2015-10-20, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hon kanske tog av sig jackan när hon skulle sätta på sig överdragsbyxorna?
Det rimligaste vore ju, att hon inte hade på sig vare sig jacka eller hjälm när hon mötte sin baneman.
Tycker snarare det låter långsökt att inte sätta på sig kläderna inomhus om det dessutom är kallt ute.
Vem tar av en jacka för att sätta på sig byxor - speciellt om det är kallt..
Men detaljerna framkommer väl i förhör om hur hon var klädd - hon efterlyses väl med den rosa Jackan i alla fall:
Citat:
Hon hade vid försvinnandet på sig en rosa/vit Henry Loyd-jacka, svarta Adidasbyxor eller jeans.
https://polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Nyheter/Vastra-Gotaland/april-juni/Polisen-soker-efter-forsvunnen-flicka/
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Jag gillar din rättframma stil och håller med när det gäller motivet för mordet. Den info vi har idag pekar absolut mot ett lustmord och att NB är lustmördare. Värsta sorten t.o.m.
Smyga omkring och iakta möjliga offer i lönndom, äckligt leende med mord i sinnet. Låtsas vara snäll. Mammas gullponke. Undrar hur många han har på sitt samvete egentligen?

Det finns en detalj som ska bli intressant i FUP. Sperma/blodhundarna har enligt en tidigare skribent i tråden skrivit att han/någon sett dessa hundar söka i ladan och efter söket få belöning. Alltså, de fann något och hade gjort ett bra sök. Frågan är ju då vad de fann, blod och sperma eller bara blod alt. bara sperma.
Nu har man ju tydligen inte funnit någon sperma på LH, vad vi vet idag, men om det finns NBs sperma i ladan bredvid cafèt på marken eller på något föremål så bör väl alla förstå att det är det slutliga beviset för lustmord. Alla förstår väl vad han sysslat med förhoppningsvis.

Jag skulle dra din slutsats, dock måste inte domstolen inteckna det för sanning då det kan finnas alternativa förklaringar till att NB sperma finns i ladan, det kan ha kommit dit vid ett tidigare tillfälle.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Skilj på två saker här:

- Vad du anser "sannolikt förklaras med kontamination"
- Vad experter och domstolen anser att det kan finnas en viss sannolikhet att det skulle kunna resultatet av kontamination.

De nivåerna är inte likadana, det vågar jag säga rakt av.

Kom dessutom ihåg att domstolen kommer att göra en helhetsbedömning. Att alla här i tråden som vill tro att NB är oskyldig bara kommer att sitta och dissekera bevisen ett och ett som i Boden-fallet är helt betydelselöst, det är domstolen som dömer. Vi vet att det finns minst två oberoende DNA-fynd från MGM på offrets tillhörigheter/kläder och de kommer dessutom från olika källor. Det är lite som att blixten slår ner på samma ställe två gånger. Visst kan man ha den oturen en gång - men två gånger? Och om det är tre fynd minst (Letsdoit anser i varje fall att åklagarens uttalande bör tolkas som att det är minst tre)? Är det tre oberoende fynd så har jag svårt att tänka mig att en svensk domstol skulle sitta och skriva i en dom att alltihop kan vara kontamination.

Du glömmer också tänkbar samverkan med vad MGM sagt i förhör:

Förhörsledare (FL): Du säger att du aldrig brukade vara i den där boden på Martorp?
NB: Nej det är riktigt. Jag har gått in där ett par gånger bara - men det är säkert ett år sen minst.
FL: Förklara då hur ditt DNA kan finnas på offrets kläder inne i boden? Vi har inte hittat några spår av att hennes kropp varit i någon annan byggnad på Martorp där du säger att du brukade arbeta - så hur kan ditt blod och ditt DNA då ha hamnat där?
NB: ?????

Jag räknar kallt med att han sagt ett antal saker som inte stämmer alls eller stämmer dåligt med gjorda observationer och fynd. Det kommer också att ingå i beviskedjan mot honom.
Anser du dig säkrare än målsägandebiträdet, som har läst nästan hela FUP, när du talar för NB:s skuld?

Du som kan avdokatska:
Citat:
Tore Brandtler, målsägandebiträde för Lisa Holms anhöriga, anser att det finns hållbar bevisning mot mannen.
Vad betyder hållbar, i jämförelse med stark, säker och övertygande?
2015-10-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag kommer omedelbart att tänka på 2 sorters snöre med anknytning till jordbruk:
1 Balsnöre till balbindningsmaskin. Finns syntet (ofta blått) och av sisal.
2 Stängselsnöre. Sådant vitt syntetsnöre med inflätade metalltrådar avsett till elstängsel.
Inget av dessa alternativ sätter i mitt tycke ljuset på NB.

Det finns snöre med anknytning till byggnation också:
1 Kritsnöre. Brukar man inte drälla omkring stumpar av.
2 Kakelsnöre. Brukar man inte drälla omkring stumpar av.
3 Murarsnöre. Vilket snöre som helst. Inget man spara eller "vårdar ömt".
Om det funnits stumpar av samma slags snöre lite här och där så är murarsnöret starkaste kandidaten.

"Lindat" Det kan också vara en särskild knop det är fråga om. Dubbelt halvslag eller constriktor kommer jag att tänka på. Många behärskar dubbelt halvslag. Färre kan göra en constriktor.

Vad gäller blodspåret kan blod avsätta sig på mer än ett sätt:
1 Färskt blod droppar från GM på BO.
2 GM har färskt blod på händerna när han hanterar BO.
3 Färskt blod från GM på golv eller bänk som BO dras över/läggs i.
4 Intorkat blod från GM på golv eller bänk som BO dras över/läggs i.
5 Intorkat blod från GM på golv eller bänk som BO, fuktig av dagg eller eljest, dras över/läggs i.

1 till 3 medför nog domen skyldig. 4 och 5 hamnar inom "förklaringsbördan".
Blod fall 4-5: Kan inte polisen konstatera om det finns blod på golv eller bänk av NB med Blue Star på fyndplatsen?
2015-10-20, 17:24
Medlem
LeeVans avatar
Konfrontationen med MP vid Martorp.

Jag tror att det var ett av MGM väl inplanerat möte med MP. ”Familjen” blev således Inte på något sätt ”påkomna” vid Martorp.

Varför? Polisen hade uppmanat de boende i omgivningen att titta igenom sina uthus och liknande utrymmen i letandet efter Lisa.

Således när *läge är* begiver sig MGM medtagande familjemedlemmar som ”förkläde” till Martorp för att i rätt stund kunna möta upp MP och förklara att närområdet med uthus på Martorp nu hade genomsökts, så det behövde inte MP göra.
2015-10-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
På ren svenska blir det: runt halsen satt en snara lindad och den var tillverkad av ett snöre.

Hon kanske tog av sig jackan när hon skulle sätta på sig överdragsbyxorna?
Det rimligaste vore ju, att hon inte hade på sig vare sig jacka eller hjälm när hon mötte sin baneman.

Det som får mig att liksom du tro att blodspåren är mikroskopiska, är att vi annars troligen fått höra om det långt tidigare. Hade det funnits synliga blodfläckar på Lisas kläder, skulle det säkert ha räckt för att snabbt ta reda på vem blodet kom ifrån, DNA-träff på direkten kan jag tänka.
Men nu fanns vid första häktningen ingen teknisk bevisning. Vid omhäktningen sade man sig ha hittat mikropartiklar från NB. Först senare konstaterades det att det fanns DNA från NB:s blod.
Min gissning är alltså att dessa mikropartiklar som först påvisades = blodet i fråga.
Journalisterna verkar ofta ha svårt att uttrycka sig vettigt och tveksamt om de skulle klara Högskoleprovets ordförståelse.

Enl. Wikipedia:
”En snara är en bit rep som knyts på ett speciellt sätt och fungerar på så sätt att ju mer man drar i repets ände, desto mer drar knuten ihop sig.”
Alltså snaran drar ihop sig och inte KNOPEN som är en del av snaran.

Varför skulle snaran ha lindats? Troligen resten av snöret som snaran var gjord av som lindats för att inte hänga löst vid transport. Om det nu ens var en konventionell snara och inte bara snöre som lindats hårt runt halsen så BO stryptes.

Om det bara var några mikropartiklar som hittats så ökar kanske möjlighetens att det varit fråga om kontaminering. NB arbetar på gården och kan ha skadat sig och blött på något ställe där BO hanterades eller via något verktyg. Iofs närmast osannolikt stor otur för NB.
Kan sådana mikropartiklar åldersbestämmas? Hur länge sen de kom från den som blött.
2015-10-20, 17:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
´
Vad betyder hållbar, i jämförelse med stark, säker och övertygande?

Hållbar betyder att TB anser att det håller. Jämför med Morot. Vad fanns det där då?
Varför ska detta i media påvisa total skuld alternativt total oskuld gällande mord? Begriper inte vitsen med ditt tjatande om advokatens ord öht eftersom domen inte avgörs i media.
2015-10-20, 17:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Konfrontationen med MP vid Martorp.

Jag tror att det var ett av MGM väl inplanerat möte med MP. ”Familjen” blev således Inte på något sätt ”påkomna” vid Martorp.

Varför? Polisen hade uppmanat de boende i omgivningen att titta igenom sina uthus och liknande utrymmen i letandet efter Lisa.

Således när *läge är* begiver sig MGM medtagande familjemedlemmar som ”förkläde” till Martorp för att i rätt stund kunna möta upp MP och förklara att närområdet med uthus på Martorp nu hade genomsökts, så det behövde inte MP göra.

Hur visste NB att det var läge att bege sig till Martorp för att möta upp MPS?
2015-10-20, 17:35
Medlem
profundersams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag skulle dra din slutsats, dock måste inte domstolen inteckna det för sanning då det kan finnas alternativa förklaringar till att NB sperma finns i ladan, det kan ha kommit dit vid ett tidigare tillfälle.

Hur förklarar du (eller shrink) uttalandena om att sexuellt motiv saknas ?
Senast redigerad av profundersam 2015-10-20 kl. 17:37.
2015-10-20, 17:39
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Tja, kan ju vara att han rumlat om där tidgare förstås men nog kan väl teknikerna få fram den ungefärliga tiden för "släppet"? Eller...
2015-10-20, 17:41
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har tänkt det samma - för varför är jackan avtagen om det som media skriver stämmer? Ställer mig lika frågande till uppgiften om snöret. Att delar av snöret har återfunnits på olika platser i närområdet verkar märkligt.*

Jag blir inte riktigt klok på motiv om det inte är sexuellt som då inte går som planerat dvs hon avlider. En snara runt halsen används likaväl för att fånga/hota offret vid överfall.

Om nu uppgifterna stämmer i media så undrar jag följande:
Hade MGM med sig detta snöre till platsen eller hittade han detta i ladan?

# Offret förs in i ladan och slumpmässigt råkar GM hitta en lämplig snara som ligger där.
Vanligast vid impuls/affekt vore väl annars att strypa nån med händerna eller med nåt som offret bär t.ex. en halsduk?
# Tas snöre/snara med så är det överlagt. Fibrer från detta i bilen vore bra..
Alternativt har det placerats på lämplig plats vid laduöppningen innan.

Vad vore relevant motiv

* Delar av snöre? Har det gått av - Varför flera delar?

Kan vara ett kakelsnöre som använts. De finns i olika tjocklekar beroende på hur "tjock" fog du vill ha.
Beror lite på NB:s hantverksområde också, om han hantverkade allt, ute som inne.

https://www.google.se/search?q=kakelsn%C3%B6re&es_sm=91&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=0CAgQ_AUoAmoVChMIhq-G27DRyAIVhGQsCh3NuQW7&biw=1230&bih=618
2015-10-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Skilj på två saker här:

....
Vi vet att det finns minst två oberoende DNA-fynd från MGM på offrets tillhörigheter/kläder och de kommer dessutom från olika källor. Det är lite som att blixten slår ner på samma ställe två gånger. Visst kan man ha den oturen en gång - men två gånger? Och om det är tre fynd minst (Letsdoit anser i varje fall att åklagarens uttalande bör tolkas som att det är minst tre)? Är det tre oberoende fynd så har jag svårt att tänka mig att en svensk domstol skulle sitta och skriva i en dom att alltihop kan vara kontamination.
...
Förra gången vi räknade spår kom jag till följande utan att bli motsagd. Sämre än så borde det alltså inte kunna vara:
https://www.flashback.org/sp54642671

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in