2015-10-20, 18:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Inte osannolikt alls.

Dödandet kan ha varit målet i sig. Fast föreställer mig fortfarande att attacken mot LH
har som utgångspunkt att genomföra ett "vanligt" sexuellt övergrepp men där också
GM från början varit fullt på det klara med att han skulle avsluta med ett mord. Både för att
omintetgöra möjligheten att senare bli identifierad och gripen och för sin egen sjuka
njutnings skull; att få följa ett utdraget döende.
En viss planering. Den inleddes förmodligen från den stund på morgonen när NB råkat
få ögonen på en förbikörande 17-årig servitris. Har i ett kortare inlägg tidigare uppehållit mig
vidare kring vad en sån observation kan ha lett fram till för slags tankar. Från fantasi
till handling
. Det klivet, just det klivet, valdes att ta den där söndagen.

Det som framkommit idag, läckt ut, om sättet på vilket LH mördades och spåren av NB:s
blod på offrets kläder var ingenting direkt oväntat. Fler än jag har väl trott hela tiden
att strypning i någon form skett här. Inte omöjligt att snaran runt offrets hals har en del
att avslöja också och inte heller är det av det långsöktare slaget att göra antagandet att
delar från samma snöre påträffats inne i själva litauernas bostad.

Det här föranleder mig att länka ett läsvärt och intressant uppsatsarbete som behandlar
ondska med fokus på situation och individ.

"Det finns onda personer i vårt samhälle som begår grova våldsbrott som för övriga
mänskligheten är svåra att ens ta till sig, där våld, tortyr. förnedring och en grymhet
bortom det begripliga förekommer.
Det finns ett mörkertal, då fantasi och tankevärld styr den initiala fasen för personer med
mörka tankar. Fantasier som eskalerar och odlas under lång tid i takt med ålder och
mognad, och sedan i vissa fall förverkligas.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:539485/FULLTEXT01.pdf

Den här liraren är helt körd kan jag slutligen drista mig till att påstå. 110% övertygad
om hans skuld och att han döms både här och där. Ett klockrent case och det tillåts sägas
innan något 2000-sidigt protokoll tillgängliggörs.
Nästa gång han slår in en spik i nånting så får det bli i en snickeriverkstad innanför murarna
på en av landets högsäkerhetsanstalter.

Jag har inte för vana att missta mig. Och lär inte göra det här heller utbrister jag något kaxigt.

Det fantasifulla alternativgänget i tråden torde inte ha någon avundsvärd uppgift framöver.
Det lär bli uppförsbacke på uppförsbacke.

Inte långsökt alls då det har uttalats att den misstänkte kan bindas till själva dödandet, om jag inte missminner mig. Rep i bostaden som kan knytas till det rep som fanns på offret, så kan det vara.
2015-10-20, 18:15
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Några domare har redan bedömt hans alibi

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det sade han ju:domare.
Det var 3 st domare vid Göta Hovrätt som granskade åklagarens bevis och kom fram till att det höll för häktning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6196084

Bevisningen - ja. Men det nämns ingenting specifikt om domarnas bedömning av hans alibi i varken artikeln eller ljudinslaget i den länk som du hänvisar till.

Jag hittar ej heller i protokoll från häktningsförhandlingarna att alibi specifikt har granskats av domarna www.flashback.org/sp53730283

Men länka gärna till källa om du har en, det vore intressant att se hur just alibit, som nicket Dripatologi skriver, har framställts till domarna för bedömning.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-10-20 kl. 18:28.
2015-10-20, 18:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Jo, men om man hittat sperma, så borde man inte påpeka att det saknas sexuellt motiv.
Ett sånt fynd skulle också (kanske mest enligt shrink) bekräfta denne "perverse lustmördare", men
om fyndet är från ett annat tillfälle, så var det inte i samband med mordet...
Helt ärligt har jag ingen aning om hur möjligt det är att tidsbestämma spermafynd, men personligen tror jag inte att några såna fynd är gjorda.
Jag tror att sperma, när det väl torkat kan vara svårt att avgöra om det gått 5 dagar eller en vecka.
Ja, sperma hade nog tydliggjorts mer i media - vilket leder till sexualbrott. Däremot vet vi inte motiv.
Det kan ha varit av sexuell art men att hon avled dess innan. Jackan uppges ha hittats på Martorp. Indikerar detta en påbörjan av nånting? Eller har L försökt slita sig och tappat den?
Varför hittas bitar av rep på olika ställen i närområdet?
Satsen kan han ha lagt i brallan - han ville ju ha kläderna tvättade vid hemkomst..
Senast redigerad av develi 2015-10-20 kl. 18:30.
2015-10-20, 18:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har tänkt det samma - för varför är jackan avtagen om det som media skriver stämmer? Ställer mig lika frågande till uppgiften om snöret. Att delar av snöret har återfunnits på olika platser i närområdet verkar märkligt.*

Jag blir inte riktigt klok på motiv om det inte är sexuellt som då inte går som planerat dvs hon avlider. En snara runt halsen används likaväl för att fånga/hota offret vid överfall.

Om nu uppgifterna stämmer i media så undrar jag följande:
Hade MGM med sig detta snöre till platsen eller hittade han detta i ladan?

# Offret förs in i ladan och slumpmässigt råkar GM hitta en lämplig snara som ligger där.
Vanligast vid impuls/affekt vore väl annars att strypa nån med händerna eller med nåt som offret bär t.ex. en halsduk?
# Tas snöre/snara med så är det överlagt. Fibrer från detta i bilen vore bra..
Alternativt har det placerats på lämplig plats vid laduöppningen innan.

Vad vore relevant motiv

* Delar av snöre? Har det gått av - Varför flera delar?

Jag kan inte heller se något annat än att motivet var ett sexuellt sådant. Vi får hoppas att motivet finns med i FUP så gott det nu går.

En mycket intressant fråga! Hur förhöll det sig? Alltså om nu dessa senaste uppgifter stämmer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-20 kl. 18:23.
2015-10-20, 18:22
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Bevisningen - ja. Men det nämns ingenting specifikt om domarnas bedömning av hans alibi i varken artikeln eller ljudinslaget i den länk som du hänvisar till.

Jag hittar ej heller i protokoll från häktningsförhandlingarna att alibi specifikt har granskats av domarna www.flashback.org/sp53730283

Men länka gärna till källa om du har en, det vore intressant att se hur just alibit, som nicket Dripatologi skriver, har framställts till domarna för granskning.

Klart intressant om NB försökt att använda sig av något alibi. Det enda jag känner till är kaffedrickande kl 18.15 då LH försvann. Har han vågat använda detta ? Har han använt detta och fått stöd av hustrun? Har hustrun sedan vänt på kappan, blivit frisläppt och NB åkt längre ned i avgrunden?
Senast redigerad av Shrink 2015-10-20 kl. 18:27.
2015-10-20, 18:24
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Vi har och göra med en riktigt sjuk jävel, kanske den värsta vi haft på svensk mark, tror knappast detta är första gången NB mördrar någon, NB s bror känner säkert till hans sjuka perversa läggning på ett eller annat vis.

Hur vanligt är det egentligen att ta livet av någon med en snara? känns som lite för "proffsigt" för en första gångs mördare.

Ja, det som hittills läckt ut får ju Skarakannibalen att framstå, som en scout. (Ironi)
2015-10-20, 18:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Snara indikerar något helt annat!

Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Vi har en litauer med en sjuk hjärna, detta drabbade LH.
Lägg ner tramset om att LH sett något och blivit dödad med en snara för den saken.
Idioter går det 13 på dussinet i den här tråden.
En snara indikerar lustmord, sadism, någon som dödar med en snara vill inte bara tysta någon, det är något mer.
Den personen finner spänning eller njutning av att döda på detta sätt, det finns folk som binder, som gillar att dominera, BDSM eller vad fan som helst.
Hängning är inte säkert men sannolikt, snaran har förstärkts och sedan sannolikt skurits av för att ta ner den.
Visst man kan använda en snara på en människa som ligger ner också, sitter eller vad som helst.
Har man sjuka fantasier bör en upphängning ligga närmast till hands och ge störts "effekt" för en störd jävel.
Lägg ner ditt trams om ett vittne, LH som blivit tystad och mördad med snara, det finns inte på kartan att man mördar någon som har sett något på ett sådant sätt.
Lustmord, perversion, sadism > gästarbetaren från Litauen.

Nej jag tror inte alls på att LH skulle ha sett något, t ex ett inbrott, och att hon sedan kom att mördas av tjuven med en snara!

En snara indikerar något helt annat motiv än att hon skulle ha varit vittne till något.
2015-10-20, 18:27
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Har andra än jag, i PM, mottagit en "novell" i 7 kapitel som i detalj beskriver mordet på Lisa Holm, från hon bortrövas till bröderna grips?

"Novellen's" författare är flashback medlem "CarlosRex"
(blev FB medlem den 21 Maj, 2015, dvs 17 dagar innan Lisa försvann och har postat sitt sista inlägg den 24 Juli, 2015.)

Jag mottog "novellen" den 21 Juli, 2015 efter att jag, den 19 Juli, läst ett inlägg* av "CarlosRex" och frågat hen om den person hen beskrev var fiktiv eller fins i verkligheten.

"Novellen's" huvudperson och mördare är den busschaufför som "CarlosRex" beskriver i sitt inlägg den 19 Juli.

Jag har helt nyligen förstått att "Novellen" innehåller detaljerad information om mordfallet som inte var offentligt känt på den tidpunkten jag mottog "novellen", några av dessa detaljer har först kommit ut senaste dagarna i media.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
*
inlägg* av "CarlosRex" 19 Juli, 2015:
Detta hade varit en solklar GM för LGWP men MGM stämmer mycket dåligt eller egentligen inte alls.

Det är en psykopat, man något år äldre än L*sa, busschaufför, god ekonomi, han bor i trakten och brukar ofta fika på kafféet där han blivit förtjust i L*sa sedan ett par helger. Han har växlat några artighetsfraser med henne och hon berättade på söndagen den 7/6 att hon skulle åka moped hem. Han är tidigare straffad för småbrott och en gång för misshandel på sin fd flickvän. Motorintresserad och jagar en del tillsammans med sin äldre bror men har ingen egen vapenlicens. Som gäst på kafféet söndagen den 7/6 har polisen hållit ett kort förhör med honom och han har trovärdigt berättat att han växlade några ord med L*sa och hon berättade att hon skulle åka moped hem när hon slutat för dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vil bara informera att:

Jag väntar med att dela med mig novellen eftersom jag inte vet om den möjligtvis skulle kunna kan ha betydning för utredningen.

Så var snälla skicka inte PM bara för att fråga om jag kan skicka er "Novellen"

Har du tipsat polisen? Och/eller IR? (som ju själv sagt i en intervju att hon också får in tips).

Om du inte gjort det ännu, så kan det nog vara en god idé att göra det. Man kan aldrig veta.
2015-10-20, 18:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur visste NB att det var läge att bege sig till Martorp för att möta upp MPS?

Han har säkert försökt att hålla koll på var och vad MP pysslat med. Läst av rörelsemönster, ex vis mycket bilar som passerat bostaden mot Martorp. Gjort sig ärende inför ”familjen” och bilburet kollat av läget dessförinnan.
2015-10-20, 18:34
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finner det märkligt att bitar av snöret återfunnits på olika ställen i närområdet. Går kakelsnöre av?

Kakelsnöre är väldigt starkt, men ändå mjukt och följsamt. De är också tvinnade för sitt syftes skull. 1 m. tar ingen som helst plats i fickan.
2015-10-20, 18:35
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Vet inte om detta är något nytt:

"Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm kommenterar nu dna-fyndet i Lisa Holm-fallet. ”Den misstänkte är bunden till Lisa Holms kropp när hon hittas” säger han till SVT:s Veckans Brott. Men kriminalprofessor Leif GW Persson tror inte att dna hittats på kroppen."

http://www.svtplay.se/klipp/4311171/gw-skeptisk-till-dna-bevisen-i-lisa-holm-fallet

det är på kläderna har det uppgetts och då kan dna lika gärna ha kontaminerats om liket hamnat på plats där MGM tidigare arbetat
det är också total avsaknad av motiv
2015-10-20, 18:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kakelsnöre är väldigt starkt, men ändå mjukt och följsamt. De är också tvinnade för sitt syftes skull. 1 m. tar ingen som helst plats i fickan.
Ja. Men jag undrar fortfarande över dessa bitar som nämndes i media.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in