2015-10-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
¨
Typ såna?
http://migrated.ifokus.se/uploads/69a/69a88df90fc02c54cab1ccb6f890a025/hagen-ombyggd-21-sep-2009.jpg

Ingen som vet vad som ligger till vänster i bilden?
http://w.cdn-expressen.se/images/f8/98/f89836b321534ad886224bf23a58918a/16x9/1400@80.jpg

Ingen aning vad som ligger till vänster men liknar sådana på första bilden.
Jag tänkte mer på:

http://www.lantbutiken.se/butik/414-elrep-starline-ditt-basta-val-av-elrep-pa-lantbutiken
2015-10-20, 15:43
Medlem
ME077s avatar
Undrar om något (t ex delar av ´snören´, eller markering för kroppsvätskor) hittades i gropen inne i ladan. Söktes ju mycket där enligt bilder.
Medlem
Citat:
¨
Typ såna?
http://migrated.ifokus.se/uploads/69a/69a88df90fc02c54cab1ccb6f890a025/hagen-ombyggd-21-sep-2009.jpg

http://w.cdn-expressen.se/images/f8/98/f89836b321534ad886224bf23a58918a/16x9/1400@80.jpg

I vilken byggnad är bilden tagen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Eftersom det nu i media avslöjats att GM använt en "snara" när han mördade Lisa, så postar jag här info jag fick i ett PM i början av Juli, 2015:

"ryktet säger att fler, som jobbat i anknytning till Arne och gamla ladan vid caféet, är intagna på förhör och har blivit frågade om hur man binder upp slaktkroppar och hur man knyter knopar runt ben vid slakt."

Detta inlägg känns för mig aktuellt idag igen, med tanke på det som framkommit om repet.
2015-10-20, 15:45
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Glasskärvor?? En mobil stampas sönder. Skära sönder ett rep blöder man inte för. Blodspåren är mest sannolikt avsatta innan i byggboden.
Det skulle stämma med det plötsligt uppdykandet av jackan och hjälmen. För varför upptäckte inte MP några spår (jacka, hjälm) vid tidigare sök på Martorp? Eller var det AJ ml som sökte?
VEM/VILKA hade sökt på Martorp innan fredagen?

Säger som vissa i tråden : källa på det fetade?
Nej jag skojar inte, du säger det med en sådan tvärsäkerhet att jag uppriktigt undrar om du har någon form av underlag som visar på att det är det vedertagna sättet att ta sönder en mobil?
2015-10-20, 15:45
Medlem
boqpods avatar
Citat:
¨

Det ser ut som "stroppar", används bl.a av kranbilar för att lasta av från flaket.
2015-10-20, 15:46
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Repet: Det fanns i en artikel citerat från polisen att repet hade tillverkats av flera. Det är alltså detta som är märkvärdigt med repet som ströp flickan. Det är inget vanligt rep tagen från en rulle. Någon har tvinnat ihop ett par olika rep förmodar jag, för att få det starkare. (Jag skrev inte om repet i mitt tidigare inlägg - däremot om två olika motivbilder.)

En teori om hängning verkar väldigt långsökt. Mordet har skett i ladan mittemot caféet (det har polisen avslöjat) och mycket snabbt. Allt har skett inom en kort tidsperiod. Sedan har kroppen flyttats till huset där den hittades. Att rigga upp en anordning i ladan för att hänga någon verkar i det sammanhanget väldigt osannolikt för mig.

Var LH bara på fel plats vid fel tid? Något har i vilket fall triggat gärningsmannen att överfalla LH minuterna efter att hon står ensam vid mopeden, skickar sms till pappan, sätter nyckeln i låset... och innan hon hinner sätta på sig hjälmen. VARFÖR? Som jag skrev tidigare: Antingen är motivet sexuellt eller också något annat, som exempelvis att flickan råkade få se något som omedelbart gjorde henne till ett farligt vittne och då måste hon oskadliggöras.

Men man måste även se till statistik, som Leif GW alltid hänvisar till. Sexualbrott ligger oftast bakom såna här mord, där gärningsmannen helt enkelt ser en chans och agerar. De mördar också då hastigt med händer, eller med vapen. Finns väl inga dokumenterade sexualmord i Sverige där offret har hängts. Ska vi leta andra motiv, vad har vi då?
Vi har en litauer med en sjuk hjärna, detta drabbade LH.
Lägg ner tramset om att LH sett något och blivit dödad med en snara för den saken.
Idioter går det 13 på dussinet i den här tråden.
En snara indikerar lustmord, sadism, någon som dödar med en snara vill inte bara tysta någon, det är något mer.
Den personen finner spänning eller njutning av att döda på detta sätt, det finns folk som binder, som gillar att dominera, BDSM eller vad fan som helst.
Hängning är inte säkert men sannolikt, snaran har förstärkts och sedan sannolikt skurits av för att ta ner den.
Visst man kan använda en snara på en människa som ligger ner också, sitter eller vad som helst.
Har man sjuka fantasier bör en upphängning ligga närmast till hands och ge störts "effekt" för en störd jävel.
Lägg ner ditt trams om ett vittne, LH som blivit tystad och mördad med snara, det finns inte på kartan att man mördar någon som har sett något på ett sådant sätt.
Lustmord, perversion, sadism > gästarbetaren från Litauen.
2015-10-20, 15:49
Medlem
Källa om repet:
Det pratas om repstumpar därför att repet är unikt! Det kommer inte från en rulle. Snaran (Repet som ströp henne) var tillverkad av ett kraftigare snöre. Det hade alltså lindats tillräckligt dubbelt och flera gånger för att bli starkare.

"Runt halsen satt en snara hårt lindad, tillverkad av ett kraftigare snöre, erfar GT.

Enligt nya uppgifter var kroppen hel och fullt påklädd – men på kläderna fanns spår av blod från den misstänkte 35-åringen på flera ställen.

I polisförhör har den mordmisstänkte litauern berättat att han aldrig vare sig har sett eller träffat 17-åringen."

Det är dessutom mycket besvärande för den misstänkte att han nekar till att ha träffat LH, eftersom man har hittat hans DNA på flera ställen på hennes kläder. Han kan inte förklara varför hans DNA finns på Lisas kläder.

Läs mer här:
http://www.expressen.se/gt/dna-sparet-kan-falla-lisa-holms-mordare/
2015-10-20, 15:57
Medlem
[quote=develi|55090086]Har tänkt det samma - för varför är jackan avtagen om det som media skriver stämmer? Ställer mig lika frågande till uppgiften om snöret. Att delar av snöret har återfunnits på olika platser i närområdet verkar märkligt.*

Jag blir inte riktigt klok på motiv om det inte är sexuellt som då inte går som planerat dvs hon avlider. En snara runt halsen används likaväl för att fånga/hota offret vid överfall.

Om nu uppgifterna stämmer i media så undrar jag följande:
Hade MGM med sig detta snöre till platsen eller hittade han detta i ladan?

# Offret förs in i ladan och slumpmässigt råkar GM hitta en lämplig snara som ligger där.
Vanligast vid impuls/affekt vore väl annars att strypa nån med händerna eller med nåt som offret bär t.ex. en halsduk?
# Tas snöre/snara med så är det överlagt. Fibrer från detta i bilen vore bra..
Alternativt har det placerats på lämplig plats vid laduöppningen innan.

Vad vore relevant motiv

Människor i dagens samhälle har så olika motiv. Troligen får vi inte fram hela sanningen. Det frapperande för GM om det nu är blod på Lisa från xx så är det rätt uppenbar inblandning i det hela. Sen är det ju inte hundra bara för att GT säger detta etc.
2015-10-20, 15:59
Medlem
Krackelerar, du vet ingenting om vare sig gärningsmannen, motivet eller mordsättet - därför kan du inte heller slänga ur dig förolämpningar om att andra här som inte håller med dig om dina åsikter eller teorier är "idioter".

Du förtjänar en varning från moderatorn nu.
2015-10-20, 16:00
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har tänkt det samma - för varför är jackan avtagen om det som media skriver stämmer?

Jackan och hjälmen är avtagna, eller flyttade från byssjan, vid ett senare tillfälle än när kroppen placerades där.
Troligen i närtid innan MP träffar på bröderna. När GM inser att han aldrig kommer ha möjlighet att flytta kroppen.

Detta för att försöka undanröja kläder och tillhörigheter som GM vet att han besudlat med DNA, därför hittas dom i terrängen innan GM har hunnit bränna/ gräva ner dem.

Detta är min teori runt fynden av jack och hjälm+ något vi inte fått veta ännu, ehuru det har beskrivits tre fynd i samband med detta

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jackan och hjälmen är avtagna, eller flyttade från byssjan, vid ett senare tillfälle än när kroppen placerades där.
Troligen i närtid innan MP träffar på bröderna. När GM inser att han aldrig kommer ha möjlighet att flytta kroppen.

Detta för att försöka undanröja kläder och tillhörigheter som GM vet att han besudlat med DNA, därför hittas dom i terrängen innan GM har hunnit bränna/ gräva ner dem.

Detta är min teori runt fynden av jack och hjälm+ något vi inte fått veta ännu, ehuru det har beskrivits tre fynd i samband med detta

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Detta är min teori också. Förklarar varför bröderna sa att området var genomsökt. De såg sannolikt MPS på avstånd och släppte ner jacka och hjälm på marken. Tanken var att hämta dem senare och göra sig av med dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in