2015-10-20, 09:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tja, vad du eller jag tycker är väl egentligen oväsentligt, men här har vi ett stort antal domstolsbedömningar (både lägre och högre instans) som inte funnit att hållbart alibi föreligger. Detta kan vi konstatera eftersom MGM blivit häktad och omhäktad ett stort antal gånger nu. Visst har vårt rättssystem sina brister men inte tror du väl att domstolarna hade häktat honom om de samtidigt funnit att han helt klart befann sig på annan plats då brottet begicks?

Nej, åtalad är han inte formellt sett än. Men vad bedömer du troligt utifrån den långa häktningstiden samt att åklagaren satt ett datum för när åtal ska väckas? Visst lutar det mot åtal......
I slutänden blir det domare som avgör om alibit är hållbart.

Vad jag bedömer som troligt är väl egentligen oväsentligt, men i onsdags tyckte advokaten att bevisningen är svag, i fredags påstod hon att NB är oskyldig till detta brott. Jag tycker det låter som om att hon i torsdags fick veta något väsentligt som avslöjar att NB har begått annat brott än det han är häktad för, och någon vidare reaktion på detta har vi ännu inte hunnit höra. Jag hyser tvivel om att åtal väcks på fredag.
2015-10-20, 09:45
Medlem
Citat:
Men även du måste väl hålla med om att ifall MGM hade haft ett hållbart alibi så hade han inte blivit häktad/ omhäktad och nu åtalad för detta brott?

om det var ohållbart hade man inte åkt över till Litauen för att försöka knäcka det.
2015-10-20, 09:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Tja, vad du eller jag tycker är väl egentligen oväsentligt, men här har vi ett stort antal domstolsbedömningar (både lägre och högre instans) som inte funnit att hållbart alibi föreligger. Detta kan vi konstatera eftersom MGM blivit häktad och omhäktad ett stort antal gånger nu. Visst har vårt rättssystem sina brister men inte tror du väl att domstolarna hade häktat honom om de samtidigt funnit att han helt klart befann sig på annan plats då brottet begicks?

Nej, åtalad är han inte formellt sett än. Men vad bedömer du troligt utifrån den långa häktningstiden samt att åklagaren satt ett datum för när åtal ska väckas? Visst lutar det mot åtal......
Fast att han häktats och omhäktats betyder inte att han saknar alibi - om hans bror och fru gett honom alibi har det dock betraktats som mindre starkt av rätten i häktningen (vilken kräver lägre grad av bevisning än ett fällande) - och åklagaren har en utredning att bedriva mot en misstänkt där han kan lägga fram indicier som talar för att MGM kan vara skyldig ..

Kan åklagaren motsäga hans eventuella alibi med styrka i rätten - det är ju i så fall den stora frågan. För såvitt det framkommit har ju ingen kunnat placera MGM tillsammans med eller i närheten av Lisa Holm vid tiden för mordet/försvinnandet.

Sitter du hemma och ser på TV ensam så saknar du alibi - det innebär ju inte att du är skyldig bara för att åklagaren misstänker dig.
2015-10-20, 09:48
Medlem
ME077s avatar
Fakta (troligtvis):

- Dödades av snara, tillverkad av ett kraftigare slags snöre, delar av snöret har hittats i närheten
- Udda och annorlunda mord
- ”Vi har en bild av hur det gått till och varför” (har Wennerholm sagt)
- Bevisningen sägs binda NB inte bara till kroppen utan också till sättet som LH dödades på
- Mördades i ladan (troligen räknas inte mjölkrummet hit)
- Fullt påklädd (bortsett från rosa jackan)
- Ej spår av sexuellt övergrepp (bör dock ej utesluta sexuellt motiv, planer för senare sexuellt övergrepp)
- Slumpartat offer (enligt målsägarbiträdet som läst FUP)
- Mjölkrummet fortfarande avspärrat
- Blod och annat slags DNA från NB har hittats på kroppen/kläderna/tillhörigheterna
- Kroppen hittades i en bod, vilken kan användas som tillfällig bostad
- Ett stort antal stölder/inbrott har skett i Kinnekulle under de senaste åren

Rykten/påståenden:

- Kaffe i trädgården kl 18.15, pizzainköp kl 19.30
- Två bilar, varav ena NB´s, sågs köra mot Martorp i hög hastighet på kvällen den 7/6
- En silverfärgad bil sågs parkerad vid ladan ca en halvtimme innan försvinnandet
- Lisa sågs stå och prata med någon i en mörk bil vid vägen (strax innan hon försvann)
- NB har annorlunda sexuella preferenser, inriktade mot sadism
- Mobilen positionerades strax söder om caféet runt kl 18.30 (7 minuter efter sms:et till pappan)
- Kroppen hittades i någon form av skåp
Senast redigerad av ME077 2015-10-20 kl. 10:15.
2015-10-20, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Familjens alibi är ju mycket värt, eller inte.
Hehehe..........Mördarlitauerns blod finns på LH:s kläder som hon hade på sig, mördarlitauern påstår att han aldrig träffat eller sett LH.
Skönt att denne gästarbetare från Litauen är rökt som vi vetat sedan länge och nu får krypa in i finkan på minst 16-18 år, kanske livstid.
Tänk om denne godsägare inte varit så girig och snål och istället anställt och betalat hederliga svenska arbetare för att få arbete utfört på ägorna, då hade LH haft ett helt liv att se fram emot och hennes anhöriga besparats en livslång sorg.
Öppna gränser, den fria rörligheten utan kontroll skördar svenska människoliv återigen. Tragiskt.

Håller med dig....men mina misstakar är att hamnar han på ex: Norrtälje eller Kumla skulle jag tro han blir knivhuggen ganska omgående. Skulle han komma till mentalsjukhus kan vad som helst hända.
Men..jag tror han är ..rökt..
MVH
ingo22
2015-10-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Bara som en invändning: Han kan ju ha trott att LH åkt med någon annan.

Detta sagt, att gå från "tillgrepp av motorfordon" (moppestöld) till att dölja detta med ett mord låter ju inte så troligt.
Nog ovanligt med försök till "moppestöld" med ägaren i snar närhet
2015-10-20, 09:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Vad jag bedömer som troligt är väl egentligen oväsentligt, men i onsdags tyckte advokaten att bevisningen är svag, i fredags påstod hon att NB är oskyldig till detta brott. Jag tycker det låter som om att hon i torsdags fick veta något väsentligt som avslöjar att NB har begått annat brott än det han är häktad för, och någon vidare reaktion på detta har vi ännu inte hunnit höra. Jag hyser tvivel om att åtal väcks på fredag.
Jag hyser inga som helst tvivel om det. Han kommer att åtalas på fredag.
Min satsning blir också att han kommer att fällas i tingsrätten - och att om det finns något som talar mot ett fällande så är det Hovrätten som kommer att göra den bedömningen och i så fall undanröja åtalet - inte fria som "bedömd oskyldig".
2015-10-20, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Några domare har redan bedömt hans alibi
2015-10-20, 09:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Åt bröderna pizza på plats eller var det hämtpizza (som ett slags alibi)? För inte fan blir man så hungrig efter att ha strypt någon?

Nja, att äta pizza efter ett mord har uppenbarligen inte hindrat andra GM...
www.aftonbladet.se/nyheter/engla/article11392105.ab

Däremot behöver pizzaätandet i LH-fallet inte innebära att MGM är skyldig till mord. (Har pizzaköpet egentligen formellt bekräftats via tillförlitlig källa?).
2015-10-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Nog ovanligt med försök till "moppestöld" med ägaren i snar närhet

Möjligtvis om den stod till synes obevakad med nycklarna i (vilket den iallafall gjorde senare), och ett spontant stöldförsök. Men det låter mer som tonårsbrott.
2015-10-20, 09:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Ironiskt? För någon domare uttalar sig nog inte före en kommande rättegång.
2015-10-20, 09:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, och svagheten i alibit tillsammans med andra indicier utgjorde skäl för misstanke. Det är en bit kvar till fällande dom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in