2015-10-20, 16:37
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oavsett så sa han att fynden var inom avspärrningarna där Lisa hittades.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/81295
Ja, det står ju klart.
2015-10-20, 16:45
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Har andra än jag, i PM, mottagit en "novell" i 7 kapitel som i detalj beskriver mordet på Lisa Holm, från hon bortrövas till bröderna grips?

"Novellen's" författare är flashback medlem "CarlosRex"
(blev FB medlem den 21 Maj, 2015, dvs 17 dagar innan Lisa försvann och har postat sitt sista inlägg den 24 Juli, 2015.)

Jag mottog "novellen" den 21 Juli, 2015 efter att jag, den 19 Juli, läst ett inlägg* av "CarlosRex" och frågat hen om den person hen beskrev var fiktiv eller fins i verkligheten.

"Novellen's" huvudperson och mördare är den busschaufför som "CarlosRex" beskriver i sitt inlägg den 19 Juli.

Jag har helt nyligen förstått att "Novellen" innehåller detaljerad information om mordfallet som inte var offentligt känt på den tidpunkten jag mottog "novellen", några av dessa detaljer har först kommit ut senaste dagarna i media.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
*
inlägg* av "CarlosRex" 19 Juli, 2015:
Detta hade varit en solklar GM för LGWP men MGM stämmer mycket dåligt eller egentligen inte alls.

Det är en psykopat, man något år äldre än L*sa, busschaufför, god ekonomi, han bor i trakten och brukar ofta fika på kafféet där han blivit förtjust i L*sa sedan ett par helger. Han har växlat några artighetsfraser med henne och hon berättade på söndagen den 7/6 att hon skulle åka moped hem. Han är tidigare straffad för småbrott och en gång för misshandel på sin fd flickvän. Motorintresserad och jagar en del tillsammans med sin äldre bror men har ingen egen vapenlicens. Som gäst på kafféet söndagen den 7/6 har polisen hållit ett kort förhör med honom och han har trovärdigt berättat att han växlade några ord med L*sa och hon berättade att hon skulle åka moped hem när hon slutat för dagen.

Vil bara informera att:

Jag väntar med att dela med mig novellen eftersom jag inte vet om den möjligtvis skulle kunna kan ha betydning för utredningen.

Så var snälla skicka inte PM bara för att fråga om jag kan skicka er "Novellen"
2015-10-20, 16:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tror inte de var där så pass tidigt, utan det var nog först på fredagen. Men polisen kan ju ha varit där innan.
MP startade vid 16-tiden på onsdag och om tråduppgiften sen är sann det har jag ingen aning om:
Citat:
Ursprungligen postat av Revlis
Två grupper ifrån MSP var på just den platsen i veckan (onsdags). Vi parkerade utanför ladan och gick emot det röda huset som finns med på bild. Den har en stor syrénbuske och vi gick längs med huset och sedan rätt upp över en åker samt kollade av vattendrag. Nu såhär när man vet att hon eventuellt varit i ladan under hela försvinnandet gör det ont i hjärtat när man fick order om att inte kolla byggnader om det inte var "öde".
Ett tragiskt slut som tyvärr redan var det man befarade..
2015-10-20, 16:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
(...)
De skriver:
"Men runt halsen satt en snara, tillverkad av ett snöre, lindad – det är den snaran som orsakat flickans död."

På ren svenska blir det: runt halsen satt en snara lindad och den var tillverkad av ett snöre.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
...varför är jackan avtagen om det som media skriver stämmer?
(...)

Hon kanske tog av sig jackan när hon skulle sätta på sig överdragsbyxorna?
Det rimligaste vore ju, att hon inte hade på sig vare sig jacka eller hjälm när hon mötte sin baneman.

Citat:
Det sättet som åklagren/polis beskivit blodspår fynden.
Det sättet advokaten och MGM omtalar och förklarar fynden.

Det som får mig att liksom du tro att blodspåren är mikroskopiska, är att vi annars troligen fått höra om det långt tidigare. Hade det funnits synliga blodfläckar på Lisas kläder, skulle det säkert ha räckt för att snabbt ta reda på vem blodet kom ifrån, DNA-träff på direkten kan jag tänka.
Men nu fanns vid första häktningen ingen teknisk bevisning. Vid omhäktningen sade man sig ha hittat mikropartiklar från NB. Först senare konstaterades det att det fanns DNA från NB:s blod.
Min gissning är alltså att dessa mikropartiklar som först påvisades = blodet i fråga.
2015-10-20, 17:06
Medlem
ATLAS64s avatar
Tror inte den nu häktade MG kan fällas i domstolen ,,behövs nog starkare bevis för att döma för mord
2015-10-20, 17:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
På ren svenska blir det: runt halsen satt en snara lindad och den var tillverkad av ett snöre.

Hon kanske tog av sig jackan när hon skulle sätta på sig överdragsbyxorna?
Det rimligaste vore ju, att hon inte hade på sig vare sig jacka eller hjälm när hon mötte sin baneman.

Det som får mig att liksom du tro att blodspåren är mikroskopiska, är att vi annars troligen fått höra om det långt tidigare. Hade det funnits synliga blodfläckar på Lisas kläder, skulle det säkert ha räckt för att snabbt ta reda på vem blodet kom ifrån, DNA-träff på direkten kan jag tänka.
Men nu fanns vid första häktningen ingen teknisk bevisning. Vid omhäktningen sade man sig ha hittat mikropartiklar från NB. Först senare konstaterades det att det fanns DNA från NB:s blod.
Min gissning är alltså att dessa mikropartiklar som först påvisades = blodet i fråga.

Mycket möjligt, man vet aldrig med journalister och kommatering och syftning ;-)
2015-10-20, 17:13
Medlem
Jag kommer omedelbart att tänka på 2 sorters snöre med anknytning till jordbruk:
1 Balsnöre till balbindningsmaskin. Finns syntet (ofta blått) och av sisal.
2 Stängselsnöre. Sådant vitt syntetsnöre med inflätade metalltrådar avsett till elstängsel.
Inget av dessa alternativ sätter i mitt tycke ljuset på NB.

Det finns snöre med anknytning till byggnation också:
1 Kritsnöre. Brukar man inte drälla omkring stumpar av.
2 Kakelsnöre. Brukar man inte drälla omkring stumpar av.
3 Murarsnöre. Vilket snöre som helst. Inget man spara eller "vårdar ömt".
Om det funnits stumpar av samma slags snöre lite här och där så är murarsnöret starkaste kandidaten.

"Lindat" Det kan också vara en särskild knop det är fråga om. Dubbelt halvslag eller constriktor kommer jag att tänka på. Många behärskar dubbelt halvslag. Färre kan göra en constriktor.

Vad gäller blodspåret kan blod avsätta sig på mer än ett sätt:
1 Färskt blod droppar från GM på BO.
2 GM har färskt blod på händerna när han hanterar BO.
3 Färskt blod från GM på golv eller bänk som BO dras över/läggs i.
4 Intorkat blod från GM på golv eller bänk som BO dras över/läggs i.
5 Intorkat blod från GM på golv eller bänk som BO, fuktig av dagg eller eljest, dras över/läggs i.

1 till 3 medför nog domen skyldig. 4 och 5 hamnar inom "förklaringsbördan".
2015-10-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bröderna arbetade ju med att lägga på nytt tak på ladan som ju var relativ hög mao hyfasad fallhöjd. Var dom "säkrade" på något sätt? Rep, sele eller dylikt?

Någon som vet?
Fallskyddssele och förankrad säkerhetslina kan man väl ta för givet, annars skulle deras arbetsgivare begå brott mot Arbetsmiljölagen, försäkringen skulle inte gälla och deras arbetsgivare skulle bli skadeståndsskyldig om de kom till skada.
2015-10-20, 17:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Du missförstår mitt inlägg, det jag menar är att om det bara är mikroskopiska blod partiklar från MGM man hittat MGMs DNA i, ja då kan det sannolikt förklaras med kontamination från gamla blodspår från MGM som uppstått iom skador han pådragit sig via sitt arbete som handvärrkare på platserna där mordet skulle ha skett och där kroppen hittades, alltså i ladan och boden.

Å andra sidan om det är riktiga synliga blodfäckar där man kan se att MGM har blött och blodet har droppat eller smetats av på Lisas tillhörigheter/kläde ja då blir det MYCKET svårt för MGM att bortförklara blodfynden.

Jag tror att dom enbart hittat mikroskopiska blod partiklar !

Skilj på två saker här:

- Vad du anser "sannolikt förklaras med kontamination"
- Vad experter och domstolen anser att det kan finnas en viss sannolikhet att det skulle kunna resultatet av kontamination.

De nivåerna är inte likadana, det vågar jag säga rakt av.

Kom dessutom ihåg att domstolen kommer att göra en helhetsbedömning. Att alla här i tråden som vill tro att NB är oskyldig bara kommer att sitta och dissekera bevisen ett och ett som i Boden-fallet är helt betydelselöst, det är domstolen som dömer. Vi vet att det finns minst två oberoende DNA-fynd från MGM på offrets tillhörigheter/kläder och de kommer dessutom från olika källor. Det är lite som att blixten slår ner på samma ställe två gånger. Visst kan man ha den oturen en gång - men två gånger? Och om det är tre fynd minst (Letsdoit anser i varje fall att åklagarens uttalande bör tolkas som att det är minst tre)? Är det tre oberoende fynd så har jag svårt att tänka mig att en svensk domstol skulle sitta och skriva i en dom att alltihop kan vara kontamination.

Du glömmer också tänkbar samverkan med vad MGM sagt i förhör:

Förhörsledare (FL): Du säger att du aldrig brukade vara i den där boden på Martorp?
NB: Nej det är riktigt. Jag har gått in där ett par gånger bara - men det är säkert ett år sen minst.
FL: Förklara då hur ditt DNA kan finnas på offrets kläder inne i boden? Vi har inte hittat några spår av att hennes kropp varit i någon annan byggnad på Martorp där du säger att du brukade arbeta - så hur kan ditt blod och ditt DNA då ha hamnat där?
NB: ?????

Jag räknar kallt med att han sagt ett antal saker som inte stämmer alls eller stämmer dåligt med gjorda observationer och fynd. Det kommer också att ingå i beviskedjan mot honom.
2015-10-20, 17:15
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Vi har en litauer med en sjuk hjärna, detta drabbade LH.
Lägg ner tramset om att LH sett något och blivit dödad med en snara för den saken.
Idioter går det 13 på dussinet i den här tråden.
En snara indikerar lustmord, sadism, någon som dödar med en snara vill inte bara tysta någon, det är något mer.
Den personen finner spänning eller njutning av att döda på detta sätt, det finns folk som binder, som gillar att dominera, BDSM eller vad fan som helst.
Hängning är inte säkert men sannolikt, snaran har förstärkts och sedan sannolikt skurits av för att ta ner den.
Visst man kan använda en snara på en människa som ligger ner också, sitter eller vad som helst.
Har man sjuka fantasier bör en upphängning ligga närmast till hands och ge störts "effekt" för en störd jävel.
Lägg ner ditt trams om ett vittne, LH som blivit tystad och mördad med snara, det finns inte på kartan att man mördar någon som har sett något på ett sådant sätt.
Lustmord, perversion, sadism > gästarbetaren från Litauen.

Jag gillar din rättframma stil och håller med när det gäller motivet för mordet. Den info vi har idag pekar absolut mot ett lustmord och att NB är lustmördare. Värsta sorten t.o.m.
Smyga omkring och iakta möjliga offer i lönndom, äckligt leende med mord i sinnet. Låtsas vara snäll. Mammas gullponke. Undrar hur många han har på sitt samvete egentligen?

Det finns en detalj som ska bli intressant i FUP. Sperma/blodhundarna har enligt en tidigare skribent i tråden skrivit att han/någon sett dessa hundar söka i ladan och efter söket få belöning. Alltså, de fann något och hade gjort ett bra sök. Frågan är ju då vad de fann, blod och sperma eller bara blod alt. bara sperma.
Nu har man ju tydligen inte funnit någon sperma på LH, vad vi vet idag, men om det finns NBs sperma i ladan bredvid cafèt på marken eller på något föremål så bör väl alla förstå att det är det slutliga beviset för lustmord. Alla förstår väl vad han sysslat med förhoppningsvis.
2015-10-20, 17:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bröderna var redan föremål för polisens intresse när de togs in till förhör. Kanske hittades ett klädesplagg med spår av djurfoder eller avföring, kanske ett balband eller ensilageplast, inte konstigt om polisen i det läget tycker att Martorp kan vara värt ett besök.

Jag citerar mig själv. Alla som har hållit på med hö och halm har förmodligen sett eller själv gjort en fläta av balband. Tvinna balband till ett tjockare rep, jag tror att det kan vara ett sådant rep som satt runt offrets hals.
2015-10-20, 17:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
Tror inte den nu häktade MG kan fällas i domstolen ,,behövs nog starkare bevis för att döma för mord

Jaha. Och?
Det var den andra snarlika one-liner-kommentaren från dig.
Utan någon som helst motivering till vilken typ av starkare bevisning du tycker krävs bortsett från det som redan finns: teknis bevisning + blod-DNA-spår + andra DNA-spår + vittnesuppgifter (allt detta enligt uppgifter i media )
Utveckla gärna....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in