2015-08-26, 17:03
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Han vill väl inte säga för mycket innan de sätter in nådastöten i slutförhören. Så inte MGM får någon fördel när han lägger fram sina alternativa teorier. Det som varit hittills kan ju inte ses som lite mer än uppvärmning. Advokaten sa ju också att ingenting nytt framkom på dagen häktningsförhandling. Lär ju bli svettiga förhör framöver för MGM.

Håller helt med dig i ditt resonemang . Varför säga massa saker som MGM kan ha nytta av att veta vid kommande förhör . Eller som advokaten i samråd med MGM kan hitta på förklaringar till som eventuellt skulle förklara varför , hur , när eller var olika saker som har med fallet att göra har skett . Ingen som har funderat på att åklagaren kanske har en strategi med att göra såna här uttalanden . Det är ju som sagt yppandeförbud och att han släpper lite saker som kan verka luddiga gör ju att advokaten och MGM inte vet hur dom ska förbereda sig inför ett förhör . Ganska smart sätt om man ser det ur åklagarens synvinkel . Han skiter väl totalt i vad folk på FB tycker om hans uttalande . Hans enda mål måste ju vara att få MGM åtalad och fälld . Vilket ju i alla fall jag ser som det viktigaste . Om jag inte vet hur det ligger till i dagsläget är väl skit samma ... Kan han nagla fast MGM och få honom dömt till ett långt straff i slutändan så är jag helt nöjd ...
2015-08-26, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
sr.se citat;

– Jag kan inte exakt gå in på vad han har svarat. Men de platser som är aktuella för spår är hans arbetsplatser, där han arbetar sex dygn per vecka och avsätter spår.

Vore intressant att veta vilken veckodag som är arbetsfri, finns den uppgiften tillgänglig?

Söndagar!
Bara söndagar brukar det vara för gästarbetare i allmänhet
ibland jobbar dom även då.
2015-08-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Vet inte om du såg intervjun med en av Sveriges mest
framträdande Profilare?
Det här med Yppandeförbud kan just ha att göra med
att det är ett sådant grovt brott som begåtts.
Nej! Polisen ljuger inte, tystnad är vanligt, när dom
säger något är det så.
Det är därför när jag väldigt tidigt i hörde talas om
detta är väldigt skeptisk till att det helt och
fullt skulle vara Litauern enbart.
Men sanningen ska jag säga att jag inte vet något
helt och fullt.
Vid det här laget vet nog mördaren mer som det ser ut.
Och vem mördaren är till 100% värkar ingen ha koll på.
Tycker och hoppas han sitter tills han berättat allt
han vet.
Det finns nog olika former av likstyckning.
En för transport och en för att ta bort delar
mördaren varit kontakt med.
Sedan finns det nog dom som delats upp i små
bitar för att läggas ner i kloak, hörde om
denna metod i USA där hela toaletten skruvats
av för att i små delar läggas ner i kloaken.
Den sista typen av styckning är det nog inte.
Mer tror jag det rör sig om den andra typen.
Att det inte går att få fram tidpunkt när döden
inträffat oroar mig.

Vad betyder det?

Vad grundar du det här på?
2015-08-26, 17:05
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det går inte att bevisa NB har transporterat Lisa eller kroppen från där mopeden fanns och till Martorp.
Om det är ett styckmord borde brottsplatsen ha hittats mycket snabbt redan när de sökte efter Lisa och då fanns inget yppandeförbud.

Men vi vet ju inte om det finns spår eller annat som bevisar det .

Jag har aldrig trott att det är ett styckmord , tror det inte nu heller .
2015-08-26, 17:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Söndagar!

Söndag är inom många kulturer och olika länders syn, att betrakta som "vilodag". Speciellt inom kategorin kroppsarbete.
Det fanns dock ett projekt i ladan som kan ha föranlett att just den där Söndagen var en arbetsdag?
2015-08-26, 17:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Söndag är inom många kulturer och olika länders syn, att betrakta som "vilodag". Speciellt inom kategorin kroppsarbete.
Det fanns dock ett projekt i ladan som kan ha föranlett att just den där Söndagen var en arbetsdag?
Är det torkbygget du tänker på? Bröderna arbetade inte med det.
2015-08-26, 17:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Nåt jag regerade på att åklagaren sa i länken ovan: " - Vi har nu DNA som binder MGM till LH, det är på flera olika sätt och flera olika DNA-träffar, bland annat blod..."

Flera olika DNA-träffar, bland annat blod. Flera för mig är mer än två.
Rimligtvis menar han blod, saliv och från handen (vad det nu kallas?), eller vad tror ni?

Vilka ”typer” av DNA skulle kunna förväntas avsättas i en arbetsbod som MGM kan ha använt under åratal? Släpa sedan en kropp i den.
2015-08-26, 17:12
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
I den här typen av arbetsbodar kan man räkna med att det finns en förbandslåda. Det har alltid varit skyddsombudens käpphäst nr 1 att kolla att där finns första förband, plåster, gasbindor, sterila kompresser, sax, pincett med mera för i sin arbetsmiljö är byggbodarna en närbelägen central punkt inte bara för rast och klädombyte utan även för omplåstring.

Även om förbandslådan i den här gamla arbetsboden inte uppdateras enl föreskrifter så kan man utgå från att den som fortfarande använder arbetsboden har ett egenintresse av det finns något kvar för att åtminstone stoppa en besvärande blödning för det drabbar alla i branschen förr eller senare.

En besvärande blödning åtgärdas således i arbetsboden och på vägen in droppas blod på trappan, golvet och allt som blodflödet passerar. När skadan är omsedd städas möjligen matbord och sittplatser av nödtorftigt med pappershanddukar men golven i dessa bodar städas aldrig, med typ våttorkning, innan de ställs upp på en ny arbetsplats,

Har då MGM använt den här boden vid arbeten på Martorp under många år har han troligen vid något tillfälle, eller flera, haft anledning att plåstra om någon skada och kanske dagligen hänga in svettiga överdragskläder i klädskåpet eller mao använt rastboden på ett helt normalt sätt.

Att dra in en människokropp på det här golvet är i princip att grovstäda släpspåren med hjälp av en kropp, med eller utan kläder, och det vore väl underligt om inte gamla blodspår och DNA då följer med och fastnar på kropp/kläder/tillhörigheter.

Åldersbestämning av blodspår har visat sig möjliga i steril miljö men det är det ju knappast fråga om här.

om blodet på bo´s kläder eller kropp har sugits in tyget eller huden, dvs gärningsmannens blod.. så betyder det ju att blodet från gärningsmannen måste varit i okoagulerat tillstånd, vilket i sig måste betyda att gärningsmannen varit i boden inom de närmsta timmarna innan kroppen drogs över blodstänket... med gärningsmannen menar jag förstås MGM. så om blodet sitter inne i tyget så måste det betyda att blodet i stort sett har droppat på Bo´s kläder eller hud. så det där med att blodet kan komma från ett tidigare skadetillfälle är osannolikt så det sjunger om det... vi får vänta och se.
2015-08-26, 17:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Söndagar!

Jag tänker mig också söndagar, men det duger inte som underlag för att dra en slutsats tycker jag, vi måste åtminstone ha något konkret som talar för att NB inte jobbade den där söndagen tycker jag.

Lisa jobbade lördag och söndag den där helgen, vet vi vilka andra dagar som hon jobbade?
2015-08-26, 17:13
Medlem
hasselmuzs avatar
Undrar varför polis genast fattade misstankar för att bröderna var i ladan på måndagsmorgonen? Det var ju ett arbetsmöte kl 8 enligt AJ. Inte konstigt att dom dyker upp där och då.

Sen är det väl inte mer misstänkt att någon av bröderna tar i handsken än att någon annan gör det.

Att man senare hittar blod ( ?) på den är en annan sak.
2015-08-26, 17:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vilka ”typer” av DNA skulle kunna förväntas avsättas i en arbetsbod som MGM kan ha använt under åratal? Släpa sedan en kropp i den.
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:276302/FULLTEXT01.pdf
Citat:
De vanligaste spåren är blod, saliv, sekret, sperma, hårrötter eller hudpartiklar (epitelceller).
Nu är troligen sperma inte allmänt förekommande i arbetsbodar, men typer av DNA finns det att välja på.
2015-08-26, 17:16
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tänker mig också söndagar, men det duger inte som underlag för att dra en slutsats tycker jag, vi måste åtminstone ha något konkret som talar för att NB inte jobbade den där söndagen tycker jag.

Lisa jobbade lördag och söndag den där helgen, vet vi vilka andra dagar som hon jobbade?

Denna helg var den tredje hon jobbade Lördag och söndag , alltså sjätte arbetsdagen .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in