Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Detta är ett reellt mardrömsscenario som vi till varje pris måste undvika!
För egen del kan jag erkänna att jag börjat snegla mot Afrika, eftersom jag känner folk där som gladeligen skulle upplåta sin mark åt mig att bygga på.
Dock är ju Sverige mitt hemland, och jag hoppas verkligen att vi lyckas bevara det som finns kvar av vårt samhälle och välfärd...
Jag har redan vänner som börjat sälja av tillgångar i Sverige (typ sommarstugor, mindre företag).
Jag är orolig för att tiden från inledning till point-of-no-return kan vara betydligt kortare än 3 månader då framförallt bostadsmarknaden är ett Svarte-Petter spel.
Inför en flytt kommer många vilja sälja sina huvudboende i Sverige
→ leder till prisfall
→ banken kräver in mer säkerhet/höjer räntorna
→ leder till fler tvingas sälja och fler kommer sälja då de ser varthän det barkar
→ leder till krasch på bostadsmarknad
→ leder till finansiell krasch
→ leder till extrem lågkonjunktur med redan världens högsta skatter
Även detta är en självförstärkande process och folk känner till detta faktum, så när väl folk börjar flytta kommer hela det finansiella systemet komma i gungning (vi har de facto redan en bostadsbubbla)
De som säljer sist kommer få mycket lite för sina bostäder, kanske inte ens nog för att täcka lån.
Den stora frågan är huruvida Riksbanken/Regeringen har någon som helst plan för ett liknande scenario.