Men att det på allvar pratas om att bygga tältläger där flyktingarna ska bo så får vi nog erkänna oss som "överfulla" i alla fall för tillfället.

De vi tar in ska vi kunna ge ett drägligt liv med chans till jobb och bostad på det ställe man vill leva på. Att tvingas bo i tält i Norrland pga att kommunerna går på knäna måste fixas. Jag tror ett tillfälligt stopp eller minskning hade hjälpt oss.
Citera
2015-10-21, 00:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huxtable
Ett samhälle är resultatet av dess människor.

Sverige har redan hundratals områden som bebos av människor som står oändligt långt bort från ditt fina sekulariserade Sverige. Häromdagen visade en undersökning i England att ca 40% av muslimerna där ville ha lagar baserade på Koranen. Troligen är en majoritet av dessa födda i England.

Du tillhör en snabbt minskande skara som på allvar tror att invandrare från främmande kulturer efter några SFI-kurser och bidragsberoende instegsjobb blir svenska moderna sekulariserade människor. För i helvete, de flesta som kommer hit vill inte ens ha med den typen av åsikter att göra! De vill leva med sina kulturella och religiösa fränder! Precis som de allra flesta av arten homo sapiens!

Du är en nyttig idiot för globalistmaffian, men det kommer du troligen aldrig fatta. Kom tillbaks om 10 år och säg samma sak när halva Sverige består av olika religiösa och kulturella zoner med ständiga strider sinsemellan sig. Eller när den muslimska majoriteten i din kommun i äkta demokratisk anda bestämmer att dynamo icke-muslim ska betala särskild skatt till den lokala moskén, din dotter tvingas bära nikab och alla svenska/hedniska/kristna högtider är förbjudna att fira på offentlig plats.
Läste du ens vad jag skrev? Nämligen att vi behöver begränsa invandringen till en nivå vi klarar av att hantera.
Och ja, jag känner en hel del första generationens invandrare som värnar det svenska samhället framför den kultur de själva flytt ifrån.
Vad de som kommer nu har för syn på det hela vågar jag inte uttala mig om, men har vi över huvud taget fysisk plats (inomhus) för så mycket folk att de nyanlända skulle kunna konkurrera ut oss? Det tror jag inte. När de väl upptäcker att det är tältläger som väntar så stannar de nog hellre där det åtminstone är varmt...
Citera
2015-10-21, 00:02
Medlem
Citat:
Läste du ens vad jag skrev? Nämligen att vi behöver begränsa invandringen till en nivå vi klarar av att hantera.
Och ja, jag känner en hel del första generationens invandrare som värnar det svenska samhället framför den kultur de själva flytt ifrån.
Vad de som kommer nu har för syn på det hela vågar jag inte uttala mig om, men har vi över huvud taget fysisk plats (inomhus) för så mycket folk att de nyanlända skulle kunna konkurrera ut oss? Det tror jag inte. När de väl upptäcker att det är tältläger som väntar så stannar de nog hellre där det åtminstone är varmt...

Har du lust att gå tillbaka en sida och se vad jag svarade?
Man vill blunda för det onda och vara en god människa.
Senast redigerad av anteW 2015-10-21 kl. 00:06.
Citera
2015-10-21, 00:02
Medlem
hittanemoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Oavsett vilken uppgörelse som 7-klövern kommer fram till, borde allt vara avhängigt risken för att en sk white-flight påbörjas.

När väl en white-flight har påbörjats är den mer eller mindre omöjlig att hejda, då den är självförstärkande.

Ju fler högproducerande som lämnar landet för de inte accepterar låg välfärd när de samtidigt betalar världens högsta skatter
→ desto mindre skattebas,
→ desto högre skatter och/eller sämre välfärd
→ vilket i sin tur leder till ännu fler högproduktiva lämnar landet.

Den avgörande frågan, som jag ser det, är huruvida man i förhandlingarna tagit med detta scenario i beräkningarna.

Det finns flera historiska exempel på länder, framför allt i Afrika (t.ex. Uganda och Zimbabwe. På senare tid även SydAfrika), där länder förhållandevis snabbt gått från god ekonomi med ett förhållandevis välfungerande samhälle till ren kaos och misär efter det white-flight har inletts.

Sverige skulle i princip kunna vara bortom all räddning inom 6-12 månader efter det en white-flight inletts. Till skillnad från de Afrikanska exemplen ovan finns det i Sverige oroande många goda substitut till boende i vår absoluta närhet (Norge, Danmark, Finland, Åland och ev. Balt-stater) som gladeligen skulle ta emot välutbildade och högproduktiva svenska invandrare.
Forskning visar att när folk har tagit steget att flytta krävs det väldigt mycket för att få dem flytta tillbaka. (jmf t.ex. ungrare-56, tjecker-68, italienare & jugoslaver 70-talet som aldrig flyttat tillbaka)

Jag betvivlar att samtliga ingående partier i dessa förhandlingar kan missa denna ytterst viktiga aspekt, varför en eventuell flyktinguppgörelse sannolikt tvingas vara betydligt mer restriktiv än vad vi/vissa av oss befarar, då allt för stora ansträngningar på samhället kan bli ödesdigra.

Jag har förvisso ingen högre tilltro till de ingående personernas intellektuella kapacitet, men risken för white-flight borde vara uppenbar vilket i sin tur borde kraftigt minska mängden tänkbara möjliga utfall så att en eventuell uppgörelse inte borde ligga särskilt långt från vad SD kräver.

Just my 2c
Du har så klart rätt. Jag börjar mer och mer för varje dag som går känna att jag lever i en kommuniststat. Med världens högsta skattetryck förväntar man sig i allafall en bra välfärd och inte bli hemskickad från akuten utan att bli undersökt för att de är "hårt belastade". Jag har redan många vänner som flyttat till Danmark och Norge som upplever att de får ut mycket mer av det de betalar i skatt - att de för första gången känner att det är värt att betala skatt.

Inom snar framtid kommer vi nog få mer problem med skatteplanering och skattesmitning ju mer viljan att betala skatt minskar. Svenskarna har historiskt varit väldigt bra på att vara lojala och betala skatter just för att de känner att de får ut något av det. Vi kan nu sitta och skratta åt grekerna och hur många av dem som skattesmiter, jag tror det är vår verklighet om några år.

Varför man i Sverige anser att viljan att hjälpa folk från andra världsdelar, som inte är grannländer i nöd, är för mig helt obegripligt. Man haverar välfärden som är den enda saken som gör att folk är villiga att betala världens hösta skatter. Vi kommer nog inom snar framtid ha många småföretag som är registrerade i andra EU-länder som till exempel Irland. Samtidigt som högavlönade som bor kvar i landet mer och mer väljer att låta deras barn gå på friskolor och ha privata sjukvårdsförsäkringar. Då kommer de behöva ha ännu mer i lön för att finansiera det, vilket kommer resultera i att företagen kommer behöva höja deras löner på bekostnad av att de sänker lönerna på de lågutbildade. När svenskt näringsliv pressar kommer inte ens sossarna komma stå emot till slut.
Citera
2015-10-21, 00:04
Medlem
akehodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Det är svårt för vi svenskar är så präktiga och inte vet hur det går till i sådana länder. Småmutor till rätt personer så går det givetvis hur bra som helst att avvisa till dessa länderna också.

Intressant aspekt med tanke på att Merkel är i Turkiet för att muta turkarna att behålla babbarna i Turkiet.

Eller det kallas kanske inte muta då?
Citera
2015-10-21, 00:04
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Nu är dock asyltrycket sådant att vår organisation och administration inte klarar att hantera situationen på ett för flyktingarna humant och människovärdigt sagt, då får vi backa i våra ambitioner.

Men förstår du inte att regleringen inte kan ske enbart proportionellt med nuflödet (P-reglering), utan också måste få påverkas av ökningen i flödet (D-reglering) och av det sammanlagda flödet (I-reglering)under en längre tid?

Om du under tiden fram till nu helt ignorerat signalerna i I och D, är det omöjligt att reglera mot enbart P, hur extremt du än reglerar.

Ååh, varför har vi politiker som inte bara bytt bort sitt sunda förnuft utan också är helt obildade och aldrig hört talas om ens grunderna i reglerteknik.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reglerteknik#PID-regulatorn
Citera
2015-10-21, 00:06
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Detta är ett reellt mardrömsscenario som vi till varje pris måste undvika!
För egen del kan jag erkänna att jag börjat snegla mot Afrika, eftersom jag känner folk där som gladeligen skulle upplåta sin mark åt mig att bygga på.
Dock är ju Sverige mitt hemland, och jag hoppas verkligen att vi lyckas bevara det som finns kvar av vårt samhälle och välfärd...

Jag har redan vänner som börjat sälja av tillgångar i Sverige (typ sommarstugor, mindre företag).
Jag är orolig för att tiden från inledning till point-of-no-return kan vara betydligt kortare än 3 månader då framförallt bostadsmarknaden är ett Svarte-Petter spel.

Inför en flytt kommer många vilja sälja sina huvudboende i Sverige
→ leder till prisfall
→ banken kräver in mer säkerhet/höjer räntorna
→ leder till fler tvingas sälja och fler kommer sälja då de ser varthän det barkar
→ leder till krasch på bostadsmarknad
→ leder till finansiell krasch
→ leder till extrem lågkonjunktur med redan världens högsta skatter

Även detta är en självförstärkande process och folk känner till detta faktum, så när väl folk börjar flytta kommer hela det finansiella systemet komma i gungning (vi har de facto redan en bostadsbubbla)

De som säljer sist kommer få mycket lite för sina bostäder, kanske inte ens nog för att täcka lån.

Den stora frågan är huruvida Riksbanken/Regeringen har någon som helst plan för ett liknande scenario.
Citera
2015-10-21, 00:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Nu är det ren populism att påstå att situationen var likadan för två år sedan. Varken FN, EU, regeringen eller Migrationsverket har kunnat förutse detta asyltryck på Europa. Därför skulle det vara förmätet av mig att påstå att jag tagit höjd för detta i mina tidigare analyser.

Men nu måste jag ifrågasätta om du inte är dum i huvudet. Det har hela tiden varit möjligt att komma hit, därför att gränserna har varit öppna. Självklart trillar poletten till slut ner ute i världen att det är ok att komma. Självklart finns det en fördröjning mellan att möjligheterna finns där och att de utnyttjas.

Men system som är riggade att utnyttjas, kommer att utnyttjas. För att vattnet flödar dit där det finns minst motstånd. För att blixten slår ner där den lättast når ner i jorden.
Citera
2015-10-21, 00:09
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Min åsikt kring att hjälpa människor på flykt har inte ändrats. Men att det på allvar pratas om att bygga tältläger där flyktingarna ska bo så får vi nog erkänna oss som "överfulla" i alla fall för tillfället..

Dessutom uppskattas 30% av de flyktingar som säger sig komma från Syrien ljuga om var de kommer från.
Det tyder på att hundratusentals asylsökande i Europa förmodligen inte ens har asylskäl.

Källa: http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE8055606/Tyskland-Hver-tredje-flygtning-lyver-om-nationalitet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in