2015-10-20, 20:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Du har inte reflekterat över hur det du skriver här påverkar det du skriver här:

Du har alltså en förklaringsmodell för samma sak som du bara tillämpar i det ena fallet men inte i det andra.

Jag har reflekterat över att man inte anger svarsfrekvensen och att Rose Allians om din utgångspunkt är rätt bör står för merparten av svaren - vilket då definitivt gör den skev.

Citat:
Andelen som köpt sex det senaste året har ju legat still eller ökat TROTS att kriminaliseringen gjort att andelen som uppger att de köpt sex minskat. Det står ju i Länsstyrelsen rapport.
Var i undersökningen står det att andelen ökat? Såvitt jag kan se visar samtliga resultat att det är frågan om en minskning -- enda siffran som ökar är när man frågar efter någon gång i livet - vilket innebär att du får med också dem som köpte sex i sin ungdom men inte hunnit dö än.

Citat:
Det är givetvis ingen som påstår att det är en mänsklig rättighet att köpa fitta eftersom det skulle betyda att någon hade en skyldighet att sälja. Det är däremot en mänsklig rättighet att få "sälja fitta/kuk" så länge det finns någon som frivilligt betala för det. Amnesty är givetvis för en avkriminalisering lika mycket i Sverige som i något annat land eftersom det är lika mycket ett brott mot mänskliga rättigheter här som någon annan stans.
Den lagstiftningen har vi också i Sverige - det är förbjudet att köpa, inte att sälja.

Citat:
Varför skulle man lägga resurser på att försöka fånga hallickar? Såvida du inte tittat för mycket på film så skulle du veta att hallickar inte är "kriminella" i den meningen utan hjälper säljarna med kunder och säkerhet. Ofta är det någon vän eller bekant till den som säljer sex. Ett av de största problemen med den Svenska sexköpslagen är just kopplerilagstiftningen vilket minskar möjligheten till samarbete med ex. hallickar. Om hallicken utför någon form av tvång är det givetvis olagligt oavsett om prostitution är lagligt eller inte.
Tittat för mycket på film?
Jag föreslår att du sätter dig in lite i konsekvensen av avkriminaliseringen i Tyskland och vilka regeländringar/skärpningar som kommer där för att styra upp marknaden.
Citera
2015-10-20, 21:04
Medlem
Citat:

Du har alltså en förklaringsmodell för samma sak som du bara tillämpar i det ena fallet men inte i det andra.

Andelen som köpt sex det senaste året har ju legat still eller ökat TROTS att kriminaliseringen gjort att andelen som uppger att de köpt sex minskat. Det står ju i Länsstyrelsen rapport.

.

Det är liksom ingen ide..
om du läser i länken så inser du att de bara rapar samma sak, ibland bemödar de sig att göra egna vinklingar i svaren, ibland klip o klistra....vilket förklarar de ologiska svar som mellan varven dyker upp.
Länken visar även att de har ingen egen åsikt utan följer strömmen och svarar plikttroget enligt instruktion..

http://www.kvinnofronten.nu/pdf/Kvinnofronten-PoP.pdf
Citera
2015-10-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag anser att eftersom torsken inte lär vara insatt i bakomliggande drivkraft till att sälja och att torsken som köper ger uttryck för samma dåliga människosyn oavsett ... så ja.

Hur kan du vara för att människor som frivilligt har sex skall få böter eller fängelse? Det är ju helt sjukt. Behöver den som köper sex ex. vara insatt i om den som säljer sex tycker det är ett bra sätt att tjäna lite extra pengar så denna kan köpa en ny dyr handväska? I så fall kan jag bara tolka det som att du är fullständigt dum i huvudet.
Citera
2015-10-20, 21:30
Medlem
Citat:

Om du läser metoddelen står det "28 personer uppgav att de fått den via medlemskap i Rose Alliance".

Jag skriv det till dig förut:

Ja, men förbudet gör ju att de som säljer sex inte kan vidta de åtgärder de behöver göra för att det skall ske på ett så säkert sätt som möjligt. Vidare hindrar de människor att ha sex om motpartens deltagande helt eller delvis motiveras med ett monetärt incitament. Har du inte följt med i diskussionen över huvud taget?

Jag föreslår att du sätter dig in i effekterna av den Svenska sexköpslagen. I övrigt kan du titta på Nya Zeeland som genomfört en total avkriminalisering och som bl.a. ligger till grund för att alla stora människorättsorganisationer är för en sådan.
Citera
2015-10-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Det är liksom ingen ide..
om du läser i länken så inser du att de bara rapar samma sak, ibland bemödar de sig att göra egna vinklingar i svaren, ibland klip o klistra....vilket förklarar de ologiska svar som mellan varven dyker upp.
Länken visar även att de har ingen egen åsikt utan följer strömmen och svarar plikttroget enligt instruktion..

http://www.kvinnofronten.nu/pdf/Kvinnofronten-PoP.pdf

Jag vet, dessa människor är helt hjärntvättade. Tråkigt bara att de som säljer sex skall bli lidande för att en rad dumskallar (se din länk!) inte klarar av att ta till sig vad alla stora människorättsorganisationer etc. säger. Sinnessjukt.
Citera
2015-10-20, 22:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om du läser metoddelen står det "28 personer uppgav att de fått den via medlemskap i Rose Alliance".

Jag skriv det till dig förut:
Var i det du säger där står det du hävdar i det fetade?
Var i metoddelen står angivet 28 stycken? sida/stycke -- ?
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2015/prostitution-kartlaggning-2014.pdf

Sid 79 och framåt behandlar undersökningen

Citat:
Ja, men förbudet gör ju att de som säljer sex inte kan vidta de åtgärder de behöver göra för att det skall ske på ett så säkert sätt som möjligt. Vidare hindrar de människor att ha sex om motpartens deltagande helt eller delvis motiveras med ett monetärt incitament. Har du inte följt med i diskussionen över huvud taget?
Varför skulle de inte kunna det?
De kan inte bestraffas på något sätt bara erbjudas resurser som samhället avsatt för gruppen?

Citat:
Jag föreslår att du sätter dig in i effekterna av den Svenska sexköpslagen. I övrigt kan du titta på Nya Zeeland som genomfört en total avkriminalisering och som bl.a. ligger till grund för att alla stora människorättsorganisationer är för en sådan.
Jag föreslår att du visar på vilka negativa effekter som den skulle ha fört med sig .. och då menar jag inte ditt babbel - utan riktiga belägg.

Sanningen är att våldet mot prostituerad minskat, vi har haft en mer återhållen utbredning av prostitution än länder där det är legalt, och vi har öppen sjukvård och samhällsinsatser för prostituerade -- inte ens HIV smitta från prostitution eller svårighet att söka hjälp/vård finns för prostituerade i Sverige..

Sexköpare däremot stigmatiseras - med rätta. Människor som köper sig tillgång skall vara stigmatiserade.
Senast redigerad av micro113 2015-10-20 kl. 22:17.
Citera
2015-10-20, 22:15
Medlem
micro113s avatar
Det du citerar här talar inte emot en minskad förekomst av sexköp - hur kan du tolka det som det?

Citat:
Justitiedepartementet (Ju2010/5583/L5:56-*‐57):

"Siffrorna kan inte stämma. Om urvalen är representativa ingår alla som svarat ja 1996 med undantag för de tolv äldsta årgångarna också i 2008 års undersökning och ska då svara ja igen. Även om ingen man köpt sex efter lagens införande kan en sådan stark reduktion som siffrorna pekar på inte uppnås även om en viss effekt inte kan uteslutas"

Det står alltså inte - "så måste vi förutsätta en ökning" -- de säger inte "en så stark reduktion" -- alltså minskningen kan vara mindre än siffrorna visar.
Det kräver dessutom att man utgår från att det inte skulle ha skett en underrapportering 1996 - varför då?
Citera
2015-10-20, 22:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag vet, dessa människor är helt hjärntvättade. Tråkigt bara att de som säljer sex skall bli lidande för att en rad dumskallar (se din länk!) inte klarar av att ta till sig vad alla stora människorättsorganisationer etc. säger. Sinnessjukt.
Jag anser absolut att sexsäljare utomlands också skall avkriminaliseras -- och köparna kriminaliseras där.
Citera
2015-10-20, 22:29
Medlem
Citat:
.

Står i Rose Alliance rapport.

Det andra står i rapporten från RFSU

För att detta är vad de seriösa studierna kommit fram till och det som lyfts fram av bl.a. Amnesty international och alla andra stora människorättsorganisationer, över hundra organisationer som arbetare emot trafficking, 270 organisationer som arbetar för prostituerades rättigheter, RFSU, RFSL etc. etc.
Citera
2015-10-20, 22:35
Medlem
Citat:

Fattar du dåligt? Jag förklarade det klart och tydligt för dig genom att bl.a. påvisa att det är närmare 30 000 fler personer som sålt sex jämfört med innan sexköpslagen (såg att jag skrev en nolla för mycket tidigare), andelen som uppger att de köpt sex det senaste året är lika stor som innan sexköpslagen infördes och då vet vi att människor underrapporterar detta efter kriminaliseringen etc.

Nej, det kräver inte att det inte skett en underrapportering 1996, det gjorde det med all sannolikhet, det enda som krävs är att den är större efter lagens införande, något vi vet är sant.
Det här är som att förklara något för ett barn.
Citera
2015-10-20, 22:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Står i Rose Alliance rapport.

Det andra står i rapporten från RFSU

Det stod alltså inte i den rapport jag hänvisade till ..

Citat:
För att detta är vad de seriösa studierna kommit fram till och det som lyfts fram av bl.a. Amnesty international och alla andra stora människorättsorganisationer, över hundra organisationer som arbetare emot trafficking, 270 organisationer som arbetar för prostituerades rättigheter, RFSU, RFSL etc. etc.
Fast en organisation som använder sina egna deltagare som huvudsaklig grund för en undersökning de själv står för och skall generaliseras till andra utanför organisationen är faktiskt inte särskilt seriös.
Citera
2015-10-20, 22:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Fattar du dåligt? Jag förklarade det klart och tydligt för dig genom att bl.a. påvisa att det är närmare 30 000 fler personer som sålt sex jämfört med innan sexköpslagen (såg att jag skrev en nolla för mycket tidigare), andelen som uppger att de köpt sex det senaste året är lika stor som innan sexköpslagen infördes och då vet vi att människor underrapporterar detta efter kriminaliseringen etc.

Nej, det kräver inte att det inte skett en underrapportering 1996, det gjorde det med all sannolikhet, det enda som krävs är att den är större efter lagens införande, något vi vet är sant.
Det här är som att förklara något för ett barn.
Nej, du fattar däremot inte vad du själv säger tydligen. Det du säger är att fler säljer sex men i mindre omfattning än de som var på marknaden förr - eftersom färre köper och köparna skall fördelas på fler.

Så svårt kan det väl ändå inte att se hur en marknad fördelar sig?

Finns det två OK mackar och tio kunder så blir fördelningen i genomsnitt 5 kunder var.
Finns det 10 OK mackar och 10 kunder så blir fördelningen i genomsnitt 1 kund var.

Siffrorna du använder dig av talar snarare för att den kvinnliga prostitutionen närmat sig den manliga- fler prostituerade som gör det kortare perioder/enstaka gånger - och färre som blir fast i skiten långa tider.
Det är i så fall en framgång för lagen på mer än ett sätt.
I och med att fler är beredda att prova så måste ju stigmatiseringen ha minskat .. eller hur
Och i och med att färre köper så har stigmatiseringen hamnat rätt - på köparna

Edit:
Jämför gärna med tiggarna - ju färre desto mer pengar i koppen - ju fler desto mindre pengar i varje enskild kopp.

Edit 2
Lagens intention är att minska efterfrågan.
Senast redigerad av micro113 2015-10-20 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in