2015-10-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns mängder med varianter på vad som direkt kan binda en gärningsperson till en kropp. Vad sägs om att NB:s DNA återfinns på offrets strumpor och eller skor, hela vägen runt båda vristerna.

Eller varför inte NB:s DNA på offrets klockspänne eller armband, hela vägen runt.

Eller så simpelt att han muddrat henne på mobilen och avsatt Dna i fickor, innerfickor på jacka etc. Han kanske t.o.m. kladdat på insidan av något klädesplagg vilket skulle definitivt styrka att han haft med offret att göra.

Hand blod kommer sannolikt från någon form av fysiskt motstånd från offret.

Nåja han är rökt då han säger sig inte kunna förklara de tekniska bevisningen, han har aldrig träffat LH.
2015-10-20, 22:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När det gäller "snaran" som satt runt L:s hals så får jag en känsla av att den på något sätt är väldigt specifik. Som inte finns på den "öppna" marknaden utan snarast är hantverksgjord med en speciell slagning och knut. Så särskild att det blir ett signum för hantverkaren bakom.

Bara en tanke.

Jag tänker att det kan vara någon sorts garrote.
2015-10-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Mycket tabletter blir det i veckan för han har ett dåligt hjärta och högt blodtryck att vårda.
Sen vet jag att han konsumerar en del benso. Det ger ju "torrfylla". Det ger också andra
effekter.

Jo, jag såg genomgången av både fallet med Lisa och Ida.
I båda fallen har gärningsmännen lämnat sitt DNA på offren. Snart är båda dömda också.
Den ene, en riktig "stollepelle" som man kunnat befara skulle utvecklas till en seriemördare
om han fått fortsätta vara på fri fot, lär hamna på "dårhuset" medan den andre torde,
ha att se fram emot en framtid i en fängelsecell.

Kan inte frigöra mig från misstanken att LGWP närmast förväntar sig ett misslyckande
i Blombergfallet. På något sätt går det åt helvete trots DNA-spår och annat och just
beträffande biten med DNA så verkar ju Persson ha lika lite problem som folk i dennna tråd
med att vifta bort det hela med hänvisning till att det var baltens arbetsplats, kontaminering
och hela det köret. Emellertid ännu ingenting yppat från det hållet, professorshållet alltså,
om någon komplott mot balten med iscensatt plantering men det kommer kanske det
också. Något kort besök härstädes händelsevis så kan det ju hämtas viss "inspiration"
till att dra igång nåt sånt också. Här bjuds på allt möjligt. Både det rimliga och mer orimliga.

Kan den på sina håll så djupt föraktade landsortspolisen månne gå i land med detta case?
GW tycks ha sina tvivel på att så verkligen kan ske och de tvivlen delar han ju med en
massa ljushuvuden i denna tråd gudbevars.
Jag för min del tillåter mig att hysa uppfattningen att det kommer att bli bra det här.

För denna omtyckta och levnadsglada tonårstjej som inte fick vara kvar i livet längre
på grund av någons avskyvärda ondska, skipas en slags rättvisa.
Den som tog hennes liv ska förhindras från att ta några fler liv på väldigt länge i alla fall
ty nu är han inringad och bunden vid sitt dåd och snart dömd dessutom för vad han gjort.

Jag delar din uppfattning.
2015-10-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan jag inte tänka mig, varför skulle det göra det?

Hur tät byssjan är har en betydelse för hur mycket likdoftmolekyler som avsätts till omgivningen, även vädret har en roll i det här. Innan vi seriöst diskuterar hur kroppen förvarades i byssjan relaterat till varför inte en mängd hundar fick vittring på liket så måste vi ha svar på bland annat det du frågar efter.

Varför en mängd hundnosar inte fick vittring på offret i byssjan är knappast intressant för åtalet, det är historia och endast intressant i en tråd som handlar om hundar och specifikt tjänstehundar anser jag.

Nej, det finns inte med i Fup nej. Innan vi vet svaren, på det du skrev, skrev du. När vet vi svaret på byssjans täthet?
2015-10-20, 22:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rimligen vinterisolerad bod, dessutom i ett skåp är nog svaret.

Men ju längre tiden gick och ju närmare söket kom Martorp ju mer måste desperationen ökat. Tiden var inte på GMs sida.

Tänker jag.

Rimligen och nog, det räcker inte för att föra en seriös diskussion om i vilket utrymme i byssjan som kroppen förvarades relaterat till varför hundar inte fick vittring, anser jag.

I FUP kommer det med största sannolikhet att redovisas exakt var offret hittades, i vilket skick(kan vara sekretess på det), hur kroppen anträffades med mera, vi får ge oss till tåls, kanske var det i en frysbox, dock kan vi inte luska ut det genom att spekulera i varför en hund inte visade intresse för byssjan, tror jag.
2015-10-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kläderna satt kvar på kroppen, och det lär finnas fler DNA-träffar från MTG; var är dock ännu så länge okänt. - Delar av snaran tycks ha hittats runt halsen - och andra delar i terrängen/närområdet.

Jackan satt inte kvar på kroppen, det kan vara på jackan det finns blodfläckar, och då kanske det inte är så konstigt att den togs av kroppen. En sak som verkligen vore vara lätt att hitta är sår på MGM om han nu skar sig i händerna av repet eller har blött nyligen från något sår eller om det är spår från gammalt intorkat blod.
2015-10-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lisa-holm-aklagaren-kommenterar-dna-fyndet

Citat:
”Jag förstår att det jag sa kan tolkas på det sättet att dna finns på kroppen. Vad jag menade är att den misstänktes dna finns på ett sådant ställe och på ett sådant sätt att den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas. Jag vill inte i nuläget kommentera detta ytterligare utan jag kommer att redovisa bevisningen när jag väcker åtal, förhoppningsvis på fredag”, skriver han till Veckans Brott.

Klart som korvspad.

Kan vara att rester av samma snara som hittades på BO fanns i MGM:s bostad, bilen eller kläder.
Kopplingen i snittytor mellan den snaran och den som fanns på LH gör att MGM bunden till LH:s kropp.
2015-10-20, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Var det liksök eller personsökshundar är ju rätt väsentligt också.

RÄTT RESONERAT...Själv tror jag inte någon hund var i närheten av fyndplatsen.
Det var troligen MP som råkade komma i närheten, och p.g.a GM uppträdande kontaktade MP Polis.
Därefter hittade man stakars Lisa.
MVH
ingo22
2015-10-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag tänker att det kan vara någon sorts garrote.

En sådan snara använder man om man är svagare än offret, MGM hade klarat detta mycket snabbare med sina händer och ett par arbetshandskar
2015-10-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Jackan satt inte kvar på kroppen, det kan vara på jackan det finns blodfläckar, och då kanske det inte är så konstigt att den togs av kroppen. En sak som verkligen vore vara lätt att hitta är sår på MGM om han nu skar sig i händerna av repet eller har blött nyligen från något sår eller om det är spår från gammalt intorkat blod.

Det behöver inte vara lätt att hitta efter 5 dagar.
2015-10-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det behöver inte vara lätt att hitta efter 5 dagar.

Ett sår som blöder tar sin tid att läka även om det är litet, huden är ljusare ett tag även efter läkeprocessen
2015-10-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Kan vara att rester av samma snara som hittades på BO fanns i MGM:s bostad, bilen eller kläder.
Kopplingen i snittytor mellan den snaran och den som fanns på LH gör att MGM bunden till LH:s kropp.

Bra tänkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in