Citat:
Ursprungligen postat av
GIILAB
Politik är färskvara den politik som är relevant idag var det inte för nio år, sedan inte ens för sex eller två år sedan. Vad jag redogjort för i flera trådar är att vi har inte förändrat synen på Sverige som ett öppet och mottagande samhälle.
Men, och detta är viktigt, vi kan idag inte erbjuda de som kommer eller har kommit ett värdigt mottagande. Vi har heller inte en administrativ eller organisatorisk möjlighet att behandla de asyltryck vi har. Det dröjer för länge till asyl, utbildning, arbete och boende. Flyktingmottagandet är inte humant.
Därav föreslår vi vissa justeringar för att minska asyltrycket. Inte av ekonomiska skäl, inte av etniska, inte av religiösa utan endast för att mottagandet inte är värdigt.
När Migrationsverket och kommunerna kommit ikapp med prövningar,boenden,utbildning mm ser jag inget skäl till att inte se över politiken igen.
Vi arbetar med sakpolitiken, SD har kört fast i sina spår utan att värdera politiken. Man kommer längre och längre från väljarna och verkligheten.
Vad som återstår att förklara är varför "verkligheten" är så annorlunda i Sverige vad gäller invandring jämfört med våra grannländer? Det finns lättillgängliga uppgifter om hur invandringen till Europa fördelas över länderna i Europa. Om man tar del av dessa uppgifter, och jämför de olika Europeiska länderna t. ex. avseende asylansökningar, andel beviljande asylansökning av dessa, antal "ensamkommande flyktingbarn" och så vidare. Ja, då ser man att Sverige intar en särposition bland övriga länder, speciellt om man ställer antal asylansökningar etc. i relation till befolkningsmängden.
(Hur många tar t. ex. Spanien emot? Det är ungefär lika långt till spanska gränsen (ca 300 mil) från Syrien som det är till den svenska (ca 275 mil)).
Varför har Sverige en sådan speciell position?
På vilket sätt förklaras och motiveras detta faktum av våra politiker?
Man hör ibland motiveringen att det är en enkel konsekvens av att vi följer det regelverk som finns vad gäller flyktingar till Europa. Men innebär detta då att t. ex. Danmark och Finland bryter mot detta regelverk? Jag hörde på Sveriges Radio att Danmark under 2014 tog emot lika många ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan som Sverige tog emot under en dag i höst. Vad är förklaringen till detta?