OT: Vid en första anblick av denna märkligt utformade löpsedel förleds man att tro att ballongmagarna under rubriken kan kopplas till LH-fallet.
OnT: Intressant rubrikval där "Misstänkte" skrivs med kombinerat små och gemena bokstäver. Med tanke på alla diskussioner om MGM och (en möjlig alternativ) GM, så blir innebörden i "Misstänkte MÖRDARENS BLOD FANNS PÅ LISA HOLM" jämfört med "MÖRDARENS BLOD FANNS PÅ LISA HOLM" väldigt olika.
Dessutom, "/../ BLOD FANNS PÅ LISA HOLM" menar de på kläderna eller på kroppen...
Något nytt i artikeln? Eller kan man lägga sina 10 kr (eller vad papperstidningen numera kostar) på en mintkaka till lunchkaffet istället?
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-10-20 kl. 12:10.
OT: Vid en första anblick av denna märkligt utformade löpsedel förleds man att tro att ballongmagarna under rubriken kan kopplas till LH-fallet.
OnT: Intressant rubrikval där "Misstänkte" skrivs med kombinerat små och gemena bokstäver. Med tanke på alla diskussioner om MGM och (en möjlig alternativ) GM, så blir innebörden i "Misstänkte MÖRDARENS BLOD PÅ LISA HOLM" jämfört med "MÖRDARENS BLOD PÅ LISA HOLM" väldigt olika.
Dessutom, "/../ BLOD PÅ LISA HOLM" menar de på kläderna eller på kroppen...
Något nytt i artikeln? Eller kan man lägga sina 10 kr (eller vad papperstidningen numera kostar) på en mintkaka till lunchkaffet istället?
Jag har inte sett papperstidningen, men jag utgår från att artikeln är densamma som jag länkade i morse, med blod på Lisas kläder och snara runt halsen.
OnT: Intressant rubrikval där "Misstänkte" skrivs med kombinerat små och gemena bokstäver. Med tanke på alla diskussioner om MGM och (en möjlig alternativ) GM, så blir innebörden i "Misstänkte MÖRDARENS BLOD PÅ LISA HOLM" jämfört med "MÖRDARENS BLOD PÅ LISA HOLM" väldigt olika.
Dessutom, "/../ BLOD PÅ LISA HOLM" menar de på kläderna eller på kroppen...
Bra för dig då! Det är ju du som generaliserar och påstod tidigare att LJ måste vara jätteduktig på vad han gör för hans kollegor påstår ju det!
Det är alltså du som generaliserar för du skrev om att alla som har kollegor som hyllar dem måste vara jätteduktiga. Projicera på någon annan! Jag generaliserar inte utan uttalar mig i detta fall. Någon vidare personkännedom har du knappast med det du visat hittills. Du tror ju på fullt allvar att alla som hyllas av kollegor är världens duktigaste och bör få medalj.
God dag yxskaft.
Det går inte diskutera med dig, dels verkar du inte veta vad generalisera betyder. Du sa att de håller varandra om ryggen i alla lägen osv, inte ens att de brukar hålla varandra om ryggen.
Med andra ord så generaliserade du, för du sa inte att de brukar hålla varandra om ryggen. Då hade det varit generellt. Det kan jag där emot hålla med om att de gör inför media och om nån polis är dömd för något.
Men dessa två poliser sa vad de tyckte, att Lars Johansson var riktigt klipsk. Hade media frågat en polis vad de tycker om LJ, och denne säger att han är riktigt kompetent, så kan man fundera på om han inte säger så för det ska låta bra.
Men i detta fall var vi 5-6st som satt och fikade en timma, och då tror fan att de säger vad de tycker. Jag kan se om ett uttalande är ärligt eller inte.
Det fetade är det jag också tycker ska bli extra intressant i FUP.
"Enligt nya uppgifter var kroppen hel och fullt påklädd – men på kläderna fanns spår av blod från den misstänkte 35-åringen på flera ställen."
Om MGM i förhör sagt att blodspår kan komma från att han som arbetare har skadat sig på verktyg e.t.c., så vore det väldigt intressant om utredarna har "vallat" honom i området/byggnaderna så han hade kunnat visa vilka ev. verktyg han kan ha skadat sig på, och mer i detalj demonstrera hur ev. sårskador kan ha uppstått.
Snöret/repet kunde han haft med sig för att hålla fast henne, men resultatet i tumultet blev en snarliknande snara runt halsen som dödade henne. Det är nog inga våldtäkter som är planerade "vad händer sen". Å ena sidan är parterna kända med varandra och våldtäckt mannen tror inte att han blir anmäld. Å andra sidan känner inte parterna varandra och våldtäkt mannen att han inte är igenkänd, här tror jag på det senare om MGM har något innanför pannbenet. Att planen var att döda henne har jag svårt att tro, han använde för mycket våld så hon dog. När hon väl var död förbyttes sexlusten hos MGM till skräck och fasa, och ett städningsförfarande och undangömmande som han inte tänkt sig fick vidtagas och det blev hafsigt.
Motivet var hängningen, njutningen hos en pervers sexualsadist att se en "stardoll" långsamt kvävas och plågas till döds.
Att ha makten över liv och döden för en flicka som såg ut som hans ideal, det drömde han om där han satt på sin kammare och tittade på unga tjejer, kanske lekte lekar med klippdockor.
En lustmördare från Litauen förklädd till gästarbetare mitt i den svenska landsortsidyllen.
Vilken sjuk jäkel, gästarbetaren från Litauen.
Kan det finnas flickor som har försvunnit spårlöst i Litauen som har gått samma öde till möte för att stilla den perverse litauerns lustar? Jag håller det för sannolikt.
Motivet var dödandet, lustmord = sexuellt betingat.
tja då visade sig att man hade rätt igen när jag sa att det var den rosa/vita jackan som hittades av MP direkt innan de fann LH och grep NB. Undrar hur jag kunde veta det?
Så jag läste att de nu tror att det åtal på fredag. Brukar det inte vara så att FUP släpps någon dag innan åtal väcks? Eller är det samtidigt?
Du har sanslös koll, minns du nämnde rosa/vita jackan samma natt du påvisade att MGM hade erkänt(Vilka löpsedlar du flaggade för dagen därpå)...visst omtalade du lik i byssja också?
Motiv?
Än så länge har polisen inte avslöjat något som tyder på att mordet har ett sexuellt motiv.
Vi vet bara att hon blev strypt av ett slags hemmagjort snöre.
Varför skulle den här misstänkte ta en sån stor risk att försöka våldta en ung tjej nära sin och hennes arbetsplats. Det känns väldigt främmande. Såvida han inte hade blivit så besatt av tanken att han inte kunde tänka klart. Men personundersökningen av den misstänkte visar inte på några sådana avvikande tendenser i hans personlighet. Inte heller några våldstendenser.
Å andra sidan kan tiden för mordet i och för sig tyda på en noggrann planering av LH:s tider. Just precis de minuterna efter sms:et 18:23 så var hon ensam där på landsvägen. Och mördaren visste att det skulle ta minst en timma innan någon började leta efter henne.
Om motivet inte är sexuellt, vad är det då? Kan det vara så att LH strax innan hon skulle kliva på sin moped blev vittne till något som hände i ladan på andra sidan caféet? Och att hon i samma stund blev ett mycket farligt vittne som måste undanröjas.
Knarkaffärer? Tjuvgods? Smuggel av djur eller människor? Någonting som har pågått i skydd av litauernas legala arbete på bygden. I så fall kan den misstänkte ha haft sällskap av någon där i ladan och att det finns en medbrottsling till mordet. Det skrevs i någon tidning om att två bilar hade kört i rasande fart på grusvägen mot platsen där kroppen senare hittades. En av bilarna lär ha sett ut som den misstänktes. Tiden stämmer också in på när mordet beräknas ha skett.
Rent statistiskt sett är ett mord av detta slag sexuellt motiverat. Men det skadar aldrig att titta lite utanför boxen...
PS. Blodspår med den misstänktes DNA på offrets kläder är mycket besvärande för den misstänkte. Han kan inte förklara hur de har hamnat där och eftersom han vidhåller att han aldrig har träffat flickan, så är det ett bevis för att han ljuger. Blodet har förmodligen hamnat där när hon har försökt försvara sig. Det skulle inte förvåna mig om det kommer fram att flickan har spår av den misstänktes DNA under fingernaglarna.
Senast redigerad av PDec 2015-10-20 kl. 11:59.
Det är ju fan vad du måste käfta emot om varenda stavelse. Även när det är fullständigt uppenbart vad som menas. Varför? För att visa att du inte "lallar med"? Ditt eviga "källa på det" börjar bli lite tjatigt, snudd på löjligt. Du har ju själv läst artikeln som publicerades i GT i morse, antar jag, så du förstod säkert vad skribenten avsåg. Du behöver inte förlöjliga dina medskribenter hela tiden, det är inte det som avses med att debattera.
Ska bli intressant att beskåda hur du kanske måste, likt askungens styvsystrar vid provandet av glasskon, vända ut och in på dej för att bortförklara de tekniska bevisen i FUP:en. Bara det kan vara värt läsning.
Jag tycker att det börjar se särdeles snärjigt för NB att (bort)förklara alla de bevis som pekar mot honom i form av flera olika DNA-spår, varav blod vara är ett av dom och annan teknisk bevisning. Undrar hur gärningen kan knytas till honom? Den där mordsnaran, där delar återfunnits på andra ställen, kan ett av ställena vara NBs bostad? Finns det hans DNA eller fingeravtryck även på snaran/repet? Det väcker bara fler och fler frågor. Men snart vet vi mer, vilket förhoppningsvis kan sålla bort de allra yvigaste teorierna.
Ursäkta att jag garvar lite, men det är så det kommer
att bli i TR, alla ord måste vara korrekta.
Tänkte närmast på blodet på Lisas kläder, det borde även finnas
blod på snaran då skadan rimligtvis tillkommit i samma skeende.
Kanske är det så.
Gillar inte att advokaten återtagit "sin höga svansföring" igen.
Den enda alternativa gärningsmannen borde vara lillebror, tror jag
Men han har genom alla förhört fortsatt vidhålla att han ALDRIG vare sig träffat eller ens sett Lisa.
Det ser inte bra ut att ändra sig i slutet av förundersökningen. Visserligen skall det väl hållas ett extra förhör idag, påkallat av försvaret, men IR sa att det inte handlade om ett erkännande.
Om han fortsätter neka till att aldrig sett/träffat Lisa så har han förverkat allt förtroendekapital.
Mitt fetade: Vi vet i dagsläget inte hur MGM har uttryckt sig ordagrant i förhören. Det är dessutom väldigt stor skillnad om man har sett eller träffat en person - i levande eller avlidet tillstånd.
Så du tror polis, åklagare o domare bortser ifrån hållbart alibi inför häktning?
Det går ju inte att göra en bedömning bortom rimligt tvivel när mgm varken känner till detaljerna åklagaren anför under FU eller har möjlighet att komma med eventuella förklaringar (möjligtvis i solklara fall).
Senast redigerad av adminulator 2015-10-20 kl. 11:58.