2015-10-20, 20:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det återstår att se var man hittat motsvarande kraftiga snöre som tydligen i tvinnad form använts vid dödandet. Vidare återstår sättet att tvinna (eller använda) detta snöre, inköpsställe mm. - Vi får ju ingenting i sitt sammanhang; bara ett fåtal uppgifter som även de kan komma att modifieras.

Med tanke på att Blombergs säteri sysslar med kreatursuppfödning så är det inte alls långsökt att det finns, eller snarare fanns, minst en hel lasso tillgänglig för den som har tillträde till säteriets ekonomibyggnader och verksamhetsställen.

En lasso är en snara och såhär kan de se ut: http://media.liveauctiongroup.net/i/11189/11535967_1.jpg?v=8CE770C9003CE20

Tvinnat rep, inte flätat, vasssegoa.
2015-10-20, 20:02
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Målsägarbiträdet är tveklöst Skövdes bäste advokat. I och för sig kanske inte så imponerande i mångas ögon, men att han kan läsa FUP och dra slutsatser, är jag övertygad om.
Men man måste komma ihåg att vad han säger är det som gynnar hans uppdragsgivare.

Har du någon uppfattning om Rönnbäcks rykte?
2015-10-20, 20:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om målsägandebiträdet är osäker på fällande dom så kan vi också vara det.

Var framgår det att målsägandebiträdet säger sig vara osäker på fällande dom?
2015-10-20, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kanske var GM kunnig i repslageri? Att var repslagare är sedan länge ett utdött yrke i Sverige men kanske lever yrket kvar i t ex Litauen? Jag vet inte.

Eller så missade han älgkossan som letade efter sin kalv bakom caféet och råkade snärja Lisa med en lånad lasso, jag vet inte heller, dock, repslagare tror jag inte på.
2015-10-20, 20:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag frågade #MrFold om det. Jag fick svar från #develi, men jag ser hellre ett svar från någon som kan advokatska.
2015-10-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2780969-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades

-Enligt Anette Olsson handlar det om spår av den misstänkte som i-n-t-e kan förklaras a-v (att han har befunnit sig i området) på grund av (sitt) a-r-b-e-t-e (på gården). Det ska vara direkta spår som kan kopplas mellan honom och Lisa Holms kropp eller hennes ägodelar, ...
--> --> "___+__+______ " <-- <--

Citat:
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:276302/FULLTEXT01.pdf

Nu är troligen sperma i-n-t-e allmänt förekommande i arbetsbodar, /.../.

--> NBs SP**MA!!
2015-10-20, 20:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag fick ett PM då jag skriver en novell. Eftersom avsändaren säger att hen är en mycket känd deckarförfattare, vilket också framgår av dennes inlägg, så utgår jag ifrån att det är en fiktiv person. Men jag vet inte med säkerhet.

Det som CarlosRex påstår är;

Han har själv skrivit den 7 kapitel långa novellen (ca 7 stk A4 sidor)

Att "novellens" huvudperson/mördaren, denna unga psykopat är fiktiv och att en berömd deckar författare hittat på denna fiktiva person och skickat den till CarlosRex i ett PM.

Det här med deckaförfattaren låter ju helknasigt tycker jag.
2015-10-20, 20:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
EN GW som var mer intressant via saklighet (även om han inte orkade ge en släng av sleven på slutet..)
Självklart säger ett DNA inte mer än att det har avsatts. Dock är inledande exemplet irrelevant då GM inte träffat L enligt NB. Däremot är det avgörande om det givetvis finns flertal DNA, av olika typ och VART det då sitter. Det blir besvärande med andra ord och vart och ett ska ha en förklaring.

Det hon säger är intressant då vi hade den diskussionen i tråden igår:
" Ja, för vi frågade ju åklagaren här för Veckans Brott och då säger han ju att den misstänktes DNA finns på ett sånt sätt och ett sånt ställe så att det går att knyta honom till Lisa Holms kropp."

DNA: s betydelse i mordfall har helt klart en tendens att övertolkas något. Jag tror att du och GW säger samma sak, dvs att betydelsen av DNA är helt beroende av omständigheterna. De mest omedelbara problemen med avsättningar av DNA är nog omöjligheten av att i normalfallet datera när det avsatts och att det kan avsättas så lätt och därmed utgöra kontamination.

Förhoppningsvis går det att utesluta felkällor, men det får vi ett hum om hur det ser ut först när FUP: et blir offentligt.
2015-10-20, 20:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jag frågade #MrFold om det. Jag fick svar från #develi, men jag ser hellre ett svar från någon som kan advokatska.

Ja det va ju upplysande ..
2015-10-20, 20:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Citat:
Han säger väl vare sig bu eller bä i den frågan. Det han säger är att det vore tjänstefel att inte väcka åtal - vilket innebär att hans bedömning är att den samlade bevisningen räcker så långt och lite till, viket innebär att han anser att det är tillräckligt starkt för att åklagaren i princip har en skyldighet att pröva målet i domstol - väcka åtal.
2015-10-20, 20:13
Medlem
Varför föregriper målsägarbiträdet Tore Brandtler rättegången och bryter tystnaden?

Har pappa H intresse av att Tore Brandtler föregriper rättegången? Annars skulle Tore Brandtler knappast uttala sig.

Vad har Johansson, Wennerholm, Brandtler och pappa H för gemensam uppfattning om bevisningen mot MGM?

Vem skyddar Johansson & Wennerholm?
2015-10-20, 20:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QLMNOP
--> --> "___+__+______ " <-- <--

--> NBs SP**MA!!

Det är kanske så vi ska tolka uttalandet om spår som inte kan kopplas till arbetet, i arbetsuppgifterna ingår det knappast att spruta sperma omkring sig på arbetsplatsen eller på döda människor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in