2015-10-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteW
Vad har de att diskutera om när de har helt olika åsikter och en 7klöver som idag är större än sd inte har den minsta lust att samarbeta oavsett vad sd kommer med?
Uppenbarligen har de ingenting att diskutera... man kan inte gräva ner sig för att man inte får som man vill i en fråga. SD gör den absolut blekaste insatsen i riksdagen just nu. Ett brutalt misslyckande att bli isolerad, har det hänt ett enskilt parti tidigare?
Citera
2015-10-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Sd är inte ens med i matchen...
Sd fungerar inte i ett parlament så varför sysslar dom med politik överhuvudtaget.
En helt rimlig frågeställning. Ett fullständigt ansvarslöst beteende
Citera
2015-10-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thekingofjunkfood
Uppenbarligen har de ingenting att diskutera... man kan inte gräva ner sig för att man inte får som man vill i en fråga. SD gör den absolut blekaste insatsen i riksdagen just nu. Ett brutalt misslyckande att bli isolerad, har det hänt ett enskilt parti tidigare?

Men just denna frågan är inte vilken som helst utan den nu absolut viktigaste för vårt lands framtid.
Har du utländska rötter så förstår jag din inställning till den för oss andra mycket avgörande viktiga fråga.
Citera
2015-10-20, 23:20
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

Partiet är framröstat av folket. Det är folket som isoleras.
Svenskarna vill minska invandringen, men sossar och moderater vågar inte av rädsla för etablissemanget, media, journalister, och partikamrater.
Citera
2015-10-20, 23:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Nu är det ren populism att påstå att situationen var likadan för två år sedan. Varken FN, EU, regeringen eller Migrationsverket har kunnat förutse detta asyltryck på Europa. Därför skulle det vara förmätet av mig att påstå att jag tagit höjd för detta i mina tidigare analyser.

Jag har fortfarande exakt samma syn som jag haft hela tiden, Sverige mår bra av mångkultur, Sverige mår bra av invandring, Sverige bör vara ett öppet mottagande samhälle.

Nu är dock asyltrycket sådant att vår organisation och administration inte klarar att hantera situationen på ett för flyktingarna humant och människovärdigt sagt, då får vi backa i våra ambitioner. Vi tog fram ett antal skarpa förslag på stämman vars avsikt är att minska trycket ocvh för att ge de flyktingar vi tagit emot, Migrationsverket och kommunerna en lugnare arena att agera på.

Kan vi få merparten av våra förslag genom riksdagen är känns det som att kommunerna och Migrationsverket får det utrymme och den tid de behöver för att hantera detta på ett för alla gynnsamt sätt.
Låt mig börja med att påpeka att jag tycker det känns befriande att läsa inlägg från människor som du!
På Flashback råder ju en nära nog total polarisering. Vi har dem som förespråkar totalt öppna gränser och så har vi dödsknarkarnazisterna som inte vill släppa in en enda utomeuropeisk flykting (eller migrant). Skulle vi inte tjäna på att kunna närma oss varandra i debatten?
Vad jag rent objektivt vänder mig emot (trotts att jag normalt sett förespråkar mer eller mindre öppna gränser), är när vi släpper in så mycket folk att man faktiskt påbörjar uppbyggnaden av tältläger där de skall bo under svensk vinter, hur tänker man då? Att man dessutom väljer att finansiera detta genom slopade bistånd till behövande i andra länder ser jag som djupt beklagligt! Detta är ju iofs en annan fråga...
Citera
2015-10-20, 23:23
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
De tar varje tillfälle att smutskasta och förtala SD och vägrar konsekvent att ens samtala med SD. Samtidigt sitter de gärna och samtalar och har trevligt med representanter från andra nordiska länder och andra europeiska länder, representanter som är betydligt restriktivare till invandring än vad SD är = stort hyckleri.
Bra poäng. Dansk Folkeparti o Fremskritsspartiet är o har varit regeringsunderlag i perioder. Hade 7 klövern avböjt kontakter med sina danska o norska regerinsgkollegor med hänvisning till att man där låtit fascistiska, rasistiska och främlingsfientliga partier få regeringsinflytande hade man åtminstone haft ryggrad. Men 'föraktet' mot dessa krafter har hela tiden av någon anledning upphört vid nationsgränsen.
Föraktet ska riktas mot sjuklövern - i stället och enbart.
Citera
2015-10-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Låt mig börja med att påpeka att jag tycker det känns befriande att läsa inlägg från människor som du!
På Flashback råder ju en nära nog total polarisering. Vi har dem som förespråkar totalt öppna gränser och så har vi dödsknarkarnazisterna som inte vill släppa in en enda utomeuropeisk flykting (eller migrant). Skulle vi inte tjäna på att kunna närma oss varandra i debatten?
Vad jag rent objektivt vänder mig emot (trotts att jag normalt sett förespråkar mer eller mindre öppna gränser), är när vi släpper in så mycket folk att man faktiskt påbörjar uppbyggnaden av tältläger där de skall bo under svensk vinter, hur tänker man då? Att man dessutom väljer att finansiera detta genom slopade bistånd till behövande i andra länder ser jag som djupt beklagligt! Detta är ju iofs en annan fråga...

Du ser inte allvaret i att i mellanöstern idag har kristna i princip utrotats samtidigt som de som nu kommer till Sverige är 70-80 % muslimska män och vilka följder det kommer att få i vårt land?
Jag har absolut inget emot dessa människor och vill inget hellre än att se ett slut på oroligheterna och fattigdomen i deras länder.
Men att blanda feministiskt sekulära kristna med en hård manlig maskulin kultur och religion kommer inte sluta bra för den förstnämnda svaga gruppen.
Senast redigerad av anteW 2015-10-20 kl. 23:32.
Citera
2015-10-20, 23:37
Medlem
Citat:
Men just denna frågan är inte vilken som helst utan den nu absolut viktigaste för vårt lands framtid.
Flyktingfrågan är viktig just nu, framförallt för flyktingarna.

När det gäller framtiden finns det andra viktiga angelägenheter
Citera
2015-10-20, 23:39
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Du ser inte allvaret i att i mellanöstern idag har kristna i princip utrotats samtidigt som de som nu kommer till Sverige är 70-80 % muslimska män och vilka följder det kommer att bli i vårt land?
Jag har absolut inget emot dessa människor och vill inget hellre än att se ett slut på oroligheterna och fattigdomen i deras länder.
Men att blanda feministiskt sekulära kristna med en hård manlig maskulin kultur och religion kommer inte sluta bra för den förstnämnda svaga gruppen.
Det har du förvisso alldeles rätt i, men å andra sidan förutsätter jag att vi aldrig kommer att tillåta en islamisering av det svenska samhället.
Sverige idag är ju så pass sekulärt att jag som hyfsat liberal kristen ändå kan vara irriterad över hur man ser på oss som är troende.
Samtidigt är det ju detta som är så fint med vårt samhälle; att det är sekulariserat. Och hade vi bara sett till att begränsa invandringen till en nivå vi klarar av att hantera så föreligger knappast någon risk för att det skulle tas över av religiösa fundamentalister.
Citera
2015-10-20, 23:42
Medlem
Citat:
Flyktingfrågan är viktig just nu, framförallt för flyktingarna.

När det gäller framtiden finns det andra viktiga angelägenheter

I din värld verkar det vara så, men det blir allt fler av oss som inte bara vill ge bort de våra föräldrar och mor-far föräldrar byggt upp för sina barn-barnbarn.
Det välfärdsystem som tog generationer att bygga upp raseras nu på bara något år.
Citera
2015-10-20, 23:44
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Hur länge till kan man njuta av en fin tillvaro innan helvetet brakar loss?

Oavsett vilken uppgörelse som 7-klövern kommer fram till, borde allt vara avhängigt risken för att en sk white-flight påbörjas.

När väl en white-flight har påbörjats är den mer eller mindre omöjlig att hejda, då den är självförstärkande.

Ju fler högproducerande som lämnar landet för de inte accepterar låg välfärd när de samtidigt betalar världens högsta skatter
→ desto mindre skattebas,
→ desto högre skatter och/eller sämre välfärd
→ vilket i sin tur leder till ännu fler högproduktiva lämnar landet.

Den avgörande frågan, som jag ser det, är huruvida man i förhandlingarna tagit med detta scenario i beräkningarna.

Det finns flera historiska exempel på länder, framför allt i Afrika (t.ex. Uganda och Zimbabwe. På senare tid även SydAfrika), där länder förhållandevis snabbt gått från god ekonomi med ett förhållandevis välfungerande samhälle till ren kaos och misär efter det white-flight har inletts.

Sverige skulle i princip kunna vara bortom all räddning inom 6-12 månader efter det en white-flight inletts. Till skillnad från de Afrikanska exemplen ovan finns det i Sverige oroande många goda substitut till boende i vår absoluta närhet (Norge, Danmark, Finland, Åland och ev. Balt-stater) som gladeligen skulle ta emot välutbildade och högproduktiva svenska invandrare.
Forskning visar att när folk har tagit steget att flytta krävs det väldigt mycket för att få dem flytta tillbaka. (jmf t.ex. ungrare-56, tjecker-68, italienare & jugoslaver 70-talet som aldrig flyttat tillbaka)

Jag betvivlar att samtliga ingående partier i dessa förhandlingar kan missa denna ytterst viktiga aspekt, varför en eventuell flyktinguppgörelse sannolikt tvingas vara betydligt mer restriktiv än vad vi/vissa av oss befarar, då allt för stora ansträngningar på samhället kan bli ödesdigra.

Jag har förvisso ingen högre tilltro till de ingående personernas intellektuella kapacitet, men risken för white-flight borde vara uppenbar vilket i sin tur borde kraftigt minska mängden tänkbara möjliga utfall så att en eventuell uppgörelse inte borde ligga särskilt långt från vad SD kräver.

Just my 2c
Citera
2015-10-20, 23:48
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Förväntar mig inget annat än att Sjuklövern fortsätter att köra vansinnesinvandringen ända in i kaklet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in