2015-10-20, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
svt.se citat;

”Jag förstår att det jag sa kan tolkas på det sättet att dna finns på kroppen. Vad jag menade är att den misstänktes dna finns på ett sådant ställe och på ett sådant sätt att den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas.

Ponera att offret bet den misstänkte i handen eller armen, han börjar blöda, det kan förklara att den misstänktes blod finns på offrets kläder eller andra tillhörigheter. NB:s DNA kan ha hittats i offrets munhåla, till exempel mellan tänderna eller under tungan, blod eller hår(från hand eller arm) eller hud, och att offret hittades med munnen stängd.

Jag skulle vilja påstå att det ovanstående direkt binder den misstänkte till kroppen då det inte finns en annan rimlig förklaring till hur den misstänktes DNA kan hamna på ett sådant ställe och på ett sådant sätt än att NB och offret hade en fysisk kontakt innan hon avled då offret har bidragit till att DNA:t hamnade där det hamnade.

Likaså skulle till exempel NB:s DNA på klistersidan av en tejp lindad runt offrets näsa eller mun binda honom direkt till offret.

Förmodligen så är det inget mystiskt som har hänt, vi vet bara inte hur bevisningen ser ut i detalj, och det är givetvis intressant att spekulera.

Vän av ordning.
-Men polisen har ju inte sagt att NB:s DNA har hittats i offrets munhåla, enbart på kläder och tillhörigheter.

Jag.
-Mm, och polisen har inte heller berättat om minst 99% av den information man har.

Hej..Du resonerar ganska BRA, att LH gjorde motstånd tror jag bestämt att hennes pappa lärt henne en del för att försöka försvara sig om något skulle hända.
Jag har lärt min dotter en hel del som fd: elitsoldat.
Alla tjejer borde köpa dels försvars-spray och LH hade ett ganska tufft sätt.
Så den stakars flickan gjorde säkert vad hon kunde.
Vad den yngre brodern har för alibi, att han INTE var tillsammans med storbrodern under aktuella tider, vore av stort värde att fördjupa sig i, och få dessa bevisade.
Mycket troligt at LH gjorde allt för att BITA GM, och därför han blod uppstått, såväl på GM och LH. kläder.
Du är troligen inne på RÄTT spår.
MVH
ingo22
2015-10-20, 22:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur förvarades Lisa under dessa dagar utan att lukt uppstod? I ett skåp har nämnts. Frys?

Med en mängd hundnosar i området.

För det första så måste vi veta statusen på den mängd hundnosar som var i området, vilka var hundarna, hur nära fyndplatsen var de, hur stor mängd nosar var det, hur låg vinden i förhållande till var hunden rörde sig och fyndplatsen. Hur tät är byssjan, vilken väderlek var det?

När vi har svaren på de här frågorna är det meningsfullt att diskutera varför en hund inte fick vittring på liket, allt annat är meningslöst anser jag.
2015-10-20, 22:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Hej..Du resonerar ganska BRA, att LH gjorde motstånd tror jag bestämt att hennes pappa lärt henne en del för att försöka försvara sig om något skulle hända.
Jag har lärt min dotter en hel del som fd: elitsoldat.
Alla tjejer borde köpa dels försvars-spray och LH hade ett ganska tufft sätt.
Så den stakars flickan gjorde säkert vad hon kunde.
Vad den yngre brodern har för alibi, att han INTE var tillsammans med storbrodern under aktuella tider, vore av stort värde att fördjupa sig i, och få dessa bevisade.
Mycket troligt at LH gjorde allt för att BITA GM, och därför han blod uppstått, såväl på GM och LH. kläder.
Du är troligen inne på RÄTT spår.
MVH
ingo22

Jag tycker själv att det är ett rimligt och bra resonemang, behöver ju inte vara sanning för det. Jag kan även tänka mig att gärningspersonen rev sig på offrets örhängen om hon bar sådana. Svårt för den misstänkte att förklara hur hans DNA(hudavskrap och/eller blod) finns på baksidan av offrets öra eller öron, i synnerhet när han påstår att de aldrig har träffats.

Det här handlar om att bindas till en kropp och det är vad åklagaren säger kring just det här, jag har dock för mig att åklagaren har sagt något om att den misstänkte kan kopplas till själva mordet, kanske minns jag fel?
2015-10-20, 22:17
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag skrev i tråden att jag höll på att skriva en novell om fallet. Fick då ett PM på en GMP
som jag använde. Skrev sju kapitel som jag skickat PM till ett 20-tal. Därefter skrev jag fram till den 3 augusti ytterligare nio kapitel.

Efterhand som nya uppgifter kommit fram har mer och mer stämt med novellen och ingenting som gått emot den, men det är bara en slump jag vet inte mer än någon annan i tråden.

Mitt fetande.

Jag har använt sök-funktionen för att försöka hitta det inlägg du beskriver, utan resultat.

Kan du vara snäll och hjälpa mig och posta en länk till det inlägget?
2015-10-20, 22:18
Bannlyst
Citat:
För det första så måste vi veta statusen på den mängd hundnosar som var i området, vilka var hundarna, hur nära fyndplatsen var de, hur stor mängd nosar var det, hur låg vinden i förhållande till var hunden rörde sig och fyndplatsen. Hur tät är byssjan, vilken väderlek var det?

När vi har svaren på de här frågorna är det meningsfullt att diskutera varför en hund inte fick vittring på liket, allt annat är meningslöst anser jag.
Hej igen: Det är inte säkert att hundar varit i närheten av fyndplatsen.
Dessutom stank det troligen massa dynga efter djur på gården.
Runt en byssja brukar det vara massa bråte, som ex: kan försvåra om hundar varit i närheten.
Men själv tror jag inte en hund varit i närheten ex: 100-300m ifrån byssjan.
Men...du resonerar i rätt riktning.
MVH
ingo22
2015-10-20, 22:18
Medlem
Citat:

Finns väderleksrapporter samt byssjans täthet med i Fup?
2015-10-20, 22:20
Avslutad
Jag vet inte vad jag ska säga om det där mer än
att det finns tydligen dom som tänder på
se någon annan strypas eller i sexuella lekar
bli nästan strypta.
Det står bland annat följande på Wikipedia:

Erotic asphyxiation or breath control play is the intentional restriction of oxygen to the brain for the purposes of sexual arousal. This sexual practice is variously called asphyxiophilia, autoerotic asphyxia, hypoxyphilia. The term autoerotic asphyxiation is used when the act is done by a person to themselves. Colloquially, a person engaging in the activity is sometimes called a gasper.[1] The erotic interest in asphyxiation is classified as a paraphilia in the Diagnostic and Statistical Manual of the American Psychiatric Association.

Om nu mördaren får en kick av just att strypa
och "äga" människan som är död, för att sedan
massakera kroppen som en KLIPP-DOCKA då
ser det ut som MGM har en dold underliggande
dubbelnatur av sällsynt slag.
Ett sådant monster som tänder på den väldigt
sjuka stimuleringen har nog också en välpolerad
yta utan yttre synliga tecken, ett misstag och
han är körd.
Det som förvånar mig att det är en massa misstag
och ändå så rent CV?
Vi lever i en tid där polisens tekniker kan använda
en hel del tekniska medel förutom DNA.
I ett tidigt stadium på denna utredning söker
Svensk polis med Interpol liknande brott i Europa.
Det är som andra också tror här i tråden
väldigt troligt att det inte är den första flicka
som mördaren bragt om livet.
Dubbelnaturer.
Varför kör dom inte ett långt förhör med
en lögndetektor på MGM och AJ ???
Gubben har alltid haft järnkoll och står fast i
att AJ döljer något på de få intervjuer som visades
i och med själva söket.
Därför känns det främmande att mördaren var ensam.
Det är för mycket "buller och brak" för att ingen
annan skulle märka det.
Känns väldigt bakvänt, nästan för "regisserat" eller
är det medias smaskande, det hela får mig lätt illamående.
Tar dom inte mördaren/mördarna sker det givetvis
någon annanstans eller med de papperslösa
"Liljorna" som ingen märker av.
2015-10-20, 22:21
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Var det liksök eller personsökshundar är ju rätt väsentligt också.
2015-10-20, 22:24
Medlem
Citat:

Rimligen vinterisolerad bod, dessutom i ett skåp är nog svaret.

Men ju längre tiden gick och ju närmare söket kom Martorp ju mer måste desperationen ökat. Tiden var inte på GMs sida.

Tänker jag.
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ja, kanske. Tror han går på tabletter - stor skillnad mot inslaget efter i "närvaro".
Mycket tabletter blir det i veckan för han har ett dåligt hjärta och högt blodtryck att vårda.
Sen vet jag att han konsumerar en del benso. Det ger ju "torrfylla". Det ger också andra
effekter.

Jo, jag såg genomgången av både fallet med Lisa och Ida.
I båda fallen har gärningsmännen lämnat sitt DNA på offren. Snart är båda dömda också.
Den ene, en riktig "stollepelle" som man kunnat befara skulle utvecklas till en seriemördare
om han fått fortsätta vara på fri fot, lär hamna på "dårhuset" medan den andre torde,
ha att se fram emot en framtid i en fängelsecell.

Kan inte frigöra mig från misstanken att LGWP närmast förväntar sig ett misslyckande
i Blombergfallet. På något sätt går det åt helvete trots DNA-spår och annat och just
beträffande biten med DNA så verkar ju Persson ha lika lite problem som folk i dennna tråd
med att vifta bort det hela med hänvisning till att det var baltens arbetsplats, kontaminering
och hela det köret. Emellertid ännu ingenting yppat från det hållet, professorshållet alltså,
om någon komplott mot balten med iscensatt plantering men det kommer kanske det
också. Något kort besök härstädes händelsevis så kan det ju hämtas viss "inspiration"
till att dra igång nåt sånt också. Här bjuds på allt möjligt. Både det rimliga och mer orimliga.

Kan den på sina håll så djupt föraktade landsortspolisen månne gå i land med detta case?
GW tycks ha sina tvivel på att så verkligen kan ske och de tvivlen delar han ju med en
massa ljushuvuden i denna tråd gudbevars.
Jag för min del tillåter mig att hysa uppfattningen att det kommer att bli bra det här.

För denna omtyckta och levnadsglada tonårstjej som inte fick vara kvar i livet längre
på grund av någons avskyvärda ondska, skipas en slags rättvisa.
Den som tog hennes liv ska förhindras från att ta några fler liv på väldigt länge i alla fall
ty nu är han inringad och bunden vid sitt dåd och snart dömd dessutom för vad han gjort.
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Hej...Så här ser kakelsnöre UT.
Normalt kapar man det i flera lika långa delar för att underlätta arbetet.
Så man inte behöver kapa det varje gång man ska använda det. ( Kolla länk).
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kakelsn%C3%B6re-byggtillbeh%C3%B6r-tiler-3mm

Med vänlig hälsning
ingo22
Det finns massor med olika sorters snören och det är fånigt att spekulera i vilken sort som Lisa hade runt halsen. Man klipper inte upp kakelsnöret utan låter det löpa mellan raderna. Ändarna får hänga fritt. Det vet jag som har jobbat som "kakelmaja" när jag praktiserade på byggen.
2015-10-20, 22:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Finns väderleksrapporter samt byssjans täthet med i Fup?

Det kan jag inte tänka mig, varför skulle det göra det?

Hur tät byssjan är har en betydelse för hur mycket likdoftmolekyler som avsätts till omgivningen, även vädret har en roll i det här. Innan vi seriöst diskuterar hur kroppen förvarades i byssjan relaterat till varför inte en mängd hundar fick vittring på liket så måste vi ha svar på bland annat det du frågar efter.

Varför en mängd hundnosar inte fick vittring på offret i byssjan är knappast intressant för åtalet, det är historia och endast intressant i en tråd som handlar om hundar och specifikt tjänstehundar anser jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in