Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Du missförstår mitt inlägg, det jag menar är att om det bara är mikroskopiska blod partiklar från MGM man hittat MGMs DNA i, ja då kan det sannolikt förklaras med kontamination från gamla blodspår från MGM som uppstått iom skador han pådragit sig via sitt arbete som handvärrkare på platserna där mordet skulle ha skett och där kroppen hittades, alltså i ladan och boden.
Å andra sidan om det är riktiga synliga blodfäckar där man kan se att MGM har blött och blodet har droppat eller smetats av på Lisas tillhörigheter/kläde ja då blir det MYCKET svårt för MGM att bortförklara blodfynden.
Jag tror att dom enbart hittat mikroskopiska blod partiklar !
Skilj på två saker här:
- Vad du anser "sannolikt förklaras med kontamination"
- Vad experter och domstolen anser att det kan finnas en viss sannolikhet att det skulle kunna resultatet av kontamination.
De nivåerna är inte likadana, det vågar jag säga rakt av.
Kom dessutom ihåg att domstolen kommer att göra en helhetsbedömning. Att alla här i tråden som vill tro att NB är oskyldig bara kommer att sitta och dissekera bevisen ett och ett som i Boden-fallet är helt betydelselöst, det är domstolen som dömer. Vi vet att det finns minst två oberoende DNA-fynd från MGM på offrets tillhörigheter/kläder och de kommer dessutom från olika källor. Det är lite som att blixten slår ner på samma ställe två gånger. Visst kan man ha den oturen en gång - men två gånger? Och om det är tre fynd minst (Letsdoit anser i varje fall att åklagarens uttalande bör tolkas som att det är minst tre)? Är det tre oberoende fynd så har jag svårt att tänka mig att en svensk domstol skulle sitta och skriva i en dom att alltihop kan vara kontamination.
Du glömmer också tänkbar samverkan med vad MGM sagt i förhör:
Förhörsledare (FL): Du säger att du aldrig brukade vara i den där boden på Martorp?
NB: Nej det är riktigt. Jag har gått in där ett par gånger bara - men det är säkert ett år sen minst.
FL: Förklara då hur ditt DNA kan finnas på offrets kläder inne i boden? Vi har inte hittat några spår av att hennes kropp varit i någon annan byggnad på Martorp där du säger att du brukade arbeta - så hur kan ditt blod och ditt DNA då ha hamnat där?
NB: ?????
Jag räknar kallt med att han sagt ett antal saker som inte stämmer alls eller stämmer dåligt med gjorda observationer och fynd. Det kommer också att ingå i beviskedjan mot honom.