2015-10-20, 15:15
Medlem
Jag kan förstå om hjälmen blivit avtagen/avdragen men inte jackan, den har ju inte kommit av frivilligt, varför skulle hon klä av sig den? Det känns ju snarare som att hon kanske har försökt slita sig/springa iväg och att MGM har fått tag i jackan och dragit så pass hårt att jackan kommit av, då tycker man ju att det borde finnas spår av honom på jackan, eller?
2015-10-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag undrar varför det tog så lång tid att fastställa dödsorsaken. Hade det varit hängning som dödsorsak borde det vara enkelt och snabbt att se de typiska skadorna. (?)

Sen undrar jag hur de kan veta att LH avled just i ladan, och inte på annan plats.

Om det nu stämmer att dödsorsaken är ´strypning´ enligt de senaste uppgifterna, och ´kvävning´enligt de tidigare. (Medias exakta ordval kanske inte är relevant). Då kommer man möjligen ändå in på hängning eller liknande - att spår efter sådan finns i ladan (eller mjölkrummet om detta räknas till ladan). Och att de av någon anledning vet att LH dessutom avled där och då. Vad vi vet har ingen likhund markerat i lada/mjölkrum, för då borde avspärrningarna inte ha släppts så snabbt. (Den döda kroppen kan ju inte ha varit kvar där mer än max ca 15 min om avsaknad av kadaverin). Och spår av kroppsvätskor som ofta lämnar kroppen vid dödsögonblicket borde också hittats snabbare (?).
Och om kroppen placerats i en låda/skåp av något slag (som fanns i lada/mjölkrum) hur kan de då veta att LH avled i ladan?

Någon klok som kan ge en rimlig teori på hur de vet att LH avled i ladan, och inte senare?

Vad gäller hundsök i just mjölkrummet eller styckrummet som
det numer är så är problemet att "likhundar" gärna markerar vildsvin,
vilket troligen styckats där.
2015-10-20, 15:16
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Dessbättre är ju den forensiska skickligheten numera oomstridd i och med teknikens framfart på området, att det går att utvinna DNA med hög kvalitet även från mikropartiklar. Så det behöver inte ha någon betydelse om det är en stor blodpöl eller litet mikrospår för att fastställa ett DNA och koppla det till en GM. sen beror det på vad de klassar fynden som på plus skalan.
Det kommer FUP klargöra.

Du missförstår mitt inlägg, det jag menar är att om det bara är mikroskopiska blod partiklar från MGM man hittat MGMs DNA i, ja då kan det sannolikt förklaras med kontamination från gamla blodspår från MGM som uppstått iom skador han pådragit sig via sitt arbete som handvärrkare på platserna där mordet skulle ha skett och där kroppen hittades, alltså i ladan och boden.

Å andra sidan om det är riktiga synliga blodfäckar där man kan se att MGM har blött och blodet har droppat eller smetats av på Lisas tillhörigheter/kläde ja då blir det MYCKET svårt för MGM att bortförklara blodfynden.

Jag tror att dom enbart hittat mikroskopiska blod partiklar !
2015-10-20, 15:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Om det finns synligt blod på både snaran och kläderna, och att snaran bevisligen är mordvapnet, så tror jag att mgm ligger risigt till.

Mikroskopiska partiklar borde bli svårare; de borde ha kunnat bli avsatta genom att offret kommit i kontakt med ytor där mgm:s blod finns.

Så tror jag i alla fall. Jag är dessvärre ingen expert på ämnet. Leif GWP lämnar kanske besked i kväll.

Helt enig.
2015-10-20, 15:19
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du missförstår mitt inlägg, det jag menar är att om det bara är mikroskopiska blod partiklar från MGM man hittat MGMs DNA i, ja då kan det sannolikt förklaras med kontamination från gamla blodspår från MGM som uppstått iom skador han pådragit sig via sitt arbete som handvärrkare på platserna där mordet skulle ha skett och där kroppen hittades, alltså i ladan och boden.

Å andra sidan om det är riktiga synliga blodfäckar där man kan se att MGM har blött och blodet har droppat eller smetats av på Lisas tillhörigheter/kläde ja då blir det MYCKET svårt för MGM att bortförklara blodfynden.

Jag tror att dom enbart hittat mikroskopiska blod partiklar !
Varför tror du att det endast handlar om mikroskopiska mängder?
2015-10-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Snöret har sannolikt använts innan Lisa ströps.
Vad använder man snören till på en gård, förutom att strypa unga kvinnor?

Till stängsel.
2015-10-20, 15:28
Medlem
Citat:
Var har du fått den infon om flera rep som tvinnats ihop?

Jag ser inget om det i dina tidigare inlägg som du hänvisar till?

Hängning är ju bara en av flera teorier, finns inga som helst källor på det.

Repet: Det fanns i en artikel citerat från polisen att repet hade tillverkats av flera. Det är alltså detta som är märkvärdigt med repet som ströp flickan. Det är inget vanligt rep tagen från en rulle. Någon har tvinnat ihop ett par olika rep förmodar jag, för att få det starkare. (Jag skrev inte om repet i mitt tidigare inlägg - däremot om två olika motivbilder.)

En teori om hängning verkar väldigt långsökt. Mordet har skett i ladan mittemot caféet (det har polisen avslöjat) och mycket snabbt. Allt har skett inom en kort tidsperiod. Sedan har kroppen flyttats till huset där den hittades. Att rigga upp en anordning i ladan för att hänga någon verkar i det sammanhanget väldigt osannolikt för mig.

Var LH bara på fel plats vid fel tid? Något har i vilket fall triggat gärningsmannen att överfalla LH minuterna efter att hon står ensam vid mopeden, skickar sms till pappan, sätter nyckeln i låset... och innan hon hinner sätta på sig hjälmen. VARFÖR? Som jag skrev tidigare: Antingen är motivet sexuellt eller också något annat, som exempelvis att flickan råkade få se något som omedelbart gjorde henne till ett farligt vittne och då måste hon oskadliggöras.

Men man måste även se till statistik, som Leif GW alltid hänvisar till. Sexualbrott ligger oftast bakom såna här mord, där gärningsmannen helt enkelt ser en chans och agerar. De mördar också då hastigt med händer, eller med vapen. Finns väl inga dokumenterade sexualmord i Sverige där offret har hängts. Ska vi leta andra motiv, vad har vi då?
2015-10-20, 15:29
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Till stängsel.
¨
Typ såna?
http://migrated.ifokus.se/uploads/69a/69a88df90fc02c54cab1ccb6f890a025/hagen-ombyggd-21-sep-2009.jpg

Ingen som vet vad som ligger till vänster i bilden?
http://w.cdn-expressen.se/images/f8/98/f89836b321534ad886224bf23a58918a/16x9/1400@80.jpg
2015-10-20, 15:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Jag kan förstå om hjälmen blivit avtagen/avdragen men inte jackan, den har ju inte kommit av frivilligt, varför skulle hon klä av sig den? Det känns ju snarare som att hon kanske har försökt slita sig/springa iväg och att MGM har fått tag i jackan och dragit så pass hårt att jackan kommit av, då tycker man ju att det borde finnas spår av honom på jackan, eller?
Har tänkt det samma - för varför är jackan avtagen om det som media skriver stämmer? Ställer mig lika frågande till uppgiften om snöret. Att delar av snöret har återfunnits på olika platser i närområdet verkar märkligt.*
Citat:
Kroppen var hel och påklädd när den anträffades. Men runt halsen satt en snara, tillverkad av ett snöre, lindad – det är den snaran som orsakat flickans död, enligt uppgifter. Delar av snöret ska sedan ha återfunnits på olika platser i närområdet.
Jag blir inte riktigt klok på motiv om det inte är sexuellt som då inte går som planerat dvs hon avlider. En snara runt halsen används likaväl för att fånga/hota offret vid överfall.
Citat:
Runt halsen satt en snara hårt lindad, tillverkad av ett kraftigare snöre, erfar GT.
Citat:
Lisa Holm mördades genom strypning med ett kraftigare snöre, erfar GT. Mordet skedde i ladan mitt emot kaféet Café på Klostret i Blomberg.

Om nu uppgifterna stämmer i media så undrar jag följande:
Hade MGM med sig detta snöre till platsen eller hittade han detta i ladan?

# Offret förs in i ladan och slumpmässigt råkar GM hitta en lämplig snara som ligger där.
Vanligast vid impuls/affekt vore väl annars att strypa nån med händerna eller med nåt som offret bär t.ex. en halsduk?
# Tas snöre/snara med så är det överlagt. Fibrer från detta i bilen vore bra..
Alternativt har det placerats på lämplig plats vid laduöppningen innan.

Vad vore relevant motiv

* Delar av snöre? Har det gått av - Varför flera delar?
Senast redigerad av develi 2015-10-20 kl. 15:55.
2015-10-20, 15:36
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Varför tror du att det endast handlar om mikroskopiska mängder?

Det sättet som åklagren/polis beskivit blodspår fynden.
Det sättet advokaten och MGM omtalar och förklarar fynden.
2015-10-20, 15:36
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Repet: Det fanns i en artikel citerat från polisen att repet hade tillverkats av flera. Det är alltså detta som är märkvärdigt med repet som ströp flickan. Det är inget vanligt rep tagen från en rulle. Någon har tvinnat ihop ett par olika rep förmodar jag, för att få det starkare. (Jag skrev inte om repet i mitt tidigare inlägg - däremot om två olika motivbilder.)

En teori om hängning verkar väldigt långsökt. Mordet har skett i ladan mittemot caféet (det har polisen avslöjat) och mycket snabbt. Allt har skett inom en kort tidsperiod. Sedan har kroppen flyttats till huset där den hittades. Att rigga upp en anordning i ladan för att hänga någon verkar i det sammanhanget väldigt osannolikt för mig.
I lador finns vanligen balkar som löper - så att det är nog inget som behövt riggats.

Hängning var bara en teori på varför rep skulle ha hittats på fler platser än kring hennes hals.

Citat:
Var LH bara på fel plats vid fel tid? Något har i vilket fall triggat gärningsmannen att överfalla LH minuterna efter att hon står ensam vid mopeden, skickar sms till pappan, sätter nyckeln i låset... och innan hon hinner sätta på sig hjälmen. VARFÖR? Som jag skrev tidigare: Antingen är motivet sexuellt eller också något annat, som exempelvis att flickan råkade få se något som omedelbart gjorde henne till ett farligt vittne och då måste hon oskadliggöras.

Men man måste även se till statistik, som Leif GW alltid hänvisar till. Sexualbrott ligger oftast bakom såna här mord, där gärningsmannen helt enkelt ser en chans och agerar. De mördar också då hastigt med händer, eller med vapen. Finns väl inga dokumenterade sexualmord i Sverige där offret har hängts. Ska vi leta andra motiv, vad har vi då?
Varför utgår du nu själv från hängning - det du ovanför dementerat?

Det finns absolut folk som mördats utan sexuella motiv - och nej, statistisk är inget man utgår ifrån när man analyserar ett enskilt fall där det finns fakta/uppgifter att utgå ifrån.
2015-10-20, 15:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Du nämnde endast domare i ditt ursprungliga inlägg.
Ja det sade han ju:domare.
Det var 3 st domare vid Göta Hovrätt som granskade åklagarens bevis och kom fram till att det höll för häktning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6196084

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in