Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
På ren svenska blir det: runt halsen satt en snara lindad och den var tillverkad av ett snöre.
Hon kanske tog av sig jackan när hon skulle sätta på sig överdragsbyxorna?
Det rimligaste vore ju, att hon inte hade på sig vare sig jacka eller hjälm när hon mötte sin baneman.
Det som får mig att liksom du tro att blodspåren är mikroskopiska, är att vi annars troligen fått höra om det långt tidigare. Hade det funnits synliga blodfläckar på Lisas kläder, skulle det säkert ha räckt för att snabbt ta reda på vem blodet kom ifrån, DNA-träff på direkten kan jag tänka.
Men nu fanns vid första häktningen ingen teknisk bevisning. Vid omhäktningen sade man sig ha hittat mikropartiklar från NB. Först senare konstaterades det att det fanns DNA från NB:s blod.
Min gissning är alltså att dessa mikropartiklar som först påvisades = blodet i fråga.
Journalisterna verkar ofta ha svårt att uttrycka sig vettigt och tveksamt om de skulle klara Högskoleprovets ordförståelse.
Enl. Wikipedia:
”En snara är en bit rep som knyts på ett speciellt sätt och fungerar på så sätt att ju mer man drar i repets ände, desto mer drar knuten ihop sig.”
Alltså snaran drar ihop sig och inte KNOPEN som är en del av snaran.
Varför skulle snaran ha lindats? Troligen resten av snöret som snaran var gjord av som lindats för att inte hänga löst vid transport. Om det nu ens var en konventionell snara och inte bara snöre som lindats hårt runt halsen så BO stryptes.
Om det bara var några mikropartiklar som hittats så ökar kanske möjlighetens att det varit fråga om kontaminering. NB arbetar på gården och kan ha skadat sig och blött på något ställe där BO hanterades eller via något verktyg. Iofs närmast osannolikt stor otur för NB.
Kan sådana mikropartiklar åldersbestämmas? Hur länge sen de kom från den som blött.