2015-10-20, 17:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sexuellt motiv.

Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Håller helt med dig, yrvaken i morse.

Min hypotes blir efter senaste uppgifter:

Motivet- Målet var sexuellt - att döda en kvinna - genom hängning. Sexuell sadism, grymhet. Var planerat. Det ovanliga i brottet är i så fall hängningen.
Snaran kring hennes hals var virad i flera varv vilket ger mig en bild av att hon varit hängd o sedan nerskuren.
Strypning genom hängning kan betecknas kvävning vilket uttalats som dödsorsak om jag inte minns fel.
Repdelar som hittats kan vara rester av snaran som hängt kvar på mordplatsen, slängda delar eller att repet varit av samma typ som funnits på annan plats. Snaran är ´tillverkad´ av ett rep. Styrker planering.
Blodet på hennes kläder kan ha uppkommit när GM skuren av snaran, ex skurit ner kroppen från där den hängt. Det kan ha blivit ett litet sår på något finger som droppat o skvätt över hennes kläder. som sedan snabbt läkt o ingen som noterat på hans händer alt det har missats att undersökas.

Så jag tror på långsam kvävning genom hängning då GM utövat sexuell sadism och njutit av att se offret plågas.

Kan nog ligga en hel del det du tar upp i ditt inlägg.

Jag tror, och har hela tiden trott, att motivet bakom LHs försvinnande och död var ett sexuellt sådant. Av något slag.
2015-10-20, 17:57
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så snara stämmer alltså, gjord av snöre med bitar spridda lite här och där, intressant.

Jag ska våga mig på en amatörmässig gärningsmannaprofil med det underlag man nu har.

- Man mellan 20 och 30 år.
- Boende eller har koppling till området.
- Psykopat med en historia av att plåga djur.
- Jägare, kanske med pil och båge för utmaningen eller snara för plågandet.
- Få vänner då han är komplicerad att ha att göra med.
- Kan föra sig, prata väl och manipulera människor om han vill.
- Gäst på kaféet.
- Har en stor bil som motsvarar hans ego.
- Tidigare straffad eller misstänkt för brott.
- Inte främmande för våld mot andra människor.
- Komplicerat förhållande till kvinnor, tar inte ett avisande eller brytning väl.
- Alldagligt och tråkigt utseende och därmed svårt att få en kvinna han drömmer om.
- Intelligent men har ett arbete som inte motsvarar hans upplevda potential eller arbetslös.
- Ingen högre utbilding och att han sällan avslutar påbörjade projekt.
- Allmänt frusterad och utråkad.

Motivet är då ett kränkande avisande (i GM ögon) som resulterar i en sadistisk hämnd och mord. Allt uppdämt hat som uppkommit från alla tidigare avisande kvinnor får nu Lisa ta emot. Han vet att gästarbetarna kommer att misstänkas om han gömmer kroppen på Martorp. Fingeravtryck på hjälm och mobil torkas av med en trasa från boden. Han kan utan problem slänga tillhörigheter hur som helst och det gäller att få en misstänkt snabbt så alla andra spår kallnar. Det kan också vara att den snygga jackan, hjälmen och mobilen skulle sparas som souvenirer men att misstankarna mot gästarbetarna inte skedde fort nog så han var tvungen att "hjälpa" polisen lite.

Visst kan det vara MGM eller hans broder också men jag tycker ovan profil och scenario passar bättre. Vi får se vad FUP säger angående dessa DNA-spår.

Baserat på om ladan är mordplats annars är nog en misslyckat kindnappning av fel offer en bättre hypotes och där då någon kände till boden (kanske t.o.m bott där tillfällig någon gång). Handsken i ladan förklaras då bara med att den blev inkastad och betyder då inte mycket.
Bra analys verkligen, den förklarar helt varför den Litauiske gästarbetarens blod fanns på BO:s kläder då kroppen hittades.
Den riktige GM planterade självklart gästarbetarens blod på BO:s kläder, det borde vi ha fattad för länge sedan.
Skriv gärna fler skarpsinniga analyser.
2015-10-20, 18:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Herre över liv och död.

Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Motivet var hängningen, njutningen hos en pervers sexualsadist att se en "stardoll" långsamt kvävas och plågas till döds.
Att ha makten över liv och döden för en flicka som såg ut som hans ideal, det drömde han om där han satt på sin kammare och tittade på unga tjejer, kanske lekte lekar med klippdockor.
En lustmördare från Litauen förklädd till gästarbetare mitt i den svenska landsortsidyllen.
Vilken sjuk jäkel, gästarbetaren från Litauen.
Kan det finnas flickor som har försvunnit spårlöst i Litauen som har gått samma öde till möte för att stilla den perverse litauerns lustar? Jag håller det för sannolikt.
Motivet var dödandet, lustmord = sexuellt betingat.

Jag tror att så kan ha varit fallet med utgång från de nya uppgifter som har framkommit.

För en sådan individ är det en lustkänsla att få ha makten över liv och död.

Jag har svårt att se någon annan orsak än att motivet var just själva dödandet.
2015-10-20, 18:04
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi vet ju inte vad utredningsgruppen har för kompetens på det sexuella området, och det säger i alla fall mig att möjligheten finns att polisens uttalande om att det inte handlar om ett sexuellt övergrepp faktiskt kan vara resultatet av bristande kunskap. Alla poliser och åklagare måste inte vara experter på avvikande sexuella beteenden, det är min bestämda uppfattning.

Precis, de flesta har väl kanske någon slags uppfattning beroende på erfarenhet. Det är ju också ganska otäcka scenarion utredare får möta. Möjligt att de även ibland värjer sig för sanningen. Det blir för mycket kan man tänka sig.
Tja, de har ju Ulf Åsgård m.fl att tillgå antar jag.
2015-10-20, 18:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Håller helt med dig, yrvaken i morse.

Min hypotes blir efter senaste uppgifter:

Motivet- Målet var sexuellt - att döda en kvinna - genom hängning. Sexuell sadism, grymhet. Var planerat. Det ovanliga i brottet är i så fall hängningen.
Snaran kring hennes hals var virad i flera varv vilket ger mig en bild av att hon varit hängd o sedan nerskuren.
Strypning genom hängning kan betecknas kvävning vilket uttalats som dödsorsak om jag inte minns fel.
Repdelar som hittats kan vara rester av snaran som hängt kvar på mordplatsen, slängda delar eller att repet varit av samma typ som funnits på annan plats. Snaran är ´tillverkad´ av ett rep. Styrker planering.
Blodet på hennes kläder kan ha uppkommit när GM skuren av snaran, ex skurit ner kroppen från där den hängt. Det kan ha blivit ett litet sår på något finger som droppat o skvätt över hennes kläder. som sedan snabbt läkt o ingen som noterat på hans händer alt det har missats att undersökas.

Så jag tror på långsam kvävning genom hängning då GM utövat sexuell sadism och njutit av att se offret plågas.
Inte osannolikt alls.

Dödandet kan ha varit målet i sig. Fast föreställer mig fortfarande att attacken mot LH
har som utgångspunkt att genomföra ett "vanligt" sexuellt övergrepp men där också
GM från början varit fullt på det klara med att han skulle avsluta med ett mord. Både för att
omintetgöra möjligheten att senare bli identifierad och gripen och för sin egen sjuka
njutnings skull; att få följa ett utdraget döende.
En viss planering. Den inleddes förmodligen från den stund på morgonen när NB råkat
få ögonen på en förbikörande 17-årig servitris. Har i ett kortare inlägg tidigare uppehållit mig
vidare kring vad en sån observation kan ha lett fram till för slags tankar. Från fantasi
till handling
. Det klivet, just det klivet, valdes att ta den där söndagen.

Det som framkommit idag, läckt ut, om sättet på vilket LH mördades och spåren av NB:s
blod på offrets kläder var ingenting direkt oväntat. Fler än jag har väl trott hela tiden
att strypning i någon form skett här. Inte omöjligt att snaran runt offrets hals har en del
att avslöja också och inte heller är det av det långsöktare slaget att göra antagandet att
delar från samma snöre påträffats inne i själva litauernas bostad.

Det här föranleder mig att länka ett läsvärt och intressant uppsatsarbete som behandlar
ondska med fokus på situation och individ.

"Det finns onda personer i vårt samhälle som begår grova våldsbrott som för övriga
mänskligheten är svåra att ens ta till sig, där våld, tortyr. förnedring och en grymhet
bortom det begripliga förekommer.
Det finns ett mörkertal, då fantasi och tankevärld styr den initiala fasen för personer med
mörka tankar. Fantasier som eskalerar och odlas under lång tid i takt med ålder och
mognad, och sedan i vissa fall förverkligas."

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:539485/FULLTEXT01.pdf

Den här liraren är helt körd kan jag slutligen drista mig till att påstå. 110% övertygad
om hans skuld och att han döms både här och där. Ett klockrent case och det tillåts sägas
innan något 2000-sidigt protokoll tillgängliggörs.
Nästa gång han slår in en spik i nånting så får det bli i en snickeriverkstad innanför murarna
på en av landets högsäkerhetsanstalter.

Jag har inte för vana att missta mig. Och lär inte göra det här heller utbrister jag något kaxigt.

Det fantasifulla alternativgänget i tråden torde inte ha någon avundsvärd uppgift framöver.
Det lär bli uppförsbacke på uppförsbacke.
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-20 kl. 18:12.
2015-10-20, 18:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Konfrontationen med MP vid Martorp.
Jag tror att det var ett av MGM väl inplanerat möte med MP. ”Familjen” blev således Inte på något sätt ”påkomna” vid Martorp.
Varför? Polisen hade uppmanat de boende i omgivningen att titta igenom sina uthus och liknande utrymmen i letandet efter Lisa.
Således när *läge är* begiver sig MGM medtagande familjemedlemmar som ”förkläde” till Martorp för att i rätt stund kunna möta upp MP och förklara att närområdet med uthus på Martorp nu hade genomsökts, så det behövde inte MP göra.

NB var hemma 19.30 när morsan ringer, brorsan är och fiskar om andra tråduppgifter stämmer. De samtalar med nån (om jag inte missminner mig tråduppgift) och sen bär det iväg mot Martorp.

Välplanerat vete tusan - har han sett Martorp som färdiggranskad och sen ser folk röra sig på vägen dit så kanske det fanns ett behov att ställa frågan.
Om uppgiften stämmer att MPS sökt i area kring gården på onsdag och NB sen ser att MPS är där igen på fredag - så kan frågan som ställs handla om detta. Eller så har de varit där själva i egenskap av personal i Blombergs åkeri (som bl.a AJ uppgav i media, alltså hjälpt till).

Verkar konstigt hur som haver att gå dit mitt i ett eftersök och fråga vad de gör där samt nämna att de ju redan varit där innan:
Oavsett felaktig uppgift om själva bortmotandet.
2015-10-20, 18:09
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Att NB sperma i ladan, om det har hittats där, har kommit dit vid en tidpunkt innan offret hamnade i ladan.

Jo, men om man hittat sperma, så borde man inte påpeka att det saknas sexuellt motiv.
Ett sånt fynd skulle också (kanske mest enligt shrink) bekräfta denne "perverse lustmördare", men
om fyndet är från ett annat tillfälle, så var det inte i samband med mordet...
Helt ärligt har jag ingen aning om hur möjligt det är att tidsbestämma spermafynd, men personligen tror jag inte att några såna fynd är gjorda.
Jag tror att sperma, när det väl torkat kan vara svårt att avgöra om det gått 5 dagar eller en vecka.
Senast redigerad av profundersam 2015-10-20 kl. 18:15.
2015-10-20, 18:10
Medlem
Vi har och göra med en riktigt sjuk jävel, kanske den värsta vi haft på svensk mark, tror knappast detta är första gången NB mördrar någon, NB s bror känner säkert till hans sjuka perversa läggning på ett eller annat vis.

Hur vanligt är det egentligen att ta livet av någon med en snara? känns som lite för "proffsigt" för en första gångs mördare.
2015-10-20, 18:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Slumpen men ändå inte slumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
"Slumpen" består i att LH var en ovanligt söt flicka som befann sig i trakten några sommarveckor pga av sitt sommarjobb.
GM valde ut henne för att hon vacker, som flickorna han fantiserade om på nätet, som en stardoll.
Man kan således säga att det både var slumpen och att det inte var slumpen.
Hade LH varit en tjock flicka med kort tovigt hår, dålig hy och stora glasögon så hade hon sannolikt blivit lämnad ifred.
Den litaiuske lustmördaren valde henne för hennes utseende, det är jag övertygad om.
Slumpen var isf. att hon var vacker.

Precis så!

Både en slump men ändå inte en slump. Det behöver förstås inte ha varit LH som blev den "utvalda" men säkert en flicka som såg bra ut.

Jag tror inte heller att hade det varit en flicka med det utseendet som du tar upp, så kan hon knappast ha varit "intressant" ur GM synvinkel.
2015-10-20, 18:12
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan nog ligga en hel del det du tar upp i ditt inlägg.

Jag tror, och har hela tiden trott, att motivet bakom LHs försvinnande och död var ett sexuellt sådant. Av något slag.

Tydligen så har offret fått in en fullträff på snoken på MGM.Kanske hon också fått in en träff mellan benen vilket gjort att han drabbats av akut impotens och därför dödat henne istället för det som var avsikten från början.Nämligen att utöva älskog med en vacker flicka som liknade hans älskade klippdockor.Jag tror fortfarande på ett våldtäktsförsök som gick snett.
2015-10-20, 18:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag citerar mig själv. Alla som har hållit på med hö och halm har förmodligen sett eller själv gjort en fläta av balband. Tvinna balband till ett tjockare rep, jag tror att det kan vara ett sådant rep som satt runt offrets hals.
MTG påbörjade en universitetskurs i skogsvård och bör därmed ha ett naturintresse inkl. skogens alla djur- och fågelarter. Det finns skäl räkna med att inte bara fisk stått på menyn, utan kanske även dovhjortsfilé med spetsad kantarellsås, het hargryta, plommonspäckad kanin, glacerade rapphönsbröst, svampfärserad ripa, helstekt skogsduva…

Om så är fallet kan olika snaror ha anordnats för att dryga ut hushållskassan – plus kan ha utgjort motivation för MTG att få med sig AB/IB ut på snarjakt. – Det kan hypotetiskt vara rester av sådana snaror man hittat på flera platser i området.
2015-10-20, 18:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kan vara ett kakelsnöre som använts. De finns i olika tjocklekar beroende på hur "tjock" fog du vill ha.
Beror lite på NB:s hantverksområde också, om han hantverkade allt, ute som inne.
https://www.google.se/search?q=kakelsn%C3%B6re&es_sm=91&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=0CAgQ_AUoAmoVChMIhq-G27DRyAIVhGQsCh3NuQW7&biw=1230&bih=618
Finner det märkligt att bitar av snöret återfunnits på olika ställen i närområdet. Går kakelsnöre av?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in